Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
aSSe
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Heinä 2014, 21:51
Auto: - 08 Mustang GT Edelbrock Supercharged
- 17 Mustang GT
Paikkakunta: Tuusula

Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Viesti Kirjoittaja aSSe »

Mietin,että mulla on perävälitys 4.10 ja joissakin tiedoissa mainitaan,että tiheämpi välitys antaisi dynossa 10-15 hp "liian vähän".
Onko kellään faktaa asiasta,kiinnostaa tietää ?
Samaten kiinnostaisi mikä perä oli Kimmolla ja Samilla ?

Mm. täällä aiheesta : http://www.camaro5.com/forums/showthread.php?t=368121
ja täällä . http://www.corvetteforum.com/forums/c5- ... mbers.html

Here's the reason, I'm quoting Patrick G on LS1Tech.com:
"Higher ratio gears will give you lower chassis dyno numbers for a strange, but logical reason. In essence, the DynoJet calculates hp based on the time it takes to spin up the 2800lb roller assembly. It's basically work divided by time and rpm. Think about this: If you car is at idle in neutral and you stab the throttle, it will take time to accelerate to redline...let's say 1.1 seconds. Now let's say it takes 8.2 seconds for your car to accelerate the DynoJet from low speed to top speed with 3.23 gears and 7.3 seconds with 3.73 gears. Dyno printout says 355 rwhp with 3.23 gears and 346 rwhp with 3.73 gears...why?

Think aabout this: In the 8.2 seconds it takes to spin the rollers with 3.23 gears, it would still take the motor about 1.1 seconds to overcome its own inertia (idle to redline). There's about 13.4% of the work used just to accelerate the motor itself. With 3.73 gears, the time to reach redline decreases to 7.3 seconds. Divide the 1.1 seconds into the 7.3 seconds and you will see that overcoming the internal engine inertia costs 15.1% of the work with 3.73 gears. There is less hp available during this time period to spin the rollers so the DynoJet will read a slightly lower hp figure. Make sense, or did I lose you?"

aSSe kirjoitti:Joo toki :
- 311,2 PS/6110 rpm
- 429,4 Nm/4335 rpm
Jari Asell Rayden Racing #14
_______________________
"08 Mustang GT Supercharged
"17 Mustang GT
_______________________
"Fuel For Life"
http://www.facebook.com/raydenracing/
Avatar
Niki
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 21 Elo 2011, 08:27
Auto: 2006 GT premium Legend lime
Paikkakunta: Nummenpää

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Viesti Kirjoittaja Niki »

Mulla on välityksenä 3.55.
-Kimmo-
Avatar
Jarvis
Aktiivi
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Touko 2009, 21:32
Auto: 2007 GT CS avo & pari muutosta ;)
Paikkakunta: Tuusula

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Viesti Kirjoittaja Jarvis »

En kyllä täysin ymmärrä tuota logiikkaa. 15HP vakiossa olisi n. 5% tehohäviö. Samalla perusteella rengaskoon muutos vaikuttaisi tehoon. Ja varmasti molemmat vaikuttaa mutta oletan vaikutuksen olevan häviävän pieni. Pyöräkoon muutoshan on samalla tavalla hitautta/inertiaa lisäävä/pienentävä muutos.

Toisekseen tehoa ei käsittääkseni mitata ajan funktiona vaan pyörimisnopeuden. Se kuinka nopeasti pyörät saavuttaa pyörimisnopeuden ei suoranaisesti vaikuta tehoon. Voisihan sitä kaasuakin painaa hissukseen silti saavuttaen maksikierrokset, jossain kohtaa kierrosaluetta sitten tulee huipputeho ulos.

Eli minusta välitys vaikuttaa vain hieman häviöihin, mutta ei muuta. Toki tiheä perä antaa enemmän "voimantunnetta", ja päinvastoin mutta ei se teho siitä juuri miksikään muutu.

tämä nyt oli sitten lego-insinöörin sunnuntai-illan punaviini pohdintaa. Joku joka tietää kertokoon totuuden.... ;)
2007 GT CS avo ja hieman muutoksia... :)
Avatar
Jarvis
Aktiivi
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Touko 2009, 21:32
Auto: 2007 GT CS avo & pari muutosta ;)
Paikkakunta: Tuusula

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Viesti Kirjoittaja Jarvis »

Mulla pitäisi olla myös 3.55
2007 GT CS avo ja hieman muutoksia... :)
Avatar
aSSe
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Heinä 2014, 21:51
Auto: - 08 Mustang GT Edelbrock Supercharged
- 17 Mustang GT
Paikkakunta: Tuusula

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Viesti Kirjoittaja aSSe »

SS Motors käytti kaikilla 4.vaihdetta.Mitä tiheämpi välitys,sitä enemmän dynorullien kierrosluvun muutos hidastuu.Voisiko tätä kautta tulla sitä eroa?

Oli miten oli- tehoa kuitenkin tarttis lisää:)
Jari Asell Rayden Racing #14
_______________________
"08 Mustang GT Supercharged
"17 Mustang GT
_______________________
"Fuel For Life"
http://www.facebook.com/raydenracing/
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Siirsin tämän omaksi aiheekseen, ei muuta kun lisää keskustelua kun sitä näyttäs tulevan!
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
balez
Addikti
Viestit: 259
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 22:04
Auto: Mustang Gt -95
Paikkakunta: Vantaa

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Viesti Kirjoittaja balez »

Manuaalissa mulla vedetty aina 4vaihteella.. automaateissa 3 vaihteella kikckdown irti
Avatar
Jarvis
Aktiivi
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Touko 2009, 21:32
Auto: 2007 GT CS avo & pari muutosta ;)
Paikkakunta: Tuusula

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Viesti Kirjoittaja Jarvis »

Samoin aina nelosella, manuaali.
2007 GT CS avo ja hieman muutoksia... :)
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tarkoittako tämä sitä, että parhaan dynotuloksen saamiseen tarvitaan sopiva perävälitys? Perävälitystä muutamalla voidaan vaikutta dyno tuloksiin.
Kuulostaa uskomattomalta.
Eli sama vaikutus pitäisi olla jos dyno ajetaan eri vaihteilla, silloinkin välitykset muuttuu.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Nätisti laulaa....voi prkl.... :shock:
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Eli dynoon perävälitys 5.jotain ja konttorille papereita näyttämään, vähän se saattas ihmetyttää kun huiput on 140 km/h :lol:
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Jarvis
Aktiivi
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Touko 2009, 21:32
Auto: 2007 GT CS avo & pari muutosta ;)
Paikkakunta: Tuusula

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Viesti Kirjoittaja Jarvis »

tossa jo pohdin aikaisemmin lego-insinöörin logiikalla aikaisemminkin...mutta kun kerran ajetaan vaihteella 4 niin eikös silloin välitys ole ns. suora, jolloin perävälitys on tavallaan poissa pelistä?
2007 GT CS avo ja hieman muutoksia... :)
Avatar
Jarvis
Aktiivi
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Touko 2009, 21:32
Auto: 2007 GT CS avo & pari muutosta ;)
Paikkakunta: Tuusula

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Viesti Kirjoittaja Jarvis »

aivan mietin väärää murikkaa voimansiirrossa.
2007 GT CS avo ja hieman muutoksia... :)
Power_boat
Addikti
Viestit: 213
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:29
Auto: Mustang 4.0 2005
Paikkakunta: Nummela

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Viesti Kirjoittaja Power_boat »

Eikö se juuri sen takia ajeta 4. vaihteella että se on yleensä suora. Ikään kuin perävälitys olis poissa pelistä häiritsemästä tulosta. Eli heittoa jää sen verran mitä laatikosta tulee.

Jos moottorin teho on vaikka 300hv ja sellaiseen autoon vaihtaa perävälityksen niin paljonko se moottorin teho silloin on???
Veikkaisin että 300hv, olenko oikeassa??

Mä seurasin joskus tota dynohommaa sen verran että kun täällä seudulla oli kaksi pajaa jotka niitä teki niin antoivat hieman eri tulokset. Jolloin kävi tietysti niin että tuli mun mielestä ns. hevosvoima bongareita, eli oli tieto kumpaan dynoon kannatti mennä jotta sai mahdollisimman paljon voimaa autosta. Mä en oikeen ole sitä asiaa ymmärtänyt.
Mutta löytyy SS-motorsin vierestä kyllä dyno jossa voi dynottaa vain pelkän moottorin, siis irtomoottori pukkiin ja siitä tehot lapulle.

Anteeksi jos kommenttini eivät aivan koske tätä kyseistä aihetta, tää on vain pohdintaa ja omia huomioita. Mun mielestä se on se persedyno joka mittaa parhaiten tuon perävälityksen vaikutuksen, eli ns. miten se auto irtoaa viivalta. Eikö se ole juurikin sitä 1/4 maili hommaa, eli kenellä kiihtyy parhaiten??
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Power_boat kirjoitti: Jos moottorin teho on vaikka 300hv ja sellaiseen autoon vaihtaa perävälityksen niin paljonko se moottorin teho silloin on???
Veikkaisin että 300hv, olenko oikeassa??
Näin minäkin päätelin.
MUTTA?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin