kanavien muoto ja porttaus

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Corsair
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 02 Loka 2013, 12:57

kanavien muoto ja porttaus

Viesti Kirjoittaja Corsair »

Kun puhutaan kannen virtauksesta mitataan virtausta ilmeisesti vapaaseen tilaa. Mitenkä vaikuttaa mihin suuntaa virtaus lähtee imuventtiililtä? Onko kellään tutkimustulosta tai omakohtaista kokemusta miten virtaussuunta vaikuttaa täytösasteeseen? Kun luulisi ettei se nyt aivan sama mihin suntaa virtaus kääntyy.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: kanavien muoto ja porttaus

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Corsair kirjoitti:Kun puhutaan kannen virtauksesta mitataan virtausta ilmeisesti vapaaseen tilaa. Mitenkä vaikuttaa mihin suuntaa virtaus lähtee imuventtiililtä? Onko kellään tutkimustulosta tai omakohtaista kokemusta miten virtaussuunta vaikuttaa täytösasteeseen? Kun luulisi ettei se nyt aivan sama mihin suntaa virtaus kääntyy.
Kerrohan mitä suunnittelet kun tälläistä arvuuttelet? Virtaussuunta on hyvin pitkälle venttiilin reunoilta alaspäin männän vetämään suuntaan aina siihen asti kunnes imuventtiili sulkeutuu.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Corsair
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 02 Loka 2013, 12:57

Re: kanavien muoto ja porttaus

Viesti Kirjoittaja Corsair »

Mulla olis tommoset e7 tyyliset(e8jl, puuttuu ilmakanavat pakokanavasta, mutta on valtavat patit tilalla) kannet, johon meinasin laitta isommat venttiilit.
Mietin vaan kannattaako noita venttiilitaskuja muotoilla erityisesti johonkin tiettyyn suuntaan, venttiili kun sijaitsee keskipisteestä sivussa ja vieläpä arviolta parikymmentä astetta vinossa.
Netti on porttausohjeita pullollaan, mutta aivan harrastusmielessä(ei yleensä järkeä) meinasin kansia roplata ja olisi mukava tietää mitä kaikkea kannattaa/voi ottaa huomioon.
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: kanavien muoto ja porttaus

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

käytännössä imupuolelle riittää siivous ja mahdollisuuksien mukaan sovitus imusarjaan. pakopuolelle "kattoa" ylemmäs sen mukaan miten pakosarjoissa on tilaa nostaa tai korjaa nekin samalla. edellisten pikkulohkon kansien kairaamisesta on aikaa niin paljon etten muista miten ylös niitä sai.
patit voi ja kannattaa ajaa pois kunhan varoo ettei tee reikää vesitilaan. aineen ohnenmisen kuulee ja tuntee vinguttaessa, tai oppii ainaki huomaamaan kun tekee sinne kerran ylimääräisen reijän. helpointa jos olis ylimääräinen romukansi minkä laikkaisi poikki kanavien kohdalta niin saa paremman käsityksen aineen paksuudesta.
jos venttiileitä isontaa niin kanava kannattaa avata venttiiliä vastaavaan kokoon.

osa ammattimiehistä ei käytä virtauspenkkiä ollenkaan kun ei kuulema tarvitse.
kotikairaaja tosin ei mitään viimosen päälle kisakansia varmaan yritäkkään.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: kanavien muoto ja porttaus

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Corsair kirjoitti:Mulla olis tommoset e7 tyyliset(e8jl, puuttuu ilmakanavat pakokanavasta, mutta on valtavat patit tilalla) kannet, johon meinasin laitta isommat venttiilit.
Mietin vaan kannattaako noita venttiilitaskuja muotoilla erityisesti johonkin tiettyyn suuntaan, venttiili kun sijaitsee keskipisteestä sivussa ja vieläpä arviolta parikymmentä astetta vinossa.
Netti on porttausohjeita pullollaan, mutta aivan harrastusmielessä(ei yleensä järkeä) meinasin kansia roplata ja olisi mukava tietää mitä kaikkea kannattaa/voi ottaa huomioon.
Pakokanavien patit kannattaa ottaa pois.
Jos ja kun teet mitään noille kanaville ÄLÄ kasvata kanavaa koskaan alaspäin (jätä vaikka täysin koskematto-maksi).

Selvitä mistä alkuperäinen virtaus eniten ahdistaa, keskity ensin siihen alueeseen. Se ei ole kanava vaan jotain muuta :asking02: . Vaikutus virtaukseen noin 30%.
Seuraavaksi hae kohta jossa kanavan virtaus on heikoin. Se on noin 1,5 - 2,5 cm istukkapinnasta kanavaan päin, tämä alue muodostuu kolmesta osatekijästä joiden vaikutus virtaukseen on yhteensä noin 40 - 50% kanavan virtaukseen vaikuttavasta alueesta. Seeti, kanavan asettuminen seeti alueelle ja short side radius.
Isompien venttiileiden asentaminen teettää ylimääräistä työtä em. alueilla. (mutta saattaa joskus jopa kannattaa).

Näin pystyt vaikuttamaan virtaukseen noin 70 -80%.

Lopuksi voit jäljelle jääneen ajan käyttää hiplaamiseen eli kanavan seinien siistimiseen ja siihen, että kuva kanavasta on hieno. Vaikutus virtaukseen noin 4%. (tämä on valitettavasti se mitä harrastajat kutsuvat porttaamiseksi).
Liitteet
shrt side radius
shrt side radius
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: kanavien muoto ja porttaus

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Kun olen toiminut kahden kansien portaukseen erikoistuneen henkilön kanssa, niin toinen ei käytä olenkaan virtauspenkkiä ja toinen sanoi, ettei numeroilla ole merkitystä, hän kuuntelee virtaus ääntä ja tutkii virtauksen suuntaa.

Noi mun 289 kannet on tehty ilman virtauspenkkiä ja ne virtaa reilusti + 400hp.

PS. Viimeinen kirja jota olen nyt lukemassa on PORT & FLOW TEST / David Vizard.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Corsair
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 02 Loka 2013, 12:57

Re: kanavien muoto ja porttaus

Viesti Kirjoittaja Corsair »

Kiitos näistä vinkeisä.
Minäkin olen kuullut muuan tunnetun kansivirittäjän sanoneen ettei käytä virtauspenkkiä, koska ongelmakohdat näkee kun katsoo silmillä.
Meinasin käyttää suht pientä nostoa(alle 0.5), mikä olisi optimi venttiilin halkaisijan ja seetin supistuksen suhde?
Corsair
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 02 Loka 2013, 12:57

Re: kanavien muoto ja porttaus

Viesti Kirjoittaja Corsair »

Hieno kuva. Tossa on nc-koneellekkin hommaa.
Mites toi seetin tiivistepinnan ulkopuoli, siinä kun näyttää olevan aika reilu pykälä vakiokansissa.
Corsair
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 02 Loka 2013, 12:57

Re: kanavien muoto ja porttaus

Viesti Kirjoittaja Corsair »

Saako kysyä mikä on noiden tulpan reikien juuresta tehdyn hionnan tarkoitus?
Corsair
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 02 Loka 2013, 12:57

Re: kanavien muoto ja porttaus

Viesti Kirjoittaja Corsair »

Juu, en huomannut, mutta nyt kun tarkemmin katsoo niin näkyy jäljet. Onkos toi tapitus tehty ahdetun tarpeisiin?
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: kanavien muoto ja porttaus

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: kanavien muoto ja porttaus

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Pappacosworth kirjoitti:Aiheeseen liittyvä artikkeli http://www.enginelabs.com/engine-tech/e ... on-system/
En edes halua tietää mitä linkin kannet ja imusarja maksavat, mutta kun vertaa vakio LS kansia MASTin kansiin niin kokoero on valtava. Näyttävät jo ihan oikeilta kansilta, kertakaikkiaan hienot kannet, mutta all out purpose built vois sanoa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: kanavien muoto ja porttaus

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Harvoin näkee noin hyviä kuvia monikulmaseeteistä ja venttiileistä. Lähinnä tuohon itse kiinnitin huomiota.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: kanavien muoto ja porttaus

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Mutta onhan paljon tuon virtauksen takana myös tuo järjetön nosto, 0,900"!!! :shock: Canted valves!
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: kanavien muoto ja porttaus

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Topias74 kirjoitti:Mutta onhan paljon tuon virtauksen takana myös tuo järjetön nosto, 0,900"!!! :shock: Canted valves!
Katukoneelle kova nosto, kisakoneelle 402m mittaukseen normal riippuen koneesta. Nosto toki auttaa mutta tollaisiin 480cfm lukemiin pitää olla myös erinomainen kansi. Pelkällä noston lisäyksellä max virtaus ei nouse rajattomasti. Esim tollainen porttaamaton cj 429'alu kannen virtaus ei kasva enää 0,700 noston jälkeen mihinkään. Samoin esim rauta 289 cid kansi tuskin parantaa virtausta jos nostetaan 0,600" aina 0,900" asti. Virtaus säilyy samana koska kannen perus layoutti ei tue korkeampia virtauksia. Isoilla mega ränni kansilla isoissa moottoreissa nostot ovat yli 1,200" ja vain koska kansi hyötyy korkeasta nostosta.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin