Neuvoja Earlyn hankintaan
Valvoja: Ville K
Neuvoja Earlyn hankintaan
Tervehdys foorumilaiset, uusi jäsen ilmoittautuu.
Pikkuhiljaa olen ajatellut toteuttaa jo yli kolmekymmentä vuotta kestäneen ajatuksen hankkia 60-luvun Mustangi. 80-luvun alkupuolella olin saanut rahat Mustangiin säästettyä, mutta olin lähdössä armeijaan ja päädyin auton hankinnassa toisenlaiseen (käytännöllisempään) ratkaisuun. Piti saada alle auto jolla pystyi kulkemaan Suomen talvessa intistä lomamatkat (n. 500 km/loma).
Musse jäi hankkimatta, mutta ajatus autosta on ollut takaraivossa. Tarkoitus olisi hankkia 65-68 varauksin ehkä 69-70. Eniten mieltä hivelee 67-68 FB. Auton tulisi olla hyväkuntoinen (ei näyttelyauto) eli jollain muotoa läpikäyty. Ruoste ja minä emme viihdy samassa autossa. Tekniikankin pitäisi olla kunnossa. Näillä kriteereillä "projektikuntoiset" tippuu pois. Auton ei tarvitse välttämättä olla museokuntoinen, mutta kuitenkin päällepäin alkuperäisen oloinen.
Lueskelin nuo V8 magazinen earlyn osto-oppaat ja lähinnä jäi askarruttamaan tuo suositus automaattilaatikosta. Manuaalin varaosat ovat lehden mukaan harvemmassa. Yleisesti ottaenhan Mustangiin pitäisi löytyä kaikkea osaa, vai olenko väärässä?
Nettiautossa on kaksi FB:tä jotka edustavat molempia vaihtoehtoja: toinen museorekisteröity, manuaali ja läpikäyty auto (täällä foorumillakin myynnissä)
http://www.nettiauto.com/ford/mustang/6569748
ja toinen siistin näköinen vaihdetulla tekniikalla
http://www.nettiauto.com/ford/mustang/6661301
Tuo jälkimmäisen yksilön tekniikka lienee ainakin moottorin osalta uudemmasta autosta, tuota 351:stä ei vissiin ollut saatavilla ennen vuotta -69. Kaipaisin harrastajien kommentteja ko. vastakkain asettelusta. Plussia ja miinuksia. Nuo autot ovat nyt esimerkki siitä, mitä olen ajatellut.
Pikkuhiljaa olen ajatellut toteuttaa jo yli kolmekymmentä vuotta kestäneen ajatuksen hankkia 60-luvun Mustangi. 80-luvun alkupuolella olin saanut rahat Mustangiin säästettyä, mutta olin lähdössä armeijaan ja päädyin auton hankinnassa toisenlaiseen (käytännöllisempään) ratkaisuun. Piti saada alle auto jolla pystyi kulkemaan Suomen talvessa intistä lomamatkat (n. 500 km/loma).
Musse jäi hankkimatta, mutta ajatus autosta on ollut takaraivossa. Tarkoitus olisi hankkia 65-68 varauksin ehkä 69-70. Eniten mieltä hivelee 67-68 FB. Auton tulisi olla hyväkuntoinen (ei näyttelyauto) eli jollain muotoa läpikäyty. Ruoste ja minä emme viihdy samassa autossa. Tekniikankin pitäisi olla kunnossa. Näillä kriteereillä "projektikuntoiset" tippuu pois. Auton ei tarvitse välttämättä olla museokuntoinen, mutta kuitenkin päällepäin alkuperäisen oloinen.
Lueskelin nuo V8 magazinen earlyn osto-oppaat ja lähinnä jäi askarruttamaan tuo suositus automaattilaatikosta. Manuaalin varaosat ovat lehden mukaan harvemmassa. Yleisesti ottaenhan Mustangiin pitäisi löytyä kaikkea osaa, vai olenko väärässä?
Nettiautossa on kaksi FB:tä jotka edustavat molempia vaihtoehtoja: toinen museorekisteröity, manuaali ja läpikäyty auto (täällä foorumillakin myynnissä)
http://www.nettiauto.com/ford/mustang/6569748
ja toinen siistin näköinen vaihdetulla tekniikalla
http://www.nettiauto.com/ford/mustang/6661301
Tuo jälkimmäisen yksilön tekniikka lienee ainakin moottorin osalta uudemmasta autosta, tuota 351:stä ei vissiin ollut saatavilla ennen vuotta -69. Kaipaisin harrastajien kommentteja ko. vastakkain asettelusta. Plussia ja miinuksia. Nuo autot ovat nyt esimerkki siitä, mitä olen ajatellut.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Neuvoja Earlyn hankintaan
Tervetuloa porukkaan.
Jos tulee pitkiä siirtymiä, niin esim. perus C4 automaatti 3.25 perävälityksellä voi olla aika rasittava kokemus (koneen kierrokset matka-ajossa korkeahkot). Jos taas pelkkää kesäillan cruisinkia kaupungissa, niin em. voisi olla passeli vaihtoehto.
Esimerkkejä voisi keräillä tähän monenlaisia.
Jos kerrot lisää omista ajatuksista minkälaiseen käyttöön olet autoa suunnitellut, niin tulee melko varmasti hyviä täsmävastauksia enempi näiden kanssa puuhastelleilta.
Osapuolen kanssa on aivan sama onko manuaali/automaatti, kaikkea löytyy.C43 AMG kirjoitti: Yleisesti ottaenhan Mustangiin pitäisi löytyä kaikkea osaa, vai olenko väärässä?
Kehoitan miettimään omaa tarvetta ja hankkimaan sitten ko. tarpeeseen mahdollisimman hyvin teknisesti soveltuvan auton. Jonkinlaisia kompromissejä joutuu kyllä tekemään.C43 AMG kirjoitti:Kaipaisin harrastajien kommentteja ko. vastakkain asettelusta. Plussia ja miinuksia. Nuo autot ovat nyt esimerkki siitä, mitä olen ajatellut.
Jos tulee pitkiä siirtymiä, niin esim. perus C4 automaatti 3.25 perävälityksellä voi olla aika rasittava kokemus (koneen kierrokset matka-ajossa korkeahkot). Jos taas pelkkää kesäillan cruisinkia kaupungissa, niin em. voisi olla passeli vaihtoehto.
Esimerkkejä voisi keräillä tähän monenlaisia.
Jos kerrot lisää omista ajatuksista minkälaiseen käyttöön olet autoa suunnitellut, niin tulee melko varmasti hyviä täsmävastauksia enempi näiden kanssa puuhastelleilta.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Neuvoja Earlyn hankintaan
Teretulemast kerhoon, nyt vaan pennit likoon ja auto kotiin.
Hienot ovat kummatkin autot kuvien perusteella joita olet katsomassa. Nyt täytyy vaan ajatelle mitä itse autolta haluaa, museoautoa vai vähän muuteltua mutta kuitenkin hyvin pitkälle alkuperäistä muistuttavaa autoa. Punaisessa mussessa näkyy olevan ylivaihteinen(??) manuaali, tekee matka-ajamisesta mukavaa kun saa kierrokset alas. Minun valinta olisi tuo vihreä hoppa ihan syystä, että on aikas maukkaan oloinen paketti ja tekniikalla jolla voi myös tarvittaessa jättää naapurin Z4:n tai TypeR:n kauaksi taakse.
Veikkaan näin että ostaisi noista kumman tahansa niin tuskin tarvitsee pettyä, nyt vaan tekemään se oma valinta. Värit, moottori jne. Vielä voisi päästä koeajollekin niin ei tarvitse ostaa heppaa säkissä.
Hienot ovat kummatkin autot kuvien perusteella joita olet katsomassa. Nyt täytyy vaan ajatelle mitä itse autolta haluaa, museoautoa vai vähän muuteltua mutta kuitenkin hyvin pitkälle alkuperäistä muistuttavaa autoa. Punaisessa mussessa näkyy olevan ylivaihteinen(??) manuaali, tekee matka-ajamisesta mukavaa kun saa kierrokset alas. Minun valinta olisi tuo vihreä hoppa ihan syystä, että on aikas maukkaan oloinen paketti ja tekniikalla jolla voi myös tarvittaessa jättää naapurin Z4:n tai TypeR:n kauaksi taakse.
Veikkaan näin että ostaisi noista kumman tahansa niin tuskin tarvitsee pettyä, nyt vaan tekemään se oma valinta. Värit, moottori jne. Vielä voisi päästä koeajollekin niin ei tarvitse ostaa heppaa säkissä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Neuvoja Earlyn hankintaan
Auto tulisi pääasiassa vain tähän pääkaupunkiseudun cruisailuun. Satunnaisesti, ehkä joku pidempi reissu.
Ikää on jo kertynyt sen verran, että auton tehot ovat toissijainen juttu. Tietysti onhan tehot mukava asia, kun niitä tietää olevan, vaikka ei tarvetta olisikaan. Molemmissa noissa esimerkkiautoissa on omat viehätyksensä. Museoautoa puoltaa tietenkin alhaisemmat kiinteät kulut (tallissa on jo viisi harrasteautoa, joten vakuutukset ja verot näyttelevät nekin jonkinlaista osaa), mutta sitten toisella puolella on tuo käyttöä rajoittava 30 päivän sääntö, jos sattuisi innostumaan ajelemaan enemmän.
Tuossa vihreässä yksilössä on panostettu enemmän alustan rakenteeseen, mutta eiköhän normi cruisailuissa pärjää vakioalustallakin. Tehostetut jarrut löytyy molemmista. Ohjaustehostin olisi tietysti plussaa, mutta ei välttämätön. Automaattilaatikko olisi mielekkäämpi, mutta ei kuitenkaan kriittinen tekijä.
Pystyykö joku kokeneempi arvioimaan autojen tekniikkaa kestävyyden/huollettavuuden näkökulmasta olettaen, että molemmat on kunnostettu asiallisesti (molemmilla ajettu suurin piirtein saman verran remontin jälkeen). Aiheuttaako tuon vihreän yksilön korkeampi viritysaste jotain erityishuomiota/ongelmia käytössä vai meneekö se siinä missä vakiokin, vaiko onko kenties vakiota parempi?
Ikää on jo kertynyt sen verran, että auton tehot ovat toissijainen juttu. Tietysti onhan tehot mukava asia, kun niitä tietää olevan, vaikka ei tarvetta olisikaan. Molemmissa noissa esimerkkiautoissa on omat viehätyksensä. Museoautoa puoltaa tietenkin alhaisemmat kiinteät kulut (tallissa on jo viisi harrasteautoa, joten vakuutukset ja verot näyttelevät nekin jonkinlaista osaa), mutta sitten toisella puolella on tuo käyttöä rajoittava 30 päivän sääntö, jos sattuisi innostumaan ajelemaan enemmän.
Tuossa vihreässä yksilössä on panostettu enemmän alustan rakenteeseen, mutta eiköhän normi cruisailuissa pärjää vakioalustallakin. Tehostetut jarrut löytyy molemmista. Ohjaustehostin olisi tietysti plussaa, mutta ei välttämätön. Automaattilaatikko olisi mielekkäämpi, mutta ei kuitenkaan kriittinen tekijä.
Pystyykö joku kokeneempi arvioimaan autojen tekniikkaa kestävyyden/huollettavuuden näkökulmasta olettaen, että molemmat on kunnostettu asiallisesti (molemmilla ajettu suurin piirtein saman verran remontin jälkeen). Aiheuttaako tuon vihreän yksilön korkeampi viritysaste jotain erityishuomiota/ongelmia käytössä vai meneekö se siinä missä vakiokin, vaiko onko kenties vakiota parempi?
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Neuvoja Earlyn hankintaan
Ite oon suunnitellu että jos joskus rikastun ja hankin MR öörlin nii se on avo, ihan vaan siks ku sillä ei muutenkaa pääsis ajeleen kun sen 30 päivää kesässä, nii menis sit katto alaalla.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Neuvoja Earlyn hankintaan
Yksi avo oli aikoinaan, saksalaisvalmisteinen. 10 vuotta ja 700 km, myin pois.Firebolt kirjoitti:Ite oon suunnitellu että jos joskus rikastun ja hankin MR öörlin nii se on avo, ihan vaan siks ku sillä ei muutenkaa pääsis ajeleen kun sen 30 päivää kesässä, nii menis sit katto alaalla.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Neuvoja Earlyn hankintaan
omituisa kyllä, mutta mun valintas olis tuo punanen. helppo ja huoleton laite ylläpitää.
jos käyttö olisi ihan normaalia kaupungilla ajelua ja joskus jonnekin kauemmas.
mikähän laatikko tuossa muuten mahtaa olla kun kepin nupin kaaviokuvan mukaan olis 5 eteen ja 1 taakse ?
jos käyttö olisi ihan normaalia kaupungilla ajelua ja joskus jonnekin kauemmas.
mikähän laatikko tuossa muuten mahtaa olla kun kepin nupin kaaviokuvan mukaan olis 5 eteen ja 1 taakse ?
Viimeksi muokannut Galaxie61, 28 Marras 2014, 11:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: Neuvoja Earlyn hankintaan
Kaupunkikruisailuun automaatti on varmasti vähemmän hermoja rassaava tekijä . Sitten jos tykkää vähän brutaalimmasta kepittelystä, niin manuaalilla saa sitä sporttisuutta irti paremmin. Kannattaa käydä katsomassa, kokeilemassa ja fiilistellä miltä auto tuntuu käteen ja perseeseen
69-70 On aivan eri tuntuma jo autoon istuessa 



- JVU/65-HT
- Addikti
- Viestit: 387
- Liittynyt: 22 Heinä 2004, 07:27
- Auto: 79 Lincoln Mark V Bill Blass,
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT, "Skoude" 97- Coupe - Paikkakunta: Pupuputka /Tuusula
Re: Neuvoja Earlyn hankintaan
C4 automaatissa on myöskin manuaali toiminto. Liikkeelle lähtiessä kiintee 1 päälle seuraavaks käytetään vaihdetta pykälä ylhäällä ja takas alas = kiintee 2.
Ja kun tarvitaan 3 laitetaan valitsin "ns" normaali-asentoon (olikos se nyt se isompi pallukka).
Korjatkaa te jotka muistatte/tiedätte paremmin.
Ja kun tarvitaan 3 laitetaan valitsin "ns" normaali-asentoon (olikos se nyt se isompi pallukka).
Korjatkaa te jotka muistatte/tiedätte paremmin.
-Jarkki-
79 Lincoln Mark V Bill Blass
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT
"Skoude" 97 COUPE
79 Lincoln Mark V Bill Blass
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT
"Skoude" 97 COUPE

- stangrider
- Aina äänessä
- Viestit: 1341
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
- Paikkakunta: sAVO
Re: Neuvoja Earlyn hankintaan
Sulla on positiivinen ongelma.
Ei varmaan huono vaihtoehto kumpikaan.
Luulen et valintaa noista helpottaa kun käy katsoo kohteet.
Toisen hieno ei aina välttämäti ole sitä katsojan mielestä (enkä nyt tarkoita näitä yksilöitä vaan yleensä.)
Punaisesta katsoisin että milloin ja millä spekseillä on museorekattu.
Vihreää ei MR-statukselle saa ilman muutoksia.
Autot tykkää kun niillä ajetaan ja jos talli on jo täynnä harrastepelejä, niin 30 vrk Suomen vaihtelevassa kesässä riittänee hyvin.
Jos ajattelee PK-seudun ajoa liikennevaloista toiseen, automaatti säästää kyllä hermoja ja tuossa potkuakin näyttäisi riittävän.
Mitään mersujahan nämä ei ole ajo-ominaisuuksiltaan eikä äänimaailmaltaan eikä osien istuvuudessa.
Teemana on vähän sinnepäin, mutta Isolla Fiiliksellä.

Ei varmaan huono vaihtoehto kumpikaan.
Luulen et valintaa noista helpottaa kun käy katsoo kohteet.
Toisen hieno ei aina välttämäti ole sitä katsojan mielestä (enkä nyt tarkoita näitä yksilöitä vaan yleensä.)
Punaisesta katsoisin että milloin ja millä spekseillä on museorekattu.
Vihreää ei MR-statukselle saa ilman muutoksia.
Autot tykkää kun niillä ajetaan ja jos talli on jo täynnä harrastepelejä, niin 30 vrk Suomen vaihtelevassa kesässä riittänee hyvin.
Jos ajattelee PK-seudun ajoa liikennevaloista toiseen, automaatti säästää kyllä hermoja ja tuossa potkuakin näyttäisi riittävän.
Mitään mersujahan nämä ei ole ajo-ominaisuuksiltaan eikä äänimaailmaltaan eikä osien istuvuudessa.
Teemana on vähän sinnepäin, mutta Isolla Fiiliksellä.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Neuvoja Earlyn hankintaan
Jos ajosi on pääsääntöisesti rauhallista cruisailua ja et käy kurnuttamassa autoa radalla/slalomissa/vartilla, niin mitään eroja ei noissa ole.C43 AMG kirjoitti:Pystyykö joku kokeneempi arvioimaan autojen tekniikkaa kestävyyden/huollettavuuden näkökulmasta olettaen, että molemmat on kunnostettu asiallisesti (molemmilla ajettu suurin piirtein saman verran remontin jälkeen).
Koeajo toki pitää suorittaa (vaikka oman koeajoni oli pihalta talliinC43 AMG kirjoitti: Aiheuttaako tuon vihreän yksilön korkeampi viritysaste jotain erityishuomiota/ongelmia käytössä vai meneekö se siinä missä vakiokin, vaiko onko kenties vakiota parempi?

Luulisin tuossa vihreässä yksilössä turbiinin stall-kierroslukeman olevan hieman korkeampi (ehkä 2000 rpm) kuin vakio (jotain 1200 rpm), joten mahdollinen (en ole tuon tehokäyristä tietoinen) moottorin alapään tehottomuus ei aiheutane cruisinkiajossa ongelmia (manuaalissa saattaa rauhallinen isolla vaihteella ja matalilla kierroksilla ajelu aiheuttaa rajummalla nokka-akselilla varustetussa menopelissä jonkinlaista ongelmaa, kun kone ei vastaakaan kunnolla kaasun painamiseen).
Re: Neuvoja Earlyn hankintaan
Kyllä jotenkin on tunne, että tarkistan tuon punaisen yksilön ensin. Trafin tietojen mukaan katsastettu Suomessa ensimmäisen kerran 2008 ja muutoskatsastettu 2012 (todennäköisesti museokatsastus). Auto on ollut kolmella omistajalla Suomessa.stangrider kirjoitti:Punaisesta katsoisin että milloin ja millä spekseillä on museorekattu.
Vihreää ei MR-statukselle saa ilman muutoksia.
Vihreä yksilö rekisteröity Suomeen 2009 ja ollut kahdella omistajalla. Ensimmäinen tosin lyhytaikainen, auto tuotu maahan varmaankin myyntitarkoituksessa. Tekniikan uusiminen on tehty 2010 Tuumacid Oy:ssä ( onko kenelläkään kokemusta ko. firmasta?)
Ei se ole kovin kaksinen ajo-ominaisuuksiltaan meidän museokatsastettu tähdellinenkään (220 Sb, vm -65), mutta onhan siinä oma fiiliksensä.stangrider kirjoitti:Mitään mersujahan nämä ei ole ajo-ominaisuuksiltaan eikä äänimaailmaltaan eikä osien istuvuudessa.
Teemana on vähän sinnepäin, mutta Isolla Fiiliksellä.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Neuvoja Earlyn hankintaan
Itsellä kokemukset tuosta puljusta ok, kuten kaikista muistakin meidän kerholehdessä mainostavista yrityksistä (useiden kanssa olen asioinut ja kaikista hyvät kokemukset).C43 AMG kirjoitti:Tekniikan uusiminen on tehty 2010 Tuumacid Oy:ssä ( onko kenelläkään kokemusta ko. firmasta?)
Luultavasti et ole hirveän paljon vielä (itsekin vasta 2v) foorumilla pyörinyt/kerholehtiä lueskellut. Tuo Tuumacid on melko tunnettu ja hyvämainein kerholaisten keskuudessa ja Mustang-tietämys varmasti hyvä. Kannattanee vaikka olla suoraan heihin yhteydessä tuohon autoon liittyen, jos jokin asia askarruttaa.
Re: Neuvoja Earlyn hankintaan
Viikon päivät olen foorumia lueskellut.starsky kirjoitti: Luultavasti et ole hirveän paljon vielä (itsekin vasta 2v) foorumilla pyörinyt/kerholehtiä lueskellut. Tuo Tuumacid on melko tunnettu ja hyvämainein kerholaisten keskuudessa ja Mustang-tietämys varmasti hyvä. Kannattanee vaikka olla suoraan heihin yhteydessä tuohon autoon liittyen, jos jokin asia askarruttaa.
Täytyypä poiketa tuolla, kun tässä lähistöllä on ja mainostaavat ko. autoa omilla sivuillaankin.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Neuvoja Earlyn hankintaan
TuumaCidistä pelkkää hyvää sanottavaa, juurikin lähdössä ko. paikkaan. Teppohan on pitkän linjan Musseharrastaja ja tekee myös FMOCn kerholehteä.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey