'95GT ääntää pakkasella kylmänä
'95GT ääntää pakkasella kylmänä
Moi,
Nyt on meilläpäin ollut parina päivänä pikkusen pakkasta. Kun lähden kylmällä autolla liikkeelle niin jostain kuuluu ulinaa ehkä johonkin 3-4kmh vauhtiin asti. Se ei ole tasaista vaan semmosta uuUuu-uu-u ja sitten se loppuu kun auto liikkuu. Kuuluu ihan selvästi sisään mutten tiedä kuuluuko ulos. Fiilis on, että se kuuluisi takaa mutta en voi olla varma. Kauppakeikan jälkeen (1km suuntaansa) himan pihassa testaillessa ääntä ei enää tule. On siis selvästi kiinni jonkin asian lämpenemisestä. Auto on manuaali. Mulla ei ole koskaan perä ääntänyt, joten en tiedä miltä se kuulostaa ja loota on yleensä pitänyt erilaista ääntä.
Joten: mitkä ovat todennäköisimmät vaihtoehtoni:
- ohjaustehostin - olen kokeillut ratti vinossa ja suorassa - ei muutosta.
- kytkin - olen yrittänyt nostaa vähän erilailla kytkintä mutta mielestäni se ei vaikuta ääneen mutten voi olla 100-varma
- perä
- loota
- joku laakeri, ääni kuuluu myös ihan suoraan lähtiessä, joten laakerit ei taida rasittua?
- hihna, eikö tässä ollut serpentiini, ei ne taida kovin helposti luistaa?
- joku muu?
Muuten, en ole yhtään varma, että onko autoon vaihdettu missään kohtaa perä tai lootaöljyjä. Jos on niin siitä on kyllä vuosia.
Ehdotuksia? Onko vastaavaa kokemusta?
Nyt on meilläpäin ollut parina päivänä pikkusen pakkasta. Kun lähden kylmällä autolla liikkeelle niin jostain kuuluu ulinaa ehkä johonkin 3-4kmh vauhtiin asti. Se ei ole tasaista vaan semmosta uuUuu-uu-u ja sitten se loppuu kun auto liikkuu. Kuuluu ihan selvästi sisään mutten tiedä kuuluuko ulos. Fiilis on, että se kuuluisi takaa mutta en voi olla varma. Kauppakeikan jälkeen (1km suuntaansa) himan pihassa testaillessa ääntä ei enää tule. On siis selvästi kiinni jonkin asian lämpenemisestä. Auto on manuaali. Mulla ei ole koskaan perä ääntänyt, joten en tiedä miltä se kuulostaa ja loota on yleensä pitänyt erilaista ääntä.
Joten: mitkä ovat todennäköisimmät vaihtoehtoni:
- ohjaustehostin - olen kokeillut ratti vinossa ja suorassa - ei muutosta.
- kytkin - olen yrittänyt nostaa vähän erilailla kytkintä mutta mielestäni se ei vaikuta ääneen mutten voi olla 100-varma
- perä
- loota
- joku laakeri, ääni kuuluu myös ihan suoraan lähtiessä, joten laakerit ei taida rasittua?
- hihna, eikö tässä ollut serpentiini, ei ne taida kovin helposti luistaa?
- joku muu?
Muuten, en ole yhtään varma, että onko autoon vaihdettu missään kohtaa perä tai lootaöljyjä. Jos on niin siitä on kyllä vuosia.
Ehdotuksia? Onko vastaavaa kokemusta?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- Hopia
- Aktiivi
- Auto: S197, 2005 S/C V8 & 2006 N/A V6
Ford Sierra -91 2.0i dohc 4x4
Re: '95GT ääntää pakkasella kylmänä
Hihnankiristimen laakeri antaa aikalailla samanlaisen äänen kuin luistava hihna, mutta ainakin silloin kun laakeri on finaalissa, on ääni jatkuva. Myös pyörän laakerin ääni on jatkuva... ellei sitten ole erityisen tarkka korva, että kuulee jo sen kun laakeri ääntää ennen lämpenemistään kun on väljimmillään?
Ykkösepäilty mulla olis jumittava takajarru, jäätyvä käsijarru?
Jos olis Pösö, sanosin että kytkimen painelaakeri. Mut sen pitäs loppua kun painaa kytkimen pohjaan. Ja kun on Foorti ei se ole tämä vika.
Ykkösepäilty mulla olis jumittava takajarru, jäätyvä käsijarru?
Jos olis Pösö, sanosin että kytkimen painelaakeri. Mut sen pitäs loppua kun painaa kytkimen pohjaan. Ja kun on Foorti ei se ole tämä vika.
-
- Webmaster
- Auto: HT '65
- Viesti:
Paitsi että sn95:ssa viallinen painelaakeri nimenomaan hiljenee kun painaa kytkimen pohjaan. Ja ujellus kuuluu myös paikallaan kone käynnissä.Hopia kirjoitti:Jos olis Pösö, sanosin että kytkimen painelaakeri. Mut sen pitäs loppua kun painaa kytkimen pohjaan. Ja kun on Foorti ei se ole tämä vika.
Perinteisesti huonot laakerit ilmoittaa olemassaolostaan kun ilmat viilenee.
Älä huoli, jos se on loppumassa oleva laakeri, niin melu kovenee pikku hiljaa ja kohta voitkin jo paikantaa äänilähteen.

Peräöljyn vaihtoväli on muuten 160tkm/100tml ainakin alkupään sn95:ssä.
Ja seuraava kauppakeikka ja koekuuntelua mieleenjuolahdusjärjestyksessä:
1. ei pidä mitään ylimääräistä ääntä kytkin pohjassa tai kytkin ylhäällä, en usko myöskään, että tuo tulisi lootasta.
2. en usko, että kuuluu konehuoneesta. Nyt jo lähes satavarma, että ääni tulee takaa.
3. pyöränlaakerit: hmmm... ääni kuuluu myös viivasuoraan lähtiessä. Mulla aikaisemmin laakerit ovat pitäneet ääntä kääntyessä/mutkassa. Mutta, vielä mahdollinen syyllinen.
4. Kilsan jälkeen ääni vielä kuului liikkeellelähdettäessä mutta 1.5km jälkeen ei. Ei tartte olla tarkka korva, ihan selkeä ulvovanhenkinen ääni, joka vaihtelee voimakkuudeltaan. Kuuluu kerrallaan vain sekunnin osia mutta äänen saa kuulumaan hieman pidempään tai toistuvammin jos ei nosta vauhtia ryömintänopeuden yläpuolelle.
5. ihan kuin ääni noudattaisi pyörien pyörintänopeutta?? En kuitenkaan satavarma. Jos näin niin laakerit tai jarrut vissiin?
6. takajarrut: en ole ennen kuullut jumittavien jarrujen pitävän moista ääntä mutta toki mahdollinen. Takajarrulevyjen lämpötila 2km stop and gota + kauppakeikka: +4.2 ja +4.7°C. Takasatulat: noin +1°C ja vanteet -0.5°C. Etujarrulevyt noin +7°C. Ulkolämpötila +1.5°C mutta yö ja osa päivää oli pakkasella ja maa edelleen jäässä. Yleensä jumittavat jarrut ovat minulla lämmittäneet jarrut niin, että vanteetkin ovat kosketukselle lämpimät.
7. perä: ei keinoja testaamiseen
Pyöränlaakerit, jarrut, perä siis jäljellä. Täytynee herkistellä jarrut ja ehkä tarkistaa peräöljyt ja ehkä samantien vaihtaa ne.
1. ei pidä mitään ylimääräistä ääntä kytkin pohjassa tai kytkin ylhäällä, en usko myöskään, että tuo tulisi lootasta.
2. en usko, että kuuluu konehuoneesta. Nyt jo lähes satavarma, että ääni tulee takaa.
3. pyöränlaakerit: hmmm... ääni kuuluu myös viivasuoraan lähtiessä. Mulla aikaisemmin laakerit ovat pitäneet ääntä kääntyessä/mutkassa. Mutta, vielä mahdollinen syyllinen.
4. Kilsan jälkeen ääni vielä kuului liikkeellelähdettäessä mutta 1.5km jälkeen ei. Ei tartte olla tarkka korva, ihan selkeä ulvovanhenkinen ääni, joka vaihtelee voimakkuudeltaan. Kuuluu kerrallaan vain sekunnin osia mutta äänen saa kuulumaan hieman pidempään tai toistuvammin jos ei nosta vauhtia ryömintänopeuden yläpuolelle.
5. ihan kuin ääni noudattaisi pyörien pyörintänopeutta?? En kuitenkaan satavarma. Jos näin niin laakerit tai jarrut vissiin?
6. takajarrut: en ole ennen kuullut jumittavien jarrujen pitävän moista ääntä mutta toki mahdollinen. Takajarrulevyjen lämpötila 2km stop and gota + kauppakeikka: +4.2 ja +4.7°C. Takasatulat: noin +1°C ja vanteet -0.5°C. Etujarrulevyt noin +7°C. Ulkolämpötila +1.5°C mutta yö ja osa päivää oli pakkasella ja maa edelleen jäässä. Yleensä jumittavat jarrut ovat minulla lämmittäneet jarrut niin, että vanteetkin ovat kosketukselle lämpimät.
7. perä: ei keinoja testaamiseen
Pyöränlaakerit, jarrut, perä siis jäljellä. Täytynee herkistellä jarrut ja ehkä tarkistaa peräöljyt ja ehkä samantien vaihtaa ne.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Varmaan on! Kaikkien perä joskus ääntää!ToniH kirjoitti: Mulla ei ole koskaan perä ääntänyt, joten en tiedä miltä se kuulostaa!

Sorry, oli pakko!

Aiheeseen vielä sen verran että ei se varmaan mitään vakavaa ole se hetken ääntäminen, kovaa ajoa vaan se kaipaa!
Jep, tämä on seissyt valtaosan ajastaan eli siellä voi olla vaikka mitä jäykkää, joka aiheuttaa ääntä... 
Äkkiä laskien 5600km/vuosi.

Äkkiä laskien 5600km/vuosi.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Onko autolle tehty mitään ihmeitä tyyliin madallettu tms. ? Tuli mieleen kardaanikulmat ja ristikot, varsinkin, kun äänen saat pysymään, kun ei ole veto päällä. Vaikka eikait ristikot paljon ulvo vaan hajoavat.
Pitääkin jollain rillikodalla järjestää haasta Homer läpänheittoon -kisa.
Homeri on saanut uuden kilpailijanTopias74 kirjoitti:Varmaan on! Kaikkien perä joskus ääntää!ToniH kirjoitti: Mulla ei ole koskaan perä ääntänyt, joten en tiedä miltä se kuulostaa!![]()
Sorry, oli pakko!![]()

En saa ääntä pysymään ellei ole veto päällä. Tai ainakaan en ole kokeillut.Arto65FB kirjoitti:Onko autolle tehty mitään ihmeitä tyyliin madallettu tms. ? Tuli mieleen kardaanikulmat ja ristikot, varsinkin, kun äänen saat pysymään, kun ei ole veto päällä. Vaikka eikait ristikot paljon ulvo vaan hajoavat.
Siis: jos lähden liikkeelle ja ajan ryömintävauhtia niin ääni toistuu/jatkuu pidempään kuin jos lähden liikkeelle vain normaalisti, jolloin ääni kuuluu ohimennen vain kun auton vauhti on erittäin hiljainen. Heti, kun vauhti nousee yli n kmh (en tiedä, ehkä 3kmh tjsp.) niin ääni häipyy.
Ja madallus, tässä on Ford motorsportin jouset muutaman vuoden takaa. Madallusta on mutta minimaalinen.
Ristikot yleensä tikittävät, kun ovat loppumassa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- Jones
- Mega-addikti
- Auto: GT -94
Voi, ainakin mulla kuuluu kabiiniin. Kuvailisin bensapumpun ääntä omassa enemmän sirinäksi mutta sopisi kyllä muuten aiheeseen.Jukka kirjoitti:Voiko bensapumppu ääntää niin että kuuluisi sisälle?
Kaataa penkit ja ottaa fyllit pois niin kuuluu selvemmin.
1994 MUSTANG GT 5.0/AODE
1/4 Endurance BMW E36 - #8
1/4 Endurance BMW E36 - #8
Voi se ääntää sisälle asti mutta se ei reagoi auton liikkeellelähtemiseen ja ääni on yleensä jatkuvaa - ainakin paluulinjallisissa systeemeissä.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Joo, tarkoitin, että pintakaasulla, ellei ei kiihdyttäessä. Mutta tuskinpa tuosta syystä, jos kerta madallusta ei ole paljon. Tää nettidiagnostiikka on vähän tällaista.ToniH kirjoitti:En saa ääntä pysymään ellei ole veto päällä. Tai ainakaan en ole kokeillut.Arto65FB kirjoitti:Onko autolle tehty mitään ihmeitä tyyliin madallettu tms. ? Tuli mieleen kardaanikulmat ja ristikot, varsinkin, kun äänen saat pysymään, kun ei ole veto päällä. Vaikka eikait ristikot paljon ulvo vaan hajoavat.
Siis: jos lähden liikkeelle ja ajan ryömintävauhtia niin ääni toistuu/jatkuu pidempään kuin jos lähden liikkeelle vain normaalisti, jolloin ääni kuuluu ohimennen vain kun auton vauhti on erittäin hiljainen. Heti, kun vauhti nousee yli n kmh (en tiedä, ehkä 3kmh tjsp.) niin ääni häipyy.
Ja madallus, tässä on Ford motorsportin jouset muutaman vuoden takaa. Madallusta on mutta minimaalinen.
Ristikot yleensä tikittävät, kun ovat loppumassa.