Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
Itsellä on TCP:n tehostamaton ja ohjaus tuntuma on hyvä. Isolla ratilla jaksaa jopa parkkiin vääntää...
Tuntuu ettei ackerman kulma ole ihan oikea. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Tuntuu ettei ackerman kulma ole ihan oikea. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
Näinse vaan on! perusasiat pitää olla kunnossa, niin hyvä on simpukkaa veivata. Pääosin, missä nää harrasteautot on eli katukäyttössä, ei mun mielestä tarvi sijoittaa kalliisiin erikoisosiin.

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
En minä ainakaan tiedä, miltä oikea tai väärä ackermann tuntuu ajossa. Spindlen kääntövarsi pitäisi saada sisäänpäin, jos haluaa lisää ackermannia. Jokos sulla on -70 iso spindle? Sillä sitä tulisi, tosin sitten se kääntövarsi ottaisi TCP:n rackiin vähän kiinni ääriasennossa. En ole vielä kokeillut noitaAntti66HT kirjoitti:Itsellä on TCP:n tehostamaton ja ohjaus tuntuma on hyvä. Isolla ratilla jaksaa jopa parkkiin vääntää...
Tuntuu ettei ackerman kulma ole ihan oikea. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
http://www.drgas.com/Ford-Bump-Steer-Co ... _p_19.html
Niillähän hoituu myös ackermann johonkin suuntaan.
Huomasin TCP rackista, ettei vario-centric camber kit
http://www.drgas.com/Vario-Centric-Camb ... _p_20.html
välttämättä sovi, koska sehän siirtää tukivarren pulttia ulospäin. Ja TCP siirtyisi vasemmalle. Oikealle puolelle tulisi enemmän pituutta raidetangon päille. Hyvä pointti pitää simpukka eikä TCPtä, jos haluaa lisää neg. camberia.
Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
Edellä kirjoitetun suuntainen asia jäi lisäämättä omaan kommenttiin, kun juolahti mieleen vasta lähettämisen jälkeen. Eli kun on tarve kunnostaa jotain, esim. ohjaukseen liittyvää, niin aina ei ole IHAN välttämätöntä siirtyä suoraan esim. alan lehdissä viliseviin villityksiin, joiden esillä ololla lehdissä on tarkoituksena saada myytyä lisää näitä villityksiä asiakkaille, joiden tietotaso perustuu juurikin kyseisessä lehdessä esiteltyihin tuotteisiin. No kaikille ei välttämättä tule tai eivät muuten lue näitä lehtiä. Kuitenkin, peruskorjauskin on kova sana kun oma tarve vastaa toimivaa alkuperäistä tai sen kaltaista.Mexico65 kirjoitti:Mielipiteeni on yksinkertainen, kunnostakaa ohjaus oikein, niin se toimii, oli kyseessä simpukka tai hammastanko, tehostettu tai tehostamaton.
Aikanaan kun tarve oli muuttaa erään isokorisen ohjausta nopeampaan suuntaan kruisailuleppoisuuden kärsimättä, eksyi silmiin tieto muuttuvavälityksisestä simpukasta. No, sellaista kun ei tuolloin ollut nettikaupasta tilaamalla saatavissa, piti ottaa selvää mistä sellaisen saisi. Ei saanut, piti siis siirtää toisesta vastaavalla simpukalla varustetusta autosta simpukan sisuskalut olemassa olevaan runkoon. Ja näin saatiin tyydytettyä tuo tarve, joka oli että parannusta piti saada, muttei muuttaa olennaista, joka on tunnelma vanhalla Mustangilla ajamisesta. Ja siihen kuuluu tietty tuntuma ajamiseen, joka katoaa muuttamalla asioita liikaa.
Tässäpä muuten ehkä kaikkein paras neuvo siihen mitä kannattaa tehdä jonkin asian parantamiseksi. Kokeile eri vaihtoehdoilla varustettuja autoja ja tee niistä oma päätelmäsi, mitä juuri sinä tarvitset. Ja samalla saat kokeilla ihan luvan kanssa toisten Mustangeja ihan hyväksyttävillä tarkoitusperillä!Handyy kirjoitti:Mutta lyhyen ajan kokemuksien mukaan myös ajotuntuma on mainio, mutta sopii kyllä vaikka seuraavassa Jyväskylän kk-miitissä käydä koeajamassa!

-
- Aktiivi
- Viestit: 31
- Liittynyt: 07 Maalis 2014, 08:23
- Auto: Mercury Cougar
- Paikkakunta: Varsinais Suomi
Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
Borgesonin simpukka ollut nyt 70:ssä Cougarissa tämän kesän. Ei valittamista. Ohjaustuntuma täysin eri planeetalta, kuin alkuperäisellä tehostetulla systeemillä. Tarkkuudeltaan ei nyt ehkä ihan hammastanko ohjauksen luokkaa, mutta normaali maantieliikenteeseen ihan hyvä. Rattiputken joutuu lyhentämään ja ohjausakselin hiukan naputtelemaan sisäänpäin. Muuten aivan "pulttaa kiinni sarja". Kannattaa sitten hieman tutkiskella, mistä tuon Borgesonin muutos sarjan ostaa. Amazonin kautta tilattuna jäi hinta yli 400€ alle paikallisten "vauhtikauppojen" hinnan.
Harkitsin myös tuota Omegan simpukan asennusta (tuli sellainen jopa ostettua), mutta en saanut simpukkaa/centerlinkkiä (FaikkuFB:n neuvoista huolimatta, kiitos hänelle.) mieleiseeni asentoon millään. Omegan simpukka on ns. rintapellin suuntaan vakiosimpukkaa reilusti pidempi. Automaattilaatikollisen 70:sen rattiputken alapäästä vaihdelaatikolle lähtevä vivusto vie siirrettynäkin niin paljon tilaa, ettei simpukkaa saanut riittävän lähelle rintapeltiä. Kuvassa simpukat vasemmalta alkaen Omega, Izutsu/Jeep (josta Borgeson on tehty) ja ulkomitoiltaan Mustangin simpukkaa vastaava Galaxie. http://www.milleredp.com/~jem/image/mis ... oxes_2.jpg
Juttelin erään 67 mustangin omistajan kanssa, hän oli asentanut http://www.randallsrack.com/ hammastangon autoonsa. Hän oli siihen muuten tyytyväinen, mutta valitti kääntöympyrän kasvaneen oikein reilusti. Parkkipaikoilla kuulemma vähän kömpelö. Hammastanko sovelluksissakin on varmasti eroja.
Harkitsin myös tuota Omegan simpukan asennusta (tuli sellainen jopa ostettua), mutta en saanut simpukkaa/centerlinkkiä (FaikkuFB:n neuvoista huolimatta, kiitos hänelle.) mieleiseeni asentoon millään. Omegan simpukka on ns. rintapellin suuntaan vakiosimpukkaa reilusti pidempi. Automaattilaatikollisen 70:sen rattiputken alapäästä vaihdelaatikolle lähtevä vivusto vie siirrettynäkin niin paljon tilaa, ettei simpukkaa saanut riittävän lähelle rintapeltiä. Kuvassa simpukat vasemmalta alkaen Omega, Izutsu/Jeep (josta Borgeson on tehty) ja ulkomitoiltaan Mustangin simpukkaa vastaava Galaxie. http://www.milleredp.com/~jem/image/mis ... oxes_2.jpg
Juttelin erään 67 mustangin omistajan kanssa, hän oli asentanut http://www.randallsrack.com/ hammastangon autoonsa. Hän oli siihen muuten tyytyväinen, mutta valitti kääntöympyrän kasvaneen oikein reilusti. Parkkipaikoilla kuulemma vähän kömpelö. Hammastanko sovelluksissakin on varmasti eroja.
Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
Hämmennetään tätä simpukka / hammastanko asiaa.
Hyvin yleistä, että ohjauslaitteet kuluu, nivelet, puslat, laakerit. Osa ohjauksen laitteista kuuluu huolto-ohjelmaan osa ei. Huolto on yleensä nivelten rasvaus.
On oletettavaa, että laitteet joita ei huolleta voivat vioittua tai ainakin väljistä noin 50 vuoden käytön jälkeen (tämän olen ihan itse huomannut ja kokemusta on).
OK, ohjaus on hieman epämääräinen ja jotain pitäisi tehdä.
Vaihtoehtoja;
-hammastanko muutamia eri malleja
-Borgeson simpukka
-Omegan simpukka
Vanha vaihdetaan uuteen ja ihme on tapahtunut, vanha Fordilainen oli ihan paska, ero on huomattava. Huono verrata uutta 50 vuottavanhaan, palataan asiaan 50 vuoden jälkeen.
Tahdon vain sanoa, että korjattu huollettu kunnostettu Fordilainen ohjaus järjestelmä on ihan hyvä. Sopivuuskin on erin omainen.
Eihän me kovin usein tungeta GM koneita keulille vaikka niitä on paljon enemmän ja halvemmalla tarjolla kuin Ford koneita (http://www.chevrolet.com/performance/crate-engines.html).
Kuka on laittanut Mustangiin Opelin koneen? Vaikka oishan se Omegan 2.3 litran ruisku ihan toista maata tai jopa vinkkeli kutonen, kuin Fordin pikkulohko, varmasti toimii paremmin ja kuluttaa vähemmän.
Tai sitten voi suoraan siirtyä Ford Omegan puikkoihin (http://www.findacaravan.co.uk/motorhome ... ega--18929)
Hyvin yleistä, että ohjauslaitteet kuluu, nivelet, puslat, laakerit. Osa ohjauksen laitteista kuuluu huolto-ohjelmaan osa ei. Huolto on yleensä nivelten rasvaus.
On oletettavaa, että laitteet joita ei huolleta voivat vioittua tai ainakin väljistä noin 50 vuoden käytön jälkeen (tämän olen ihan itse huomannut ja kokemusta on).
OK, ohjaus on hieman epämääräinen ja jotain pitäisi tehdä.
Vaihtoehtoja;
-hammastanko muutamia eri malleja
-Borgeson simpukka
-Omegan simpukka
Vanha vaihdetaan uuteen ja ihme on tapahtunut, vanha Fordilainen oli ihan paska, ero on huomattava. Huono verrata uutta 50 vuottavanhaan, palataan asiaan 50 vuoden jälkeen.
Tahdon vain sanoa, että korjattu huollettu kunnostettu Fordilainen ohjaus järjestelmä on ihan hyvä. Sopivuuskin on erin omainen.
Eihän me kovin usein tungeta GM koneita keulille vaikka niitä on paljon enemmän ja halvemmalla tarjolla kuin Ford koneita (http://www.chevrolet.com/performance/crate-engines.html).
Kuka on laittanut Mustangiin Opelin koneen? Vaikka oishan se Omegan 2.3 litran ruisku ihan toista maata tai jopa vinkkeli kutonen, kuin Fordin pikkulohko, varmasti toimii paremmin ja kuluttaa vähemmän.
Tai sitten voi suoraan siirtyä Ford Omegan puikkoihin (http://www.findacaravan.co.uk/motorhome ... ega--18929)
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
Hyviä pointteja Mexicolta ja Samilta (taas kerran). Jos ei ihan racerace autoa ole tekemässä ja budjettikin on rajallinen niin ainakin kannattaa aloittaa laittamalla olemassaoleva systeemi kuntoon. Tiukka on hyvä ja ohjauksessa oikein tosi hyvä.
Eli alkuun väljät pois nivelistä, puslista yms., jo sillä saa hämmästyttävän paljon positiivista aikaan ohjaustuntumassa. Lisätään vielä tuohon mainittuun peruskunnostettavien osien listaan sellainen pikkujuttu kuin rättinivel. Maksaa kympin-kaksi ja auttaa paljon jos vanha väljä. Perinteisen kumisen lisäksi saatavilla earlyihin (joka pienellä muokkaamisella sopiva foxiinkin) myös uretaaninen astetta jäykempi.

Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
SamiM osui kyllä amerikan lehtien tekemisen ytimeen. Nehän on sen verran halpoja, että voisi melkein pitää mainosten ilmaisjakeluna.
Drifterithän tekevät kanssa jänniä ratkaisuja, että saavat lisää kulmaa ohjaukseen.
Sama kääntöympyrän kasvu myös TCP:llä. Eihän näitä hammastankoja ole Mustangia varten tehty vaan ovat kaikki tod.näk. jonkun muun uudemman kotteron osia, joissa kääntövarret ovat lyhyemmät, jolloin pyörä kääntyy enemmän.Uniflo kirjoitti: Juttelin erään 67 mustangin omistajan kanssa, hän oli asentanut http://www.randallsrack.com/ hammastangon autoonsa. Hän oli siihen muuten tyytyväinen, mutta valitti kääntöympyrän kasvaneen oikein reilusti. Parkkipaikoilla kuulemma vähän kömpelö. Hammastanko sovelluksissakin on varmasti eroja.
Drifterithän tekevät kanssa jänniä ratkaisuja, että saavat lisää kulmaa ohjaukseen.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
Samaa mieltä äijien kanssa. Perus-Ford-kama on ok kun ovat kunnossa. Esim. toi mun tanari on aika hyvä ajettava, mutta siellä on perusasiat kunnossa ja rättinivelkin on uusittu. Ei ole väljiä ohjauksessa ja toimii, kaikkia vakiokamaa ohjauksessa - tosin orggis competition susp. auto eli vähän nopeampi simpukka (kai?). Autoa kun olin ostamassa niin olin yllättynyt kuinka hienosti auto ohjautui ja reagoi ohjaukseen - mutta siinä oli lähes kaikki uutta ja välyksetöntä.Late kirjoitti:Hyviä pointteja Mexicolta ja Samilta (taas kerran). Jos ei ihan racerace autoa ole tekemässä ja budjettikin on rajallinen niin ainakin kannattaa aloittaa laittamalla olemassaoleva systeemi kuntoon. Tiukka on hyvä ja ohjauksessa oikein tosi hyvä.Eli alkuun väljät pois nivelistä, puslista yms., jo sillä saa hämmästyttävän paljon positiivista aikaan ohjaustuntumassa. Lisätään vielä tuohon mainittuun peruskunnostettavien osien listaan sellainen pikkujuttu kuin rättinivel. Maksaa kympin-kaksi ja auttaa paljon jos vanha väljä. Perinteisen kumisen lisäksi saatavilla earlyihin (joka pienellä muokkaamisella sopiva foxiinkin) myös uretaaninen astetta jäykempi.
Aftermarket kalikat eivät tuo autuutta jos perusasiat eivät ole kunnossa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
Ja edelleen muistutan, ettei se omegan simpukka oo ooppelin, tai edes GM:n osa, vaan ZF:n.. mitä kai jossain piireissä on pidetty ihan laatutuotteena 

Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
Minä kyllä ymmärrän että perus asiat on oltava kunnossa kun muutosta haluaa, omasta mielestä vaan tuo manuaaliohjaus on jäykkä, sitä kun on tottunut tehostettuun ohjaukseen!
Mistähän jeepistä tuo borgeson on tehty, malli ja vuosimalli? Onkos siinä musseen käypäset boorit ja ohjausakseli kiinnitys? Vai onko ne just muutettu borgesonin toimesta?
Jää multa ainakin tuo omegan simpukka projekti pois, liikaa pitää soveltaa ja tehdä muutoksia!

Jää multa ainakin tuo omegan simpukka projekti pois, liikaa pitää soveltaa ja tehdä muutoksia!
-
- Aktiivi
- Viestit: 31
- Liittynyt: 07 Maalis 2014, 08:23
- Auto: Mercury Cougar
- Paikkakunta: Varsinais Suomi
Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
En muista, missä Jeep:issä tuota simpukkaa on ollut. Mutta ainakin 90-luvun puolenvälin Izutsu Trooper:eissa sitä pitäisi olla. Siinä ei ole Mustangiin suoraan sopivia booreja, eikä kiinnityslaippaa. Borgesonilla koneistavat uudelle kiinnityslaipalle sovitteen ja hitsaavat sen kiinni. Samoin he koneistavat Mustangin pitman armille sopivat boorit. Brogesonin rättinivel puolestaan toimii ohjausakselin boorien "muunnoskappaleena". Luonnollisesti he myös kasaavat simpukan uusilla kulutusosilla.
On täysin totta tuo, ettei Borgeson simpukka tai muut aftermarket hilut ole mikään autuaaksi tekevä juttu. Onhan noilla vakio hiluillakin ajettu vuosikymmenten aikana miljoonia ja taas miljoonia kilometrejä. Tuo ohjaustuntuma, kuin myös koko auton ajettavuushan on ihan makuasia. Joku pitää Mustangin/Cougarin vakio ohjauksen tehostuksesta toiset ei. Minä en. Kukin tallatkoon tyylillään...
On täysin totta tuo, ettei Borgeson simpukka tai muut aftermarket hilut ole mikään autuaaksi tekevä juttu. Onhan noilla vakio hiluillakin ajettu vuosikymmenten aikana miljoonia ja taas miljoonia kilometrejä. Tuo ohjaustuntuma, kuin myös koko auton ajettavuushan on ihan makuasia. Joku pitää Mustangin/Cougarin vakio ohjauksen tehostuksesta toiset ei. Minä en. Kukin tallatkoon tyylillään...
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
Hienoa keskustelua aiheesta.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
Minä en moiti oman tehostamattoman ohjaustuntumaa enkä muutakaan ajettavuutta, mutta näillä narukäsillä ei meinaa parkkipaikalla ruutuun vekslailu ilman irvistystä onnistua.
Aluksi tuntui, ettei tällä pysy tiellä ollenkaan, mutta uusien alapallojen jälkeen muuttui täysin. Parani vielä pienellä aurauksella.
Mulla siis tuo tehostinajatus on yksin ohjauksen keventämistä varten, tuskin kuusvitosesta edes 80-luvun autoon verrattavaa saa ajolleen ilman mittavia muutoksia kumpaankin päähän ja niiden välille.
Rouvaakin siinä kevennysasiassa vähän ajattelin, mutta hyvin se kuskiksi lähtee näinkin, ja jos ei lähde, se johtuu jostakin muusta kuin autosta
Aluksi tuntui, ettei tällä pysy tiellä ollenkaan, mutta uusien alapallojen jälkeen muuttui täysin. Parani vielä pienellä aurauksella.
Mulla siis tuo tehostinajatus on yksin ohjauksen keventämistä varten, tuskin kuusvitosesta edes 80-luvun autoon verrattavaa saa ajolleen ilman mittavia muutoksia kumpaankin päähän ja niiden välille.
Rouvaakin siinä kevennysasiassa vähän ajattelin, mutta hyvin se kuskiksi lähtee näinkin, ja jos ei lähde, se johtuu jostakin muusta kuin autosta

Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
- Heppa-Höperö
- Aktiivi
- Viestit: 131
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Paikkakunta: eteläpohojammaa
- Viesti:
Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega
Entä sähköinen tehostin, esim. Corsasta? Rallimiehet vissiin käyttää..?
If speed kills... I should be a dead man!