Miten mustangien omat moottoriohjaus boxit on säädettävissä?

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
tohtori
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Elo 2014, 10:37

Miten mustangien omat moottoriohjaus boxit on säädettävissä?

Viesti Kirjoittaja tohtori »

Mites noiden mustangien omat moottoriohjaus boxit on säädettävissä? Tuoreiden mustangien ecuihin varmaan pääsee käsiksi kuten kaikkiin muihinkin uusiin mutta mites näiden fox ja sn-95 korisissa olevien ecujen kanssa?

Monestihan (Siis tässä lauseessa puhun siitä minimaalisesti kokemuksesta jota minulla on pienistä turbo moottoreista) ecuun on hyvä tehdä muutoksia kun jotain konepuolen osia vaihdetaan.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Miten mustangien omat moottoriohjaus boxit on säädettävi

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.

Fordin omat moottorinohjaukset ovat helposti muokattavissa, ja ohjainlaitteiden ominaisuudet ovat monipuoliset. Verrattuna muihin moottorinohjauksiin kustannuksetkin ovat kohtuulliset, Megasquirt tee-se-itse ohjainlaite on lähimpänä hinnaltaan, mutta ominaisuuksiltaan paljon vaatimattomampi.
EEC-4:ssä on vaihdekohtaiset kierrosluvun ja vääntömomentin rajoitukset, ja joissain malleissa nakutustunnistus. EEC-5 on uudempana sukupolvena kehittyneempi. Imusarjan tilavuutta voidaan ohjata, sylinterikohtaiset sytytysohjaukset ym. EEC-5 sukupolvi on tullut Mustangiin vuonna 1996. EEC-4 on OBD-1 standardin mukainen ja itsediagnoosi on epätarkempi. EEC-5 on OBD-2 standardia, EOBD (eli eurooppalainen standardi) on versio tästä. OBD-2 yksinkertaistaa vikakoodin lukua, yhdellä laitteella voidaan tarkastaa kaikkien OBD-2 ja EOBD autojen moottorin koodit. EEC-4 ja 5 kattavat Fordit 80 luvun lopulta n. vuoteen 2005. Uudemmissa autoissa ei ole enää ohjelmointiporttia johon voi liittää ulkoisen laitteen tai muistipiirin. Niitä voidaan säätää esim SCT:n laitteistolla.

Ford on suunnitellut EEC 4 ja 5 ohjainlaitteet niin että niiden säätäminen on mahdollista melko yksinkertaisilla laitteilla. Laitteiden hankinnassa on päätettävä ensin minkälaiset muokkaus- ja tiedonkeruuominaisuudet halutaan. Yksinkertaisin ja edullisin vaihtoehto on hankkia Fordin oman ohjelmiston korvaava muistipiiri ja sen ohjelmointiin tarvittava usb-palikka. Lisäksi tarvitaan ohjelmisto jolla muokkaus tehdään. Ohjelmisto tarvitsee vielä tiedostokuvauksen jolla ohjelmistolle kerrotaan mitä muistipaikoissa sijaitsee, ja mitä sen arvot tarkoittaa. Esim. jonkin muistipaikan sisältö kertoo moottorille onko autossa egr-venttiili. Muistipaikan lukuarvo kertoo tyypin kuten 0= ei ole, 1= sonic-tyyppinen, 2= PFE-tyyppinen. Tiedostokuvaus kertoo säätäjälle mikä numero paikkaan pitää syöttää, tai kertoo suoraan vaihtoehdot.
Kun muokkaus tehdään muistipiirille, muutoksien vaikutus on hankala todeta muuta kuin koeajamalla. Tämä tapa soveltuukin parhaiten jos haluaa mm. poistaa saastelaitteita, muuttaa tyhjäkäynnin arvoja tai muokata kierrosluvun tai vääntömomentin rajoituksia. Tälläisen lastun voi myös tilata ohjelmointitaitoiselta itse asennettavaksi. Vaikutuksia voi itse tarkkailla laajakaista-seos mittarilla ja

älypuhelimella sopivalla ohjelmalla (katso Corral 1/2012)



Vaativampaan säätämiseen tarvitaan laite jolla pystyy seuraamaan ohjainlaitteen toimintaa ja antureita reaaliaikaisesti. Näitä ovat esim. Quarterhorse ja Tweecer. Tweecerin hinta sisältää erilliset säätö- ja tiedonkeruuohjelmat. Quarterhorseen on ostettava ohjelma, vaihtoehtoja on ainakin kolme. Suosituin niistä on Binaryeditor joka toimii myös Tweecerin kanssa. Muita on esim. TunerPro ja EEC Editor.
Tiedostokuvauksia näihin ohjelmiin on eritasoisia ja hintaisia, halvimmat ovat ilmaisia. Maksullisten sisältö on laajempi ja sisältää yleensä käyttäjätuen. Itse käytän ohjelmointiin Binaryeditoria ja ostettuja tiedostokuvauksia, sekä tiedonkeruun tulkintaan EEC Analyzer-ohjelmaa. Sekä Tweeceriin että Quarterhorseen voidaan tallentaa useampia versioita eri tarkoituksiin.

Moottorin virityksessä alkuperäisiä osia vaihdetaan tehokkaampiin, niiden ominaisuudet eivät täsmää enää vakio-ohjelmiston säätökarttoihin. Silloin ohjelmistoon tehdään muokkauksia. Suuttimen ja ilmamäärämittarin virtaavuustiedot muutetaan, nokka-akselin vaihto vaatii muutoksia suuttimien avaushetkiin, pakosarjat vaikuttavat happiantureiden reagointinopeuteen, ym. Osia ostettaessa kannattaa selvittää saako viritysosan mukana tarvittavat sähköiset arvot, jotka voidaan syöttää ohjelmaan. Tällä tavoin valmiita arvoja käyttämällä päästään lähemmäksi oikeaa lopputulosta, mutta yleensä aina vaaditaan vielä koeajoa, hienosäätöä ja mittauksia.

Onnistuneen ohjelmiston muokkauksen tuloksena saadaan paremmin toimiva auto, teho paranee, polttoaineen kulutus pienenee. Jos tekee virheitä sytytysennakon ja seoksen suhteen, kovassa kuormituksessa voi tulla moottorivaurio. Muutokset kannattaa tehdä harkiten ja vähän kerrallaan. Moottorin on oltava kaikin puolin myös kunnossa että säädöt onnistuvat. Vuotava imusarja vaikuttaa seokseen, ja voit vahingossa säätämällä luulla korjanneesi vian. Kun vuoto on oikeasti korjattu, säädöt täytyy aloittaa alusta.

Linkkejä: www.moates.net , www.eectuning.org , www.tweecer.com , http://www.eecanalyzer.net
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Miten mustangien omat moottoriohjaus boxit on säädettävi

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Mutta kevyisiin virityksiin ei vielä tarvii paljoa tehdä mitään. Aika hyvin vakioboxi ymmärtää pieniä virityksiä, esim. Mulla oli 5-litrasessa alukannet, comp cams 270Xe nokka, pitkät peltisarjat, 10 puristukset, 30lbs suuttimet ja pro-m maf joka kalibroitu noille suuttimille. Auto toimi tosi hyvin ja seoksetkin kohdillaan.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Miten mustangien omat moottoriohjaus boxit on säädettävi

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Topiaksen kommenttiin mielipiteeni, toimivuus voi olla hyvä kun verrataan alkuperäiseen. Paljon tehoa kuitenkin lymyilee ennakkokartoissa, niitä ei ole suunniteltu virityskansien paremmalle seoksen muodostukselle, vaan ehkäisemään alkuperäisten kansien nakuttamista ja päästöjä.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
tohtori
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Elo 2014, 10:37

Re: Miten mustangien omat moottoriohjaus boxit on säädettävi

Viesti Kirjoittaja tohtori »

Vissiinhän se olisi hyvä tarkistaa ecun säädöt pienenkin muutoksen jälkeen ja se oli se mistä tässä kyselenkin. Eli kyllähän laitteet pelittää muutoksienkin jälkeen ainakin yleensä mutta kyllä niissä kartoissa parannettavaa aina muutoksien jälkeen yleensä on.

Ja sitten vielä kun sen säädön voi tehdä hyvin, huonosti tai hyvin huonosti. Yksikin tapaus meni näin, että auton omistaja vei auton "säädettäväksi" muutoksien jälkeen ja muutokset olivat ihan perus virit ko. autoon. Kyseinen kaveri oli täysin tyytyväinen autoonsa säätöjen jälkeen, kaikki toimi ja voimaa autossa oli. Sitten tämä kaveri vei auton dynotettavaksi AMW jossa todettiin, että tätä ei kyllä dynoteta ennen kuin tämä on säädetty kuntoon. Eli jos ko. autosta tätä ei olisi huomattu kone olisi ollut entinen jossain vaiheessa.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Miten mustangien omat moottoriohjaus boxit on säädettävi

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Joo kyllähän sieltä varmaan tarkkaan säädettynä olis muutaman hevosen löytänyt lisää. Mutta minä olin tyytyväinen, ja laajakaistan mukaankin seokset oli aikalailla just sitä mitä pitääkin, sitä puoltaa myös sekin että moottori tuntui tosi pirteältä ja veto oli tasaista, ei mitään kuolleita kohtia. Luulen että tuo Pro-M maf oli aika hyvin säädetty kyseisille suuttimille ja siinä kartat kohdillaan. Mene ja tiedä..... :roll:
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Miten mustangien omat moottoriohjaus boxit on säädettävi

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Mä ajelin ja säätelin muutama tuhat kilometriä omaa softaa, ja sain säädettyä seokset laajakaistan kanssa ok, sytytys ei nakuttanut vaikka ennakkoja oli enemmän. Jenkkigurulta ostin sitten mittojen mukaan tehdyn softan ja auto toimi sillä paljon heikommin. Porin dynoreissulla säätelin viime säädöt teollisuusalueella, ja jokin loksahti kuntoon, auto muuttui aivan totaalisesti. Huipputeho tuskin kasvoi mutta vääntöalueesta tuli tosi ajettava ja radallakin tuntui tehoalue olevan tosi sopiva.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Miten mustangien omat moottoriohjaus boxit on säädettävi

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Asiaa voisi tietysti vielä vertailla kokeilemalla toisten autoja. Tietäis miltä toisen auto tuntuu ajaa verrattuna omaan.
Avatar
kari gt
Mega-addikti
Viestit: 827
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 20:51
Auto: ford mustang gt 1996 convertible
Paikkakunta: lahest

Re: Miten mustangien omat moottoriohjaus boxit on säädettävi

Viesti Kirjoittaja kari gt »

Ihte en noista ecu ja muista maailmoista hirveästi käsitä ,mut sen verran on kokemusta et ajellut autolla jolla nuo säädöt ennakko,suuttimien auki olo ajat ynnä muut on tehty niin auto muuttui olleellisesti :D
live fast die young and have fun
Vastaa Viestiin