Latausvalo alkoi palaa.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Harley1000
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Touko 2010, 21:54
Auto: Ford Mustang GT95

Latausvalo alkoi palaa.

Viesti Kirjoittaja Harley1000 »

Haloo veljet ja siskot
Auto Musse 1995 5.0. Tänään kun auton tallissa starttasin niin pelitti ihan normaalisti ja käytin n.2min ei mitään ongelmia, ja normaalisti sammutin. Pari tuntia kun oli mennyt piti autolla lähteä ajelemaan heti kun starttasin auton jäi latausvalo palamaan, sammutin auton ja mittari esille, navoista mitattuna näytti 11v.(eli akkuvirralla mennään) Sitten kaikki liittimet,piuhat,sulakkeet tarkistettu. Laturin päästä virtapiuha irti ja autokäyntiin, mittari näyttää suoraan laturista mitattuna latausvirtaa 0.
Voiko laturi morjestaa ihan noin yllättäen vai mistähän alkaisi vikaa etsimään?
APUVA! :huikallo:
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Latausvalo alkoi palaa.

Viesti Kirjoittaja jyge »

Jos hiilet on lopullaan, niin vasaralla kopautus laturin kylkeen. Ajoin joskus pidemmän huikosen siten että aina 20-50 kilsan jälkeen piti käydä monottamassa laturia.. ei kestäny nostaa kierroksia paljoa, kun het lopetti lataamasta. En sit tiedä olisko laturikohtaisia eroja tässä..

Jos säädin on särki tai piuhat irti, niin ei auta tuo.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Latausvalo alkoi palaa.

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

jyge kirjoitti:Jos hiilet on lopullaan, niin vasaralla kopautus laturin kylkeen. Ajoin joskus pidemmän huikosen siten että aina 20-50 kilsan jälkeen piti käydä monottamassa laturia.. ei kestäny nostaa kierroksia paljoa, kun het lopetti lataamasta. En sit tiedä olisko laturikohtaisia eroja tässä..
.
Hyvä konsti, ratakaksseiskasta meni hiilet kului ja tuolla tavalla mentiin kohtuu pitkäänkin. Tosin täällä ei tarvi koputella kun teissä on kuoppia ja töyssyjä sen verran, että kaupunki hoiti täräyksiä autoon niin, että hiilet liukui eestaas ja väliin latasi ja sitten taas ei.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Latausvalo alkoi palaa.

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Vielä sohin omaa latausmurhetta sinne sun tänne. Kiristin laturin hihnan, niin nyt latausjännite näyttää 14V. Akusta mitattuna auto sammuksissa n.12.47V. Eli kaikki ikäänkuin ok, mutta startti ei jaksa pyörittää kuumaa moottoria. Ikävä kun pysähtyy tankille, niin ei käynnisty kuin kolmen tunnin päästä tai apuvirralla. Voisiko olla vain akku huonossa hapessa vai liian lyhyitä ajoja, ettei akku ehdi varautua tarpeeksi? Eikö kuitenkin akusta mitattu 12.jotain V pitäisi riittää moottorin pyörittämiseen myös kuumalla moottorilla?
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Latausvalo alkoi palaa.

Viesti Kirjoittaja Late »

Tahavo kirjoitti:Vielä sohin omaa latausmurhetta sinne sun tänne. Kiristin laturin hihnan, niin nyt latausjännite näyttää 14V. Akusta mitattuna auto sammuksissa n.12.47V. Eli kaikki ikäänkuin ok, mutta startti ei jaksa pyörittää kuumaa moottoria. Ikävä kun pysähtyy tankille, niin ei käynnisty kuin kolmen tunnin päästä tai apuvirralla. Voisiko olla vain akku huonossa hapessa vai liian lyhyitä ajoja, ettei akku ehdi varautua tarpeeksi? Eikö kuitenkin akusta mitattu 12.jotain V pitäisi riittää moottorin pyörittämiseen myös kuumalla moottorilla?
Mitenkäs akkukaapelit ja startin kaapeli, onko kunnosta varmuutta? On huonoon lataukseen ja laiskaan strttaukseen haettu joskus korjausta laturilla ja akulla, mutta kaapelien vaihto ratkaisi. Nekin kuluu ja hapettuu vuosien saatossa
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
CFR-759
Aina äänessä
Viestit: 1551
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66
Paikkakunta: Tampere

Re: Latausvalo alkoi palaa.

Viesti Kirjoittaja CFR-759 »

Aiheeseen kommentti että latausvika saattaa - yleensä tulee todella nopeasti esiin. SN95:n laturissa ei enään ole kovin
pitkät noi hiilet ja kun ne loppuu niin vika voi tosiaan tulla "yllättäin ja pyytämättä". Enkä kannata näitä "vasarakorjauksia".
Laturi pöydälle ja säädin irti. Muista että hiilet - hiilisilta ei ole integroitu säätimeen ja niitä saa erikseen. Myös Haistaa
hyvin jos on Huonoa Sähköä laturissa ollut eli käämitys palanut tms. vakavampaa vauriota.
Ja starttihuoleen kysymys onko startin ympärillä tiiviit peltisarjat vai onko vakio? Monesti tiettyjen peltisarjojen kanssa
pitää suojata startti lämpösuojalla. Akun napajännite alle 12,5 V alkaa oleen vähän alakanttiin jos mittari on luotettava.
Voi kyllä mitata paljonko startatessa putoaa jännite eli jos startti on tiensä päässä. Vanhakantaiset autosähkärit tietää.
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Latausvalo alkoi palaa.

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Kiitos vinkeistä. Noi kohdat käydään seuraavaksi läpi. Enpä tuota startin lämpenemisjuttuakaan ole tullut ajatelleeksi. Peltisarjat on. Vaikuttaakohan akku takakontissa mitenkään tuohon?
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Latausvalo alkoi palaa.

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Jos akku on takakontissa, niin johto pitää olla melko paksu jännitehäviöiden pienentämiseksi. Ihan ei tuo taulukko riitä, startin teho en enemmän kuin 1000W, mutta voi katsoa 24 V puolelta kun tuplaa tehon.
johtimen mitoitus.jpg
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
OT-HT68
Aktiivi
Viestit: 116
Liittynyt: 25 Joulu 2009, 16:13
Auto: 1968 HT, 302, C4
Paikkakunta: Helsinki

Re: Latausvalo alkoi palaa.

Viesti Kirjoittaja OT-HT68 »

Mulla oli käynnistämisen kanssa sama ongelma eli aina kun kävi tankkaamassa sai jännittää että käynnistyykö vai ei. Kun oli tarkistettu liitännät, vaihdettu akku, eristelty peltisarjaa niin lopulta vaihdoin startin. Sen jälkeen ei mitään ongelmia käynnistyksessä...
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Latausvalo alkoi palaa.

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Ostin jo uuden akun ja startin. On kumma jos ei siihen ongelma lopu. Akun hain tuusulan autosähköstä ja startin saan huomenna :)
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Latausvalo alkoi palaa.

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

ei tarvii olla kun huonosti kytkevä maajohto koneen ja rungon välillä niin starttaaminen on hankalaa.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Harley1000
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Touko 2010, 21:54
Auto: Ford Mustang GT95

Re: Latausvalo alkoi palaa.

Viesti Kirjoittaja Harley1000 »

Käämeissä oli häikkää.. Eli kun laturi lämpeni niin lataus säädin otti itseensä ja morjesti....
Onneksi Auto-Sähkö firma käytti laturia suoraan penkissä ja huomasi vian. Olis nimittäin tehnyt sen uudestaan vasta kun olisi ollut autossa taas kiinni ja ajossa :lol:
No nyt pelittää...
Vastaa Viestiin