Virtausmittauksia
Virtausmittauksia
Ajattelin laittaa uuden topikin pystyyn tästä aiheesta, johon koitan saada muutamista eriversioista mittaus tuloksia vakioista ja mahdollisesti jonkin verran muutetuista Fordin pikkulohkoon tarkotetuista kansista.
Naputtelen tähän tiedot suoraan vihkon sivulta mittaamastani Edelbrock E Street kannesta. Aloitan imupuolesta ensin. Mittaus tehty 10" ja vakio kannesta.
Venttiilikoot ulkomuistista 2,02 imu ja 1,6 pako.
imu cfm hv pako cfm hv
1mm 18,22 62,67 19,30 66,39
2mm 29,78 102,46 29,89 102,85
3mm 42,79 147,21 39,87 (pyört) 137,85
4mm 58,08 199,80 56,18 (pyört) 193,26
5mm 71,48 245,91 66,22 (pyört) 227,82
6mm 85,29 293,42 75,68 (pyört) 260,36
7mm 96,46 331,84 82,78 (pyört) 284,77
8mm (pyört) 106,96 367,94 89,23 (pyört) 306,96
9mm( ei pyö) 117,78 405,26 95,14 (pyört) 327,28
10mm(pyört) 125,91 433,14 98,37 (pyört) 338,40
11mm(pyört) 131,50 452,36 101,59 (pyört) 349,49
12mm(pyört) 137,26 473,90 103,21( väh) 355,04
13mm (väh) 135,92 467,74 104,64 ( väh) 359,97
14mm 137,76 473,90 106,07 (väh) 364,90
15mm(pyört) 139,55 480,05 106,79 (väh) 367,37
Eli useimmilla nostoilla molemmat kanavat olivat hyvin pyörteisiä ja jossain kohtaa tilanne rauhoittui avattaessa enemmän venttiileitä ( lähinnä pakopuolella). Nämä virheet kyllä pomppasivat silmään heti, kun kanaviin kurkkasi ensi kerran. Ääni mittausta tehdessä ei kuulostanut kovin hyvältä. Jostain kumman syystä nuo numerot tulivat ihan toistensa perään varsinaiseksi sillisalaatiksi.
Koittakaa saada selvää, kun en saa tehtyä tästä jostain syystä paremmin luettavaa...
Naputtelen tähän tiedot suoraan vihkon sivulta mittaamastani Edelbrock E Street kannesta. Aloitan imupuolesta ensin. Mittaus tehty 10" ja vakio kannesta.
Venttiilikoot ulkomuistista 2,02 imu ja 1,6 pako.
imu cfm hv pako cfm hv
1mm 18,22 62,67 19,30 66,39
2mm 29,78 102,46 29,89 102,85
3mm 42,79 147,21 39,87 (pyört) 137,85
4mm 58,08 199,80 56,18 (pyört) 193,26
5mm 71,48 245,91 66,22 (pyört) 227,82
6mm 85,29 293,42 75,68 (pyört) 260,36
7mm 96,46 331,84 82,78 (pyört) 284,77
8mm (pyört) 106,96 367,94 89,23 (pyört) 306,96
9mm( ei pyö) 117,78 405,26 95,14 (pyört) 327,28
10mm(pyört) 125,91 433,14 98,37 (pyört) 338,40
11mm(pyört) 131,50 452,36 101,59 (pyört) 349,49
12mm(pyört) 137,26 473,90 103,21( väh) 355,04
13mm (väh) 135,92 467,74 104,64 ( väh) 359,97
14mm 137,76 473,90 106,07 (väh) 364,90
15mm(pyört) 139,55 480,05 106,79 (väh) 367,37
Eli useimmilla nostoilla molemmat kanavat olivat hyvin pyörteisiä ja jossain kohtaa tilanne rauhoittui avattaessa enemmän venttiileitä ( lähinnä pakopuolella). Nämä virheet kyllä pomppasivat silmään heti, kun kanaviin kurkkasi ensi kerran. Ääni mittausta tehdessä ei kuulostanut kovin hyvältä. Jostain kumman syystä nuo numerot tulivat ihan toistensa perään varsinaiseksi sillisalaatiksi.
Koittakaa saada selvää, kun en saa tehtyä tästä jostain syystä paremmin luettavaa...
Anti -Histamiini 65
Re: Virtausmittauksia
Jos jaksaa asetella tekstin välilyönnin kanssa ja käyttää code tagia, niin "taulukot" saa ihan luettaviksi. Tämä foorumisofta ei tue eri fontteja, muuten tasaleveä fontti toimisi tabulaattorin kanssa.
Eli tämän tein Notepadilla

ja kopioin code tagien väliin[/code] väliin.
Koodi: Valitse kaikki
imu cfm hv pako cfm hv
1mm 18,22 62,67 19,30 66,39
2mm 29,78 102,46 29,89 102,85
3mm 42,79 147,21 39,87 (pyört) 137,85
4mm 58,08 199,80 56,18 (pyört) 193,26
5mm 71,48 245,91 66,22 (pyört) 227,82
6mm 85,29 293,42 75,68 (pyört) 260,36
7mm 96,46 331,84 82,78 (pyört) 284,77
8mm (pyört) 106,96 367,94 89,23 (pyört) 306,96
9mm (ei pyö) 117,78 405,26 95,14 (pyört) 327,28
10mm (pyört) 125,91 433,14 98,37 (pyört) 338,40
11mm (pyört) 131,50 452,36 101,59 (pyört) 349,49
12mm (pyört) 137,26 473,90 103,21 (väh) 355,04
13mm (väh) 135,92 467,74 104,64 (väh) 359,97
14mm 137,76 473,90 106,07 (väh) 364,90
15mm (pyört) 139,55 480,05 106,79 (väh) 367,37

ja kopioin code tagien väliin
Koodi: Valitse kaikki
[code]
imu cfm hv pako cfm hv
1mm 18,22 62,67 19,30 66,39
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Virtausmittauksia
Toinen vaihtoehto on lykätä noi tekstit exceliin tai muuhun taulukkoon ja liittää tekstiin.
Hienoa kun porttari jaat näitä mittauksia täällä foorumilla!
Hienoa kun porttari jaat näitä mittauksia täällä foorumilla!
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Virtausmittauksia
Nyt miehet puhuu tietokone kieltä, jota en sori vaan ymmärrä...
. Ei meikäläisen vahvinta alaa tämmöinen. Noh, täytyy jatkossa katsoa miten tuon kanssa käy, vai täytyykö suoraan vaivata jotakuta muuta.
Jos jollain opilla tähän tulee parannusta ( itseni tai jonkun muun kautta), niin voin laittaa jatkossa lisää mittaustuloksia. Eihän nämä nyt mitään niin kovin tärkeitä juttuja ole, mutta ehkä joku haluaa nähdä jotain tuloksia

Jos jollain opilla tähän tulee parannusta ( itseni tai jonkun muun kautta), niin voin laittaa jatkossa lisää mittaustuloksia. Eihän nämä nyt mitään niin kovin tärkeitä juttuja ole, mutta ehkä joku haluaa nähdä jotain tuloksia

Anti -Histamiini 65
Re: Virtausmittauksia
Laita vaan tuloksia tulemaan!
Kyllä nämä täällä kääntää ne luettavaksi.
Kyllä nämä täällä kääntää ne luettavaksi.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Virtausmittauksia
Laitan nyt tähän aiemmin ilmoittamastani Edelbrock E Street kansista mittaustuloksia istukan alueen muutoksista. Alkuperäiseen nähden tulokset ovat joillakin nostoilla pienentyneet, mikä on selvää kun aiemmin kanavat olivat sen verran pyörteisiä.
Nyt niitä on korjattu ja tilanne rauhoittui pyörteilyn osalta hyvin. Virtausnopeus on hiukan pienentynyt, mutta se ei haittaa. Päin vastoin nyt kansilla tulee paremmin toimiva moottori väännön ja tehon suhteen, olettaen että muutkin osa-alueet pelaavat hyvin.
Imu hp
1mm 15,23 cfm 52,39 hp
2mm 29,01 cfm 99,80 hp
3mm 43,36 cfm 149,17 hp
4mm 58,08 cfm 199,80 hp
5mm 72,20 cfm 250,10 hp
6mm 86,31 cfm 296,91 hp
7mm 96,97 cfm 333,59 hp
8mm 108,31 cfm 372,60 hp
9mm 117,79 cfm 405,20 hp
10mm 123,88 cfm 426,16 hp
11mm 129,71 cfm 446,20 hp
12mm 135,97 cfm 467,74 hp
13mm 141,34 cfm 486,20 hp
14mm 144,91 cfm 498,51 hp
15mm 146,70 cfm 504,67 hp
pako hp
1mm 15,48 cfm 53,25 hp
2mm 25,68 cfm 88,33 hp
3mm 37,88 cfm 130,32 hp
4mm 48,93 cfm 168,32 hp
5mm 61,49 cfm 211,54 hp
6mm 72,24 cfm 248,53 hp
7mm 76,97 cfm 264,80 hp
8mm 84.93 cfm 292,17 hp
9mm 91,38 cfm 314,36 hp
10mm 96,22 cfm 331,00 hp
11mm 99,44 cfm 342,10 hp
12mm 102,13 cfm 351,34 hp
13mm 104,64 cfm 359,97 hp
14mm 106,07 cfm 364,90 hp
15mm 106,79 cfm 367,37 hp
Ja perään vielä AFR (205 muistaakseni) cnc portatut, joihin laitoin hieman muovailuvahaa imupuolen sisäkurviin parantamaan pienten ja keskinostojen alueita. Aluksi täytteellä mitattuna ja perään vakiona. Kummassakaan mittauksessa istukan alueen virheitä ei ole korjattuna vielä. En mitannut enää ilman täytettä ja viimeisteltynä. Pakoa en mitannut, mutta korjailin sieltä kaikki virheet jotka löysin silmällä.
Imu
1mm 15,66 cfm 14,97
2mm 31,72 cfm 31,52
3mm 62,55 cfm 44,79
4mm 80,22 cfm 61,73
5mm 94,77 cfm 76,36
6mm 108,99 cfm 92,40
7mm 124,56 cfm 106,96
8mm 132,39 cfm 119,14
9mm 144,02 cfm 132,39
10mm 152,96 cfm 141,34
11mm 160,12 cfm 152,07
12mm ei parane 159,23
13mm " 166,30
14mm " 172,32
15mm " 174,33
16mm ei parannusta
17mm "
Ja samat asiat teoreettisina poneina
.
1mm 53,87 hp 51,49 hp
2mm 109,11 hp 108,45 hp
3mm 215,17 hp 154,08 hp
4mm 275,95 hp 212,38 hp
5mm 326,02 hp 262,68 hp
6mm 374,92 hp 317,87 hp
7mm 428,49 hp 367,94 hp
8mm 455,43 hp 409,86 hp
9mm 495,44 hp 455,43 hp
10mm 526,21 hp 486,21 hp
11mm 550,83 hp 523,13 hp
12mm ei parane 547,75 hp
13mm " 572,37 hp
14mm " 592,80 hp
15mm " 599,70 hp
Eli kuten huomataan, sisäkurvi on liian jyrkkä, eikä venttiilin pinta-ala tule kunnolla käyttöön. Tähän kanteen tekisi terää istuttaa pienempi imuventtiili, josta uskon olevan kokonaisuutta ajatellen suurta hyötyä. Vasta 12mm jälkeen kanava paranee. Myös täytöshitsaisin sisäkurvin ja muotoilisin kokonaan uudestaan.
Hmmmmm, laittakoon ken osaa tämän paremmin ihmeteltävään muotoon
Nyt niitä on korjattu ja tilanne rauhoittui pyörteilyn osalta hyvin. Virtausnopeus on hiukan pienentynyt, mutta se ei haittaa. Päin vastoin nyt kansilla tulee paremmin toimiva moottori väännön ja tehon suhteen, olettaen että muutkin osa-alueet pelaavat hyvin.
Imu hp
1mm 15,23 cfm 52,39 hp
2mm 29,01 cfm 99,80 hp
3mm 43,36 cfm 149,17 hp
4mm 58,08 cfm 199,80 hp
5mm 72,20 cfm 250,10 hp
6mm 86,31 cfm 296,91 hp
7mm 96,97 cfm 333,59 hp
8mm 108,31 cfm 372,60 hp
9mm 117,79 cfm 405,20 hp
10mm 123,88 cfm 426,16 hp
11mm 129,71 cfm 446,20 hp
12mm 135,97 cfm 467,74 hp
13mm 141,34 cfm 486,20 hp
14mm 144,91 cfm 498,51 hp
15mm 146,70 cfm 504,67 hp
pako hp
1mm 15,48 cfm 53,25 hp
2mm 25,68 cfm 88,33 hp
3mm 37,88 cfm 130,32 hp
4mm 48,93 cfm 168,32 hp
5mm 61,49 cfm 211,54 hp
6mm 72,24 cfm 248,53 hp
7mm 76,97 cfm 264,80 hp
8mm 84.93 cfm 292,17 hp
9mm 91,38 cfm 314,36 hp
10mm 96,22 cfm 331,00 hp
11mm 99,44 cfm 342,10 hp
12mm 102,13 cfm 351,34 hp
13mm 104,64 cfm 359,97 hp
14mm 106,07 cfm 364,90 hp
15mm 106,79 cfm 367,37 hp
Ja perään vielä AFR (205 muistaakseni) cnc portatut, joihin laitoin hieman muovailuvahaa imupuolen sisäkurviin parantamaan pienten ja keskinostojen alueita. Aluksi täytteellä mitattuna ja perään vakiona. Kummassakaan mittauksessa istukan alueen virheitä ei ole korjattuna vielä. En mitannut enää ilman täytettä ja viimeisteltynä. Pakoa en mitannut, mutta korjailin sieltä kaikki virheet jotka löysin silmällä.
Imu
1mm 15,66 cfm 14,97
2mm 31,72 cfm 31,52
3mm 62,55 cfm 44,79
4mm 80,22 cfm 61,73
5mm 94,77 cfm 76,36
6mm 108,99 cfm 92,40
7mm 124,56 cfm 106,96
8mm 132,39 cfm 119,14
9mm 144,02 cfm 132,39
10mm 152,96 cfm 141,34
11mm 160,12 cfm 152,07
12mm ei parane 159,23
13mm " 166,30
14mm " 172,32
15mm " 174,33
16mm ei parannusta
17mm "
Ja samat asiat teoreettisina poneina

1mm 53,87 hp 51,49 hp
2mm 109,11 hp 108,45 hp
3mm 215,17 hp 154,08 hp
4mm 275,95 hp 212,38 hp
5mm 326,02 hp 262,68 hp
6mm 374,92 hp 317,87 hp
7mm 428,49 hp 367,94 hp
8mm 455,43 hp 409,86 hp
9mm 495,44 hp 455,43 hp
10mm 526,21 hp 486,21 hp
11mm 550,83 hp 523,13 hp
12mm ei parane 547,75 hp
13mm " 572,37 hp
14mm " 592,80 hp
15mm " 599,70 hp
Eli kuten huomataan, sisäkurvi on liian jyrkkä, eikä venttiilin pinta-ala tule kunnolla käyttöön. Tähän kanteen tekisi terää istuttaa pienempi imuventtiili, josta uskon olevan kokonaisuutta ajatellen suurta hyötyä. Vasta 12mm jälkeen kanava paranee. Myös täytöshitsaisin sisäkurvin ja muotoilisin kokonaan uudestaan.
Hmmmmm, laittakoon ken osaa tämän paremmin ihmeteltävään muotoon

Anti -Histamiini 65
Re: Virtausmittauksia
Tässä lähitulevaisuudessa laittelen myös vakioista 289 rauta kansista, sekä muutetuista samanlaisista virtausmittauksia. Eri asia sitten on, kiinnostaako nämä ketään, mutta laitan siitäkin huolimatta
Isolohkon kansistakin laitan sitten, jos ja kun semmoiset joskus sattuisivat eksymään työpöydälle.... Niitä odotellessa.

Isolohkon kansistakin laitan sitten, jos ja kun semmoiset joskus sattuisivat eksymään työpöydälle.... Niitä odotellessa.
Anti -Histamiini 65
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Virtausmittauksia
Kyllä näitä jaksaa lueskella, varmaan moni muukin on näistä kiinnostunut 

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Virtausmittauksia
kyllä kiinnostaa vaikka se pikkulohko on asentamatta mihinkään liikkuvaan laitteeseen.porttari kirjoitti:Tässä lähitulevaisuudessa laittelen myös vakioista 289 rauta kansista, sekä muutetuista samanlaisista virtausmittauksia. Eri asia sitten on, kiinnostaako nämä ketään, mutta laitan siitäkin huolimatta![]()
Isolohkon kansistakin laitan sitten, jos ja kun semmoiset joskus sattuisivat eksymään työpöydälle.... Niitä odotellessa.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: Virtausmittauksia
Tuolta löytyy kuvia mielenkiintoisista kansista.kaara91 kirjoitti:Kyllä näitä lueskelee. Kuviakin saisi laittaa mukaan tehdyistä muutoksista.
https://www.facebook.com/pages/Kansivir ... 41?fref=ts
Mielenkiinnolla odottelen rautakansien numeroita!
Näitä tämän suuntaisia mittauksia ja kokeilluita on erittäin kiinnostava seurata.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Virtausmittauksia
Niinkuin Jyri laittoikin linkin yritykseni naamakirjaan, niin taidan mieluiten laitella kuvia sinne. Siellä ei ole kovin paljoa kuvia täysmoottorin kansista, mutta jotain otoksia löytyy alumiinikäikäleistä.
Anti -Histamiini 65
Re: Virtausmittauksia
Ei ei ei, laita tännekin, en minä oo niin siitä naamakirjasta perustanu vieläkään! Sinne kun laittaa niin kuka niitä älyää sieltä katella, täällä aloitettu topiikki, niin ei nyt siirrellä tätä mihinkään naamakirjaan! 

Re: Virtausmittauksia
No kyllä mun monikin asiakas yms. kattelee noita sivuja, kun ei edes tarvitse kirjautua minnekään. Riittää että netti toimii. Ja siks toisekseen, mulla ja tietokoneilla ei toimi yhteistyö kovin hyvin. Ts. ei ole oikein taitoa siirrellä kuvia muualle, kuin ed. mainittuun. Ja sekin vain sillä, kun ne voi kätevästi siirtää puhelimesta sinne suoraan. Muutenhan tuosta ei tulis tuon taivaallistakaan
Ehkä joku joskus auttaa tuossa asiassa vielä, mutta sitten vielä täytyisi sisäistää kys. asia..
Ps. Silloin kun muut opetteli touhuamaan tietsikoilla, minä poika se vaan porttailin silmät soikeena, siis keskityin olennaiseen


Ps. Silloin kun muut opetteli touhuamaan tietsikoilla, minä poika se vaan porttailin silmät soikeena, siis keskityin olennaiseen

Anti -Histamiini 65
Re: Virtausmittauksia
Löytyiskös keltään vielä tässä vaiheessa "kevättä" irrallaan olevaa Trick Flow kantta mitattavaksi? Joko cnc portattua, tai sitten valujäljellä olevaa, toki molemmatkin käyvät vertailuna keskenään.
Miksei myös voisi mittailla jossain vaiheessa niitä isolohkon kamppeitakin. Niitä täällä mun nurkissa ei ole näkynytkään vielä..
Miksei myös voisi mittailla jossain vaiheessa niitä isolohkon kamppeitakin. Niitä täällä mun nurkissa ei ole näkynytkään vielä..

Anti -Histamiini 65
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Virtausmittauksia
keväämmällä avataan yks 460 missä on muokatut D0 rautakannet, palataan asiaan.porttari kirjoitti:Löytyiskös keltään vielä tässä vaiheessa "kevättä" irrallaan olevaa Trick Flow kantta mitattavaksi? Joko cnc portattua, tai sitten valujäljellä olevaa, toki molemmatkin käyvät vertailuna keskenään.
Miksei myös voisi mittailla jossain vaiheessa niitä isolohkon kamppeitakin. Niitä täällä mun nurkissa ei ole näkynytkään vielä..

"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen