Moottoriöljy
-
- Tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 25 Touko 2015, 23:12
- Auto: Ford Mustang GT 5.0 Cabriolet vm. 1995
- Paikkakunta: Lapua
Moottoriöljy
Tiedossani ei ole mitä Öljyä Poniin aiempi omistaja on laittanut ja nyt täytyisi tikun mukaan lisätä öljyä. Öljynvaihto on tarkoitus tehdä, mutta mitähän tuonne nyt uskaltaisi kaataa.... Kyseessä siis 5.0 GT vm. 1995.
Re: Moottoriöljy
Vaikka 5W30 fordin öljy, tai 10W40 Teboil tai joku muu vastaava.
-
- Tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 25 Touko 2015, 23:12
- Auto: Ford Mustang GT 5.0 Cabriolet vm. 1995
- Paikkakunta: Lapua
Re: Moottoriöljy
Kiitos vastauksista. Jep, kun vaihtaa niin itse voi aika lailla päättää. Nyt sain tiedon että autossa on ollut Kendallin 10w30 öljyä ja tuota tavaraa ei esimerkiksi Nesteellä ja Mobililla ole. Eli ennen vaihtoa, mitähän lisäisi? Kai sekaan voi lorauttaa esimerkiksi 5W30-purkista...
Re: Moottoriöljy
Pistin noin 1500km sitten koneeseen Valvoline Maxlife 5W-30:set ('95 5.0 GT). Nyt on öljyntaso tikun alaviivalla. Aikaisemmilla öljyillä on pärjännyt koko vuoden. Ei havaintoja pölläytyksistä, hajuhaitoista tai muistakaan selvistä öljynpolton merkeistä. Kone myös käy normaalisti jne.
Täytynee valuttaa nuo ulos ja pistää jotain muuta tilalle. Mikä näistä helposti saatavista on toimivaksi todettu?
- Castrol Magnatec 5W-40
- Teboil Diamond 5W-40
- Mobil 1 Ralliformula 5W-50
Myös muut marketti- tai Mätänet -öljyt, jotka pelaavat ja pysyvät koneessa kiinnostavat. Pitäisi siis saada helposti huomenna kaupasta, ei voi tilailla tai ajaa mihinkään erikoisliikkeeseen läänin toiseen laitaan hakemaan.
Kiitoksia.
Täytynee valuttaa nuo ulos ja pistää jotain muuta tilalle. Mikä näistä helposti saatavista on toimivaksi todettu?
- Castrol Magnatec 5W-40
- Teboil Diamond 5W-40
- Mobil 1 Ralliformula 5W-50
Myös muut marketti- tai Mätänet -öljyt, jotka pelaavat ja pysyvät koneessa kiinnostavat. Pitäisi siis saada helposti huomenna kaupasta, ei voi tilailla tai ajaa mihinkään erikoisliikkeeseen läänin toiseen laitaan hakemaan.
Kiitoksia.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Moottoriöljy
Tuosta on paha sanoo mikä noista pysyis parhaiten sisällä, Castrol ja Mobil on omassa käytössä pelittäny hyvin.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Moottoriöljy
Tuo hintahan on suhteellinen. Jos 10k€.n moottoriin ei raaski laittaa 25€/lx8 öljyä, kannattaako moottoria tehdäkään, eikä sitä aina tehdä kympilläkään
.

Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Moottoriöljy
Tuohon Kaaran viestiin jatko. Kilpaöljyt ei sovellu normaali käyttöön koska niistä puuttuu nuo lisäaineet. Ne on tarkoitettu vain kilpa käyttöön ja valmistaja suosittelee öljyn vaihtoa joka kilpailun jälkeen eli minä ajan kesässä alle 1000 km mutta vaihdan öljyt noin 250 kilometrin välein.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Moottoriöljy
Mulla on tapana vaihtaa harrasteista (3) moottoriöljyt joka vuosi. Tuntuisi vähän haaskuulta heittää esim. Redlinen ~350€ öljyt kierrätykseen, kun kullakin autolla on ajettu tyyliin 500-2500km kesän aikana. Päädyin tähän jo ajettuani yhdellä autolla noin 500km kesässä Redlineillä parin kesän ajan. Eikä sitten kantti kuitenkaan anna periksi kaataa vähän käytettyjäkään öljyjä edes käyttikseen.
Mustangissa on nyt minun aikana ollut Mobilia (5W-40 mutta en muista mitä mallia, pysyi sisällä), jotain jenkkiöljyä(?) mitä Riihimäellä laitettiin (pysyi sisällä) ja Valvolinen Max Life 5W-30 (hävisi johonkin). Mustangissa on vielä se, että se on minun vara-auto talvisin, joten öljy sen mukaan. Normaalisti ei tartte ajaa talvella mutta esim. viime keväänä käyttiksestä pamahti perä ja auto taisi olla ajossa jo maaliskuusta. Joten ennätysvuosi menossa
Toinen Chevy on kulkenut aina Ralli Formula 5W-50;llä, toinen Redlinella ja Valvoline VR1 Racing 10W-60:llä. Mutta jälkimmäisessä hyvin vähän kilsoja (max 500) per kesä.
No, anyways: mun mielestä näihin öljykustannus 50€ per öljynvaihto (täyssynteettinen) on ihan ok mutta toista sataa ei enää ole.
Mustangissa on nyt minun aikana ollut Mobilia (5W-40 mutta en muista mitä mallia, pysyi sisällä), jotain jenkkiöljyä(?) mitä Riihimäellä laitettiin (pysyi sisällä) ja Valvolinen Max Life 5W-30 (hävisi johonkin). Mustangissa on vielä se, että se on minun vara-auto talvisin, joten öljy sen mukaan. Normaalisti ei tartte ajaa talvella mutta esim. viime keväänä käyttiksestä pamahti perä ja auto taisi olla ajossa jo maaliskuusta. Joten ennätysvuosi menossa

No, anyways: mun mielestä näihin öljykustannus 50€ per öljynvaihto (täyssynteettinen) on ihan ok mutta toista sataa ei enää ole.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Moottoriöljy
PAO pohjaiset grade 4 -kilpaöljyt soveltuvat mainioisti myös normaalikäyttöön. Nimenomaan kun niissä ei tarvita, eli niistä puuttuu nuo lisäaineet niin pitävät ominaisuutensa huomattavasti paremmin kuin muka synteettiset grade 3 blandit kuten Mobil 1, suurin osa AMSOIL:in ylihintaisista litkuista jne.
Toki ajosta riippuen kannattaa silloin tällöin käyttää pesuainetta öljynvaihdon yhteydessä noiden kilpaöljyjen kanssa.
Grade 3 "synteettissä" mutta oikeasti 70-80% raakaöljypohjaisissa moottoriöljyissä joudutaan käyttämään lisäaineistuksia että öljyyn saadaan edes jotain niistä ominaisuuksista joita PAO -pohjaisissa oikeasti synteettisissä moottoriöljyissä on ilman lisäaineita.
Hauskintahan tässä on se että jos moottoriöljyssä on muutama kymmenen prossaa synteettisiä ainesosia niin valmistajahan puhuu siitä jo synteettisenä öljynä, kuten esim Mobil joka jo vuosia sitten vaihtoi perusöljyn esim Mobil 1:ssä raakaöljyyn paremman katteen toivossa. I Call BS..
Mulla on omissa laitteissa Red Line 30wt kilpaöljyä tai saman brändin 0w30 tai 5w30 öljyjä, riippuen siitä mitä milloinkin satun ostamaan. PAO-pohjaisessa "yksiaste" moottoriöljyssä kuten tuo 30wt kilpaöljy on itse asiassa sama tai parempi viskositeetti alue kuin grade 3 "muka synteettisessä" öljyssä kuten esim Amsoil 10w30 tai Mobil 5w30 ja sen lisäksi sen viskositeetti pysyy stabiilina vaihtovälin, toisin kuin em. grade 3 moottoriöljyissä.
Miksi pitää säästää öljyssä jos on sijoittanut autoon tai moottoriin tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja, kyllä minä ainakin haluan silloin vain parasta öljyä koneeseen.
Fairlanen FE:ssä on 5w30 PAO pohjaisella Red Linen öljyllä öljynpaine kuumana 20psi @ 850rpm ja 42psi @ 1700rpm, se ei vuoda öljyä tai kuluta sitä..
Paksuja 20w50 tai 10w60 tököttejä en laittaisi moottoriin ellei sitä ole nimenomaan tehty isoilla välyksillä. Normaaleilla välyksillä olevassa koneessa liian paksusta öljystä on pelkkää haittaa, toki jos tavoitteena on vain korkea mittaripaine niin siihen ne ovat kyllä omiaan mutta mittaripainetta ja öljyn voiteluominaisuuksia ei pitäisi sekoittaa keskenään.
Toki ajosta riippuen kannattaa silloin tällöin käyttää pesuainetta öljynvaihdon yhteydessä noiden kilpaöljyjen kanssa.
Grade 3 "synteettissä" mutta oikeasti 70-80% raakaöljypohjaisissa moottoriöljyissä joudutaan käyttämään lisäaineistuksia että öljyyn saadaan edes jotain niistä ominaisuuksista joita PAO -pohjaisissa oikeasti synteettisissä moottoriöljyissä on ilman lisäaineita.
Hauskintahan tässä on se että jos moottoriöljyssä on muutama kymmenen prossaa synteettisiä ainesosia niin valmistajahan puhuu siitä jo synteettisenä öljynä, kuten esim Mobil joka jo vuosia sitten vaihtoi perusöljyn esim Mobil 1:ssä raakaöljyyn paremman katteen toivossa. I Call BS..
Mulla on omissa laitteissa Red Line 30wt kilpaöljyä tai saman brändin 0w30 tai 5w30 öljyjä, riippuen siitä mitä milloinkin satun ostamaan. PAO-pohjaisessa "yksiaste" moottoriöljyssä kuten tuo 30wt kilpaöljy on itse asiassa sama tai parempi viskositeetti alue kuin grade 3 "muka synteettisessä" öljyssä kuten esim Amsoil 10w30 tai Mobil 5w30 ja sen lisäksi sen viskositeetti pysyy stabiilina vaihtovälin, toisin kuin em. grade 3 moottoriöljyissä.
Miksi pitää säästää öljyssä jos on sijoittanut autoon tai moottoriin tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja, kyllä minä ainakin haluan silloin vain parasta öljyä koneeseen.
Fairlanen FE:ssä on 5w30 PAO pohjaisella Red Linen öljyllä öljynpaine kuumana 20psi @ 850rpm ja 42psi @ 1700rpm, se ei vuoda öljyä tai kuluta sitä..
Paksuja 20w50 tai 10w60 tököttejä en laittaisi moottoriin ellei sitä ole nimenomaan tehty isoilla välyksillä. Normaaleilla välyksillä olevassa koneessa liian paksusta öljystä on pelkkää haittaa, toki jos tavoitteena on vain korkea mittaripaine niin siihen ne ovat kyllä omiaan mutta mittaripainetta ja öljyn voiteluominaisuuksia ei pitäisi sekoittaa keskenään.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Re: Moottoriöljy
Gulf Formulaa käytin foxissa ja sn:ssä ja käytän sitä myös akan volovossa, oon todennu sen kelpo öljyksi, lähihuoltsikka myy 19.90 4l.
- Liitteet
-
- index.jpg (5.54 KiB) Katsottu 8917 kertaa

Re: Moottoriöljy
Jos haluaa tietää mikä öljy on oikeasti täyssynteettistä kannattaa kattella Saksalaisia sivuja. Saksassa laki määrää, että jos meinaat mainostaa "vollsynthetishes" niin se on paree olla todellakin täyssynteettistä. Eli näitä meidän osasyntikoita ei siellä saa mainostaa täyssynteetisinä vaan ne on jotain "synthese teknology" tms. hämärillä merkinnöillä varustettuja. Saksalaisista verkkokaupoista löytyy siis parempi totuus kuin meiltä täällä Suomessa, jossa muunneltu totuus on maan tapa 

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Moottoriöljy
Käsi ylös kaikki, joilla on rullanokkakone hajonnut Suomessa myytävien "täyssynteettisten" öljyjen takia. Tai edes merkittävästi kulunut ja olet sitä mieltä, että se johtuu öljystä?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Moottoriöljy
Mää olen käyttänyt CASTROL MAGNATEC 5W-40 öljyä. Nyt huomasin että on C3:sta. Vähennetty jotain lisäaineita että uusissa vehkeissä pysyy päästöt kohdallaan. Jossain varoiteltiin ettei laahuri koneeseen missään nimessä. Rupesin miettimään että mites mahtaa tälläinen kutiteltu viiden litran rullanokkakone tykätä tästä öljystä. Sitä saa myös magnatec a3/b4 5w-40 versiona missä paremmat lisäaineistukset. Aattelin vaan että kun tuota c3:sta on muutama kannu kotona että laitanko sitä käyttikseen ja hommaan parempaa ölppiä sitten musseen.
Re: Moottoriöljy
Mitä öljyä olet itse punaisessa perkeleessä käyttänyt?
Kyllä tuossa luokituksia varmaan piisaa.
http://www.castrol.com/fi_fi/finland/ca ... natec.html
Kyllä tuossa luokituksia varmaan piisaa.
http://www.castrol.com/fi_fi/finland/ca ... natec.html
Re: Moottoriöljy
Tuolta samasta kaupasta pisti silmään tämmönen: Kendall Elite 5W-40, täyssyntikka ja API SM. Luulen, että voisi olla aika hyvä öljy näihin perusviskositeetteja nieleviin rullakoneisiin. Eikä ole kallista: 35€/4ltr.
Tosin sitä näköjään myydään kahdella brändillä ja hinnalla: Kendall ja Kennoco. Ehkä tuo Kendall on vanhempaa erää, kun Kendallin sivuilla se on nykyään myös nimellä Kennoco? Tuo Kennoco on myös API SN, joka sekin viittaisi uudempaan erään.
https://webshop.industriacenter.fi/prod ... ndall-4ltr
https://webshop.industriacenter.fi/prod ... 5w-40-5ltr
- Kennoco näyttäisi olevan itseasiassa halvempaa, kun tuo purkki on 5ltr ja 38€.
Tosin sitä näköjään myydään kahdella brändillä ja hinnalla: Kendall ja Kennoco. Ehkä tuo Kendall on vanhempaa erää, kun Kendallin sivuilla se on nykyään myös nimellä Kennoco? Tuo Kennoco on myös API SN, joka sekin viittaisi uudempaan erään.
https://webshop.industriacenter.fi/prod ... ndall-4ltr
https://webshop.industriacenter.fi/prod ... 5w-40-5ltr
- Kennoco näyttäisi olevan itseasiassa halvempaa, kun tuo purkki on 5ltr ja 38€.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73