Pakosarjat hieman rutussa
Pakosarjat hieman rutussa
Monesti itsekin olen pohtinut mitä merkitystä moottorin tehoon ja vääntöön on kun pakosarjoja joutuu hieman väkisellä sovittamaan ahtaaseen autoon. Usein joutuu turvautumaan hieman jykevämpään lekaan sovitus työssä. Jälkiä saattaa löytyä sarjojen jokaisesta primääriputkesta ja mieltä painaa kuinka paljon ne tehoon vaikuttaa.
Joitakin pieniä lommoja noissa minun sarjoissa on, ei huolta, ne on vaan kosmeettisia.
Eipä tarvitse yöunia enää ruttuisten pakosarjojen osalta menettää.
If you’ve ever installed a set of high-performance exhaust headers, then you’ve probably bashed those exhaust tubes with a hammer to get them to clear everything in the chassis of the car. It’s a super common problem, but people often worry about how much horsepower they are killing by dinging and denting those headers. This episode of Engine Masters presented by Amsoil is here to answer that for you, testing various levels of destruction of a set of Hooker headers on a 550-horsepower, 400ci small-block Chevy from Blueprint Engines. The result is shocking.
Exhaust Header Bash! Testing Power Loss From Dents - Engine Masters Ep. 4
Joitakin pieniä lommoja noissa minun sarjoissa on, ei huolta, ne on vaan kosmeettisia.
Eipä tarvitse yöunia enää ruttuisten pakosarjojen osalta menettää.
If you’ve ever installed a set of high-performance exhaust headers, then you’ve probably bashed those exhaust tubes with a hammer to get them to clear everything in the chassis of the car. It’s a super common problem, but people often worry about how much horsepower they are killing by dinging and denting those headers. This episode of Engine Masters presented by Amsoil is here to answer that for you, testing various levels of destruction of a set of Hooker headers on a 550-horsepower, 400ci small-block Chevy from Blueprint Engines. The result is shocking.
Exhaust Header Bash! Testing Power Loss From Dents - Engine Masters Ep. 4
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Pakosarjat hieman rutussa
Jepulis, turhaa panikointi, mutta tunnen mä yhden Pertun kuka pelkää jos ovat pellit kurtussa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Pakosarjat hieman rutussa
Luulen kyllä, että jos tuon koneen kaasunvaihto olisi liki viimeisen päälle, varmasti nuo rutut olisivat merkinneet tehon laskua. Jos nuo(kin) alumiinihatut ovat yhtä hyviä pakokanavaltaan, mitä suurimmalla osalta valmistajia, eli pakokanava imee sisään, niin se ei välttämättä ehkä näy tuossa testissä. Mutta tosiaan, jos kannet ovat teknisesti toiminnaltaan virheiden osalta kunnossa, nuo asiat näyttelevät jotain ihan muuta , mitä nyt.
Eli suomeksi: pakokanava, joka imee lattiasta sisään vielä suht suurilla nostoilla (pyörteinen istukalta/venturilta), ei tule läheskään virtaamaan kanavan koko poikkipinta-alaltaan. Moottori siis toimii pienemmällä pakosarjan putkikoolla, sitähän tästä testistä voi myös hyvin päätellä. Tai näin itse päädyin tähän päätelmään.
Tai jos näillä ed. mainituilla seikoilla ei olisi merkitystä, voisi yhtähyvin kaikkien kilpakoneiden pakosarjat paukuttaa lekalla täysin muodottomiksi, eikö vain? Ja miksei myös ihan katukoneidenkin.
Mutta ehkei niitä sarjoja nyt kuitenkaan kannata ihan vähästä mukutella lommoille
.
Eli suomeksi: pakokanava, joka imee lattiasta sisään vielä suht suurilla nostoilla (pyörteinen istukalta/venturilta), ei tule läheskään virtaamaan kanavan koko poikkipinta-alaltaan. Moottori siis toimii pienemmällä pakosarjan putkikoolla, sitähän tästä testistä voi myös hyvin päätellä. Tai näin itse päädyin tähän päätelmään.
Tai jos näillä ed. mainituilla seikoilla ei olisi merkitystä, voisi yhtähyvin kaikkien kilpakoneiden pakosarjat paukuttaa lekalla täysin muodottomiksi, eikö vain? Ja miksei myös ihan katukoneidenkin.
Mutta ehkei niitä sarjoja nyt kuitenkaan kannata ihan vähästä mukutella lommoille

Anti -Histamiini 65
Re: Pakosarjat hieman rutussa
Toivottavasti tämä ei sekoita ajatukianne lopullisesti.
Onko isompi sitenkin parempi vai onko nyt kannet kunnossa?
http://www.hotrod.com/how-to/engine/131 ... dyno-test/
Onko isompi sitenkin parempi vai onko nyt kannet kunnossa?
http://www.hotrod.com/how-to/engine/131 ... dyno-test/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- paltant.ponitalli
- Addikti
- Viestit: 300
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
- Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert. - Paikkakunta: Karjakoski bank of a river
Re: Pakosarjat hieman rutussa
Oi oi !! Onnex klikkasin ,sieltä löytyy todellista fanny car pornoa 

BIG BLOCK DIAMONDS ARE FOREVER 476 CJ
Re: Pakosarjat hieman rutussa
Kys. testistä on vedettävissä se johtopäätös, että kyseiseen 7.2ltr ~600hp/730NM BBC:een 2 ekaa sarjaa oli liian pieniä ja suurin oli liian iso. Yllätyspyllätys, sarjat kantsii valita moottorin mukaanMexico65 kirjoitti:Toivottavasti tämä ei sekoita ajatukianne lopullisesti.
Onko isompi sitenkin parempi vai onko nyt kannet kunnossa?

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Pakosarjat hieman rutussa
No ei se kanavan koko kaikkea merkitse, siihen vaikuttaa mm.käytettävät kierroksetkin. Mutta turha aina kuitenkaan liioitella pakosarjaputkien koolla. Esim. pakopuolen venturin koolla on merkitystä. Esim. jos liian nopeasti kasvaa suureksi, paine-ero tappaa virtausnopeuden, joka taas suoraan vaikuttaa sarjojen mitoitukseen ja siihen kuinka hyvä moottorista toiminnaltaan loppupeleissä tulee. Plus muutamiin muihinkin juttuihin, joista sitten syntyy epämääräinen kompromissi pahimmillaan, tai parhaimmillaan.
Harva luultavasti edes mottidynossa viitsii koittaa erilaisia nokan ajoituksia, joista sitten kyllä selviäisi monenlaista tärkeätä asiaa. Yksi tärkeimmistä niistä on pakosarjat, ts. kuinka nokan kääntö vaikuttaa suuntaan taikka toiseen, vai eikö vaikuta. Moni moottori on yllättävän tunteeton sarjoille, mutta silloin mitoitus onkin väärä.
Jos siis tarkastellaan poistopuolta. Sen rautakannen saa muuten myös lattiasta pelaamaan, kunhan jaksaa käyttää siihen aikaa ja vaivaa riittävästi
. Vähän semmoinen fiilis vaikkapa tuolla Pro Stock puolella, että suuret kehitykset ovat viimeisinä vuosina tulleet juurikin poistopuolen jutuista kaikkinensa.
Mutta yhden tietyn rautakantisen 289:n kehityksessä olen oikein mielelläni mukana ja luulen ettei sarjoja pahemmin litistellä, mutta ehkä vähän fiilistellään kuitenkin tjsp
.
Harva luultavasti edes mottidynossa viitsii koittaa erilaisia nokan ajoituksia, joista sitten kyllä selviäisi monenlaista tärkeätä asiaa. Yksi tärkeimmistä niistä on pakosarjat, ts. kuinka nokan kääntö vaikuttaa suuntaan taikka toiseen, vai eikö vaikuta. Moni moottori on yllättävän tunteeton sarjoille, mutta silloin mitoitus onkin väärä.
Jos siis tarkastellaan poistopuolta. Sen rautakannen saa muuten myös lattiasta pelaamaan, kunhan jaksaa käyttää siihen aikaa ja vaivaa riittävästi

Mutta yhden tietyn rautakantisen 289:n kehityksessä olen oikein mielelläni mukana ja luulen ettei sarjoja pahemmin litistellä, mutta ehkä vähän fiilistellään kuitenkin tjsp

Anti -Histamiini 65
Re: Pakosarjat hieman rutussa
Tätä kaikenlaista parantamista olenkin koittanut harjoittaa jo vuosikausia ihan fiilispohjalta
.

Anti -Histamiini 65
Re: Pakosarjat hieman rutussa
Laittakaa kuvia minkälainen lattia ei toimi, ja minkälainen toimii.