Moottori toimimaan E85:lla

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
venni100
Aktiivi
Auto: VM.1965 Ford F100 390+FMX

Moottori toimimaan E85:lla

Viesti Kirjoittaja venni100 »

Mitä kaikkea pitää pitää ottaa huomioon/vaihtaa jos meinaa muuttaa moottorin toimimaan e85 polttoaineella?
Kaasariin nyt ainakin muutossarja, mutta pitääkö polttoainelinja, bensapumppu?
Kyseessä on perus early mustang.
Pertti
Mega-addikti
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra

Re: Moottori toimimaan E85:lla

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Taitaa tulla ongelmia ja hintaa enemmän kuin hyötyä vanhassa koneessa.

Itse ainakin miettisin tarkkaan tulevat kilometrit. Jos ajaa vuodessa kymmeniä tuhansia, silloin ehkä polttoaineen halvempi hinta saattaisi houkutella, mutta ainakin omat alle 4tkm pyörin kyllä 98:lla, kun kerran sillä hyvin pelaa.

Virittäjät varmaan saavat jotakin etua, mutta sekään ei tule ainoastaan e85:sta tankkiin kaatamalla.

Uudenaikaiset itsestään säätyvät tietokoneruiskut ovat varmaan helpompia muuttaa, mutta kyllä niihinkin aika monta litraa pensaa saa muutoksen hinnalla.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
PeteP
Aina äänessä

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Jooei, kunnää ruuttamustangitkaan ei toimi edes 95Eellä, ja nythän bentsanhinta tulee alaspäin .. ja vähäst näissä on kilomeetrit, niin laittaa vaan tankkiin parasta mitä nyt saa :D
:krooh:
venni100
Aktiivi

Ihan vaan olen kiinnostunut kuinka paljon tarvii tehdä muutoksia, että saa toimimaan.Tuskin ihan heti alan muutosta tekemään..
Wesuri.V8
Addikti
Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....

Viesti Kirjoittaja Wesuri.V8 »

Polttoainelinja kokonaisuudessaan kestettävä alkoholin aiheuttaman korrosoivan vaikutuksen. Tankista aina kaasariin asti. Suuttimet suuremmaks. Lämpöarvo alkoholilla on pienempi kuin bensiinillä, kone käy viileämpänä plus nakutuskestävyys bensiiniä parempi. Puristuksia ja ennakkoa kestää paremmin ja sitä kautta voimaa lisää. Tuos ny muutama mitä mieleen tulee.
venni100
Aktiivi

Toihan alkaa kuulostamaan ihan mielenkiintoiselta, kun täällä meilläkinpäin on noita asemia mistä saa E85 ainetta.Nouseeko polttoaineen kulutus tolla E85:lla?
Galaxie61
Mega-addikti
Auto: Galaxie -61

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

venni100 kirjoitti:Toihan alkaa kuulostamaan ihan mielenkiintoiselta, kun täällä meilläkinpäin on noita asemia mistä saa E85 ainetta.Nouseeko polttoaineen kulutus tolla E85:lla?
nousee useemman litran sataselle.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Power_boat
Addikti
Auto: Mustang 4.0 2005

Viesti Kirjoittaja Power_boat »

Mulla on talvella ajossa -89 dakota ja käytän tota E85:sta
Kylmänä käynnistyy melko samallalailla kun bensalla mutta ei mitään tehoja ennen kun moottori on lämmin. Siksi mulla on eberi hoitamassa ton alkulämmityksen, jolloin toimii ihan okei. Mun mielestä vääntää hiukan paremmin tolla etanolilla, mutta tuntuma on oma mielipide ei mitattu mitenkään.
Muutoksia autoon ei ole tehty, alkuperäinen tbi ruisku. Sekaseoksella bensan kanssa kun aina ei ole kaikkea tarjolla. Seokset 2 - 98%
Ajoituksia vähän enempi mitä normaalissa, mutulla säädetty kohdalleen.
Kulutus varmaan litran taikka puoltoista enempi pelkällä etanolilla. Mä laskin että näillä hinnoilla jos kulutus bensalla on 10/100km niin 14/100km etanolilla on vielä saman hintasta. Tuhannen kilsan ajossa mä säästän karvan yli 30€

Että semmonen käytännön esimerkki. Megasquirt ruiskua rakentelemaan, varmasti halvin rakennussarja luulisin.
starsky
Aina äänessä
Auto: 1966 ht

Viesti Kirjoittaja starsky »

Seoskartat ainakin pitää vetää kokonaan uusiksi:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =15#p99559

Onko jollain käytännön tietoa suodattimien tukkeutumisista? :
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 91#p116391

Sytytyksen ajoitus pitää säätää, jos haluaa optimituloksen:
http://www.enginebasics.com/EFI%20Tunin ... uning.html

Onko jollain omakohtaista kokemusta talvisäilytyksestä, kun tankissa ja polttoainelinjoissa E85?

Mihin kannattaisi tähdätä vaparikoneessa rutut, jos haluaa ajella pelkällä E85 (dynaaminen puristussuhde 98E luokkaa 8-8,5 , E85 ?)?
starsky
Aina äänessä
Auto: 1966 ht

Viesti Kirjoittaja starsky »

Korroosioasioita ei voi jättää ao. perusteella huomioimatta talvisäilytyksen aikana.

Converting From Gasoline to E85 For The Street

If you know the engine will sit for extended periods of time (like in winter storage), the ideal plan would be to drain the fuel and run a slug of gasoline through the system. This will prevent the issue of phase separation, where the percentage of water in the alcohol becomes great enough to cause it to settle at the bottom of the tank (or carburetor bowl) and could cause corrosion.

Flex-Fuel setup olisi myös mahdollista tehdä, jolloin voisi tankata sekaisin E85/98E:

Ask Anything -Flex-Fuel Aftermarket EFI
Vastaa Viestiin