Sulaketta valoille ja virtalukolle?
Sulaketta valoille ja virtalukolle?
Eli kävi sellanen homma että syystä tai toisesta ei kulje virta oikein virtalukolle ja valoille tulevassa keltaisessa johdossa. Korvasin tämäm johdon uudella siten että se tulee suoraa alkup. Paikasta sulakkeen kautta virtalukolle ja rosvottuna ennen virtalukkoa valokytkimelle. 15A sulake ei riitä kun valot ja virrat on päällä ja käsittääkseni alunperin johtosulake on 14A ja valoille oma 15A ja nyt kysynkin että onko turvallista laittaa suoraa 20-30A sulake tuohon uuteen johtoon? Onko muilla "sähköinsinööreillä" kokemusta moisesta?
-72 avo, 302cid
Re: Sulaketta valoille ja virtalukolle?
Eikös kannattaisi pyrkiä pitämään alkuperäisen kaltaisena viritykset, en tosin ymmärtänyt kuvauksesta muutenkaan.
Periaatteessa johdot saattaivat kestää sen 30A, mutta jos on pakko virityksellä mennä, niin voisit laittaa releitten kautta suoraan akulta ajovalot (omilla sulakkeilla) ja saisit kaupan päälle luultavasti kirkkaammat valotkin? Valokytkimellä ohjataan silloin vain näitä releitä ja se 15A kestää vallan mainiosti. Earlysta ei taida olla kyse, mutta siinä säästäisi ilmeisesti valokytkintäkin.
Periaatteessa johdot saattaivat kestää sen 30A, mutta jos on pakko virityksellä mennä, niin voisit laittaa releitten kautta suoraan akulta ajovalot (omilla sulakkeilla) ja saisit kaupan päälle luultavasti kirkkaammat valotkin? Valokytkimellä ohjataan silloin vain näitä releitä ja se 15A kestää vallan mainiosti. Earlysta ei taida olla kyse, mutta siinä säästäisi ilmeisesti valokytkintäkin.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Sulaketta valoille ja virtalukolle?
Taitaa se isokoppasessaki säästää valokytkintä 

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Sulaketta valoille ja virtalukolle?
Joo eli -72 oli auto sorry
ja tiedän että kannattais pitää originaalina nuo ja noin se periaatteessa menee alkuperäisenäkin paitsi että lasisulake boksin kautta mutta sinne ei oikein pääse näkemään miten se sieltä kiertää. Olen sähkökaaviota tutkaillu mutten käsitä kuinka se kiertää sulakkeen kautta. Ja kieltämättä itsekin tuota rele ideaa kelasin mutta en vielä ainakaan siihen ole ruvennut...

-72 avo, 302cid
Re: Sulaketta valoille ja virtalukolle?
Jatkoa seuraa... Eli nyt katosivat hätävilkut sekä jarruvalot kokonaan
En osaa sanoa miksi koska nyt keväällä kokeilin ja ei pelaa. Toimivat muistaakseni vielä syksyllä vaikka johtoja olin silloin jo alkuperäisen kirjoitukseni mukaan muuttanut. Missä lie vika olisko apuja?

-72 avo, 302cid
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Sulaketta valoille ja virtalukolle?
Sulakerasiasta kannattaa aloittaa. Joskus hapettuvat ja sähkö ei mene läpi.Jatias kirjoitti:Jatkoa seuraa... Eli nyt katosivat hätävilkut sekä jarruvalot kokonaanEn osaa sanoa miksi koska nyt keväällä kokeilin ja ei pelaa. Toimivat muistaakseni vielä syksyllä vaikka johtoja olin silloin jo alkuperäisen kirjoitukseni mukaan muuttanut. Missä lie vika olisko apuja?
Kokeile ensin ottaa sulake pois ja laita takaisin, saattaa auttaa.
Jos näkyy vihreää liitoksissa, puhdista.
Ruuttaa lopuksi jotakin crc-tyyppistä yleisainetta liittimiin ja sulekkeiden kantoihin.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: Sulaketta valoille ja virtalukolle?
Täytyy vielä yrittää vaikka näyttivät hyviltä. Joltain ameriikan foorumilta löysin sellasen "tiedon" että relerasiassa olis oma sulake varoitusvaloille ja jarruvaloille? Pitääkö paikkaansa ja onko tämä boksi hanskalokeron takana piilossa?
-72 avo, 302cid
Re: Sulaketta valoille ja virtalukolle?
Siellä hanskalokeron yläpuolella on vikavirtasuoja, muistaakseni 15A. Onko tehty jotain esim ratin vaihtoja. Liitekuvan piuhoista voi joku olla poikki tai tinaus irti.Jatias kirjoitti:Täytyy vielä yrittää vaikka näyttivät hyviltä. Joltain ameriikan foorumilta löysin sellasen "tiedon" että relerasiassa olis oma sulake varoitusvaloille ja jarruvaloille? Pitääkö paikkaansa ja onko tämä boksi hanskalokeron takana piilossa?
Takavalojen liittimet hapettuu helposti, huono 0 kontakti aiheuttaa mielenkiintoisia efektejä. Kannattaa joka tapauksessa käydä läpi.
Jos ajovaloiksi vaihdettu H4:set niin heti tehtävä releistys muuten tulee valokatkaisijalle lähtö. Ota varoituvalorele irti ja kokeile palaako jarruvalot. nyt pääset ainakin mittaamaan tuleeko sähköt ko liittimeen. Sitten tutkimaan tuleeko vikavirtasuojalle henkeä, vähän hankalassa paikassa ainakin isolle kuskille. Helpoiten pääsee käsiksi kun ottaa kojetaulun päälisen irti.
Re: Sulaketta valoille ja virtalukolle?
Kiitoksia! Eli nyt mittasin ja virtaa ei tullut laisinkaan tuolle vikavirtasuojalle. Päättelin että nyt olen jotakin tuossa virityksessäni tehnyt väärin ja palautin johdot alkuperäisen laisiksi ja nyt ongelma onkin sama kuin ennen koko rumbaa eli moottoritilasta sulakkeille kulkeva alunperin keltainen johto suoraa akulta on ennen sulake rasiaa mitattuna 12,xx volttia mutta sulakerasian jälkeen putoaa voltit mystisesti 3 voltin tuntumaan virtalukolta mitattuna eli jostain lyö maihin? Alkaa omat "kyvyt" loppua kun ei mistään tunnu löytyvän ongelmaa... Jos vaasan nurkilta löytyy joku haka näissä hommissa saa ilmoittautua ja toki täältäkin kautta neuvot ovat kultaa kalliimpia.
-72 avo, 302cid
Re: Sulaketta valoille ja virtalukolle?
Nyt on joku mennyt pieleen. Virtalukolle tulee sähkö suoraan akulta sillä keltaisella narulla. Ota virtalukon ja valojen liitin irti ja mittaa suoraan tuleeko liittimille mitään. Sitten vuoronperään liittimet kiinni ja mittaa kumpi hävittää sähköt. Rosvoliitin saattaa katkaista kuparin. Laita YV niin setvitään puhelimessa, ei ole mikään ihme kytkentä.Jatias kirjoitti:Kiitoksia! Eli nyt mittasin ja virtaa ei tullut laisinkaan tuolle vikavirtasuojalle. Päättelin että nyt olen jotakin tuossa virityksessäni tehnyt väärin ja palautin johdot alkuperäisen laisiksi ja nyt ongelma onkin sama kuin ennen koko rumbaa eli moottoritilasta sulakkeille kulkeva alunperin keltainen johto suoraa akulta on ennen sulake rasiaa mitattuna 12,xx volttia mutta sulakerasian jälkeen putoaa voltit mystisesti 3 voltin tuntumaan virtalukolta mitattuna eli jostain lyö maihin? Alkaa omat "kyvyt" loppua kun ei mistään tunnu löytyvän ongelmaa... Jos vaasan nurkilta löytyy joku haka näissä hommissa saa ilmoittautua ja toki täältäkin kautta neuvot ovat kultaa kalliimpia.
Tuo 3V kuulostaa valohimmentimen sähköltä kun kun nuppi on pienimmässä asennossa.
