Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Saako siitä edes kohtuullista ohjausta?
-Saa.
Onko siellä aina tyhjää liikettä siinä ohjauksessa?
-Ei, mutta voi olla vähän.
Onko Borgeson tai hammastanko ainoa vaihtoehto miellyttävään ohjaukseen?
-Ei, muitakin ratkaisuja on.
Lähinnä tuo vetely urissa on ongelma.
-Viittaa ohjauskulma ongelmaan, vähän nää aina vetelee.
Ohjauskulmia on kokeiltu erilaisia ja nyt se on muuten ihan ok, mutta 225 leveät renkaat edessä ei ole tuon ohjauksen kanssa kyllä paras yhdistelmä vai onko joku saanut kohtuulliseksi omassaan tuota ohjausta.
-Mitä on kokeiltu camber, caster, tou in/out, pump steer, kulkusuunta, ym.
Kaikki osat on kyllä uutta etuakselistossa joten siitä ei pitäisi olla kiinni.
-pelkillä osilla ei myöskään tehdä toimivaa alustaa tarvitaan lisäksi oikeanlaiset säädöt.
Simpukkakin on kiristetty.
-ilmeisesti tehtaan ohjearvoissa, jos edelleen väljää niin vaihtoon.

Kyllähän nolla vakio ohjaus systeemeillä joudutaan ajamaan historic luokissa myös kilpaa eikä noissa autoissa ole mitenkään suurempia ongelmia ohjauksen kanssa.
Alustan säätäminen on vaikeampaa, työläänpää ja aikaa ottavampaa työtä kuin koneen säätäminen. Tosin tulokset näkyy ja tuntuu paljon selvemmin.
Koska me räpellämme jokainen omalla tavallamme myös alustoja ei yleispäteviä säätöarvoja ole kuin suuntaa-antaviksi.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tehostetun ohjauksen ongelmia en tunne.
Alkuperäinen apusimpukka on toteutettu kumipuslalla ja se heiluu ehjänäkin aika holtittomasti.
Apusimpukan muuttaminen laakeri toimiseksi saattaa myös auttaa ohjaustunnon ja täsmällisyyden saavuttamiseksi.

Roller Idler Arm
Improve the handling of your classic Mustang with ORP's rollerized idler arm. A rollerized idler arm greatly reduces steering effort and allows greater road feedback to the driver by replacing the factory rubber bushing with a greasable bearing. Manual steering cars will especially appreciate this upgrade as the reduced steering effort results in more precise steering input while cornering. Slow speed parking is also greatly improved making it ideal for street cars as well. Using quality US made parts, ORP's rollerized idler arm is a must for the serious driver.

1965-1966 Mustang
Manual/Power Steering
Part # 50-2065 - $189

On turha säätää alustaa jos säätöarvot ei jotenkin ole tiedossa.
Mielestäni tämä vastaa samaa kuin koneeseen laitetaan jotkut säätöarvot ja / tai muutellaan niitä ihan vaan toivossa parempaan.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Jeppe-81
Hiljaisempi
Viestit: 13
Liittynyt: 29 Elo 2011, 16:04

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Viesti Kirjoittaja Jeppe-81 »

Samoja ongelmia, kyseessä -67 mut alkanu tuntuu et joko vaihtas hammastankoon tai sit tehostettuun simpukkaan, joko borgesoniin tahi noita omegan simpukoitaki kai on kerholaisetki laitellu? Jotenka kuinka iso savotta siitä on odotettavissa jos sille tielle lähtee? Ja tuon alkuperäisen kunnostaminen ei oo vaihtoehto enää! :)
sakke
Aktiivi
Viestit: 135
Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
Auto: Mustang HT -68 351 C4
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Viesti Kirjoittaja sakke »

Mites teillä, palauttaako ohjaus kunnolla? Mulla tuossa 68:ssa ei palauta vaan pitää aina kääntää takaisin. Alkaa jo kyrsimään. Casteria oman mittarin mukaan + 3,5 joten ei pitäisi olla siitä kiinni. Auraustakin on pari milliä. Niin ja orggis tehostin tuossa. Jotain tahmeutta tuolla lienee.
Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Mexico65 kirjoitti:Tehostetun ohjauksen ongelmia en tunne.
Alkuperäinen apusimpukka on toteutettu kumipuslalla ja se heiluu ehjänäkin aika holtittomasti.
Apusimpukan muuttaminen laakeri toimiseksi saattaa myös auttaa ohjaustunnon ja täsmällisyyden saavuttamiseksi.

Roller Idler Arm
Improve the handling of your classic Mustang with ORP's rollerized idler arm. A rollerized idler arm greatly reduces steering effort and allows greater road feedback to the driver by replacing the factory rubber bushing with a greasable bearing. Manual steering cars will especially appreciate this upgrade as the reduced steering effort results in more precise steering input while cornering. Slow speed parking is also greatly improved making it ideal for street cars as well. Using quality US made parts, ORP's rollerized idler arm is a must for the serious driver.



1965-1966 Mustang
Manual/Power Steering
Part # 50-2065 - $189

On turha säätää alustaa jos säätöarvot ei jotenkin ole tiedossa.
Mielestäni tämä vastaa samaa kuin koneeseen laitetaan jotkut säätöarvot ja / tai muutellaan niitä ihan vaan toivossa parempaan.
Onhan tuo alustan säätäminen vaikeaa ammattilaisillakin. Vaikka vain asiaa kevyesti sivuaa, ei ole Räikkösen autoa saatu hänelle sopivaksi vieläkään. Auto on rakennettu Alonson käteen sopivaksi ja mieltymykset käyttäytymisen ja ajotavan suhteen ovat täysin erilaiset, tuollakin tasolla. Miten sitten harrastajan autosta saadaan hyvä kaikille kuskeille, huutakoon HEEP!! kuka tietää. Kokeile, säädä, kokeile, säädä... :krooh: ..kokeile, säädä.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Torinobrougham
Aktiivi
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Viesti Kirjoittaja Torinobrougham »

pete66 kirjoitti:Säätelimpä control valven venttiiliä hieman löysemmälle, ohje sanoo että kiinni ja puoli kierrosta auki mutta laitoin 3/4 osaa auki niin kas, välyshän on pienempi ja ajotuntumaa tuli kummasti lisää kannattaa kokeilla.
Nyt on ihan mukava taas kurvailla.
Ihan mielenkiinnosta kyselen kun itellä samanlaisia onkelmia:oliko sulla auto käynnissä eli ohjaustehostimessa hydraulipaine päällä kun testailit tota välystä?
Se välys on nimittäin selkeästi suurempi kun auto ei ole käynnissä.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Minä kerroin joskus vuosia sitten tästä omekan simpukka projektista, joka jäi muiden juttujen johdosta kesken joka kuitenkin jossain vaiheessa toteutuu. Mutta joku teki saman muutoksen loppuun saakka, siitä on juttua jossakin täällä palstalla.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Uniflo
Aktiivi
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Maalis 2014, 08:23
Auto: Mercury Cougar
Paikkakunta: Varsinais Suomi

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Viesti Kirjoittaja Uniflo »

Tuohon alkuperäisen viestin uraherkkyys ongelmaan vaikuttaa mm. pyöränkulmat, mutta kokemukseni mukaan kaikkein eniten vanteiden offset. Mitä enemmän vanteiden offset poikkeaa negatiiviseen suuntaan tehdas arvoista, sitä enemmän auto hakee urissa. Myös rengas merkkien välillä on uraherkkyydessä suuria eroja.
Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 560
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Viesti Kirjoittaja janne260 »

Uniflo kirjoitti: Myös rengas merkkien välillä on uraherkkyydessä suuria eroja.
Tämä.
Meni lähestulkoon koko auto sekaisin pelkkien renkaiden vaihtumisen myötä. Siis ei mitään koko- tai muita muutoksia. Ainoastaan kuluneet pois ja uutta tilalle, oletan johtuvan terävämmistä olkapäistä.
Näin siis tuon HT:n kanssa, avossa tuskin tuntuisi, on sen verran makarooni muutenkin koriltaan ajossa.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Noi terävät olkapäät sotkee fokseissakin ajettavuuden ihan täysin, joten kannattaa renkaita valitessaan tutustua renkaaseen muutenkin kuin pelkällä hinnalla. Suomen uraisille teille sopii pyöreämpiolkainen rengas paremmin.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Minuakin kiinnostaa nyt tämä aihe, ajattelin että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin se borgeson, mutta mikä omega-juttu on?
jaro55
Addikti
Viestit: 299
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 09:22
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja jaro55 »

FaikkuFB on tuon Omega-muutoksen tehnyt ja yv:llä heitti aikanaan mullekin ohjeet miten oli muutoksen tehnyt.
Mustang 2009 45th Grabber Orange 1 of 343
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

No heittäisitkö mullekin yv:llä ohjeet jos niitä ei julkisesti saa tänne laittaa. Tietäis vähän mitä osia siihen projektiin tarvii.
cougar1967
Aktiivi
Viestit: 80
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 21:58
Auto: Mercury Cougar '67 5.3 LS + 4L60E

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja cougar1967 »

Alkuperäiseen kysymykseen vastaten täältä ääni hammastangolle. Nimimerkillä ei enää simpukoita mun autoihin. Miinuksena tietysti hinta mutta kerralla kuntoon ohjaus ongelmat.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Kyllähän toi omegan simpukka on ihan laadukas, se on muistaakseni ZF:n valmistama. Yhteen toiseen autoon oon omegan tehostetun simpukan laittanut, eikai siinä muuta ihmeellistä oo, kuin rakentaa simpukan kiinnitykset, ja pumpulle kans. Itse ottaisin pumpun ja letkutkin samasta purkuautosta kuin simpukankin. Ja sitten tietenkin sektorivarren pituus olis hyvä olla sama kuin alkuperäisessäkin.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Vastaa Viestiin