Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
Viime kesästä ollut omistuksessa Mustang 4.6GT -96. Ongelmana on ohjauksen levottomuus. Hakee tietä koko ajan ja tekee ajosta levotonta ja pitemmän päälle viheliäistä. ET:t ja suunnat tarkistettu Vianorilla. Mikä olisi seuraava askel ongelman poistamiseen? Simpukasta kenties? Onko Kokkolan seudulle jenkkiautoihin erikoistunutta korjaamoa tms, tietääkö kukaan?
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
Ei oo simpukkaa ton ikäsessä. Onko alustaltaan ihan vakio? Mitkä renkaat autossa on?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
Jahas, ei siis simpukka. Autossa on alustasarja ja renkaat on 245/45/17 ContiContactSport, ulkosivuistaan jo kylläkin kulunneet.
Olisiko renkaat syyllisiä?
En paljoa tiedä jenkeistä vaikka ajokortti ollut jo vuodesta 1969!
Olisiko renkaat syyllisiä?
En paljoa tiedä jenkeistä vaikka ajokortti ollut jo vuodesta 1969!
-
- Aktiivi
- Viestit: 145
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:35
- Auto: Mustang 95 GT cabriolet AODE deep forest green saddle
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
Jos renkaat kuluneet epätasaisesti, niin auraus ei ole ollut kohdillaan. Kun nyt on säädetty kohdilleen. niin onko ajotuntuma muuttunut?jus1 kirjoitti:Jahas, ei siis simpukka. Autossa on alustasarja ja renkaat on 245/45/17 ContiContactSport, ulkosivuistaan jo kylläkin kulunneet.
Olisiko renkaat syyllisiä?
En paljoa tiedä jenkeistä vaikka ajokortti ollut jo vuodesta 1969!
302 GT Convertible -95 Deep Forest Green
Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
Jos pyöränkulmat on säädetty niin oletettavasti olet saanut jonkinlaisen mittauspöytäkirjan siitä?
Laitas arvoja siitä tänne niin ihmetellään porukalla?
Mitä sinne alustaan on laitettu?
Mites rengaspaineet?
Laitas arvoja siitä tänne niin ihmetellään porukalla?
Mitä sinne alustaan on laitettu?
Mites rengaspaineet?
-Jukka-
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
Ratti-akselin väljyys. Saattaa pahimmillaan aiheuttaa juurikin nuo ongelmat, epätasaisesti kuluneiden renkaiden lisäksi. Hammastangon nivelet onko jämäkät, myös sisempi ?
Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
Tässä on liitteenä Vianorin säätöpöytäkirja.
Siis kyllähän auto nyt pitää saada ylös ja tutkia kaikki nivelet ja ohjausakselit yms. Ilmeisesti alustasarja muuttaa ohjausgeometriaa mutta mihin päin säätöjä pitäisi tehdä?
Katselin tässä myös USA:n autokeskusteluja ja löysin tämän:
Kysyjä:I have been driving the car on the highway alot since I got my new motor in and I have found one thing that I find to be an issue and It was an issue before I put the motor in.
The front end likes to follow the grooves in the pavement on the highway and the car tends to be "darty". It is hard to explain but the car doesnt like to track straight. It tends to shoot left and then right. It is very annoying and make it alot of work to drive. I do not notice this as an issue at low speed. But in the 65+ range.
The car has the bullit suspension in it. Springs, swaybars and tokico shocks and struts. no Caster camber plates or anything else. Any ideas? I am not very familiar with suspension setup
Vastauksia:
It's a phenomenon called tramlining. Factors that make it worse:
lowered car (affecting steering linkage geometry, fix with a bumpsteer kit and/or offset rack bushings)
height of sidewall (less the worse it gets)
width of front tire general alignment issues
Look into those things.
I have SEVERE tramlining and bump steer issues with my car right now, 285s up front, very low profile, no bump steer kit, etc. Two hands on the wheel at speed!
toinen vastaus:
I was going to mention the caster camber plates as well. When the factory rubber bushings in the cc plates get worn out your struts/spindles are just all over the place.
mielenkiintoinen vastaus:
It makes sense to check your alignment, but really... if you're still running the stock cc plates you should install aftermarket cc plates and THEN get it aligned.
Fwiw, I recommend cc plates from http://www.uprproducts.com. I've been running them for years and they work great. Lifetime guarantee too.
Onko kenelläkään kokemuksia noista cc levyistä? Näyttäisi löytyvän monenlaisia. Kiitos kaikille vastaajille.
Siis kyllähän auto nyt pitää saada ylös ja tutkia kaikki nivelet ja ohjausakselit yms. Ilmeisesti alustasarja muuttaa ohjausgeometriaa mutta mihin päin säätöjä pitäisi tehdä?
Katselin tässä myös USA:n autokeskusteluja ja löysin tämän:
Kysyjä:I have been driving the car on the highway alot since I got my new motor in and I have found one thing that I find to be an issue and It was an issue before I put the motor in.
The front end likes to follow the grooves in the pavement on the highway and the car tends to be "darty". It is hard to explain but the car doesnt like to track straight. It tends to shoot left and then right. It is very annoying and make it alot of work to drive. I do not notice this as an issue at low speed. But in the 65+ range.
The car has the bullit suspension in it. Springs, swaybars and tokico shocks and struts. no Caster camber plates or anything else. Any ideas? I am not very familiar with suspension setup
Vastauksia:
It's a phenomenon called tramlining. Factors that make it worse:
lowered car (affecting steering linkage geometry, fix with a bumpsteer kit and/or offset rack bushings)
height of sidewall (less the worse it gets)
width of front tire general alignment issues
Look into those things.
I have SEVERE tramlining and bump steer issues with my car right now, 285s up front, very low profile, no bump steer kit, etc. Two hands on the wheel at speed!
toinen vastaus:
I was going to mention the caster camber plates as well. When the factory rubber bushings in the cc plates get worn out your struts/spindles are just all over the place.
mielenkiintoinen vastaus:
It makes sense to check your alignment, but really... if you're still running the stock cc plates you should install aftermarket cc plates and THEN get it aligned.
Fwiw, I recommend cc plates from http://www.uprproducts.com. I've been running them for years and they work great. Lifetime guarantee too.
Onko kenelläkään kokemuksia noista cc levyistä? Näyttäisi löytyvän monenlaisia. Kiitos kaikille vastaajille.
Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
Niin tässä se liite: Vianorin säädöistä
Ei tainnut onnistua liitteen lähettäminen mutta tässä tietoja:
Vas.etu Nykyinen ennen ohjearvo
camber -1.21 -1.5 -1.21 -
caster 3.08 3.08 2.39
auraus 0.07 0.12 0.00
Oik.etu Nykyinen ennen ohjearvo
camber -0.28 -0.30 -1.21 0.09
caster 3.01 3.01 2.39 4.09
auraus 0.08 0.13 0.00 0.15
Etu
Nykyinen Ennen Ohjearvoalue
Camber-ero -0.53 -1.2 -0.45 0.45
Caster-ero 0.07 0.07 -045 0.45
Kokonaisauraus 0.15 0.25 0.00 0.30
Toivottavasti joku kommentoi arvoja?
Ei tainnut onnistua liitteen lähettäminen mutta tässä tietoja:
Vas.etu Nykyinen ennen ohjearvo
camber -1.21 -1.5 -1.21 -
caster 3.08 3.08 2.39
auraus 0.07 0.12 0.00
Oik.etu Nykyinen ennen ohjearvo
camber -0.28 -0.30 -1.21 0.09
caster 3.01 3.01 2.39 4.09
auraus 0.08 0.13 0.00 0.15
Etu
Nykyinen Ennen Ohjearvoalue
Camber-ero -0.53 -1.2 -0.45 0.45
Caster-ero 0.07 0.07 -045 0.45
Kokonaisauraus 0.15 0.25 0.00 0.30
Toivottavasti joku kommentoi arvoja?
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
Onko autossasi CC-platet, ellei ole, niin hanki heti kun on kerran madallettukin. Auttaa säädöissäkin !
Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
Perän tuentaa kannattaa myös tutkia ettei väljää löydy sieltä.
Mustang 2009 45th Grabber Orange 1 of 343
Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
Joo noista cc plateista. Asennus on ilmeisesti aika simppeli ammattilaiselle. Mikä niiden perimmäinen tarkoitus oikein on?
Miten siinä hommassa edetään kun ne on asennettu? Suuntaus mutta miten? Mikä on se pointti miksi ne on tärkeät juuri alustasarjan kanssa?
Kuullostaa mielenkiintoiselta.
Miten siinä hommassa edetään kun ne on asennettu? Suuntaus mutta miten? Mikä on se pointti miksi ne on tärkeät juuri alustasarjan kanssa?
Kuullostaa mielenkiintoiselta.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
Nimikin sen sanoo, eli camber/caster plate, iskarin yläpäätä siirtämällä voidaan säätää noita arvoja. Madalletuissa autoissa ei enää ole vakio alusta kun kaikki alustan palikat ei ookkaan enää sillä paikalla kun niitten pitäs olla. Eli kun tolppaa kallistaa taakseppäin caster suurenee, ja suuntavakaus paranee, ohjauksesta toki tulee jäykempi hitaissa vauhdeissa. Camber säätö taas tulee kun tolppaa siirretään sivuttais suunnassa, moottorin puolelle negatiiviseen päin ja toiseen suuntaan positiiviseen. Camber arvon tulee olla negatiivinen.
Alunperin cc plateissa ei oo mustangin tapauksessa yhtä paljoo säätövaraa kun näissä jälkimarkkinoilla olevissa.
Alunperin cc plateissa ei oo mustangin tapauksessa yhtä paljoo säätövaraa kun näissä jälkimarkkinoilla olevissa.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
Kyselin paikalliseltä korjaamolta ja he sanoivat en Mustangeissa on ollut näitä samoja ohjausongelmia ja he ovat saaneet niitä ratkaistua. Tottakai, kun alustaa lasketaan niin ohjaus vaatii hienosäätöä, ei mennä enään vakioarvoilla, Sanoivat että käyttävät prikkoja jousen yläpään tukipisteen säätöön säätöön. Kuten cc-platet? Auto pannaan pukille ja laserilla katsotaan kulmat jonka jälkeen prikoilla säädetään jousen yläpään kiinnitystä. Prikat korvaavat c-platet todennäköisesti? Vai suositteletteko hankkimaan cc-platet? Maksaa 100- 200 €.
Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
Tuota, eikös ne yläpäät ole kolmella pultilla kiinni, miten niitä prikoilla säädetään keskelle ja taakse.jus1 kirjoitti:Sanoivat että käyttävät prikkoja jousen yläpään tukipisteen säätöön. Kuten cc-platet? Auto pannaan pukille ja laserilla katsotaan kulmat jonka jälkeen prikoilla säädetään jousen yläpään kiinnitystä.
Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan
niin, tuo kyllä pitää selvittää