Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Moikka!
Onkohan kenellekään tullut vastaan tällaista ongelmaa, että moottoriöljyä on päässyt paisuntasäiliöön? Viime keväänä kun vein mussen perushuoltoon (-94, automaatti) niin paisuntasäiliö oli melkein täyttynyt moottoriöljystä talven aikana(auto oli seisonnassa). Korjaamolla olivat tyhjentäneet ja putsannet säiliön ja käskivät tarkkailla josko öljyä menee lisää. Koko kesä oli huoletonta ajoa. Öljy ei lisääntynyt ollenkaan. Syksyllä kun tuli vähän viileempää ja parilla aamulla kun töihin ajeli, niin aivan kauhea pakokaasun määrä. Savu oli valkoista. Sitten kun meinasin että tarvii viedä korjaamolle, niin ei enää käynnistynyt töiden jälkeen ja oli valuttanut vähän öljyä alleen. Ja sitten kun tsekkasin paisuntasäiliön, niin oli taas täynnä öljyä. Eli heti kun tuli kylmät ilmat, niin öljy tunki jostain sinne säiliöön. Että olisiko jollain suoralta kädeltä tietoa missä vika? Kone lähtee kyllä nyt keväällä korjaukseen.. Mutta kun autokorjaamotkin on vähän ihmeissään ja joka paikassa vähän eri veikkausta missä vikaa..
Tuo lisääntynyt pakokaasu on luultavasti vesihöyryä, joka tulee samasta syystä.
Moottori saa viallisesta kannentiivisteestä pikkuisen jäähdytysnestettä palotilaan.
Sen voi todeta siitäkin, että pakokaasu haisee hiukan pakkasnesteeltä.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Jos öljykorkissa ja/tai -tikussa näkyy maitokaakaon väristä tavaraa niin öljyn joukossa on jäähdytysnestettä ja se ei enää oikein suunnitellun lailla pelaa voiteluöljynä. Se ei paljon ota turhaa ajoa, että koneesta laakerit ottaa kipeetä.
Ja tosiaan se valkoinen "savu" on yleensä vesihöyryä - vakavaa jos sitä vielä tulee lämpimästäkin koneesta.
Kiitos vastauksist kaikille. Autohan ei ole ollut ajossa syksyn jälkeen joten siitä ei huolta. En tosiaan halua rikkoa mitään enempää, mitä siellä on jo rikki. Öljyn joukkoon ei missään vaiheessa oo mennyt jäähdytysnestettä. Tätäkin seurasin koko kesän juuri öljytikusta ja -korkista. Ja autoa on käytetty seisonnassakin n. kerran kuussa/parissa muutaman minuutin ajan ettei akku kuole. Toivottavasti se on sitten se kansipahvi eikä mitään "isompaa".
Et kertonut moottorityyppiä. Mulla 3.8 V6 puski yksi aamu valkoista pakoputkesta. Lopulta pienen etsiskelyn jälkeen kansipahvit menivät vaihtoon. Takimmaisten pyttyjen takapäästä olivat kummatkin kansipahvit rikki.