Kyseessä pienen budjetin koneen läpikäynti. Potilaana vm. 70 351 2v cleveland. Päivittäisessä ajossa (kesällä) oleva katumoottori. Nokka-akselia http://www.summitracing.com/dom/parts/s ... /make/ford edelbrock performer imusarjaa, 670 vacumi holleytä ja peltisarjoja lukuunottamatta täysin vakio moottori.
Ja kysymys kuuluu, missä vaiheessa clevelandin öljynkiertoon täytyy/kannatta tehdä muutoksia. Ja jos täytyy, niin mitä? Jo jonkun aikaa netistä ja kirjoista asiaa tutkittuani, olen aikeissa jättää ennalleen tuon oman moottorini öljynkierron. Vai kannattaako jättää? Mitä enemmän luen öljynkierto muutoksista, sitä enemmän menee asiassa sormi suuhun...
Cleveland öljynkierto
Re: Cleveland öljynkierto
Clevessä öljynkiertoon tarvitsee puuttua sitten kun moottoria kierrätetään jatkuvasti korkealle, yli 5500 rpm. Tätä myöten moottoria rakentaessa laakerivälykset asetetaan arvoon 0,003" ja tuota kautta kun öljyn virtaus kasvaa, täytyy paineen laskua takimmaisilla runkolaakeripukeilla kompensoida mm. nokkalaakerien öljykanaviin asennettavilla kuristimilla ja suurtilavuuspumpulla.
Sulle suosittelen, että kaiki käyntivälykset tarkastetaan mukaan lukien kaikki nostajien reiät, että ovat tehtaan spekseissä sekä koneistamaan kiertokangen- ja runkolaakerien laakerivälykset alueelle 0,001"-0,002", jolloin sen kummempiin toimenpiteisiin ei tarvitse ryhtyä. Vakio öljypumppu (esim. Melling M84A). Laahurinokan sisäänajo mineraaliöljyllä ZDDP-lisäaineistuksella ja sitten käyttöön 20W-50 mineraaliöljy ZDDP-lisäaineistuksella.
Sulle suosittelen, että kaiki käyntivälykset tarkastetaan mukaan lukien kaikki nostajien reiät, että ovat tehtaan spekseissä sekä koneistamaan kiertokangen- ja runkolaakerien laakerivälykset alueelle 0,001"-0,002", jolloin sen kummempiin toimenpiteisiin ei tarvitse ryhtyä. Vakio öljypumppu (esim. Melling M84A). Laahurinokan sisäänajo mineraaliöljyllä ZDDP-lisäaineistuksella ja sitten käyttöön 20W-50 mineraaliöljy ZDDP-lisäaineistuksella.
-
- Aktiivi
- Viestit: 31
- Liittynyt: 07 Maalis 2014, 08:23
- Auto: Mercury Cougar
- Paikkakunta: Varsinais Suomi
Re: Cleveland öljynkierto
Kiitoksia SamiM. Samoilla linjoilla olin päätelmissäni... Uskomaton määrä noita öljynkierron muutos variaatioita tuntuu olevan. On kuristintulppia, nokkalaakeri modifikaatioita, pienempireikäisiä työntötankoja, kolmatta pääöljykanavaa jne jne. Olisi kiinnostavaa lukea, jonkun kerholaisen kattavampi ohjeistus asiasta. Kai nyt joku vielä näitäkin koneita rakentelee, tai ainakin tietää miten niitä on tehty.
Re: Cleveland öljynkierto
Ollos hyvä.Uniflo kirjoitti:Kiitoksia SamiM. Samoilla linjoilla olin päätelmissäni... Uskomaton määrä noita öljynkierron muutos variaatioita tuntuu olevan. On kuristintulppia, nokkalaakeri modifikaatioita, pienempireikäisiä työntötankoja, kolmatta pääöljykanavaa jne jne. Olisi kiinnostavaa lukea, jonkun kerholaisen kattavampi ohjeistus asiasta. Kai nyt joku vielä näitäkin koneita rakentelee, tai ainakin tietää miten niitä on tehty.
Nimimerkki Drummer on tehnyt aiheesta artikkelin Corraliin, jonka numeroa en nyt muista. Cleven öljykanavistohan ei ole sinänsä mitenkään erikoinen, samaa käytetään muistaakseni esim. 385-sarjan 429/460 isolohkossa.
Variaatioita tosiaan riittää, vähintään yhtä monta kuin tekijääkin. Ja kun toisten tekemiä katsotaan päältäpäin, niin olennainen jää usein piiloon ja se sijaitsee itse öljykanavistossa, jossa olevia muutoksia ei voi nähdä päällepäin. Yleinen modaus tai paremminkin lisäys on ulkoinen öljyletku/-putki suodattimen vieressä olevasta tulpatusta pääöljykanavasta lohkon takaosaan imusarjan taakse öljynpainemittarin liitäntään. Näitä on tehty ehkä sen vuoksi kun pelkkä putki tai letku on näkösällä moottorin ulkopuolella ja on oletettu ettei asiaan liity mitään muuta. Tulkintavirhe on voinut olla myös että tuo lisäletku olisi yhteydessä lohkon takaosassa runkolaakerikanavistoon kun se itse asiassa on ollut yhteydessä imusarjan alla kulkevaan letkustoon, jolla on syötetty öljy runkolaakereille ohi normaalin kanaviston. Pelkkä putki tai letku edestä taakse lohkon kanavistoon ei kuitenkaan mielestäni asiassa auta juuri mitään jos ollenkaan vaan lisäksi vaaditaan sisäisiä muutoksia kanavistoon, ohjaten öljynvirtausta ja -painetta oikein jotta homma pelaa. Ja tosiaan katumoottorissa näiden muutoksien tarpeellisuus on hyvä kyseenalaistaa ellei moottorin käyttötarkoitus laajenna moottorin käyttöaluetta kierroslukualueelle, jossa on odotettavissa puutteita voitelussa.