Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
onko kokemuksia,siis mussen pohja raapii konttorilla viimekesänä. valomuutoskatsastuksessa,
kiinnes siihen rekkapuolella olevan montunreunan "kaiteisiin".eli kuinkas korkiat nuo mahtaa olla,
että löytyyköhän enään hyväksyttävää maavaraa
ny auto talvisäilössä,joten en pääse mittailemaankaan..
vm.2000 avo.
Maavaraa pitää lain mukaan olla 80 mm. Trafin sivuilta löytyy. Ja sitten samasta paikasta "Alusta- ja rengasmuutoksen yhteydessä tulee tarkastaa maavaran riittävyys muutoksen jälkeen. Maavara voidaan todentaa esimerkiksi 80 mm korkeuteen säädettyä ajoneuvokevennintä auton alla liikuttamalla." Mulla tyssäsi just tohon keventimeen, joka sillä konttorilla oli n. 50 mm. Katsuri sanoi, että hieman voisi joustaa, muttei näin paljoa.
Tollasta tekstiä löytyy lakikirjasta. 4.kohdassa, ehkä ne tärkeimmät. Sitten muistelin, että ajovaloille on vielä säädetty joku minimi korkeus?
12 § Auton korkeuden muuttaminen
1. Auton alustan korkeutta verrattuna pyörien keskiöön saa alentaa tai korottaa enintään 50 mm jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin tai rungon väliin korotus- tai laskupalat. Heiluriakselistolla varustettua autoa ei kuitenkaan saa korottaa.
2. Maastoautoa saa kuitenkin korottaa 1 momentissa tarkoitetulla tavalla 64 mm.
3. Auton korkeutta verrattuna pyörien keskiöön saa myös alentaa käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka ovat tarkoitetut kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osan soveltuvuudesta autoon.
4. Auton madalluksen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
no joo,pistetään ny tollaset,pääsee mökillekkin paremmin tuolla samalla kun alapallot uusin,
ei sentään ihan normiin mennä...Ford Mustang, 79-04, avo, madallusjouset, etu 1,2"/taka 1,2".
juu ja katotaan iskarit myös.
täytynee mennä pyärän asennot sitten kesällä vielä tarkistaan,saas nähdä vaikuttaako ajoon mitään.
katos ,oli hyvä tietopaketti meikäläiselle.kiitos.
oma musse näyttää jotenkin hassulta edestä katottuna,nuo alatukivarret nousevat reippaasti ylöspäin renkaallepäin mennessä.en saanu kuvaakaan nyt siittä,koska auto talvisäilössä muualla.
Kiitos Kaaralle selventävistä ohjeista ja vinkeistä, Suomeksi. Jopa näin kovaan päähän saa jotain sisään, kun oikeen yrittää . Alhaalla, oikein tehtynä, on siis parempi kuin ylhäällä!!