Huojuvat valot
Huojuvat valot
Kantsiskos vikaa lähtee metsästämään laturista tai säätimestä kun ongelmana on 65:en huojuvat mittariston- ja ajovalot, ajaessa.Huomasin vaan tollasen seikan kun hain ittelleni ekan mussen ja ajoin sen kotiin.Lisäksi tyhjäkäynnillä palaa laturin valo mutta kun kone saa kierroksia niin valon palaminen loppuu.
- Wesuri.V8
- Addikti
- Viestit: 268
- Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
- Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
- Paikkakunta: Virolahti
Re: Huojuvat valot
Sieltäpä hyvinkin. Onnittelut loistovalinnasta, tervetuloa urheilullisten autojen maailmaan.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Huojuvat valot
Onnittelut mielenkiintoisen harrastuksen hankkimisesta ja tervetuloa porukkaan.
Foorumilla on useita viestiketjuja lataus/sähköongelmista, vaikka:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=13852
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=14244
Sopivilla hakusanoilla kannattaa haeskella.
Earlyissä kannattaa pääsääntöisesti tutkia ensin mahdolisuuksien mukaan johtimien ja liitosten kunto. Erilaisia omia patentteja löytynee edellisten omistajien toimesta runsaasti.
Mittailehan latausjännitteitä ja kirjoittele ketjuun löydöksistä.
Foorumilla on useita viestiketjuja lataus/sähköongelmista, vaikka:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=13852
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=14244
Sopivilla hakusanoilla kannattaa haeskella.
Earlyissä kannattaa pääsääntöisesti tutkia ensin mahdolisuuksien mukaan johtimien ja liitosten kunto. Erilaisia omia patentteja löytynee edellisten omistajien toimesta runsaasti.
Mittailehan latausjännitteitä ja kirjoittele ketjuun löydöksistä.
Re: Huojuvat valot
Eikös tuo laturin ogelmalta tosiaan kuulosta, hiilet lopussa? Yleismittari kiinni ja voltteja ihmettelemään tyhjänkäynnillä/kierroksilla. "Uusi" (eli tehdaskunnostettu) laturi maksaa reilusti alle satasen, joten minulla jäi vanha laturi hyllyyn odottamaan inspiraatiota. Muistan nähneeni jossakin korjaussarjoja myynnissä, että ehkä vielä joskus 
-Tomppa

-Tomppa
Re: Huojuvat valot
Suosittelen alkutoimenpiteiksi laturin hihnan kireyden tarkistus/säätö ja tyhjäkäyntikierrosluvun tarkistus/säätö. Tyhjäkäyntikierrosluku luokkaa 600 rpm jos suht vakiomoottori. Seuraavaksi sitten akun kunnon tarkistus. Akkukaupat voivat tehdä sille testerillä koestuksen, että onko vielä henki tallella. Napajännitteen voi mitata itsekin, pitäisi olla luokkaa yli 14,6 V.jörö kirjoitti:Kantsiskos vikaa lähtee metsästämään laturista tai säätimestä kun ongelmana on 65:en huojuvat mittariston- ja ajovalot, ajaessa.Huomasin vaan tollasen seikan kun hain ittelleni ekan mussen ja ajoin sen kotiin.Lisäksi tyhjäkäynnillä palaa laturin valo mutta kun kone saa kierroksia niin valon palaminen loppuu.
Re: Huojuvat valot
Akkuliikkeet tosiaan voi koeponnistaa akun, tosin jos musse lähtee sillä käyntiin, niin ei se ihan loppu voi ollaSamiM kirjoitti:..... Seuraavaksi sitten akun kunnon tarkistus. Akkukaupat voivat tehdä sille testerillä koestuksen, että onko vielä henki tallella. Napajännitteen voi mitata itsekin, pitäisi olla luokkaa yli 14,6 V.

-Tomppa
Edit: Latausjännitteen ylärajaksi netistä löytyy myös luvut 14,8V ja jopa 15V.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Huojuvat valot
Paras minulle vastaan tullut dokumentti auton akuista on Exiden sivulta:
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-con ... k_info.PDF
Mikä on oikea latausjännite?
Autossa se on 14,2 - 14,4 V lämpötilassa
+25°C, akun navoista mitattuna.
24 voltin järjestelmissä pitää vastaavan
jännitteen olla 28,4 - 28,8 V.
Alemmissa lämpötiloissa tarvitaan
korkeampaa latausjännitettä, korkeammissa
lämpötiloissa pienempää
latausjännitettä.
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-con ... k_info.PDF
Mikä on oikea latausjännite?
Autossa se on 14,2 - 14,4 V lämpötilassa
+25°C, akun navoista mitattuna.
24 voltin järjestelmissä pitää vastaavan
jännitteen olla 28,4 - 28,8 V.
Alemmissa lämpötiloissa tarvitaan
korkeampaa latausjännitettä, korkeammissa
lämpötiloissa pienempää
latausjännitettä.