5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
Pitäis luultavasti tääkin käydä hetken kylmänä suuremmilla kierroksilla? mutta ei käy ja pakokaasu haisee todella rikkaalle, tyhjäkäynti aaltoilee hetken käynnistyksen jälkeen, muuten auto lähtee hyvin tulille. Lämpösensorin mittasin, ja mitään vastusta ei siinä kyllä ollut, eli se nyt ainakin on luultavasti kaput. Ilmeisesti noita sensoreita eikä lambaadoja ei näissäkään kannata käyttää muutakuin omaa kamaa ?

Re: 5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
Jees, muistan lukeneeni täällä, et toi 75tkm on tuo suositus vaihtoon, mun kotterossa on 91tkm, ja ehkä noikin vois kohta vaihtaa. Mutta tuo anturi nyt menee tilaukseen ilmanmuuta.

Re: 5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
Lainaan hiukan PetePeen topikkia.
Mulla on omassa Foxissa hiukan kiusallinen vaiva.
Itse toki sen kanssa osaan elää, mut jos joku muu ajaa niin ongelmia tulee.
Kylmänä käynnistyy just niinkuin pitääkin, mutta lämpimänä ei.
Lämpinä kun koittaa käynnistää, niin käynnistyy kyllä mutta sammuu samantien.
Olen antanut moottorin sammua ja veivannut koneen uudestaan tulille ja yleensä toisella starttauksella jää käymään, ei tosin aina.
Tyhjäkäynti siis hukkuu kokonaan.
Mulla on omassa Foxissa hiukan kiusallinen vaiva.
Itse toki sen kanssa osaan elää, mut jos joku muu ajaa niin ongelmia tulee.
Kylmänä käynnistyy just niinkuin pitääkin, mutta lämpimänä ei.
Lämpinä kun koittaa käynnistää, niin käynnistyy kyllä mutta sammuu samantien.
Olen antanut moottorin sammua ja veivannut koneen uudestaan tulille ja yleensä toisella starttauksella jää käymään, ei tosin aina.
Tyhjäkäynti siis hukkuu kokonaan.
-Jukka-
Re: 5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
Samallahan tuokin selvitetään
Joo taidan suosiolla jättää oxygeenihaistelijan vaihdot seuraavalle omistajalle, saattaahan siinävaiheessa olla jo 92tkm mittarissa 


- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: 5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
Ei lambda vaikuta sun alkuperäiseen vaivaan, se haiskahtaa tosiaan lämpöanturin ongelmalta. Mutta ei ole ollenkaan tyhmä ajatus vaihtaa lambdaa jos on orkkis. Tuo 25 vuotta lämpösyklejä, tärinää ja likaa kun ei varsinaisesti paranna mitään komponenttia. Uudella anturilla saattaa koneen käynti parantua ja päästöt ja kulutus pienentyä vaikka vielä periaatteessa toimiva olisikin. Näin oli tuossa minunkin foxissa vaikka mittarissa vasta 75tml, oli 30 vuotta tehnyt tehtävänsä. Ja täältä kanssa ääni motorcraft sähköosille. Omakohtaiset kokemukset ainakin Standardin lambdoista todella huonot, yhden kesän kamaa.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: 5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
Ja Jukalle. Oletkos lämpöanturia tarkastanut / vaihtanut? Tai lambdaa? Ja onkos tyhjäkäynti säädetty oikein eli pistoke tyhjäkäyntiventtiilistä irroitettuna annettuun arvoon ( luokkaa 700 rpm, löytyy konehuoneen tarrasta). Jos on perussäätö liian alhainen niin tyhjäkäyntiventtiili ei aina pysy tahdissa ja päästää koneen sammumaan. Ja irroita ihmeessä se venttiilikin ja putsaa mahdolliset liat pois, voi myös jumitella
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Re: 5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
Lämpöanturi vaihdettu, samoin imuilman lämpöanturi.Late kirjoitti:Ja Jukalle. Oletkos lämpöanturia tarkastanut / vaihtanut? Tai lambdaa? Ja onkos tyhjäkäynti säädetty oikein eli pistoke tyhjäkäyntiventtiilistä irroitettuna annettuun arvoon ( luokkaa 700 rpm, löytyy konehuoneen tarrasta). Jos on perussäätö liian alhainen niin tyhjäkäyntiventtiili ei aina pysy tahdissa ja päästää koneen sammumaan. Ja irroita ihmeessä se venttiilikin ja putsaa mahdolliset liat pois, voi myös jumitella
Lambdoja ei ole vaihdettu. Ei kai ne nyt jo voi olla rikki??

Mun mielestä tyhjäkäynti on ihan ok.
Venttiili on kertaalleen vaihdettu, tai itse asiassa kahteenkin.
Ensin vaihdoin uuden jolla auto ei käynyt tyhjäkäyntiä senkään vertaa. Sen jälkeen putsailin vanhan ja laitoin takaisin jonka jälkeen auto toimi taas.
Voihan toki se uusikin osa olla valmiiksi rikki, samoin se mikä on autossa kiinni.
Tuo on kuitenkin sinänsä erikoinen homma kun auton saa käymään lämpimänä tyhjäkäyntiä, niin se käy kyllä niin kauan kun bensaa vaan riittää.
Kylmänä ei ole mitään ongelmaa.
-Jukka-
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: 5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
Mulla on myynnissä tuo kirja, mulle se ei tarjonnut mitään uutta.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Re: 5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
Taas tuli paljon hyvää tietoa! Täytyykin lähteä tältä istumalta putsailemaan yms. Eilen kun mittailin tuota lämpöanturia, kokeilin mitata sen myös kuumassa vedessä, ei lukemia.

Re: 5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
Sulla ei kyllä taida olla MAF:ia, kun on 87. Vaan on MAP.. eli ei oo ilmamäärämittaria missä olis toi lanka, vaan on paineanturi.
Jos ei sitten nahkahousut oo jälkikäteen muuttaneet, epäilen ettei oo.
Jos ei sitten nahkahousut oo jälkikäteen muuttaneet, epäilen ettei oo.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Re: 5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
Ja sekin vähän riippuu mihin on uutena myyty, californiassa oli kai aiemmin jo maffilla, mulla oli joskus puolivälissä 88 valmistettu Canada-auto, niin oli vielä MAPilla.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Re: 5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
Joo ei oo maffia. Mutta tuon ACT:n ajattelin pestä, tai uusia jos jostain suomesta sattuis saamaan Motorcraftina ?(Tää mun kettuvartalo näkyy olevan myyty uutena nahkahousugyntherille 


Re: 5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
Niin munkin oli, mutta oli canadan malli..
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Re: 5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
Mä tänään just vaihdoin omaan tommosen ACT vai IAT mikä lie, imuilman lämpöanturin, siinähän oli Bosch tekele sen Tatechin jäljiltä, ja eihän tuo vakioboxi sitä ymmärtänyt, sitten löysin vanhan mondeon anturin, ja laitettiin se tuohon cobraan, niin johan alkoi pelaamaan! Mullakin se oli likainen, mutta huljuttelin sitä vähän asetonissa, niin tuli puhtaammaksi, ja eikun kiinni!
Re: 5.0 GT Tyhjäkäynti ja seokset
Kyselin tänään tuota ECT-sensoria, ja samalla tuota ACT:tä. Rs-huolto tampesterissä ja Kajosvaaran Janilta tuli sieltä tieto et löytyy voortin osana
Us-partsissa löytyy myös Standart-motorsin tekeminä, ja noihan on halpoja, mutta onko tuote kakkaa näissä? Joitakin Standartin osia oon aiemmin käyttänyt,eikä niissä ole ollut ongelmia.
Us-partsissa löytyy myös Standart-motorsin tekeminä, ja noihan on halpoja, mutta onko tuote kakkaa näissä? Joitakin Standartin osia oon aiemmin käyttänyt,eikä niissä ole ollut ongelmia.
