Pakokaasumittaus katsastuksessa

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
tohtori
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Elo 2014, 10:37

Pakokaasumittaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja tohtori »

Otetaan tällänen teoreettinen tilanne, että veisi katsastukseen katalysaattoreilla varustelun auton jossa on täys työ pitää kierrokset paikallaan pakokaasumittauksen aikana jolloin pakokaasuarvoja ei saada katsastuksen vaatimalla tavalla mitattua. Sitten jos tälläseen tapaukseen hakee päästölaput muualta niin onko katsastuksessa tarkistusmittaukseen joutuminen kuinka todennäköistä? Ja kuulostaako katsastussedän korvaan epäilyttävältä sanoa "mittautin pakokaasuarvot etukäteen muualla koska niiden mittaaminen tässä katsastustilanteessa kestää turhan pitkään"

Tässä teoreettisessa tilanteessa autona on 1991 vuosimallinen gt musse 347 strokerilla ja prochargerin ahtimella.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Tyhmä kysymys: Jos on autoliikkeen/-korjaamon pakokaasumittaustodistus alle 3kk vanha, minkätakia sitä tarttis jotenkin selitellä katsastuksessa? Vai vaikuttaako ahdin jotenkin asiaan???
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Kyllä niillä oikeus on tehdä tarkastusmittaus jos epäilevät vilunkia, muttei tietenkään oikeutta velottaa siitä. Eikä kannata selitellä mitään, päästöt on katottu etukäteen ja sillä sipuli.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Kiesi
Mega-addikti
Viestit: 899
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:32
Auto: -76 Mustang II 302W+T5
-77 Mustang II ???+??
-61 Mercury Comet 170+3v man.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Kiesi »

Ite oon hakenu joka katsastukseen päästölaput muualta Sierraan. 10 vuoden aikana on tainnut 1 leimamies mitata ne katsastuksessa uudestaan.
-76 Iso 2
-77 Pikku 2
-61 Mercury Comet

He who shall be last, shall be sideways and smiling.
-Jeremy Clarkson
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Kannattaa selvittää syy miksi on täysi työ pitää kierrokset paikallaan, kyllähän se pitäisi saada käymään tasaiseen! Tietysti tehty taas yksi "viri" auto joka vilungilla saatu leimattua! Kannattaa semmonen auto mikä menee päästöistä heittämällä! Nim. Kokemusta on! :roll: Kun ei tiedä koneen speksejä niin huono arvailla mikä syy, voi olla ihan sähkö/bensa puolella tai sitten liian kireä nokka-akseli. Jos on liian kireä nokka, niin voiko sitä vaihtaa hiukan löysempään vai ei. Kysymyksiä riittää.......
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Fastback »

En mä tekisi tästäkään liian hankalaa. Moni uudempi auto ei täytä lain kirjaimia jos niitä viritellään. Siellä ylittyy jo 7kg/kw lennossa monesti jo ennenkuin alkaa pakokaasumittauksessa kakoa. Jos ei kykene viriteltyä modernimpaa autoa saamaan leimalle, niin sitten on syytä ajaa uudemmilla vakioilla kuten edellä kerrottu tai vanhoilla jotka eivät ole pakokaasupäästöjen piirissä.

Vaikka sulla on pakokaasupäästömittauslaput mukana konttorilla niin mittaus tehdään lähes poikkeuksetta ja jos arvot ylittyvät niin hylsy tuli.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

En nää tossa mitään muuta huonoa kun sen ettei käy kunnolla. Eli jos autossa on tyhjäkäynti, ja päästölaput ei oo "liian hyvät" nii ei ne konttorilla sitä viitti tarkastaa. Ite en oo kertaakaa oman auton päästöjä joutunu mittauttamaan konttorilla, Aspenin kanssa inssi kehu että melkei raakana tulee putkesta mutta menkööt, kun ei kerta vaadita ton parempia...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Fastback kirjoitti:En mä tekisi tästäkään liian hankalaa. Moni uudempi auto ei täytä lain kirjaimia jos niitä viritellään. Siellä ylittyy jo 7kg/kw lennossa monesti jo ennenkuin alkaa pakokaasumittauksessa kakoa. Jos ei kykene viriteltyä modernimpaa autoa saamaan leimalle, niin sitten on syytä ajaa uudemmilla vakioilla kuten edellä kerrottu tai vanhoilla jotka eivät ole pakokaasupäästöjen piirissä.

Vaikka sulla on pakokaasupäästömittauslaput mukana konttorilla niin mittaus tehdään lähes poikkeuksetta ja jos arvot ylittyvät niin hylsy tuli.
missä ihmeessä sä käyt oikeen autos leimaamassa :huikallo:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Galaxie61 kirjoitti:
Fastback kirjoitti:En mä tekisi tästäkään liian hankalaa. Moni uudempi auto ei täytä lain kirjaimia jos niitä viritellään. Siellä ylittyy jo 7kg/kw lennossa monesti jo ennenkuin alkaa pakokaasumittauksessa kakoa. Jos ei kykene viriteltyä modernimpaa autoa saamaan leimalle, niin sitten on syytä ajaa uudemmilla vakioilla kuten edellä kerrottu tai vanhoilla jotka eivät ole pakokaasupäästöjen piirissä.

Vaikka sulla on pakokaasupäästömittauslaput mukana konttorilla niin mittaus tehdään lähes poikkeuksetta ja jos arvot ylittyvät niin hylsy tuli.
missä ihmeessä sä käyt oikeen autos leimaamassa :huikallo:
Kyl määki Turuus.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Kyl määki Turuus.

Ainakin täällä meilläpäin on noilla päästölapuilla tehty niin valtavasti vilunkia että ihan joka kerta nykyään mitataan vaikka olis lappu mukana. Sitä ei vaan tarttee maksaa jos on jo aiemmin mittauttanut.

Vähä- tai vähempipäästöisessä laitteessa pitää hiukan osavalinnoissa huomioida myös päästömittausta, mutta kyllä silti melko rallikoneen voi tehdä ilman jännitystä.

V8 Sierrakin meni päästöistä läpi. Taas. .. tokalla kerralla. Ekalla oli jääny "cooldown" -tyhjäkäyntimoodi päälle ja hiilivedyt melkein 4000.. viinalla.. :lol:
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
tohtori
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Elo 2014, 10:37

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja tohtori »

Fastback kirjoitti:Vaikka sulla on pakokaasupäästömittauslaput mukana konttorilla niin mittaus tehdään lähes poikkeuksetta ja jos arvot ylittyvät niin hylsy tuli.
Niin joissain paikoissahan mittarit näyttää kokoajan päästöjä kun on se tursake siinä putkessa kiinni vaikka päästöjä ei ollakkaan mittaamassa. Vissiin toisaalla päästöjä mittaavat systeemit laitetaan erikseen päälle.

kaara91 kirjoitti:100hp litratehoon ei tarvita ahtimella välttämättä moottoriin mitään sellaista, joka muuttaisi pakokaasupäästöjä laittomiksi jos säädöt vaan on tehty oikein. Eriasia on jos nokka-akseli on valittu liian rajuksi tai väärän lainen

Kehottaisin perehtymään tai kääntymään osaavan kaverin tai firman puoleen, jos säädöt ei ole kunnossa. Muutoinkin pieleen säädetty kone ei tuota suunniteltua tehoa ja ajettavuuskin on sitä myötä samaa laatua.
Helpompi sanoa vissiin suoraan, että kyseessä on nettiautossa oleva punanen "pikkasen" viritetty musse. Kävin autoa koittamassa ja hyvin se omaankorvaan kävi ja päästöihin liittyen kuulemma nokat eivät ole ongelma ja säädötkin on tehnyt kuulemma ammattilainen. Ajettavuudesta ei nyt hirveesti osaa sanoa kun sitä pääsi vain koittamaan parkkipaikalla mutta vähän vaikee se oli liikkeelle saada ilman sutimista tosin osittain johtuen on/off kytkimestä mut ei se edes mun kädessä kertaakaan sammunut. Kyseiseen laitokseen oli sen verran euroja laitettu (kansiollinen kuitteja), että luulis nyt säätöjenkin olevan kunnossa mutta jokuhan tässä nyt mättää jos kerran monen mielestä päästöt eivät pitäisi olla ongelma.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Ainahan ne tehot kiinnostaa, mutta siitä voi tulla pitkä tie siihen että auto olisi helposti leimattavissa. Miksei myyjä leimaa itse autoa? Itse olen tuon down-virittämisen tehnyt vaihtamalla nokan miedompaan ja sorvaamalla männistä 2 milliä pois puristusten vähentämiseksi, ja tehot NOUSI 8hv!!!! Tosin autoon tuli samalla 10mm suurempi kaasuläppä. Mutta sen jälkeen autosta tuli sellainen joka menee päästöistä heittämällä, normaali 98 bensalla.

Noissa uudemmissa päästöautoissa kannattaa tehdä huolella ja ajatuksella virittäminen, että pysyy päästöt kurissa, mutta hauskuus säilyy! :D
tohtori
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Elo 2014, 10:37

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja tohtori »

Topias74 kirjoitti:Ainahan ne tehot kiinnostaa, mutta siitä voi tulla pitkä tie siihen että auto olisi helposti leimattavissa. Miksei myyjä leimaa itse autoa? Itse olen tuon down-virittämisen tehnyt vaihtamalla nokan miedompaan ja sorvaamalla männistä 2 milliä pois puristusten vähentämiseksi, ja tehot NOUSI 8hv!!!! Tosin autoon tuli samalla 10mm suurempi kaasuläppä. Mutta sen jälkeen autosta tuli sellainen joka menee päästöistä heittämällä, normaali 98 bensalla.

Noissa uudemmissa päästöautoissa kannattaa tehdä huolella ja ajatuksella virittäminen, että pysyy päästöt kurissa, mutta hauskuus säilyy! :D
Myyjä sanoi, että voi hoitaa seuraavan katsastuksen ihan hyvin mutta seuraavana vuonna on sitten taas sama juttu. Eli kyl tää nyt näyttää vähän siltä, että joko myyjä tekee asialle jotain tai sitten auton saa käydä ostamassa joku kuka itse laittaa sen kuntoon.
Avatar
musseGT
Addikti
Viestit: 346
Liittynyt: 13 Syys 2013, 23:44
Auto: Shelby GT500 vm 2009 Tube: https://www.youtube.com/channel/UCudyXE ... Llc8cKZ2YQ
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja musseGT »

Tyhmä kysymys: Pitääkö 2005 V8 GT mallista ottaa molemmat eli obd+pakokaasutesti katsastuksessa?
Avatar
stangrider
Aina äänessä
Viestit: 1341
Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
Paikkakunta: sAVO

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja stangrider »

1.1.2001 jälkeen rekisteröidyissä, pitää maksaa OBD ja pakokaasumittaukset, joo.
Vastaa Viestiin