jäähdytinneste vuoto

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
ak72
Mega-addikti
Auto: Ford Mustang '66 289 HT

jäähdytinneste vuoto

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Kävin tallissa tsekkailemassa vanhuksen vointia ja huomasin että lattialla aikaspaljon jäähdytinnestettä ja syyläriin meni yli 1.5L vettä. Kiristin kaikki letkuliittimet, yksi oli hieman löysemmällä. Mitäs muita kohtia kannattaa tsekata? Onko esim joku imusarjan pulteista sellainen että menee vesitilaan? Jakopäänpuolella en nähnyt juurikaan märkiä kohtia.
Kyseessä siis '66 289, tekis mieli käyttää kuumaksi mutta pitänee ootella keväämmälle...
ak72
Mega-addikti

Re: jäähdytinneste vuoto

Palataan aiheeseen, auto ajamatta pari viikkoa ja lattialla 2 pientä lammikkoa jäähdytinnestettä. Tarkistin kaikki letkut vesipumpun/jakopään --> kaikki kuivia. Hieman nestettä oli vänkärinpuolen moottorin etupäässä missä kannen ja lohkon reuna ja pieni "uloke" Onko mahdollista että kansipahvi voi vuotaa ulospäin? Moottori toimii hyvin, ei valkoista savua tms mutta nestettä kertyy auton alle kun auto on ollut käyttämättä jonkin aikaa. Ei jaksais kyllä alkaa jumpata kansia irti ja vaihtaa pahveja... mutta toki se pitää tehdä jos pakko.
Power_boat
Addikti
Auto: Mustang 4.0 2005

Viesti Kirjoittaja Power_boat »

Eikös se juuri kylmä kone tiputtele vettä, ei niinkään lämmin. Kylmästä moottorista mä ainakin etsin niitä vuotokohtia.

Miksei se vois vuotaa kansipahvin välistäkin ulospäin, riippuu kai siitä miten lähellä kanavat on lohkossa ja kannessa.

Laita syyläriin UV-ainetta ja käytä moottori kuumaksi niin että väriaine on kiertänyt varmasti joka paikassa. Sitten vaan UV-valolla tutkimaan kylmää konetta josta on nestettä vuotanut. Mut tää on ehkä semmonen viimeinen oljenkorsi jos ei muuten meinaa löytyä :)
ak72
Mega-addikti

Jep kylmänä tiputtaa tai pitkään kun on ollut ajamattomana. Pitäsköhän kansipultit käydä läpi ja tarkistaa ovatko momentissa, en muistaakseni niitä edes jälkikiristänyt vuosia sitten kun kannet laitoin paikalleen. Voiko kansipultit alumiinikannessa löystyä ajan mittaan?
FFreak
Aina äänessä
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Imusarjan pultit kannattaa käydä ensin läpi. Itsellä vuoti niistä vähän tässä par vuotta sitten vähän saman tyylisesti.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Tahavo
Mega-addikti
Auto: Ford Mustang HT 64½

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Minulla kanssa se "uloke" täyttyy vedellä.
Pertti
Mega-addikti
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mulla kans oli 289:n virranjakajan vieressä vihreää vettä talven jäljiltä.
Tuli kuningasajatus, laitan lääkettä.
Jotenkin taisi käyttö jäädä vähän lyhyeksi lisäämisen jälkeen, jokin meno taisi tulla, eikä tielle ollu asiaa kun auto oli käytöstäpoistossa.
Se lääke jäi kaikki syyläriin tukkien sen, keittihän se kone sitten aika huolella.
Poistin paineen järjestelmästä ja laitoin paisuntasäiliön, kun tuntui siltä, ettei vesi muuten pysy, keitti taas juuri kun tuntui, että nyt....
Seuraavaksi, viimeisenä oljenkortena poistin termarin, mutta taas juuri kun tuntui siltä, että nyt pysyy lämmöt pysyy, heitti vedet pihalle...
Lopullinen diagnoosi on, ettei ilmalukkoja ole, vaan kannentiiviste on antautunut.
Taitaa olla niin, että kannentiivisteiden vaihto poikii koneremontin, kun kumminkin vanhassa koneessa aina löytyy muutakin ja kokemus on osoittanut, että jälkeenpäin viiksettää ne pelkät männänrenkaat...

Miksi tämä avautuminen, varmistakaa, että vesi kiertää koko jäähdyttimessä noiden ihmeaineiden (jotka yleensä oikein käytettyna toimivat) lisäyksen jälkeen.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
ak72
Mega-addikti

Jep omaan en oo mitään ihmeaineita uskaltanu syyläriin tunkea, taitaa mulle vesi ja pakkasneste riittää. Kirrasin imusarjanpultit, osa oli aavistuksen löystyny. Otan vielä venakopat ja pakosarjat irti että saa kannet kanssa momenttiin, eiköhän se ajokausi ala muutenkin olemaan tässä...
Tahavo
Mega-addikti

Alkanut vuotamaan jäähdytydnestettä lohkon ja jakopäänkopan välistä. Apukuskin puolelta yläkulmasta pultin kannasta siitä kohtaa, missä ilmeisesti vesipumpun ja jakopään pitkä pultti menee vesikanavaan. Mulle ei nyt aukea miten se sieltä vuotaa? Meneekö se pitkä pultti lohkossa olevan vesikanavan läpi vai missä kohtaa pultti menee vesikanavaan? Pultti oli ainakin ihan ruosteessa. Auttaisiko pelkkä pultin kierteen tiivistäminen vuodon tukkimiseksi? Mietin vaan, ettei tuon takia tarvitsisi taas purkaa koko etupäätä.
Kaikenlaista ongelmaa ilmenee, kun ei talvella päässyt tekemään mitään huoltoja :( jarrusylinteri vuoto, laatikon lauhdutinletku ja nyt sitten neste vuoto. Pitäisi pikku hiljaa jo päästä ajelemaankin.
ak72
Mega-addikti

Otat pultin irti, putsaat kierteet ja joku hyvä tiivisteliima pulttiin. Ja kirraat momenttiin niin pitäs pysyä. Hyvä muutenkin välillä kiristellä jakopään/vesipumpun pultteja ja klemmareita.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Kesäpirssi: 1966 Ford Mustang HT
Ympärivuotinen menopeli: VW Golf GTI Performance 2019
Tahavo
Mega-addikti

ak72 kirjoitti:Otat pultin irti, putsaat kierteet ja joku hyvä tiivisteliima pulttiin. Ja kirraat momenttiin niin pitäs pysyä. Hyvä muutenkin välillä kiristellä jakopään/vesipumpun pultteja ja klemmareita.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Eli vuoto saattaisi loppua pultin kierteiden tiivistämisellä ettei tarvitse jakopäänkoppaa irroitella?
ak72
Mega-addikti

Luultavasti juu, kannattaa ainakin yrittää sitä ekana.
musttank
Hiljaisempi
Auto: ht351w, fmx vm.1969

Viesti Kirjoittaja musttank »

kun noin monessa on sama jutska ,se taitaa olla ominaisuus ei vika . muistattehan Eleanorin sekin temppuilee elokuvassa.Myös minun 69 ssä sama ominaisuus,mutta se ei ainakaan minua haittaa. voihan jäähdyttimen korkin avata ajon jälkeen niin ei jää painetta järjestelmään, kun ainakaan lämpimänä ei minun pirssi tiputa yhtäään ,ainoastaan kylmänä.
Pertti
Mega-addikti
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra

Viesti Kirjoittaja Pertti »

musttank kirjoitti:kun noin monessa on sama jutska ,se taitaa olla ominaisuus ei vika . muistattehan Eleanorin sekin temppuilee elokuvassa.Myös minun 69 ssä sama ominaisuus,mutta se ei ainakaan minua haittaa. voihan jäähdyttimen korkin avata ajon jälkeen niin ei jää painetta järjestelmään, kun ainakaan lämpimänä ei minun pirssi tiputa yhtäään ,ainoastaan kylmänä.
Mikä niistä Eleanoreista?
Paineettomaksi tekeminen on jonkinlainen hätäkorjaus, mutta toisaalta kiehumispiste laskee sitten siihen sataan.
Kuten edellä, tervittavien tiivisteiden vaihto ja sitten hanaa...
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
musttank
Hiljaisempi
Auto: ht351w, fmx vm.1969

Viesti Kirjoittaja musttank »

No tuota tuota. Varmaan jokainen Mustanguskovainen on jo pentununa heti synnytyskanavasta putkahettuaan katellu kaikki leffat joissa ees vilahtaa mustang,jotkut jopa tuoijottaa rainat ,joissa on Mustngin jättämän rannut tiessä. Minä muistelen nyt kuvvaa PUHALLETTU 60 SEKUNNISSA.

Sitten vielä.Näistä kun ei oo tarkotus tehä nukykulkimien kaltaisia persoonattomia kotteroita ,niin pitää säilyttää alkuperäistä.
Jos haluaa jotain muuta ,niin on käveltävä Fordin putiikkiin ja tilattava uus heppa vm.2017 .

Jotta tämmösii tiältä Muoniosta pohjois-karjalan poika tuumailee. :sorry13:
Vastaa Viestiin