Kytkin/vaihteisto -ongelmia
Kytkin/vaihteisto -ongelmia
No niin, pari kesää on selvitty hyvin pienillä murheilla mutta nyt kuulostaa poropeukalon korvaan pahalta.
Musse on 1965 FB 289 4 portainen manuaali.
Jo aikaisemmin kolmosvaihteella pitänyt maltillista pientä ulinaa (4 portainen manuaali) ja ykkösellä liikkeelle lähtiessä helposti "ravistaa".
Tänään sitten tuo ulina levisi kaikille vaihteille. Melu alkaa jo ylittää pikkukasin jylinän.
Vinkatkaa asiasta enemmän ymmärtävät mistä kysymys - ja olisin kiitollinen jos arvaisitte jotain haitaria kunnostuskustannuksille (diagnoosini ei tietysti kovin syvällistä analyysiä mahdollista). Itse en osaa eli jossain sopivassa firmassa homma kai sitten teetettävä.
Nimimerkillä: arkea kai 40 v laitteen kanssa tämä sitten on!
Musse on 1965 FB 289 4 portainen manuaali.
Jo aikaisemmin kolmosvaihteella pitänyt maltillista pientä ulinaa (4 portainen manuaali) ja ykkösellä liikkeelle lähtiessä helposti "ravistaa".
Tänään sitten tuo ulina levisi kaikille vaihteille. Melu alkaa jo ylittää pikkukasin jylinän.
Vinkatkaa asiasta enemmän ymmärtävät mistä kysymys - ja olisin kiitollinen jos arvaisitte jotain haitaria kunnostuskustannuksille (diagnoosini ei tietysti kovin syvällistä analyysiä mahdollista). Itse en osaa eli jossain sopivassa firmassa homma kai sitten teetettävä.
Nimimerkillä: arkea kai 40 v laitteen kanssa tämä sitten on!
Ensiksi nyt tietysti pitäs varmistaa öljytilanne? Varmaan oot kattonutkin. Et sanonut vaihteiston mallia, mutta oletettavasto Borg&Warner T-10 tai TopLoader? Ainakin Toploaderin kyljessä on täyttöreikä, minkäkorkeudella öljypinnan kuuluisi olla. B&W: ssä sama???
Jos öljy ok, niin laatikko remontti ehkä edessä, eli uutta laakeria yms. Itse tein TopLoaderiin aikanaan remontin. Vaihdoin synkrorenkaat, pääakselin laakerit ja sivuakselin neulat. Muistaakseni selvisi parilla tonnilla osien osalta (markkaa:)
Mulla perä piti huolta melupuolesta vaikka laatikonkin remppasin, eli kannattaa tarkistaa myös sieltä öljyt ja jos ei auta niin paketti auki.
Uuden kytkin paketin saa noin tonnilla.
(Niemensivua ja Car-Koivistoa voisi suositella...)
Jos öljy ok, niin laatikko remontti ehkä edessä, eli uutta laakeria yms. Itse tein TopLoaderiin aikanaan remontin. Vaihdoin synkrorenkaat, pääakselin laakerit ja sivuakselin neulat. Muistaakseni selvisi parilla tonnilla osien osalta (markkaa:)
Mulla perä piti huolta melupuolesta vaikka laatikonkin remppasin, eli kannattaa tarkistaa myös sieltä öljyt ja jos ei auta niin paketti auki.
Uuden kytkin paketin saa noin tonnilla.
(Niemensivua ja Car-Koivistoa voisi suositella...)
Pakin paikka on helppo muuttaa joko ylös tai alas molemmissa laatikoissa, väittäisin.
Laatikon näkee ja tunnistaa konttaamattakin, varsinkin jos on taskulamppu. Konehuoneen puolelta sopivasti tulipellin reunaa katseella hipoen...
Alkup. ongelma mielestäni viittaa kytkinongelmiin (ravistus), ja ulina joko painelaakeriin tai silmälaakeriin jossei sitten itse laatikon puolella ole jotain.
Laatikon näkee ja tunnistaa konttaamattakin, varsinkin jos on taskulamppu. Konehuoneen puolelta sopivasti tulipellin reunaa katseella hipoen...
Alkup. ongelma mielestäni viittaa kytkinongelmiin (ravistus), ja ulina joko painelaakeriin tai silmälaakeriin jossei sitten itse laatikon puolella ole jotain.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Täsmennys: ulina alkaa kun kytkinpoljinta nostaa noin kaksi komasosaa. Ei kitenkaan pakki kytkettynä, vain 1-4 vaihtella ja vapaalla siis ulisee.
Auto menee parin päivän päästä "lääkärille" niin selviää mistä kenkä puristaa. Eiköhän tästä kohta päästä taas baanalle.
Jos näin kesähelteellä kommentoida jaksatte niin olen kiitollinen - hyvä olla näkemyksiä itselläkin kun liikkeessä joutuu teettämään oman osaamisen puuttumisen vuoksi.
Auto menee parin päivän päästä "lääkärille" niin selviää mistä kenkä puristaa. Eiköhän tästä kohta päästä taas baanalle.
Jos näin kesähelteellä kommentoida jaksatte niin olen kiitollinen - hyvä olla näkemyksiä itselläkin kun liikkeessä joutuu teettämään oman osaamisen puuttumisen vuoksi.
Mosse kirjoitti:Ensiksi nyt tietysti pitäs varmistaa öljytilanne? Varmaan oot kattonutkin. Et sanonut vaihteiston mallia, mutta oletettavasto Borg&Warner T-10 tai TopLoader? Ainakin Toploaderin kyljessä on täyttöreikä, minkäkorkeudella öljypinnan kuuluisi olla. B&W: ssä sama???
Jos öljy ok, niin laatikko remontti ehkä edessä, eli uutta laakeria yms. Itse tein TopLoaderiin aikanaan remontin. Vaihdoin synkrorenkaat, pääakselin laakerit ja sivuakselin neulat. Muistaakseni selvisi parilla tonnilla osien osalta (markkaa:)
Mulla perä piti huolta melupuolesta vaikka laatikonkin remppasin, eli kannattaa tarkistaa myös sieltä öljyt ja jos ei auta niin paketti auki.
Uuden kytkin paketin saa noin tonnilla.
(Niemensivua ja Car-Koivistoa voisi suositella...)
- kari
Korjaamon kaveri on tuomionsa antanut ja korjaustoimenpiteet on käynnissä, toive olisi saada auto tänään ajoon.
Jos nyt tämän osaan oikein tulkata niin jotakuinkin näin ...
- Mossen veikkaama laakeri tuusan nuuskana ja murusia laatikon pohjalla
- laatikkoöljyt kytkimessä ja levy uusittava
- pakoputki jouduttu katkaisemaan laatikon irrottamista varten (näinkö on?)
- muruset magneetilla pois laatikosta (toivottavasti lähtevät ...)
10 tuntia töitä ja osat päälle = niin monta euroa että ei nyt sitten tänä suvena rempata (toivottavasti) muuta minun autooni.
Mutta ravistuksen ja ylimääräisten ulinoiden syy selvisi ja tulee kuntoon ja baanalle pääsee eli suupielet hymyssä vaikka lompakossa lovi.
Kiitos kommentoinnista. Jos tuossa edellä joku asia kummastuttaa niin vinkatkaa, tarkastan olenko ymmärtänyt oikein vai olisiko ollut parempia korjaustoimia tai jäikö jotain peräti huomioimatta tyyliin edestään löytää (paitsi ne mahdolliset laakerin jäännökset laatikossa rattaiden välissä kirskumassa).
Tässä sitä oppii autonsa sielunelämää (vaiko suolenelämää) pikku hiljaa.
Jos nyt tämän osaan oikein tulkata niin jotakuinkin näin ...
- Mossen veikkaama laakeri tuusan nuuskana ja murusia laatikon pohjalla
- laatikkoöljyt kytkimessä ja levy uusittava
- pakoputki jouduttu katkaisemaan laatikon irrottamista varten (näinkö on?)
- muruset magneetilla pois laatikosta (toivottavasti lähtevät ...)
10 tuntia töitä ja osat päälle = niin monta euroa että ei nyt sitten tänä suvena rempata (toivottavasti) muuta minun autooni.
Mutta ravistuksen ja ylimääräisten ulinoiden syy selvisi ja tulee kuntoon ja baanalle pääsee eli suupielet hymyssä vaikka lompakossa lovi.
Kiitos kommentoinnista. Jos tuossa edellä joku asia kummastuttaa niin vinkatkaa, tarkastan olenko ymmärtänyt oikein vai olisiko ollut parempia korjaustoimia tai jäikö jotain peräti huomioimatta tyyliin edestään löytää (paitsi ne mahdolliset laakerin jäännökset laatikossa rattaiden välissä kirskumassa).
Tässä sitä oppii autonsa sielunelämää (vaiko suolenelämää) pikku hiljaa.
Mosse kirjoitti:Minun logiikallani vika viittaisi Pääakselin etupään laakeriin, viksuimman korjatkoon...
- kari