Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Mustang -71 429
Tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Loka 2014, 15:49
Auto: Ford Mustang -71 Cabriolet
Paikkakunta: Asikkala

Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Viesti Kirjoittaja Mustang -71 429 »

Onko kukaan vaihtanut cjponypartsin akselia Musseen???

Onko kellään käyttö kokemusta???
Vaikuttaako kuin paljon hallittavuuteen???

http://www.cjponyparts.com/rod-and-cust ... /RCK107-V/

Jarmo
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Rod & Custom on siis valmistaja ja CJPony myy sitä. Kyseessä näyttäisi olevan Mustang II -etupäästä kopioitu tuote. Erittäin yleinen rodikäytössä ja muissa kustom-jutuissa, esim. earlyn ohjauksen, jarrujen ja moottoritilan muutoksissa. Mutta eihän tuon MII geometria parasta ole. Tukivarret, vaikkakin A-mallia, ovat melko lyhyet. Alkuperäisissä ongelma oli lisäksi camberin säätö, jota oli muutaman kerran jälkeen vaikea pitää halutussa säädössä. Liekö tuossa R&C mallissa korjattu.

Onko se parempi kuin orgistyyppinen ohjaus? No, syytä olisi. Vähintään 2899,99 syytä. Jos kaikki on väljää ohjauksessa (ja rumpujarrut), niin palaisihan sitä rahaa orgisohjauksen kunnostamiseen (ja rumpujarrujen muuttamiseen levyiksi).

Mutta kyllä tuollaisilla MII-etupäillä on ajeltu Suomessakin ripeästi.
Avatar
clark
Aktiivi
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Joulu 2005, 20:24
Auto: Mustang 1969 Sportsroof
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Viesti Kirjoittaja clark »

Moi,

Tässä RC-107 asennettuna -69 musseen. En tiedä ajotuntumasta vielä, mutta asennus meni mutkattomasti -69 musseen. Osat olivat todella mittatarkkoja. Säätötapakin näkyy kuvasta. Hammastanko tuntuu jämäkältä noin pukilla ja pyörii välyksettä ja siloisesti.

Ja joo, noita moottoripukkeja vahvistetaan kun keretään.. mutta tuommoisena ne tulivat RC:n toimesta 4.6:seen.
2014-09-07 Etuakselisto esikasattuna 2.jpg
www.2nd69.com
-69 Ford Mustang Sportsroof
Mustang -71 429
Tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Loka 2014, 15:49
Auto: Ford Mustang -71 Cabriolet
Paikkakunta: Asikkala

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Viesti Kirjoittaja Mustang -71 429 »

Nyt tuota asennettua akselin kuvaa katsoessa tulee heti mieleen että kuinka öljypohjan kanssa käy???

Tohon ei varmaan mahdu paikoilleen "front" malli vaan sumppu siirrettävä akselin taakse???
Avatar
clark
Aktiivi
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Joulu 2005, 20:24
Auto: Mustang 1969 Sportsroof
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Viesti Kirjoittaja clark »

Näin on.

http://rcmotorsportsinc.com/rc-107-adju ... n-package/

Please note: All MII suspension designs require the use of the rear/double sump car style pan for these systems. Due to the ‘’front steer’’ design this is required no matter the manufacturer. If you need help locating the correct pan just ask, we probably have it on the shelf!
www.2nd69.com
-69 Ford Mustang Sportsroof
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Käsittääkseni tuo Mustang II tyyppinen etuakseli ei ole ajettavuudeltaan mitenkään parempi, mutta tarjoaa tilat, esim. isolohkon asennukseen early malleihin.

Mahtaako täyttää katsastajan vaatimukset isolohko auton etu-akselistolle. Nimimerkistä päättelin että isolohko mielessä? Isokoppaan en kyllä tuollaista laittaisi.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Antti66HT kirjoitti:Käsittääkseni tuo Mustang II tyyppinen etuakseli ei ole ajettavuudeltaan mitenkään parempi, mutta tarjoaa tilat, esim. isolohkon asennukseen early malleihin.

Mahtaako täyttää katsastajan vaatimukset isolohko auton etu-akselistolle. Nimimerkistä päättelin että isolohko mielessä? Isokoppaan en kyllä tuollaista laittaisi.
Katsastajaa kiinnostaa tapaukset, joissa otetaan akselistoa jostain toisesta autosta itse. Silloin pitää näyttää akselipainot otetusta autosta ja kohdeautosta. Tämä on ns. tehdasvalmiste, jonka valmistaja määrittää 65-73 Mustangiin eikä valmistajan sivuilla ainakaan kielletä isolohkon kanssa. Sikäli tulkitsen sen kelpaavan.

Ajettavuudesta, no, on siinä hammastanko-ohjaus, jos jotain positiivista keksii. Levyjarrut on pienemmät kuin earlyssa. Geometria, hmm, laittaa niin jäykkää jousta, ettei sillä ole väliä.
J Kom
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 26 Heinä 2011, 14:48
Auto: Mustang 66 HT 289

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Viesti Kirjoittaja J Kom »

clark kirjoitti:Moi,

Tässä RC-107 asennettuna -69 musseen. En tiedä ajotuntumasta vielä, mutta asennus meni mutkattomasti -69 musseen. Osat olivat todella mittatarkkoja. Säätötapakin näkyy kuvasta. Hammastanko tuntuu jämäkältä noin pukilla ja pyörii välyksettä ja siloisesti.

Ja joo, noita moottoripukkeja vahvistetaan kun keretään.. mutta tuommoisena ne tulivat RC:n toimesta 4.6:seen.
2014-09-07 Etuakselisto esikasattuna 2.jpg

Tänään tuli pihaan samanlainen paketti, saa -66: seen tilaa 351 ja paremmille pakosarjoille
Avatar
clark
Aktiivi
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Joulu 2005, 20:24
Auto: Mustang 1969 Sportsroof
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Viesti Kirjoittaja clark »

Etupäätä on syytä vahvistaa, jos auto tulee reippaaseen käyttöön (kuten originaalejakin jousitorneja)

Tästä ketjusta löytyy esimerkki kuvien kanssa, jonka tapaista olen itsekin toteuttamassa:
http://eleanorinspired1967mustangfastba ... EFI3Pl_t8E

MII etupään hankintapäätös kypsyi 7 vuotta edellisen isolohkomussen tulppia ja pakosarjoja sormet verillä ruuvattuani, että seuraavassa jousitornit eivät enää ahdista.
No nyt on pikkukone, mutta moniventtiilikansilla äärimitta leveyssuunnassa vastaa silmämääräisesti isolohkon mittoja.

Aftermarket jarrusettejä saa MII spindlelle ihan siinä missä muihinkin, ostaa sellaiset kun tarvitsee joko muualta tai setin mukana optiona.
www.2nd69.com
-69 Ford Mustang Sportsroof
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Viesti Kirjoittaja Fastback »

clark kirjoitti:Etupäätä on syytä vahvistaa, jos auto tulee reippaaseen käyttöön (kuten originaalejakin jousitorneja)

Tästä ketjusta löytyy esimerkki kuvien kanssa, jonka tapaista olen itsekin toteuttamassa:
http://eleanorinspired1967mustangfastba ... EFI3Pl_t8E

MII etupään hankintapäätös kypsyi 7 vuotta edellisen isolohkomussen tulppia ja pakosarjoja sormet verillä ruuvattuani, että seuraavassa jousitornit eivät enää ahdista.
No nyt on pikkukone, mutta moniventtiilikansilla äärimitta leveyssuunnassa vastaa silmämääräisesti isolohkon mittoja.

Aftermarket jarrusettejä saa MII spindlelle ihan siinä missä muihinkin, ostaa sellaiset kun tarvitsee joko muualta tai setin mukana optiona.
Mustang II tyylisistä jousituksista sen verran, että valmistajia riittää.

Heidts, on toimiva paketti ja sitä saa esim. Us-Partsilta kotimaasta kustannustehokkaalla hinnalla. Heidtsin keulassa pitää huomioda, että sitä saa kahdella leveydellä ja kannattaa ottaa se levein vaihtoehto, muuten menee vanteet todella sisälle. Tietysti jos haluaa megalomaanisen miinus merkkisen et:n etuvanteisiin niin sitten kannattaa ottaa se kapeampi versio.
http://www.heidts.com/

Martz Chassis:
http://martzchassis.net/

TCI, Total Cost Involved, suomessakin soviteltu ja löytyy tanarille oma setti.
http://www.totalcostinvolved.com/

Art Morrison Enterprises, tämän rankkaisin ykköseksi. Tämä on myös kaikista vahvin rakenteellisesti - been there done that. En tosin ole varma, onko AME:lla Mustang merkkikohtainen keula, jonka saisi täällä katsastettua.

http://www.artmorrison.com/homepage2.php

Mitä tulee '71-'73 korimallin Mustangin jousitorneihin, niin pitää oikein kysyä, että miksi sellaiseen pitää vaihtaa mustang II tyylinen keula? Ajo-ominaisuuksia se ei varmasti tuo kummemmin lisää toimivaksi tehtyyn alkuperäiseen nähden. Leveyttä jos tarvitsee, niin vakio '71-'73 jousitornien väliin mahtuu 4,6 litran 32 valve Cobra moottori ja 429 Boss. 5,0 coyote menee myös.

'71-'73 mustangista tulpat vaihtelee kyllä ihan passelisti, jopa paikallisen K-marketin pihassa... 429/460 moottorin kanssa jos haluaa pakosarjat isoilla primääreillä niin silloin lieväksi ongelmaksi tulee kummaltakin puolelta 1-2 ja 5-6 primäärien veto alatukivarsien alta. Tämä rajoittaa maavaraa ja jos haluaisi vetää auton tonttiin niin primäärit ovat turhan lähellä maan kamaraa. Ford Power Train Apllications tekee 429/460 pakosarjoja 1 3/4" primääreillä, ovat mallia tri-y ja niillä saa jäätävän maavaran. Primääri on tosin vähän pieni, mutta sellaisilla ajellaan kotimaassakin +600hv tehoilla. On kai niillä yli 800 kaakkiakin otettu jossain. Pienet ne on silti. Meikäläisen aivokopassa muhii ajatus, jossa keula laitettaisiin Mustang II tyylillä jotta voisi tehdä peltisarjat järkevästi isolla maavaralla. Toisaalta jumppaan nähden hyöty on pieni, mutta kutkuttaisi se auton tonttiin veto nyt kun 11s vartilla on korkattu. Isot vanteet ja auto tonttiin - grand touring tyyliin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Eikös siinä moni/neliventtiilikannessa tulppa ole keskellä palotilaa, joten tulpanvaihto on helppoa suoraan kannen päältä.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Topias74 kirjoitti:Eikös siinä moni/neliventtiilikannessa tulppa ole keskellä palotilaa, joten tulpanvaihto on helppoa suoraan kannen päältä.
Onhan se noinki, mut kannet vie vaan oman tilansa kuitenki, mutta mukavampi tehä sellanen missä on sitä tilaa ;)
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
clark
Aktiivi
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Joulu 2005, 20:24
Auto: Mustang 1969 Sportsroof
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Viesti Kirjoittaja clark »

Topias74 kirjoitti:Eikös siinä moni/neliventtiilikannessa tulppa ole keskellä palotilaa, joten tulpanvaihto on helppoa suoraan kannen päältä.
vielä kun joku tunnustaisi olevansa oikea mustanaamio, niin tämä on paketissa :D
www.2nd69.com
-69 Ford Mustang Sportsroof
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

:?:
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???

Viesti Kirjoittaja Pertti »

clark kirjoitti:
Topias74 kirjoitti:Eikös siinä moni/neliventtiilikannessa tulppa ole keskellä palotilaa, joten tulpanvaihto on helppoa suoraan kannen päältä.
vielä kun joku tunnustaisi olevansa oikea mustanaamio, niin tämä on paketissa :D
Mustanaamio on satuolento!
Minä olen Batman :twisted:
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Vastaa Viestiin