Takapyöränlaakerin korjaussarja?
- Colognevsa
- Aktiivi
- Viestit: 48
- Liittynyt: 13 Maalis 2008, 22:39
- Auto: Ford Mustang GT Roush -06 Cabriolet
- Paikkakunta: Vaasa
Takapyöränlaakerin korjaussarja?
Onko kukaan asentanu menestyneesti tuollaista? Kyseessä siis RP-6408 laakeri ja autona S-197 V8. Itse en saa koneistamatta mitenkään C-klipsiä kiinni koska akseli jää noin 5mm ulospäin tuolla laakerilla...
- Colognevsa
- Aktiivi
- Viestit: 48
- Liittynyt: 13 Maalis 2008, 22:39
- Auto: Ford Mustang GT Roush -06 Cabriolet
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Takapyöränlaakerin korjaussarja?
Alkuperäistä on turha laittaa ku vetari on 0.1mm kulunu laakeripinnan kohalta, siksi halusin nuo korjauslaakerit ensiapuun. Ja vetaris tulee just kivasti ABS-kehä tielle jos koneistais. Ja sekin on induktiokarkaistu. Tein jo työkalunki ja karkaistun metallin koneistaminen ei ole ongelma, kestävyys vain tolla vetarilla heikkenee aikalailla ku koneistetaan se "kova"aine pois.kaara91 kirjoitti:No sitten akselista pitää koneistaa vastaava määrä pois. Hommaa alkuperäistä vastaava , niin ei tarvii koneistella mitään. "Mä oon koneistellu lähes kaikista mitä oon ostellu, ennen kuin sopivat paikoilleen". Alkuperäis varaosa varmaan toimii täässäkin ongelmitta.
Meni miten meni, koneistin nyt niistä laakereista sen vaadittavan määrän pois, jäi sentäs edes vähän sitä neitseellistä pintaa vetariin laakerin rullien kohdalle...
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Takapyöränlaakerin korjaussarja?
Ennen vanhaan seppä olis manglannu ton akselin välyksen pois. 0,1mm ei ole paljon... Toimiva ratkaisu.Colognevsa kirjoitti:Alkuperäistä on turha laittaa ku vetari on 0.1mm kulunu laakeripinnan kohalta, siksi halusin nuo korjauslaakerit ensiapuun. Ja vetaris tulee just kivasti ABS-kehä tielle jos koneistais. Ja sekin on induktiokarkaistu. Tein jo työkalunki ja karkaistun metallin koneistaminen ei ole ongelma, kestävyys vain tolla vetarilla heikkenee aikalailla ku koneistetaan se "kova"aine pois.kaara91 kirjoitti:No sitten akselista pitää koneistaa vastaava määrä pois. Hommaa alkuperäistä vastaava , niin ei tarvii koneistella mitään. "Mä oon koneistellu lähes kaikista mitä oon ostellu, ennen kuin sopivat paikoilleen". Alkuperäis varaosa varmaan toimii täässäkin ongelmitta.
Meni miten meni, koneistin nyt niistä laakereista sen vaadittavan määrän pois, jäi sentäs edes vähän sitä neitseellistä pintaa vetariin laakerin rullien kohdalle...
- Colognevsa
- Aktiivi
- Viestit: 48
- Liittynyt: 13 Maalis 2008, 22:39
- Auto: Ford Mustang GT Roush -06 Cabriolet
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Takapyöränlaakerin korjaussarja?
Botniaringillähän mulla tuli peräölpät ulos renkaille jo 2012. Olihan ne stefat ny jo 150 000km ajetut tuolloin. Noh, nyt sain sorvuutettua laakerit ja katotaan pitääkö. Leimassa ovat joka vuosi ny kyllä maininneet noista laakereista, mutta kerroin et se kuuluu asiaankaara91 kirjoitti:Joo ei toi 0,1mm vielä hylky ole. Yleensä kun stefa alkaa vuotaa, niin kuluminen on luokkaa 0,5mm. Kiillotus sorvissa 400 paperilla ja uusi laakeri ja tiiviste ja eikun savua renkaan ja asfaltin välistä ilmaan.

- Colognevsa
- Aktiivi
- Viestit: 48
- Liittynyt: 13 Maalis 2008, 22:39
- Auto: Ford Mustang GT Roush -06 Cabriolet
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Takapyöränlaakerin korjaussarja?
Niin totta tuokin. Ja siinä oot oikeilla jäljillä että suattaa se laakerikin olla entinen, nimittäin se välys oli katsastuksessa todella huomattava, ja en oo ollu ikinä kovinkaan kranttukaara91 kirjoitti:Väljyys ei johdu aina akselista, vaan laakerin rullat ja ulkokehä kuluu vastaavasti, jolloin välys kasvaa vaikka akselissa ei olisikaan tuon suurempaa kulumista. Normaalisti vetoakselin laakeri, oli se mitä tyyppiä hyvänsä, esim. normaalin urakuulalaakerin mallisenakin, mitä yleisesti käytetään myös jäykässä taka-akselissa on välykseltään C4, eli se tuntuu uutenakin käsiin väljältä. Normaalisarjan vastaava laakeriliikkeen yleislaakeri on välykseltään C2. Tuota 0,1mm akselin kulumavälystä et kyllä tunne renkaasta säteensuunnassa alta kangella nostettaessa, joten jos tuntuu väljää laakeri on tällöin myös kulunut ja välystä on jo varmasti vähintään tuo +0,5mm säteen suunnassa. Yleensä kun laakeri alkaa ääntelemään ohjaamoon saakka, niin rikkonaiset rullat laakerissa tuhoaa nopeasti myös vetarin pinnan murentaen siitä irti pieniä palasia. Joten jos selvää säteisvälystä on ja öljytkin on jo tulleet pihalle kertaalleen kaarteissa, niin kannattaa pikaisesti panna laakerin vaihto vireille.
