Hankkimassa Ford Mustangia, mutta...

Tribute to Mustang. Keskustelua VIN-koodeista, valmistusajankohdista tai muuten vaan Mustangista

Valvoja: Ville K

jjoconnor
Aktiivi

Hankkimassa Ford Mustangia, mutta...

Viesti Kirjoittaja jjoconnor »

Moi!

Olen uusi foorumilla, mutta pitkäaikainen Ford Mustang-fani. Nyt aion sellaisen itselleni hankkia. Kävin tänään koeajamassa yhtä vuoden 2007 Ford Mustangia.

Auto oli kaikin puolin hyvin siisti, mitä nyt ottaa huomioon, että seitsemän vuotta vanha. Myyjä oli fiksaillut autoa, laittanut stereot, kaiuttimet, vaihtanut takavalot erivärisiksi jne. Öljyt vaihtanut itse, tulpat, sellaista.

Kun kävimme koeajamassa, auto moottoritiellä tärisi tasaisesti, myyjä sanoi, että se on seissyt kaksi viikkoa, ja nyt kun mennään tienpäälle, niin renkaiden pitää lämmetä, että tärinä lakkaa. Sitten kai se siinä vähän väheni, kun aikemme oltiin siellä ajeltu, en tiedä, olin niin vauhdin huumassa :), myyjä vain totesi, että huomaatko, tärinä vähenee, ja minä vaan, että jaa... no niin kai.

Anyway, kuulostaako normaalilta, eli esim. jäykän alustan vuoksi tuntuuko tärinä selvemmin, vai voisiko tuossa olla kysymys jostain muusta? Vaikea kysymys? :)

Auto on kuulemma viime syksynä tuotu Suomeen ja ei ole vielä tulleja makseltu, pyysi minua allekirjoittamaan valmiiksi tullipaperit, että saa homman hoidettua jouhevasti. Että minä sitten saan mahdolliset veronpalautusedut itselleni, jos niitä olisi tulossa, kun olen ensimmäinen, jonka käyttöön auto sitten olisi rekisteröity. Sanoi myös, ettei koskaan osta sitä halvinta jenkeistä, koska haluaa tuoda laatua.

Olen tässä hommassa sen verran vieraalla maaperällä, että pakostikin vähän jännittää tuo hankinta, mutta kertokaa, onko tuo tärinähomma, niinkuin myyjä väitti.

Muutenkin saa heittää kommenttia, kiitos!
Viimeksi muokannut jjoconnor, 07 Heinä 2014, 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Firebolt
Superpölöttäjä
Auto: Autoton

Re: Hankkimassa Ford Mustangia, mutta...

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Käy koittaas uudestaan, sillähän selviät ja jos mussekärpänen purasee nii huomaat että auto onkin yhtäkkiä sun pihassas. Kyllähän ne renkaat pikkusen oleentuu, joko liikkeeseen tai paikallaoloon, jäykkä alusta ja matalaprofiiliset renkaat tuo ton ominaisuuden hyvin esille. Kyllä sitä esiintyy muissakin autoissa kun vaan näissä villihevosissa.

Eemeli
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
JuhaV
Addikti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhaV »

Oma mielipiteeni on että ei auto kyllä rupea ravistamaan jos pyörät ei ole pariin viikkoon pyörineet. Kyllä hakisin syytä muualta alustasta tai vaikka renkaiden tasapainoituksesta.
Auto on onneksi autoliikkeessä myytävänä joten saat sitäkautta jonkinmoisen turvan ostokseen.
Merkki ja malli on kuitenkin juuri oikea. Toivottavasti saamme uuden jäsenen harrastuksen pariin.
-65 HT 289
jjoconnor
Aktiivi

Auto on "alkuperäisessä kunnossa" ja myyjä sanoi laittaneensa alle vanhoihin vanteisiin uudet kesäkumit.

Alustassa vika? Tarkoitatko sitten kolarointia tai muuta mahdollista vastaavaa?

Itse asiassa tuo myy auton itse, ei liikkeensä kautta, kai jokin verotuksellinen kuvio...?
JuhaV
Addikti
Viesti:

Onhan sillä jo rullattu 130 tkm niin kyllä noilla kilometreillä jo alustasta osia väsyy. Tietty jos katsastus suoritetaan moitteitta niin paha on myyjältäkään mitään vaatia. Tuontiasiat on minulle täysin vieraita mutta on yrityksiä jotka selvittävät näitä USA historioita. Ainaki meilläpäin http://www.autoagent.fi suorittaa tämän tyyppistä toimintaa pientä korvausta vastaan. Mitä heidän kanssaan olen puhunut niin jonkin verran suomeenkin rahdataan autoja jotka on jenkeissä jo mennyt lunastukseen.

Mutta foorumilta löytyy varmasti paljon enemmän tietoa aiheesta, kunhan kommentoin omia ajatuksiani futiksen lomassa. Hieno maali muuten justiinsa Japanilta....
-65 HT 289
jjoconnor
Aktiivi

Akselin päissä oleviin rinkuloihin? Hmm... myyjä sanoi yhdessä vaiheessa jotain sellaista, että oli renkaat oli osoittanut mihin satttuu ja että ne oli pitänyt säätää... anteeksi maalaisuuteni, mutta tulee vain mieleen aika, kun minun piti vanhasta Fiatista säätää eturenkaiden kulmia tai jotain...

Mene ja tiedä, liekö kuitenkaan niin iso juttu, että sen takia kannattaisi auto jättää hankkimatta...
JuhaV
Addikti
Viesti:

No eikai mikään aiheuta mitään jos kaikki on kunnossa :D
Pakko oli heittää :sorry13: kaara osaa kyllä neuvoa tekniikassa paremmin kuin minä, no doubt.
-65 HT 289
Jukka
Superpölöttäjä

Viesti Kirjoittaja Jukka »

kaara91 kirjoitti:Kuitenkin korin tärinä noinkin uudessa autossa viittaa vahvasti akselin päissä oleviin rinkuloihin.
Tuohon jatkaisin sen verran, että kyseisen vaivan ei pitäisi kuulua tuohon hintaluokkaan.. :roll:
-Jukka-
jjoconnor
Aktiivi

Jukka kirjoitti:
kaara91 kirjoitti:Kuitenkin korin tärinä noinkin uudessa autossa viittaa vahvasti akselin päissä oleviin rinkuloihin.
Tuohon jatkaisin sen verran, että kyseisen vaivan ei pitäisi kuulua tuohon hintaluokkaan.. :roll:
Tärinä ylipäätään vai tuo rinkulaongelma?
jjoconnor
Aktiivi

kaara91 kirjoitti:Kannattas varmaan ottaa mukaan semmonen kaveri joka on ollut autojen kanssa enemmän tekemisissä. Nää perusviat on aika helppo asian tuntian kanssa selvittää, onko ne vaikea korjata ja mistä ne johtuu.
Ihan juurikin näin! Lähdetkö messiin :D No vitsi vitsi. Ainankin mielenrauhan saa, kun automies toteaa kokeiltuaan, että kulkeepa lujaa :), osta pois. :)
Firebolt
Superpölöttäjä
Auto: Autoton

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Ei siihen mitään asiantuntijaa tarvita jos sää oot itekki ne tärinät havainnu.

Jos tärinä alkaa heti, eikä lähe ajaessa mitä nopeutta tahansa pois, nii vanteissa saattaa olla turhan iso keskireikä, ja hieman väärään kohtaan kiristetty.
Jos taas tärinä alkaa tuntumaan mitä enemmän vauhtia on, niin tasapainotus on perseellään tai vanteessa vikaa.

Moottoripyöräpuolelta sitten taas itellä on semmonen havainto, että kulunut tai viallinen eturengas alkaa täristää vasta kovemmasta vauhdista himmatessa, mutten oo autossa vielä moista havainnu.

Omassa käyttöautossa oli toinen takavanne kierossa, alko täristämään just 80kmh vauhissa, mutta satasessa se oli jo hävinny. Ja tasapainossa oli.

Edelleen suosittelen mennä testaamaan autoa uudestaan, kyllä sen edellisen fiiliksen mussen ratissa muistaa, ja jos niitä tärinöitä ei enää tuu nii sillonha se oli renkaiden muistista kiinni.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
jjoconnor
Aktiivi

Nyt tullut jo sen verran kommentteja (kiitos tähän asti jo niistä!! :) ), että noista voi jo jonkinlaista yhteenvetoa vetää. Ongelma on siis varsin todennäköisesti renkaissa. No myyjä on tuonut Mustangin jenkeistä itse ja käyttää alkuperäisiä vanteita tietenkin, koska eihän niitä voi vaihtaa, sehän on katteesta pois. Sitten on uudet kumit laitettu alkuperäisten vanteiden päälle. Kokonaisuutenaan kuitenkin ilmeisesti kohtalaisen vähäpätöinen ongelma, joten eipä tuon pitäisi hirveästi antaa vaikuttaa ostopäätökseen. Kunhan saan rahoitusasiat tänään selviksi niin taidan käydä em. ohjeiden mukaan käydä koeponnistamassa auton vielä uudestaan. En ole toista Mustangia ajanut, ettei ole vertailukohtaa valitettavasti. Katsotaan, minkävärisellä autolla sitä ajelee viikonloppuna :) !
Late
Aina äänessä
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T

Viesti Kirjoittaja Late »

AINA kannattaa käydä koeajamassa joku toinenkin vastaava laite ennen ostopäätöstä. Varsinkin silloin jos ei ole kokemusta kyseisestä laitteesta aikaisemmin. Jos ei muuta niin vertailumielessä. Tietää paremmin mitä on hankkimassa ja helpompi tehdä ostopäätöstä kun on vertailupohjaa muista vastaavista. Näitä 05-> Mustangeja on kuitenkin eteläisessä Suomessa sen verran reilusti myynnissä että parinkin koeajaminen ei ole iso vaiva.

Renkailta tuo vaiva minunkin mielestä kuulostaa, varsinkin jos ne on juuri vaihdettu. Pikkuvika sinänsä, todennäköisesti. Mutta myyjän selitys parin viikon seisonnasta ja sen jälkeisestä renkaiden tärinästä ei voi pitää paikkaansa. Kyllä auton täytyy seistä paljon pidempään ennenkuin renkaat alkaa täristämään jos silloinkaan. Itse olisin sen verran v-mäinen ostaja että alkaisin käydä kauppaa vasta sitten kun vika on korjattu. Tuon hintaluokan autoon myyjälläkin pitäisi olla intressejä käyttää se uudestaan rengasliikkeessä tasapainottamassa gummit. Jos taas tämä ei käy, niin aina voi epäillä jotain muuta olevan pielessä tai muita myyjän tarkoitusperiä. Ja toisaalta taas kun itse olet tuon hintaluokan autoa ostamassa niin jos asia arveluttaa niin jokunen kymppi / satanen esim. katsastusaseman kuntotestiin ennen ostopäätöstä ei liene merkittävä, mutta kertoo paljon muutakin autosta.

Onnea autokaupoille ja tervetuloa hienon harrastuksen pariin! :D
Late

-84 Mustang SVO
Jukka
Superpölöttäjä

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Late kirjoitti: Itse olisin sen verran v-mäinen ostaja että alkaisin käydä kauppaa vasta sitten kun vika on korjattu. Tuon hintaluokan autoon myyjälläkin pitäisi olla intressejä käyttää se uudestaan rengasliikkeessä tasapainottamassa gummit. Jos taas tämä ei käy, niin aina voi epäillä jotain muuta olevan pielessä tai muita myyjän tarkoitusperiä. Ja toisaalta taas kun itse olet tuon hintaluokan autoa ostamassa niin jos asia arveluttaa niin jokunen kymppi / satanen esim. katsastusaseman kuntotestiin ennen ostopäätöstä ei liene merkittävä, mutta kertoo paljon muutakin autosta.
Late kiteytti taas hyvin omatkin ajatukseni ja tuohon ei jäänyt lisättävää.
-Jukka-
Pappacosworth
Aina äänessä
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Itse olen huomannut että nämä harrasteautot on pohjattomia rahareikiä, lähtökohta on syytä olla isoilta asioilta kunnossa: kori, riittävän iso moottori, perusulkonäkö. Kaikki muuthan saa rahalla kuntoon, jos jokin osa hajoaa niin saapahan ostaa parempaa tilalle. Tietysti asiaan vaikuttaa onko mahdollista tehdä itse korjaus/parannushommia.
images.jpg
images.jpg (11.37 KiB) Katsottu 5380 kertaa
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Vastaa Viestiin