Etujouset?
- JXA-26
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2550
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel. - Paikkakunta: Hirsilä City
- Viesti:
Etujouset?
Kysymys #1:
Tietääkö kukaan mikä on vakio FOX GT etujousien lbs arvo?
Kysymys #2:
Minkä lbs arvoiset etujouset toimivat parhaiten urheilullisessa siviiliajossa earlyssä?
Kysyn näitä siksi, koska -67 kaipaa korkeampia etujousia. Nykyiset ovat liian matalat, ja sattumoisin tallin nurkasta löytyi FOXin uudet vakio jouset ja halkaisja näyttäisi täsmäävän.
Tietääkö kukaan mikä on vakio FOX GT etujousien lbs arvo?
Kysymys #2:
Minkä lbs arvoiset etujouset toimivat parhaiten urheilullisessa siviiliajossa earlyssä?
Kysyn näitä siksi, koska -67 kaipaa korkeampia etujousia. Nykyiset ovat liian matalat, ja sattumoisin tallin nurkasta löytyi FOXin uudet vakio jouset ja halkaisja näyttäisi täsmäävän.
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Re: Etujouset?
[quote="JXA-26"]Kysymys #1:Tietääkö kukaan mikä on vakio FOX GT etujousien lbs arvo? [/quote]
Mr Al Kirschenbaum väittää kuvan mukaista performance handbookissaan ...
Mr Al Kirschenbaum väittää kuvan mukaista performance handbookissaan ...
Re: Etujouset?
Hurjia lukemia, jos vertaa aidan toiselle puolen (sori taas tästä)
C3-Vettet (1968-82), joissa vielä on edessä kierrejouset ja autot painavat noin 1400-1600kg riippuen mosasta - vakiojouset ovat jotain luokkaa 350-380lb/in, normia matalemmat performance-katujouset 460lb/in (suosituimmat) ja kovimmat ja matalimmat mitä kadulle laittaa käytännössä kukaan ja joita yleensä saa kaupasta on 550lb/in. No, joku jenkkikatsantokannan ratahörhö voi teettää vielä tiukemmat mutta se on erittäin harvinaista ja normikaupoista niitä ei valmiina kovin helpolla löydy. Oletan, että autot ovat suunnilleen saman painoiset? Mistä tämä hurja 40-50% jäykkyysero? Puhtaasti filosofinen juttu vai onko tässä joku oikeasti tekninen ero, joka selittää asian? Vettessä päällekkäiset A-tukivarret ja Foxissa kait strutit+alatukivarsi mutta muuten jousi jokatapauksessa kait kummassakin alatukivarren jousilautasen ja rungon välissä?

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Etujouset?
Tarvittava jousivoima riippuu myös siitä, missä kohtaa se on alatukivarrella.
Re: Etujouset?
Okei mutta siis tälle 550lbs/in on about maksimi katukäyttöön:

Ja tälle 1000lbs/in on ihan normikamaa ja voi olla vielä enempikin:

Kuinka paljon se jousivoiman tarve muuttuu, jos jousen paikkaa tukivarrella muutetaan vaikka 10mm tai vaikka 50mm johonkin suuntaan? En nyt kaipaa mitään syväluotaavaa analyysia mutta tuntuu tosiaankin hurjalta nuo erot. Onhan tuo jousen paikka selvästi erilainen em. tukivarsissa mutta silti...

Ja tälle 1000lbs/in on ihan normikamaa ja voi olla vielä enempikin:
Kuinka paljon se jousivoiman tarve muuttuu, jos jousen paikkaa tukivarrella muutetaan vaikka 10mm tai vaikka 50mm johonkin suuntaan? En nyt kaipaa mitään syväluotaavaa analyysia mutta tuntuu tosiaankin hurjalta nuo erot. Onhan tuo jousen paikka selvästi erilainen em. tukivarsissa mutta silti...

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Etujouset?
Aivan, painojakaumahan eroaa varmasti merkittävästi ko. automallien välillä. Nettihaun tuloksena V8 Foxissa jopa 60/40. Ei ihme, että tarvitaan järeät jouset (ja putkitukivarret ja K-memberit ovat kova sana).
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
-
- Addikti
- Viestit: 236
- Liittynyt: 28 Kesä 2010, 11:18
- Auto: Ford Mustang Gt -88. Ford Mustang Gt -91, Ford Mustang ht -66
- Paikkakunta: Mietoinen
Re: Etujouset?
Ehkä hieman asian vierestä, mutta mulla oli viime vuonna painojakautuma Foxissa, kuljettajan kanssa 53% edessä ja loput sitten takana. Tänä vuonna en ole vielä pienestä (Pinoccio) motivaation puuteesta johtuen sekä töiden yms harrastusta hidastavista asioista johtuen saanut Foxia vaakojen päälle. Talven aikana tuli kuitenkin noin 30 kg asenneltua keulaan lisää painoa, ja kaikki vielä ikävä kyllä K-memberin etupuolelle. No samoin torque arm vaihtui tukevampaan versioon, joka hieman siirsi painoa taakse myöskin. Mulla on coil ower edessä, ja bilstein iskarit, sekä tällä hetkellä 550 lbs jouset, eikä tuollaisen harraste/käyttö kulkineen alustaksi mielestäni mitenkään liian kova. Radalla kaipaisi ehdottomasti vieläkin jäykempää jousta.