Itse mittariston vaihto on helppoa, mutta minulle suurin riesa olikin yllättäin viisareiden asennus ja erityisesti niiden kohdistaminen. Ennen aloittamista vielä vinkki, että jos aiot irroittaa mittariston viisareita, niin tankki kannattaa tankata täyteen tai ajaa tyhjäksi. Ja ota valokuva mittaristosta virrat päällä (moottori sammuksissa). - Itse en ottanut ja hakuammunnaksi meni.
Mittariston irroituksesta ja purusta, sekä matkamittarin rattaiden vaihdosta löytyy loistava Latemodelrestorationin tekemä video juutuupistoa:
Tuo kannattaa katsoa ennen aloittamista. Sitten eikun torx-ruuvari käteen, tilttiratti alaasentoon ja mittari irroita, lepo. Ainut jippo on oikeastaan kääntää tuo mittari vaaka-asentoon (vedä alareuna ulos) jotta pääset irroittamaan johdot mittaristosta. Liittimiä on siis kaksi, yksi kullakin puolella. Ja liittimien lukitus aukeaa yläreunasta keskeltä painamalla sitä liipasinta. Ulos pujottaminenkin onnistuu helpoiten tässä ala-asteen liikuntatunnilta tutussa vaaka-asennossa.
Jos kyseessä on pelkkä rattaiden vaihto, niin homma onkin tässä. Eikun kasaan päinvastaoisessa järjestyksessä ja baanalle.

Jos taas haluat vaihtaa mittareiden viisareita (tai itse mittareita, jolloin viisari pitää irroittaa), niin lue eteenpäin. Itse en tästä löytänyt heti järkeviä ohjeita.
Viisarit on vain painettu paikoilleen. Hyvä muovinen sisustuksen irroitushaarukka toimii parhaiten, mutta lattapääruuvarillakin selviää, kunhan on varovainen. Viisari irtoaa siis vain nostamalla, eli kiilaa (ruuvari/haarukka) alle ja vipuaa ylöspäin samalla kuin avittaa toisella kädellä. Hiukan voimaa suoritukseen ja purristaa perrseellä norrrmaalisti, niin suoritus onnistuu.
Uusia viisareita ei kuitenkaan kannata tökkiä vielä takaisin!

Laita mittaristo ensin paikoilleen autoon, ilman etu"lasia" (muovii se on) ja johdot kiinni. Ruuvata ei kannata tietenkään. Ja nyt kun auto on kunnolla jäähtynyt, niin eikun virrat päälle. (Älä starttaa!) - Virrat päälle siksi, että mittarit hakevat nyt paikkansa ja voit alkaa laittamaan viisareita paikoilleen. 1994-1998 mallisissa mittaristoa ei voi resetoida mitenkään, koska mittaristo on analoginen. (1999-2004 mallisista en ole varma, mutta 2005-> ovat jo digitaaliset.)
Nyt tiedät miksi se valokuva on tärkeä. Bensa- ja volttimittarin voi laittaa kuvan mukaan takaisin omalle paikalleen. Toinen vaihtoehto (kuten minun tapauksessa, kun en kuvaa ottanut) oli laittaa volttimittari keskelle koneen käydessä ja bensamittari tyhjän tai täyden kohdalle kun tankki on tyhjä tai täysi. Lämpömittari ja öljynpaine alarajalle kylmällä ja sammuksissa olevalla koneella. Samoin kierroslukumittari 0:aan kun kone on seis.
Nopeusmittarin viisari on ainut, joka vaatii temppuilua. 0-kohta on itse asiassa sen tapin "väärällä", eli alapuolella. Käytännössä n. 5 mm. Siis eikun laita viisarin tähän nollakohtaan paikoilleen, mutta ei ihan pohjaan vielä. Se viisari täytyy nyt nostaa sen tapin yli että saa viisarin asteikolle ja vasta sitten painaa viisari pohjaan asti.
Itse kävin vielä tämän jälkeen koeajolla. Lisäksi laitoin OBD-väylään Bluetooth lähettimen ja android-kännykkään Torque-ohjelman ja sillä sain mukavasti luettua tietokoneen luulemat nopeuden, kierrokset ja lämpötilan. Näitä pääsi veraamaan mittariston näyttämää ja tarvittaessa korjaamaan. Bensa, öljynpainetta ja voltteja tuo ohjelma ei kertonut, mutta käytännössä lämpö ja äljynpaine ovat ok, kun kylmänä sammuksissa näyttävät L. Bensa taas hyvä kun esim. lähes kuiva tankki näyttää tyhjää ja voltit käyvässä koneessa keskellä tai aavistuksen yli.
Sitten kun olet tyytyväinen, niin eikun vielä kerran mittari irti ja ruuvaamaan "lasi" paikalleen.
Itsellä tuo meni vihdoin näillä ohjeilla kohdilleen ja nopeuskin näyttää sitä mitä tietokone sen luulee olevan.