V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Haluaisin saada jonkunmoista tietoa siitä miten oma 1995 GT 5.0:aan saadaan lisää potkua. Toki kaikki muukin 5.0 ruiskukoneen virityskeskustelu sopii ja on tervetullutta ketjuun.

Chevyn V8:t ovat tuttuja ja sieltä tiedän ne ilmaiset, edulliset ja myös maksulliset viritykset ;) Samanlainen tietopaketti olisi nyt tervetullut.

Mulla on siis pohjalla vakio vähäpäästöinen 5.0, joka pitäisi piristää - kaikki vinkit ovat tervetulleita. Kustannustehokkaat vinkit etusijalla: säilytetään orkkis alakerta ja aloitetaan mielellään bolt on -kamoilla.

Aloitan tämän muutamalla kysymyksellä:

1. ruisku - Edelbrock/Trick flow/joku muu imukansi + plenum - onko hintansa väärti ja mikä näistä on se paras sijoitus per euro?

2. pakosarjat - löytyykö pitkiä pakosarjoja, jotka mahtuvat heittämällä paikalleen, tulpat, piuhat sopivat jne.?

3. hyvä ja ei resonoiva cat back -putkisto - suosittelut?

4. nokka - mikä olisi käypänen katunokka, joka ei tapa ajettavuutta eikä myöskään aiheuta ongelmia päästömittauksessa? Mitkä nostajat tälle kaveriksi?

5. keinarit - onko rullakeinarit (roller rockers) myös Musseissa kova juttu? Suosituksia?

6. kannet? onko vakioista mihinkään? Entäs vakiokansien tilalle bolt on -vaihtoehto, joka on sijoituksen arvoinen?

7. kaikki mahdolliset ilmaiset tai lähes ilmaiset viritykset ovat tervetulleita!

8. ja mitä muuta kannataisi duunata samaan syssyyn? Perävälitys on jo hommattu mutta entäs muuta?

Kiitoksia kaikista vinkeistä! :peukku:
Viimeksi muokannut ToniH, 14 Tammi 2016, 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: V8 5.0 SN95 -koneen viritys?

Viesti Kirjoittaja starsky »

Viestiketjun todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä) olet varmaan jo lukenut?

Oletko jo dynottanut lähtötilanteen?

Earlyjen kanssa ei kyllä tarvitse päästöjen kanssa pelata, joten kaikki virityshommat eivät varmaan sinulla ole käytettävissä.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen viritys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Katsoin läpi mutta eipä tuosta ketjusta ole tähän paljoa apua. Dynolappujen vertailua ja niiden spekulointia ja 95% autoista kaasarikoneellisia ja/tai jotain muuta kuin 5 litrasia. Yksi 302 ruiskukone(?) -kokoonpano (91 GT) ketjusta löytyi, jota voisi varmasti soveltaa minun tapaukseeni. Kirjoitukset eivät näköjään ole numeroitu, joten en osaa siihen linkittää.

Edit: edellisessä kirjoituksessa oli väliotsikko, johon pystyi linkittämään: voisiko tästä 91 GT:stä soveltaa 95:seen?

En ole vielä dynottanut. 112tkm ajettu täysvakio.

Joo, 95 eli vähäpäästöinen. Se vähän rajoittaa mutta ei liene fataalia. Aika paljon saa esim. '91 Vetteenkin tehdä ennen kuin päästöt tulevat ongelmaksi. Ja se tie onkin tuttu ja periaatteet aika selvät. Tarvitsen siis Ford 5.0 specifistä tietoa, jottei tule haaskattua rahoja turhiin kamoihin. Pelkän markkinointitiedon varassa moinen vaara on enempi kuin todellinen.

Jätin näköjään oman tavoitteeni kertomatta. Käyttötarkoitus: kesäkäyttöauto, työmatkoja, reissuja jne. Specsit kertovat, että autossa on vakiona aneeminen 215hp/386NM. Sanotaanko, että 50hp pitäisi saada lisää ja mielellään alaväännön pahemmin kärsimättä (mielummin toisinpäin). Enemmästäkään ei ole haittaa. Kaupunkiajon jouhevuus tärkeää (vääntö). Pysyn alkuunsa vakionokassa ja siten vältän vielä tässä vaiheessa saasteasioiden funtsimisen ja pysyy helppona bolt onina.

Vanhasta kokemuksesta arvaisin, että imusarja, rullakeinarit, pakosarja ja putkisto niin ollaan aika lähellä ellei jopa yli tavoitteen?

Tämähän on MAF-auto, vaatiiko tuossa vaiheessa jo ohjelmointia vai osaako ECM vielä sopeutua?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: V8 5.0 SN95 -koneen viritys?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Yleinen käsitykseni on, että 5.0 koneen ongelmat alkaa lohkosta ylöspäin.
- kannet
- ala- ja yläimusarja
- läppärunko
- imuputkisto
Lisäksi pakosarjat ja -putkisto on hieman ahdistavat.
Tuosta ei vaan oikein saamenemään tarpeeksi ilmaa läpi.
Vähäpäästöisyys on lähinnä ongelma nokka-akselia valittaessa.
Fordiin ei tuota palikka ole samassa mitassa tarjolla kuin GM tuotteisiin, mutta lähes kaikki on toimivaa ja tulokset näkyy ja kuuluu.
Tuo yläkerta olisi helpoin hoitaa kuntoon jonkin valmistajan sarjalla.
esim top end kit. Edelbrock, TrickFlow tmv.
Aika helpolla pitäisi päästä noin 300 - 350 hp tasoon.
Strokeri 331 tai 347 olisi helpoin tapa päästää kerralla maaliin, jos alkuperäistä lohkoa haluaa käyttää.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Kiitoksia. No, hyvä - yläkerran kamojen uusiminen onkin niin paljon kivempaa kuin kädet verillä pakosarjojen vaihtaminen, että siitä on varmasti hyvä aloittaa ja kattoa mihin niillä pääsee. Sitten seuraavassa vaiheessa pakosarjat ja putkisto jos ei vielä riittänyt. Onneksi näitä voi tehdä vaiheittain.

Kyllä alakerta saa mun tapauksessa pysyä nipussa, hakusessa vain pirteyttä päivittäiseen ajoon. Nykyisellään ei meinaa päästä perhevankkureita karkuun ja sehän ei ole hyväksyttävää ensinkään ;)
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

No ei tässä nyt ihan ekaa, tokaa eikä viidettäkään autoa harrasteta (eka jenkki 27v sitten eikä yhtään vakiota ole ollut). Otan lämpimällä kiitoksella kaikki neuvot osien valinnan ja kombinaatioiden suhteen mutta nämä isälliset neuvot (älä tee mitään) voitte ystävällisesti säästää vaikka lapsillenne. ;)

Ajakaa itse vakioilla, jos se on niin nannaa - mun mielestä ei ole.

Ahtimet eivät valitettavasti nappaa tässä kohtaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Eikössulla oo tuossa korvettia millä pääsee pakoon :lol:
:krooh:
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

On toki mutta pitäis Mussenkin sentään vaimon Tdi jättää... :oops:
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Saahan tohon pitkiä pakosarjoja, mut lyhyillä pelais katit vähän paremmin. Ja alukansia ei kannata alkaa bolt on meinigillä hommaamaan, on sen verran kalliit (siis ne mille ei tartte oikeesti isompia tehä). Vakio kansista saa jo pienemmällä hinnalla viilattua sopivat. Tai viilautettua.

Mulla ei yhtään kasia oo vielä ollu, mut jonkun verran oon tätä foorumia lukenu.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Kaikkia autoja en nykyään enää lähde virittelemään. Parhaat reissut on tehty täysin vakioilla autoilla. Harrasteajelut on asia erikseen edelleen. :wink:
En minäkään, mutta Mustang on harrasteauto, vaikka sillä ajattelin kesäisin päivittäin ajellakin. ;)
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Mulla ei ole näitä kaseja kuin noi kolme tossa allekirjoituksessa + 1 nelivetoinen harraste. Kumpikaan GM:stä ei ole vakio tai edes sinnepäinkään. Musse on vielä koneen ja putkiston osalta mutta täytyy sanoa suoraan, että kulultaan se on niin aneeminen, että hyi helvetti.

Jos sua ei nyt haittaisi niin voitaisiko päästä tuosta sinun käännytystyöstä yli ja takaisin siihen, että haluaisin vähän piristystä pellin alle?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Anti olla, älä näe vaivaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Fake
Aktiivi
Viestit: 138
Liittynyt: 01 Touko 2014, 21:36
Auto: 1994 Mustang gt convertible
Paikkakunta: Kouvola

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja Fake »

Jos kone pitää saada kiertämään, niin mikä nokka vaihtoehto on kovin jolla päästöt saattaa vielä saada läpi? Olettaen että uusi kone ja tune nokalle ym.

http://m.summitracing.com/parts/lun-20350514 Tommosta olen haaveillut?
(Dart 363&afr 185)

Kerta viritys keskustelu sallittu. :mrgreen:

Trick flow stage 1
Comp Cams xe270hr-14
Ford Racing e303 tai b303

Nuo ainekin pitäisi mennä heittämällä.
SN95 - SBF 363
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Mulla oli tuo comp cams, sillä meni päästöistä läpi. Toki muutkin asiat pitää olla kunnossa, ilmansuodatin, tulpat, ja muut syttyvehkeet. Ja pitkillä peltisarjoilla kone pitää olla kuuma ja sarjat kuumat, ja ehjät lambdat ja katit.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Pitkillä sarjoilla, ainakin tuolla toisella puolella aitaa ;) , kannattaa laittaa lämmitettävät lambdat, jotta pelaa kunnolla (=menee closed loopiin ajallaan jne.).
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Vastaa Viestiin