Putketko ahdistaa?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
PaLa
Aktiivi
Viestit: 65
Liittynyt: 23 Syys 2008, 21:28
Auto: 289 HT -65
Paikkakunta: Salo

Putketko ahdistaa?

Viesti Kirjoittaja PaLa »

Moikka,

Tuli käynnisteltyä mustii pelkillä peltisarjoilla ja moottori tuntui tosi kierrosherkältä.
Oliko se harhaa kovan äänen takia, vai pitääkö hommata isompaa putkistoo?
Moottorihan on muuten varmaanki vakio 289

-pala
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Putketko ahdistaa?

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Mulla oli piristetyssä 302:ssa 2" putket. Vaihdoin 2,5" putkiin ja ero oli selvä, että vanhat ahdisti. Uskoisin, että nykyisillä pärjään aika pitkälle.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Putketko ahdistaa?

Viesti Kirjoittaja jls »

Vaikea sanoa, kun ei tiedä minkälaiset putket siellä on. Lähes vakiolle 289:lle pitäis riittää pari ohutta pilliä, jos vaimentimet ei oo ihan tukossa. 2" tuplaputkilla kulki reipas 300 heppanen 351w ihan mukavasti, hyvin virtaavilla vaimentimilla.

Ilman putkistoa kuulostaa kyllä ärjymmältä.

EDIT: Korjattu kirjoitusvirheitä.
Viimeksi muokannut jls, 05 Tammi 2015, 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Putketko ahdistaa?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Ympäripyöreästi sanottuna, virtausta vastustava putkisto rajoittaa koneen hengitystä. Kun putkisto ei rajoita moottorin hengitystä, niin ollaan hyvässä tilanteessa. Putkistoa pystytään muokkaamaan ja virittämään lukemattomilla tavoille moottorille juuri täydellisen optimaaliseksi, mutta harvalla on tarvetta - hyöty tulee pro stock tason kilpavehkeissä. Useasti pelkillä pakosarjoilla ajaminen tuntuu todella räyhäkkäältä, kun meteli huumaa korvia. Putkiston ollessa tukkoinen ja ahdistava, niin sen poistaminen johtaa usein siihen, että kun seos karkaa pytystä vähän totuttua nopeampaa niin kone menee laihalle. Tämä on yleistä vaparikoneissa joissa on vapareille tyypillisesti overlappia enempi tai vähempi eli pako- ja imuventtiili ovat yhtäaikaa auki. Tämä johtaa voiman tunteen lisääntymiseen kun on JYTINÄÄ mutta laihalle menevä motti menettää tehoaan. Näin minä asian näen.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Putketko ahdistaa?

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

tulee näistä 289 putkista mieleen fairlane kyseisellä koneella. 4 tuuman putket, rautakannet ja kulki jotain 11 sekunnin paikkeille muistaakseni.
ei ahdinta eikä ahdasta putkistoa :drum:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Putketko ahdistaa?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Jos kaasuttimena ei ole edelbrock, voi tietty hyvällä tuurilla liian rikkaalla oleva konekin päästä peltisarjoilla oikealle seos alueelle. Tällöin tuntuu varmasti räyhältä
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Putketko ahdistaa?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Minä ole vähän ajatellut, että tuo pakoputkisto on vähän sama asia kuin imuputkisto (putki, ilmanpuhdistin). Eri asia on sitten pakosarja ja imusarja. Pakoputket toimii hyvin kun ei ahdista ja imuputki / putsari toimii hyvin kun ei ahdista. Mutta jos konetta ajatellaan niin todellinen merkitys on imusarjalla ja pakosarjalla. Ne molemmat ovat suuresti riippuvaisia nokka-akselista. Tuossa edellä jo vähän viitattiin vaparikoneen viidenteen tahtiin. Hyvin tai oikein toimiva pakosarja, imusarja ja nokka-akseli yhdistelmällä saadaan aikaansaa sopivan imu ja palautus pulssin pakotahdin ja imutahdin väliin overlapin alueelle. Seos imaistaan ensin pakosarjaan ja lopuksi osa palautuu takaisin sylinteriin, näin saadaan aikaan yli 100% täytös (ahto). Tuo asia on ilmeisen hankala laskea tai mitoittaa koska siitä puhutaan ja kirjoitetaan hyvin vähä harrastaja piireissä.

Hyvä 2 1/2" tuplaputki riittää oikeanlaisilla vaimentajilla 500 - 600 hp koneelle, oli sitten koneen tilavuus 289 tai 500 cid. Lisäksi tuota 2 1/2" putkea on hieman helpompi taivutella sopimaan auton alle.

PS. ääni ja jytinä ei kerro mitään koneen teho muutoksesta, ja tuo persdyno on osoittautunut lähes yhtä hyväksi mittapuuksi kuin Esson Baari.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
PaLa
Aktiivi
Viestit: 65
Liittynyt: 23 Syys 2008, 21:28
Auto: 289 HT -65
Paikkakunta: Salo

Re: Putketko ahdistaa?

Viesti Kirjoittaja PaLa »

Moikka,

Kävin mittailemassa noita putkia ja pakosarjojen loppu on 65mm ja putkien pää eri vaiheiden jälkeen 45mm. En jaksa ny alkaa muutella tuumiks.
Välissä on joku läpivirtaava vaimennin. Nämä putket on joskus tehty tuolla Ameriikassa hitaamalla, varmaan jostain putkenkappaleista mitä on sattunu löytymään.
Tarkotuksena olis nyt talven aikaan vaihtaa.
Tiedossa onkin ollut että ei pelkillä putkilla ihmeitä tehdä, mutta varmasti tuo paremmaksi tulee, kun loppuosankin vaihtaa suuremmaksi ja jotkut virtaavat vaimentimet.

-pala
Uniflo
Aktiivi
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Maalis 2014, 08:23
Auto: Mercury Cougar
Paikkakunta: Varsinais Suomi

Re: Putketko ahdistaa?

Viesti Kirjoittaja Uniflo »

Lisää aiheesta:
Vastaa Viestiin