Cylinder heads out of the box

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Cylinder heads out of the box

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tämä on hyvä katsoa ennen kuin ajattelet ja toimit, että "cylinder heads out of the box" on avain onneen.
Tästä ei kovin paljoa täällä ole kirjoiteltu, mutta tiedän joitakin tapauksia myös meidän maaperältä.
Minä esim. korjautin AFR 205 kannet ennen asennusta ja korjattavaa oli hieman.



"WARNING" DON'T- bolt on "New in the Box" heads on your motor.

Kaveri vetää oikein hienolla etelän murteella ja paatoksella. On myös mukavaa kuuneltavaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Cylinder heads out of the box

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Noiden vuotojen syy voi olla myös kansien kiristys momentit ja/tai kansi pultit / studit, jotka vääntävät kannsia niin, että muoto muuttuu ja venttiilit vuotaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Cylinder heads out of the box

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Eikä nuo ns. hyvätkään pajat osaa tehdä kansia kunnolla.
Tämäkin kannattaa katsoa ja kuunnella tarkasti.



Tuleeko sinulla asiaa kansipajalle lähiaikoina?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Cylinder heads out of the box

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Koskeeko nämä kaikkia aftermarket kansia?
:krooh:
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Cylinder heads out of the box

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

PeteP kirjoitti:Koskeeko nämä kaikkia aftermarket kansia?
Aika lailla kaikia.
Eli jos epäilet, niin kiikuta kannet ennen asennusta pajalle tarkastettavaksi niin totuus paljastuu.

Jos noiden valmiiden kansien venttiilityöt tehtäisiin viimosen päälle niin kansien hintakin olisi jotain muuta kuin nyt.
Oletettavasti kotimainen työ on oikeassa paikassa hieman tarkempaa kuin massatuotanto pajoilla.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Cylinder heads out of the box

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Tähän ollaan tultu, edes rahalla ei saa nykyään laatua! Kaikki pitäis tehdä prkl ite! :?
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Cylinder heads out of the box

Viesti Kirjoittaja porttari »

Uusissa osissa tämä " nykyinen mittatarkkuus" ei koske pelkästään kansia, vaan myös venttiileitä. Milloin venttiilin varret ovat puoltoistasatikkaa valmiiksi kartioita jne jne. Lautasen hionta ei lähelläkään keskeistä. Istukan korkeudetkin saattavat toisinaan heittää useita kymppejä. Kerran oli sellaiset uudet venttiilit, jotka olivat yläpäästään paksummat kuin mitä alempaa ( jossa mitta jotenkuten piti paikkansa). No eipä siinä oikein auttanut muuta kuin koittaa tehdä parhaansa, jotta asiakas sai hattunsa takaisin. Hyväähän siitä ei saanut mitenkään, toki asiakasta pidin tiedossa kys. asiasta. Kiina osia olivat mitä ilmeisimmin.

Alukannet tuntuisivat vääntyvän/elävän ihan peruskäytössäkin, mutta olen sitä mieltä että kovilla pulteilla (ARP) kansi tulee liian tiukkaan ja elämistä tapahtuu. Monesti istukka vetää soikeaksi, kun kansi vedetään todella tiukkaan momenttiin. Vuodon voi tarkastaa asennusvaiheessa näppärärästi, kun kytkee ohivuotomittarin kiinni. Lisäksi kova pultti pystyy vetämään sylinterinkin ns. pussille. Olen tällaisia lohkoja nähnytkin. Ehkä niitä pultteja voisi käyttää selkeästi pienemmällä kiristysmomentilla, jolloin kansi ja lohko pääsisivät helpommalla. Vakiopulteilla kantta ei saa millään niin tiukkaan, kuin mitä vaikka Arpeilla menee ilmoitetulla momentilla.

Ohjaimet ovat myös olleet alukansissa monesti aivan kartioita. Lisäksi vastaan on tullut joskus myös sitä, että istukkarengas ei ole ollut pohjassa, vaan nähtävissä on selvä rako renkaan ja alumiinin välissä. Tällaista istukkaa et saa koskaan kunnolla pitämään, vaikka sen miraatkin useampaan kertaan huoltojen yhteydessä. Lisäksi vuotavat venttiilit, etenkin pakopuolella saavat aikaan venttiilin materiaalin muuttumisen lasisen kovaksi ( karkaistuu vuotaessaan). Ohjaimille on saanut näyttää hoonainta, tai jopa laittaa k-lineria kehiin. Tasot kansissa saattavat heittää myös toisinaan melko paljon, ovat olleet ns. ropeleita. Vaikka ovathan ne alukannet kevyempiä, niin toisinaan saattaisi kannattaa sijoittaa käytettyihin rautakansiinkin.

Venttiileistä vielä sen verran, että esim. näissä aftermarket virivenoissa on sattunut sellaistakin kohdalle, jotta tiivistepinnassa on välissä eri materiaalia :shock: . Ei meinaa hiomakoneessa tulla hommasta mitään, kun se vieras materiaali on niin kovaa.. Ja sanottakoon että tätä on esiintynyt hyvin tunnetuissa merkeissä. Miten ne sanoikaan, raha ei ole raudassa hukassa :)
Anti -Histamiini 65
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Cylinder heads out of the box

Viesti Kirjoittaja porttari »

Alumiinikannet pitäisi vetää kiinni venyvillä pulteilla. Näinhän ne ovat tehdasautojen koneissakin. Jos tavallinen pultti ei kestä, syynä saattaa olla väärä sytytysennakko ( nakuttaa). Jos nakuttaa, sylinteripaineet ovat satakertaiset verrattuna ns, normityöpaineisiin ( +150bar). Varmasti hattu nousee ylös, ellei männät suorita jo sitä ennen ohimarssiaan ( renkaat poikki, rengasurat säpäleinä), tai veivit vääntyvät tms.

Poikkeuksena oikein tehokkaat esim. varttimailikilpurit ( yleisimmin ahdetut), jotka tarvitsevat kovat pultit suuren sylinterin työpaineen vuoksi.

Tuosta nakutuksesta vielä, että esimerkkinä vaikkapa vapari V8. Max ennakko esim. 34 ast / 3000 rpm. Kone saa max väännön kohdalla sen 34 astetta ennakkoa ( max vääntö 3800 rpm) > mitä todennäkoisimmin nakuttaa. Monesti tässä kohtaa ennakkoa täytyy ottaa pois useita asteita ja lisätä sitten taas väännön laskun jälkeen, kun aletaan olla lähempänä maksimi tehoa. Tätä ennakkon laskemista ja taas nousemista on aika vaikeaa saada toteutumaan normijakajalla. Pintakaasullakin saattaa esiintyä nakutusta ( kaikkea ei nimittäin kuule korvallakaan ja sen minkä kuulet on jo melkoista kolinaa). Tämä siis aika hankalaa erityisesti viritetyssä moottorissa.

Joo, pientä OT:tä, sori :)
Anti -Histamiini 65
Avatar
Wesuri.V8
Addikti
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
Paikkakunta: Virolahti

Re: Cylinder heads out of the box

Viesti Kirjoittaja Wesuri.V8 »

Ihan miettimisen arvoisia videoit kyl. Tottakai uudet osat kannattaa ja pitää tarkastaa. Kokeilin tuota venttiilien tiiveyttä laittamalla wd40 kanaviin. Ainakaa +12h ei tullut pisaraakaan läpi. Vaikka out of the box-kannet onkin.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Cylinder heads out of the box

Viesti Kirjoittaja Fastback »

näitäkin kansia saa suoraan laatikosta ja jotenkin tuntuu ettei tartte paljoa seetejä tutkailla.



Aina kun mennään massatuotanto kansiin kuten AFR tai Dart BBC niin voi odottaa ihan mitä vaan. AFR:ää on tullut sylttynä kotimaahan. Toinen juttu on, että mikä on noiden kansien alkuperä. Kaverille myytiin ready to assemly lohko hintaan 2700 usd. Lohko oli osittain koneistamaton kun saapui perille. Lohkon numeroiden perusteella lohkon valmistaja kertoi että lohko oli testilohko joka päätyi eräälle tunnetulle pajalle mock-up lohkoksi... niin sitä huttua syntyy laatuvehkeistäkin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Cylinder heads out of the box

Viesti Kirjoittaja porttari »

Heh, nämä billetti hemi kamat, kuin edellä olleet F1 roippeet on melko kaukana ns peruskansista, tai edes cnc portatuista uusio hatuista. Mutta rahalla saa ja hevosilla pääsee, ihan villihepoillakin :)
Anti -Histamiini 65
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Cylinder heads out of the box

Viesti Kirjoittaja Fastback »

porttari kirjoitti:Heh, nämä billetti hemi kamat, kuin edellä olleet F1 roippeet on melko kaukana ns peruskansista, tai edes cnc portatuista uusio hatuista. Mutta rahalla saa ja hevosilla pääsee, ihan villihepoillakin :)
Amen Brother.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
micow

Re: Cylinder heads out of the box

Viesti Kirjoittaja micow »

Mexico65 kirjoitti:Eikä nuo ns. hyvätkään pajat osaa tehdä kansia kunnolla.
Tämäkin kannattaa katsoa ja kuunnella tarkasti.



Tuleeko sinulla asiaa kansipajalle lähiaikoina?
Huippu tuo äijä: Aivan hermona koko ajan (syystäkin) ja kiruaa ku lappalainen! :lol:
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Cylinder heads out of the box

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tässä vielä tuon kaverin kotisivut. On kaverilla myös jotain näyttöä töistään.

http://headbytes.com/

Jep, noita billet kansia saa ja F1 kannetkin saa kuka ostaa ensimmäisenä.
Minä lähinnä ajattelin tällä topikilla tavallisia kuluttajia ja heidän suojaa.

Olisi siis jo itsensä kannalta viisasta kiikuttaa uudet kanne kansipajalle tarkastukseen, ettei suuria yllätyksiä tulisi.
No, jokainen tekee tyylillä, hevoset hirnuu ja karavaani kulkee.

PS. tuosta osien DLC pinnoituksesta ja muistakin pinnoituksista voisi avata ihan oman stoorin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Cylinder heads out of the box

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mexico65 kirjoitti:Tässä vielä tuon kaverin kotisivut. On kaverilla myös jotain näyttöä töistään.

http://headbytes.com/

Jep, noita billet kansia saa ja F1 kannetkin saa kuka ostaa ensimmäisenä.
Minä lähinnä ajattelin tällä topikilla tavallisia kuluttajia ja heidän suojaa.

Olisi siis jo itsensä kannalta viisasta kiikuttaa uudet kanne kansipajalle tarkastukseen, ettei suuria yllätyksiä tulisi.
No, jokainen tekee tyylillä, hevoset hirnuu ja karavaani kulkee.

PS. tuosta osien DLC pinnoituksesta ja muistakin pinnoituksista voisi avata ihan oman stoorin.
Juuri näin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin