Mikä kytkin yli 500hp tehoille?
- Wesuri.V8
- Addikti
- Viestit: 268
- Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
- Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
- Paikkakunta: Virolahti
Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?
Sisäänajomaileista (/-km) sen verran että ajohan pitää olla enemmän taajama-ajoa kuin konetietä. Kytkintä on käytettävä että asettuu.
Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?
meidän autoon kun kytkintä suunniteltiin, niin pidin muutamaa kriteeriä mielessä.
-auton käyttö ja minkälaiseen ajuun menossa
-"riitävä" ettei olis sitten kytkin jumppaa joka välissä tarjolla
- mahdollinen poljin voima. autoa ajaa pääsääntöisesti kaksi kuljettajaa (n.70 kg ja n.55 kg) tämäkin ihan oleellinen juttu käytännon kannalta
- puskaradio (jota nyt tämäkin keskustelu ketju edustaisi)
-tietenkin budjetin mahdolliset realiteetit
-varmaan jotain muitakin olennaisuuksia jotka ei nyt muistu
sitte kun oli suuntaviivat tiedossa, lueskelin kytkin valmistajien mainoksia ja hehkutuksia omia tuotteita kohtaan ja eräs asia nousi erityis maininnan arvoiseksi:
eräs valmistaja korosti kytkimen ja vauhtipyörän yhteistyötä. minun mielestä tämä kannattaisi pitää mielessä, varsinkin jos ei itse pysty koneistelemaan ja terkemään mahdollisesti tarvittavia muutoksia.
tämä liittyy myös edellä mainittuihin sisään ajo ja tarttumis asioihin.
-auton käyttö ja minkälaiseen ajuun menossa
-"riitävä" ettei olis sitten kytkin jumppaa joka välissä tarjolla
- mahdollinen poljin voima. autoa ajaa pääsääntöisesti kaksi kuljettajaa (n.70 kg ja n.55 kg) tämäkin ihan oleellinen juttu käytännon kannalta
- puskaradio (jota nyt tämäkin keskustelu ketju edustaisi)
-tietenkin budjetin mahdolliset realiteetit
-varmaan jotain muitakin olennaisuuksia jotka ei nyt muistu
sitte kun oli suuntaviivat tiedossa, lueskelin kytkin valmistajien mainoksia ja hehkutuksia omia tuotteita kohtaan ja eräs asia nousi erityis maininnan arvoiseksi:
eräs valmistaja korosti kytkimen ja vauhtipyörän yhteistyötä. minun mielestä tämä kannattaisi pitää mielessä, varsinkin jos ei itse pysty koneistelemaan ja terkemään mahdollisesti tarvittavia muutoksia.
tämä liittyy myös edellä mainittuihin sisään ajo ja tarttumis asioihin.
MUSTANG 65 HT.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?
Alkuperäiseen kysymykseen niin SPEC Stage 2 kytkytintä on kovasti kehuttu. Se on yhdellä levyllä oleva tähtikytkin ja kestoa luvataan +600 lb/ft eli +800 Nm. Tuollaista testaisin jos minulla olisi tulossa maksimissaan 550-600 hv. Kytkimen kuin kytkimen tappaa lämpö ja jos yhtään pääsee sutimaan kytkytin niin lämpöä tulee. Eräällä Fordistilla otti alumiinivauhtipyörä niin paljon lämpöä ettei kone startannut sammutuksen jälkeen kun oli vauhtipyörä paisuksissa. Meni se kytkin myös vaihtoon. Eli kannattaa myös tarkoin harkita haluaako alumiini vai teräsvauhtipyörän. Alumiini ottaa nopeammin lämpöä ja muuttaa muotoaan nopeammin - käy kytkimen päälle. Tämä asia on todettu näin 351w moottorin parissa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?
Kerrotko vielä, mihin kytkimeen päädyit!!!vesaahc kirjoitti:meidän autoon kun kytkintä suunniteltiin, niin pidin muutamaa kriteeriä mielessä.
-auton käyttö ja minkälaiseen ajuun menossa
-"riitävä" ettei olis sitten kytkin jumppaa joka välissä tarjolla
- mahdollinen poljin voima. autoa ajaa pääsääntöisesti kaksi kuljettajaa (n.70 kg ja n.55 kg) tämäkin ihan oleellinen juttu käytännon kannalta
- puskaradio (jota nyt tämäkin keskustelu ketju edustaisi)
-tietenkin budjetin mahdolliset realiteetit
-varmaan jotain muitakin olennaisuuksia jotka ei nyt muistu
sitte kun oli suuntaviivat tiedossa, lueskelin kytkin valmistajien mainoksia ja hehkutuksia omia tuotteita kohtaan ja eräs asia nousi erityis maininnan arvoiseksi:
eräs valmistaja korosti kytkimen ja vauhtipyörän yhteistyötä. minun mielestä tämä kannattaisi pitää mielessä, varsinkin jos ei itse pysty koneistelemaan ja terkemään mahdollisesti tarvittavia muutoksia.
tämä liittyy myös edellä mainittuihin sisään ajo ja tarttumis asioihin.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?
Fastback kirjoitti:Jumaleissööööön, syvänmeren hoomeriko siirtymässä manuaaliin???Homer65 kirjoitti:Otin tuohon Astron T5.n, McLeodin RXT paketin, laatikkovalmistajan suosituksen mukaan. Käyttökokemuksia ei ole, eikä asennuksestakaan vielä. Vanhan C4.n purku on meneillään. Mullahan on öörlissä huikeat +400hp ja 570N vääntöä.Ei huono päätös, varttimaililla se on hitaampi ja ehkä mutkaradallakin, mutta mikään ei voita sitä äijämäisyyden tunnetta kun hämmentää tuollaista +400hp/570Nm kovalla kepillä. Niitä kovia keppejä saattaa tulla kaksikin, mutta sitten vaan tarkkana kummasta kouraisee kiinni kun täytyy pykältää. Ei välttämättä huono valinta tuo Astron preparoima T5 tuollaiseen höyhenen kevyeen keijukaiseen
Ilman kytkintä ei manuaaliauto lähde oikein liikkeelle helpolla. Kytkin on hyvin tärkeä komponentti, niitä onneksi saa hyviä eri valmistajilta ihan mihin vain käyttöön.




Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?
Customoidussa autossa laatikkoöljytkin on fleikkiä!!!Homer65 kirjoitti:![]()
Joo, pakko siirtyä mummomallista, olisko se sitten vaarimalliin, kun ei toi C4.n kestä. Äsken tyhjentelin öljyt laatikosta ja näytti loppuvaiheessa paksuuntuvan ja ihan kuin olisi flakea seassa
. Eikä siellä tässä iässä ole kuin yksi kova keppi, kun on noissa tapahtumissa sen verran vähän tuota, naaraspuolista
, bikinikroppaa näkynyt!!
Minä olen kyllä huomannut ilokseni muutamankin naispuoleisin lähes tulkoon priima kropan meidän kekkereissä ja aina ollut selvistäpäin, lähestulkoon parempaa ei pysty sanomaan, kun on kaikilla ollut vaatteet päälle - kokoperheen tapahtumia sentäs

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?
Off topic:
Tähän kommenttiin on pakko tarttua. Siis ei ole vielä ollut sulla siten rakennettua C4, että kestäis. C4 kun on nähty kestävän vahvemmankin moottorin perässä, niin ei ole laatikkomallin heikkoutta tässä(-kään) tapauksessa.Homer65 kirjoitti:Joo, pakko siirtyä mummomallista, olisko se sitten vaarimalliin, kun ei toi C4.n kestä.
Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?
Tuollainen kytkin kesti periaatteessa hyvin +500 koneen perässä.
Tuon systeemin koko paino on 7,7 kg eli noin 1-2kg enemmän kuin tavallisen paine asetelman. Yleensä alumiininen vauhtipyörä painaa pelkältään noin 7-10 kg.
Lisäksi tuossa on massa aikapienellä kehällä 7,25" joten ei omaa mitään turhaa energiaa. Tuolla kytkimellä saa koneesta erittäin kierrosherkän.
Jos joku olisi kiinnostunut ko. paketista (käytetty noin 2-3 kesää, kunnostettu / huollettu) se voisi olla myynnissä.
Tämä oikea äijä kytkin.
Tuon systeemin koko paino on 7,7 kg eli noin 1-2kg enemmän kuin tavallisen paine asetelman. Yleensä alumiininen vauhtipyörä painaa pelkältään noin 7-10 kg.
Lisäksi tuossa on massa aikapienellä kehällä 7,25" joten ei omaa mitään turhaa energiaa. Tuolla kytkimellä saa koneesta erittäin kierrosherkän.
Jos joku olisi kiinnostunut ko. paketista (käytetty noin 2-3 kesää, kunnostettu / huollettu) se voisi olla myynnissä.
Tämä oikea äijä kytkin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?
juu, ihan tarkoituksellisesti en mitään merkkiä tai mallia mainostanut, kun ei noista +500 heppasista ole tietoa tai kokemusta, siksi ihan yleis jorinoita vain.
(mutta vähaisemmistä lähtökohdista ja pienempään tarpeeseen, ylimitoitin tuollaisella: RAM FORCE 9.5 dual disc)
(mutta vähaisemmistä lähtökohdista ja pienempään tarpeeseen, ylimitoitin tuollaisella: RAM FORCE 9.5 dual disc)
MUSTANG 65 HT.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?
Eihän mullakaan mitään 500hp ole. Testasin vaan sun autoa Räyskälässä, eikä tullut kysyttyä silloin. Oli kuitenkin ihan "helppo" ajettava, tämmöiselle tikkujalallekin.vesaahc kirjoitti:juu, ihan tarkoituksellisesti en mitään merkkiä tai mallia mainostanut, kun ei noista +500 heppasista ole tietoa tai kokemusta, siksi ihan yleis jorinoita vain.
(mutta vähaisemmistä lähtökohdista ja pienempään tarpeeseen, ylimitoitin tuollaisella: RAM FORCE 9.5 dual disc)
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?
Totta kyllä Sami, C4:sta käytetään +1000 hv turbo SBF ja +1000 hv vapari BBF mottienkin jatkona, eli joku on tappanut noi vaihteistot. Homer on kumminkin yrittänyt kepittää noita kuin manuaalia... ei ne toimi niin Hoomeri...SamiM kirjoitti:Off topic:Tähän kommenttiin on pakko tarttua. Siis ei ole vielä ollut sulla siten rakennettua C4, että kestäis. C4 kun on nähty kestävän vahvemmankin moottorin perässä, niin ei ole laatikkomallin heikkoutta tässä(-kään) tapauksessa.Homer65 kirjoitti:Joo, pakko siirtyä mummomallista, olisko se sitten vaarimalliin, kun ei toi C4.n kestä.

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?


Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Wesuri.V8
- Addikti
- Viestit: 268
- Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
- Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
- Paikkakunta: Virolahti
Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?
Tuli tuost automaatin kestävyydest mieleen. Kuinkahan herkkä toi tomaatti on huimille sivuttaiskiihtyvyyksille niin kuin Homerikin autoansa piiskaa? Meinaan ettei pitkis kaarteis yms öljypumppu pääse haukkaa ilmaa. Ettei sen takia ole laatikko antautunut.
- Jarvis
- Aktiivi
- Viestit: 125
- Liittynyt: 12 Touko 2009, 21:32
- Auto: 2007 GT CS avo & pari muutosta ;)
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?
Hyvää keskustelua josta osa viheltää näyttävästi hilseen yli. Oma kytkin kaipaa päivitystä ja runsauden pula iskee kun katsoo kuvastoja. Ja semmoinen käytännön kysymys myös että kun S197 lähtee päivittämään niin entäpä sitten akselimitat ja spoorien lukumäärä: pitäisikö nyt sitten samalla laittaa 1 1/8 ja 26-spoorinen vai mennä edelleen 10-spoorisena?
Kone siis avaamaton, päällä pienipaineinen roush-remmi ja varmaan törkeesti ei ole lisää tehoa tulossa, ainakaan lähiaikoina...
Kone siis avaamaton, päällä pienipaineinen roush-remmi ja varmaan törkeesti ei ole lisää tehoa tulossa, ainakaan lähiaikoina...
2007 GT CS avo ja hieman muutoksia... 

Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?
Jarvis kirjoitti:Hyvää keskustelua josta osa viheltää näyttävästi hilseen yli. Oma kytkin kaipaa päivitystä ja runsauden pula iskee kun katsoo kuvastoja. Ja semmoinen käytännön kysymys myös että kun S197 lähtee päivittämään niin entäpä sitten akselimitat ja spoorien lukumäärä: pitäisikö nyt sitten samalla laittaa 1 1/8 ja 26-spoorinen vai mennä edelleen 10-spoorisena?
Kone siis avaamaton, päällä pienipaineinen roush-remmi ja varmaan törkeesti ei ole lisää tehoa tulossa, ainakaan lähiaikoina...
Joo, olet miettinyt samaa kuin meikäläinenkin... Eli vakio laatikko 10 rihlanen. Laatikon kesto käsittääkseni n 500 nm, eli joutuu koville. Jos ja kun päivittää laatikkoa akseli muuttuu käytännössä aina 26-spooriseksi, eli mahdollisesti hankittu kytkin vaihtuu taas laatikon vaihdon yhteydessä. Näin itse asiaa tulkinnut, tiedä sitten tulkinnan oikeellisuudesta...