Jeesatkaa aloittelijaa.

Yleisiä autoharrastusta koskevia asioita ja höpinöitä. Ei tekniset kysymykset yms.

Valvoja: Ville K

kikko
Tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Touko 2005, 18:56

Jeesatkaa aloittelijaa.

Viesti Kirjoittaja kikko »

Moro!

Elikkäs vielä ei ole omaa jenkkiä alla mutta koko pienen iän ajan on sellaista tehnyt mieli. Kasin hörinä nostattaa karvat pystyyn ja hymy vääntyy väkisinkin naamalle. Tällä hetkellä on alla B-Manta ja sitä ennen oli A-Ascona, jotka meikäläiselle ovat olleet niitä helpommin lähestyttäviä unelma autoja.

Koko ajan vaan kaihertaa kun pyttyjä on neljä liian vähän, joten.. Mikä olisi sopiva ensijenkki, kun eniten kiinnostavat 60-70 lukujen poni/muskeliautot?

Päällimäisinä vaihtoehtoina tällä tietämyksellä ovat joko Camaro tai Mustang. Moparitkin kiinnostavat mutta samassa kokoluokassa ei tunnu löytyvän yhtä mielenkiintoisia vaihtoehtoja kuin nuo kaksi ja Charger/Challenger linja on vähän liian järeää.

Käsittääkseni Camaroon ja Musseen löytyy myös helpommin osia ja tietämystä kuin noihin isoihin Mopareihin? Entäs millaisia ovat jenkit yleensä harrastaa, eli onko tekniikka niin yksinkertaista että aloittelijakin pystyy remppaamaan/rakentelemaan ilman sen suurempaa amerikanauto -kokemusta? Sähkölaitteita kun tuntuu jo -84 vuoden Mantassanikin olevan liikaa :)

Kaikenlaiset asialliset vinkit, ohjeet ja mielipiteet ovat tervettulleita!
Avatar
stangrider
Aina äänessä
Viestit: 1341
Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
Paikkakunta: sAVO

Viesti Kirjoittaja stangrider »

Kyllä varmaan osien saatavuuden kannalta Mustang on niitä helpoimpia
jenkkejä. Ja tietysti merkkikerhona FMOC ylivoimaisesti paras :D

Tuosta kerhon pääsivulta, kohdasta arkisto, löytyy osto-opas
early Mustangille...
Muutenkin suosittelen liittymistä ensin kerhoon ja tiedon(tuskan) keräämistä. Tutustumalla alan harrastajiin saat rahanarvoista tietoa
ja et tee niin paljon (vääriä) hankintoja. Olipa valitsemasi harrastuskohde sitten mitä merkkiä tahansa.
kikko
Tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Touko 2005, 18:56

Viesti Kirjoittaja kikko »

Kiitoksia! Täytyypä tarkastaa toi opas ja selata kaikki Veekasit puhki, näin alkuun.
Avatar
harmi80_
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Kesä 2004, 14:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harmi80_ »

kikko kirjoitti:selata kaikki Veekasit puhki, näin alkuun.
Ala sitten ota liikaa letukka-vaikutteita siita veekasista :roll:

Harri
*Fuck aerodynamics, it's power that counts*
-71 Ht, 4V 351C
Avatar
mika
Addikti
Viestit: 176
Liittynyt: 29 Syys 2004, 21:39
Paikkakunta: piippola

Viesti Kirjoittaja mika »

ei kannata ostaa halpaa "ensijenkkiä" tyyliin rujo 6-Musse..... :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

mika kirjoitti:ei kannata ostaa halpaa "ensijenkkiä" tyyliin rujo 6-Musse..... :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Riippuu muuten mitä hakee. Joskus rujo 6-Musse voi olla just se juttu. On tässä nähty niitä autoja joiden on luultu olevan oikein hyviä ja sitten on alkanut paljastua sitä sun tätä, ja loppuviimein kohta on koko auto käyty läpi, aikaa ja rahaa on palanut mutta siitäkin on paljon opittu. Vrt. se rujo, josta tiedetään jo lähdössä että tehdä tarvitsee ja hyvällä säkällä vielä on puoliksi purettukin niin säästyy sekin vaiva. Hintaa menee saman verran mutta aikaa jopa vähemmän.

Tää nyt taas oli tälläinen kommentti.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
mustang cs
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 30 Touko 2004, 22:22

jep

Viesti Kirjoittaja mustang cs »

puhut kyllä asiaa. moni kakku päältä kaunis. :D
Avatar
mika
Addikti
Viestit: 176
Liittynyt: 29 Syys 2004, 21:39
Paikkakunta: piippola

Viesti Kirjoittaja mika »

nojoo suvaittakoon toi 6 rujo mut pisti vaan silmään toi 6....itel se ostoperiaate etku halus tai koko ikäni halunnu mussen javiel fb mallin koneel ja muul väliä ja puntaroinu tarkkaan tonki raadon minkä ostin et mitä se tuo ja kuinka paljon ajansaatos rahaa menee mut pikku juttu raha.sitä tahkotaan kokoajan lisää enempi ja vähempi jakun raadon ostaa ja sen käy läpi ja tekee mieleisekseen ajansaatos ni avot ja kuolemaan asti pidän.kokoajan opin uutta tältä foorumilta ja tarvittaessa saan apua eli jos malli ja vuosi tiedos ja aikaa ja halua on ni eise kuntoa katso....
mustang cs
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 30 Touko 2004, 22:22

mhhh.....

Viesti Kirjoittaja mustang cs »

itse sain ruoste hommelit juuri päätökseen.alussa urakka näytti melko pieneltä,mutta hiekka puhalluksen jälkeen reikää tuntui löytyvän sieltä täältä.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

hmm..

Omana kokemuksena on ettei aina halvin ole halvin... Sellainen siisti mielellään. ja kuutosesta kasiin muutokset kannattaa unohtaa...
Kristo
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 02 Kesä 2004, 13:53
Auto: Mustang -65 Convertible, 200cid, C4
Paikkakunta: Vantaa / Läyliäinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kristo »

Mosse kirjoitti:hmm..

Omana kokemuksena on ettei aina halvin ole halvin... Sellainen siisti mielellään. ja kuutosesta kasiin muutokset kannattaa unohtaa...
Juuri kuutoskoneisen (ok, on pihassa jo V8-mussekin) mussen ostaneena kiva seurata eri näkökantoja... Itse en edes ollut ostamassa autoa mutta tuttavan kautta tuli tietoon auto joka oli aika ohittamaton tarjous. Aluksi vähän karsastin tuota kuutosta koneena mutta mitäs sitten, kone se on siinä missä kasikin! Oikeastaan ainoa mitä kaipaa, on ne kasin äänet... :D

Yleisesti ottaen kannattaa ostaa sellainen auto jonka Haluaa, mieluummin sitten vaikka säästää vähän kauemmin sitä varten mutta eipähän ainakaan kaduta ettei ostanut sellaista autoa jonka halusi. Riippuen onko talli jossa rempata ja etsiikö projektia niin kunto sen mukaan mitä haluaa/mihin on varaa. Jos ei ole varma mitä kannattaa tsekata ja mitä mikäkin remppa voisi kustantaa niin kannattaa tietty kysyä, kysyvähän ei tieltä eksy...
Asiallisen tiedon puute ei saa olla este henkiselle epävarmuudelle.
Vastaa Viestiin