Kysymyksiä Toploaderista

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
taksu
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 07 Loka 2004, 22:54

Kysymyksiä Toploaderista

Viesti Kirjoittaja taksu »

Iltaa!

4-lovinen Toploaderi aiheuttaa hieman päänvaivaa.
Laatikko menee aina välillä hieman kummallisesti jumiin.
Yhtäkkiä jos on esim. peruuttanut ja laittaa hetkeks vapaalle ennen ku laittaa ykkösen ja lähtis ajaa eteenpäin niin ei löydy enää mitää vaihteita.
Lisäksi keppi jää sellaiseen asentoo, että siinä asennossa ei ole koskaa mikää vaihde päällä ei edes vapaa.
Keppi ei yksinkertaisesti suostu liikkumaan mihinkään asentoon.
Lääke on olemassa eli purkaa kepin sisäpuolelta irti ja sitten siirtää ruuvarilla sellaista tankoa eri asentoon lootan sisällä.
Kun sen saa paikalleen ja laittaa kepin takaisin niin taas pelaa.

Missä vika?
Onko kenties joku palautinjousi kuoleentunut?
Kukakohan tuon osaisi esim. Pirkanmaalla korjata?
Ja ennen kaikkea mistä tuollainen vika voi yhtäkkiä ilmaantua?

Kiitokset kaikille vastauksista ja vaivannäöstä!

Mikko
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Siis siinä vaiheessa jumiutuu, kun "laitat vapaalle". Tapahtuuko muualtakin kuin pakilta laitettaessa?

Toploaderissa on kolme tankoa vaihdelaatikon sivulla; yksi pakille, yksi 1-2:lle ja yksi 3-4:lle. Ne kaikki on shifterin alla säädettäviä. Tapauksessasi veikkaan että pakin tanko on muutaman millin pielessä eikä estä pakille laittoa mutta kun luulet vaihtavasi pakilta vapaalle niin liikerata ei ihan riitä ja pakin siirtäjä jää hiukan päälle estäen sivuttaisliikkeen kepiltä. Tähän kun lisää todennäköisen väljyyden itse shifterimekanismissä niin jumissahan se on.

Eli taas tarvitaan perinteistä Mustangin pura/kokoa -työkalua eli 1/2" kiintoavainta ja auton alle könyämistä. Siellä kun hetken mietit kumpaan suuntaan tarvitsee säätää että pakilta pois heitettäessä siirtäjä liikkuu hieman enemmän niin ehkä tuo ongelma ratkeaa. Tai sitten ei.

Vika voi yhtäkkiä ilmaantua siten, että siirtäjän ja tangon liitoksen hoitava erikoispultti/mutteri -ratkaisu on menettänyt kierteitä ja tai löystynyt muuten vaan.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Kopekka
Addikti
Viestit: 180
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kysymyksiä Toploaderista

Viesti Kirjoittaja Kopekka »

[quote="taksu"]Iltaa!

4-lovinen Toploaderi aiheuttaa hieman päänvaivaa.
Laatikko menee aina välillä hieman kummallisesti jumiin.

8) Jos rajusti käsitelty auto, niin katsoppa ensin että laatikko on kytkinkopassa kunnolla kiinni. Sitten vaan linkkitankojen takapäästä säätömutterit löyhälle ja säätöreikään n 6mm tappi kaikkien brackettien läpi. Säätömutterit kiinni ja tappi pois ja eikun koeajolle.
Täältä löytyy ohjeita shift linkage adjust kohdasta 8) http://www.classictiger.com/techtips/to ... opldr.html
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

SHifteri vika, eli kulunut taikka säädöt pielessä...

Mielestäni ei mikään syy vaihtaa Toploaderia alta pois, loistava laatikko.
taksu
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 07 Loka 2004, 22:54

Viesti Kirjoittaja taksu »

Kiitokset kaikille vastanneille.
Ongelma ei vielä ole täysin poistunut, mutta parhaillaan selvittelyt menossa.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

"Sitten vaan linkkitankojen takapäästä säätömutterit löyhälle ja säätöreikään n 6mm tappi kaikkien brackettien läpi. "

Tämä juttu on shop manuaalin ohje säätää linkit kohdalleen. Voi toimia jos kulumia ei ole paljon mutta ainakaan täälläpäin säädöt eivät mene lähellekkään tuolla tavalla. Eli älä ihmettele jos ei mene kohdilleen.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Ite oon pruukannu säätää noi vivut laatikko irti, tai sitten kaveri vaihtaa vaihteita... Eli ite ollaan alla ja katellaan ja säädellään...

Viimeks säädin laatikko irti, kun oli muutenkin purettuna (tai sitten ei oo kavereita :oops: )

Jos shifteri on kulunut kovasti, niin kuin omani, nin ei paljon säätö auta...
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Väljät kepin helat usein aiheuttaa liikaa klappia = lyhyt liikerata
joihinkin tarvikekeppehin saa korjaus sarjaa (hurst) ainakin
jos kepin vivustojen keskitys ei onnistu em tapilla (vapaa asento)
kannattaa katsoa vielä onko vipu itse päässy pyörähtämään siirtäjä
akselilla (kierteet pettänyt yms) muuten on vain säätö sessiot tehtävä
jos sillä saa toimimaan
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Sama vika meikäläisellä, shifteri on niin väljä että "vanha" vaihde jää hiukan päälle ja uusi ei suostu kytkeytymään. Jos tähän "välitilaan" joutuu niin mikään vaihde ei halua mennä päälle, ei edes se vanha. Tosi kivaa ruuhkassa.
Autolla voi ajaa kun vetää kakkoselta kolmoselle niin että käy melkein ykkösen kautta ( vastus tuntuu jo ). Sama kolmoselta kakkoselle päin, melkein nelosen kautta että kolmonen kytkeytyy irti.
Hurstia tilaukseen, muu ei auta.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Heppa-Höperö
Aktiivi
Viestit: 131
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: eteläpohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heppa-Höperö »

Kuinkas ootte saaneet jumiin menneen vaihteen vapautettua?
Jäi Forssan Pick-nickiin tulo "kesken" kun Hämeenkyrössä jämähti kakkonen totaalisesti jumiin.
Vettä tuli kuin aisaa enkä mennyt alle tutkimaan tilannetta, vaan luovutin ja ajelin takaisin kotitalliin 60-70 km/h, onneksi on kolmosen perävälitys..

Ei oo vielä huvittanut tutkia tilannetta tarkemmin, hävetköön nyt Ruuna hetken tekemisiään. Mutta kun katsastuskin olisi edessä tällä kuulla niin jotain kai tarttis tehdä... eli vinkkejä vastaanotetaan. Onko edessä laatikon pudottaminen paikaltaan, vai saako vaihteen jotenkin vapautettua ulkoapäin vipuja vääntelemällä?
Ruunassa on Hurstin shifteri ja vapaan löytyminen on ollut jo jonkin aikaa hankalaa, eli nähtävästi se ei ole ollut ihan nappisäädöissä.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Heppa-Höperö kirjoitti:Kuinkas ootte saaneet jumiin menneen vaihteen vapautettua?

Onko edessä laatikon pudottaminen paikaltaan, vai saako vaihteen jotenkin vapautettua ulkoapäin vipuja vääntelemällä?
Ruunassa on Hurstin shifteri ja vapaan löytyminen on ollut jo jonkin aikaa hankalaa, eli nähtävästi se ei ole ollut ihan nappisäädöissä.
Avaat laatikon kyljessä olevat siirtäjätankojen vivut ja sitten vaan väännät siitä nysästä asennon keskelle (ja pakkivivun pois pakilta, jos nyt siellä sattuisi olemaan).

Hurstissa on reikä shifterin alaosassa. Kun asennat vivuston takaisin, tökkää tikku tuohon reikä ja sitten säädät vivuston pituudet siten, että vaihteen ollessa vapaalla tikku menee siihen reikään.

Mikäli tankojen puslat ovat huonokuntoisia ja lukkojouset väsähtäneet, niin hanki Pit Pack joko teräs- tai nylonpuslilla.
http://store.summitracing.com/default.a ... p&N=400134

Mikäli siirtokampaan tuleva "reikälevy" tai siihen tuleva tappi ovat kuluneet, niin niitä saa Hurstilta
http://go.mrgasket.com/ProductDetails.a ... election=3
http://go.mrgasket.com/ProductDetails.a ... election=3

Mikäli itse shifteri on kulahtanut, niin Mark Toploaderheavenista on tehnyt ohjeet sen kunnostamiseen, mutta nyt niitä ei näkynyt hänen sivuillaan. Liekö mrgasket vaatinut niiden poistamista? Sieltä löytyy kuitenkin seuraava Fordin omaan shifteriin ohjeet, niitä soveltamalla voinee päästä johonkin tuloksiin.
http://www.toploaderheaven.com/diagnosi ... oblems.htm
Avatar
Heppa-Höperö
Aktiivi
Viestit: 131
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: eteläpohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heppa-Höperö »

Suuret kiitokset kattavasta vastauksesta!
:D
Vastaa Viestiin