Remmiahtimen ja imusarjan välinen tiiviste

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
TTS
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 17 Kesä 2009, 11:25
Auto: GT/CS 2008 Whipple Supercharged
Paikkakunta: Nousiainen

Remmiahtimen ja imusarjan välinen tiiviste

Viesti Kirjoittaja TTS »

Heips!
Pullahti remmiahtimen (Whipple) alla olevan välijäähdyttimen ja imusarjan välinen tasotiiviste molemmin puolin ulos (kiinnityspultit löystynyt tai jäänyt asennuksessa löysälle). Nyt on tiiviste palasina. Tiiviste on ihan kauttaaltaan 20 mm leveä ohut massatiiviste ja välijäähy on 10 pultilla kiinni.

Voisko tuon tiivisteen korvata pelkällä massalla? Loctite 5910 löytyis. Tuollaista Whipplen tiivistettä tuskin äkkiä saa mistään.

Pultit varmaankin kannattaa lukita, jottei pääse löystymään, koska niissä ei ole jousiprikkaa tai muutakaan lukitusta. Pultit ovat leveäkantapultteja ilman rihloitusta.

Auto on S197 2008
Viimeksi muokannut TTS, 09 Heinä 2014, 01:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Teppo-
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Remmiahtimen ja imusarjan väinen tiiviste

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mä kysäisin Speciality Servicestä eli Patoharjun Simolta tai esim. Ruotsista Hansen Racingiltä. Ruotsissa on whipple ahdettuja tanareita paljon. Laittaisin kyl myös Us-partsille kyselyn menemään.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
TTS
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 17 Kesä 2009, 11:25
Auto: GT/CS 2008 Whipple Supercharged
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Remmiahtimen ja imusarjan väinen tiiviste

Viesti Kirjoittaja TTS »

Tiivisteen teko kyllä onnistuu, mutta sen paikoilleen laittaminen on hieman isompi työ. Ahdinta ja välijäähyä ei pysty nostamaan niin paljoa, että tiivisteen saisi pujotettua paikoilleen (jäähdytin on imusarjan sisällä). Pitäisi nostaa 13 cm, mutta se vaatii letkujen irroitusta ja hieman enemmän purkamista.

Ajattelin tuon tiivistemassan olevan parempi tuohon tiivisteen painumisen vuoksi. Jälkikiristyskin on aika paljon purkamista vaativa. Löytämilläni jenkkifoorumeilla opastettiin siliconin käyttöä tuohon, koska Whipple ei tiivisteitä erikseen myy.

Onko tuon pelkän siliconimassan käyttö huono idea? Ainakin olisi helpompi korjaus.
-Teppo-
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Remmiahtimen ja imusarjan väinen tiiviste

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

kohteeseen sopivaa liima/tiivistemassaa väliin, antaa kuivua niin kauan että pinta on nahkamainen eikä tartu sormeen enää. samaa tavaraa vähän pulttien jengoihin jos epäilyttää että tärinä avaa lukitteen.
vanha tiiviste tosiaan kannattaa poistaa hyvin ettei jää kantamaan.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
TTS
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 17 Kesä 2009, 11:25
Auto: GT/CS 2008 Whipple Supercharged
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Remmiahtimen ja imusarjan välinen tiiviste

Viesti Kirjoittaja TTS »

Kiitos neuvoista, nyt on puhallin pultattu kiinni ja tuntuu toimivan. Tämä epäilykseni pulttien löystymisestä tai löysäksi jäämisestä johtuu siitä, että täälläkin kirjoittelin toukokuussa viime vuonna toistuvista häiriökoodeista P0171 & P0174. Häiriöt tulivat useasti vuoden mittaan ja aina kuumana käynnistäessä. Syytä en näille ennen löytänyt ja imusarjavuotoakin etsin starttikaasua suihkutellen, mutta viileempään moottoriin (en uskaltanut täysin kuumaan moottoriin suihkuttaa). Vuotoa ei vaan aluksi ollut muuta kuin kuumana. Nyt, kun tiivisteet ulkoistui, niin tämäkin vika ilmeni. Kaikki 10 pulttia olivat lähes käsin aukaistavissa ja pulttien pinnat kromattuja ja kierteet todella liukkaat.

Nyt sitten vaan painetta pöntöön ja baanalle. :kilppari:
-Teppo-
Vastaa Viestiin