Takapyörä jumittaa

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Pantse
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Marras 2012, 14:48
Auto: Fastback 1968

Takapyörä jumittaa

Viesti Kirjoittaja Pantse »

´68 FB, C6 , 9", vaihdettiin perään pinion stefa ja kardaanin ristinivelet, nyt tuntuu ,että jotain on jumissa kun pukeilla ollessa ei pyörät ei liiku kunnolla koko kierrosta, väkisin pyörittämällä onnistuu, jarrut jumissa vain onko muita ajatuksia mistä pitäisi ongelman ratkominen aloittaa ?
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Takapyörä jumittaa

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Vaihdoitteko uuden krymppi renkaan laakereiden väliin? Pahin uhkakuva tuossa on että hammaskosketus on muuttunut, eli murikka alas ja tarkastamaan, jos ei jarruista löydy vikaa. Jos rumpujarrut niin pyörä ja rumpu irti niin näkyyhän ne siitä. Tuon nyt varmaan itsekin olisit seuraavaksi tehnyt..

(edit: Jos stefa vuotaa, niin laakeritkin lienee kulunut. Laakerisarja ei noihin paljoa maksa. Työtä tietty vähän, mutta saapahan siitä sitten muutamalla sadalla perän kuntoon piiitkäksi aikaa.)
Avatar
4.6 Snake
Aktiivi
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Marras 2007, 23:45
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Takapyörä jumittaa

Viesti Kirjoittaja 4.6 Snake »

Saatko Kaara mitattua pinionin kohdalta pintalämpöjä kuinka ylös nousee ? itsellä uusi välitys ja murikan lämmöt hiukan huolestuttaa. Puolituntia ajoa 80km/h alueella ja lämmöt on 80-100 C riippuen kuinka paljon antaa löylyä (pinionin kohdalla) takakoppasta mitattuna noin 50 C.
Avatar
Pantse
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Marras 2012, 14:48
Auto: Fastback 1968

Re: Takapyörä jumittaa

Viesti Kirjoittaja Pantse »

Stefaa vaihdettaessa ei vanhaa krymppiä ollut kokoonpanossa lainkaan , mutta uusi sinne kuitenkin asennettin ja shop manuaalin mukaiseen momenttiin pinion mutteri kiristettiin, muutenkin setti näytti hieman oudolta, stefa oli vanhan liiton nahkastefa ja samanlainen uusi sinne leivottiin kiinni, murikan pinion koppaan ei normaali stefa sovi. Ei kai auta kuin purkaa murikka ja selvittää mistä kiikastaa, kai näissä normaalisti kuuluu olla krymppi paikoillaan, jostain syystä se on jätetty pois edellisen rempan yhteydessä.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Takapyörä jumittaa

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Nyt taisi edellisen bloggarin oikoluku ontua? Eli joku kyläseppa oli tehnyt edellisen remontin, ja jättänyt krymppirenkaan pois. Näin minä tuon ymmärsin.
Avatar
Pantse
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Marras 2012, 14:48
Auto: Fastback 1968

Re: Takapyörä jumittaa

Viesti Kirjoittaja Pantse »

Todennäköisesti pinion preload säätö ei osunut kohdalleen, avaan tänään setin ja katsotaan miltä krymppi näyttää.

Olisiko syynä krympin puuttumiseen setistä löytynyt shimmilevy carrier housing/pinion reitainerin välissä , setti toimi ilman krymppiäkin sen verran mitä ehdin kesän aikana ajella ennen remppaa ainoa ongelma oli stefan öljyvuoto.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Takapyörä jumittaa

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Mielestäni tilanne ja sen kuvas näyttää siltä, että tiedossa on perä remonti ellei nyt tehdä kaikea oikein.
Kyseessä stefan vaihto joka saattaa johtaa koko välityksen tuhoutumiseen ja samalla menee myös kaikki laakerit.
Ehkä olisi hyvä nypätä koko murikka pöydälle ja tehdä kaikki kunnolla niin saattaisi vielä jotain pystyä pelastamaan.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Takapyörä jumittaa

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

kaara91 kirjoitti:Kyllähän se ilman krymppiäkin toimii jonkun aikaa, mutta ei varmasti kuten on suunniteltu. Mutteri jää vaan silloin hyvin pieneen momenttiin, kun laakerin esijännitys vaan on vastassa. Krymppi antaa mahdollisuuden kiristää mutteri yli pinjoniin kohdistuvien max voimien käytössä ja silti esijännitys saadaan pysymään oikeana, jolloin ylikuoritukset ja nykäisyt ei vaikuta esijännitykseen
Juurikin näin, eli joko väännetty liian kireälle ja pilattu laakerit ( Miltäs ne näytti avatessa?) tai sitten mutteri on päässyt löystymään ja välitys saattaa olla jo ottanut itseensä. Murikka pöydälle ja osiksi.
Avatar
Pantse
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Marras 2012, 14:48
Auto: Fastback 1968

Re: Takapyörä jumittaa

Viesti Kirjoittaja Pantse »

No niin, nyt on murikka auki ja laakerit & rattaat ovat ehjä, krymppi ei ollut painunut kasaan ja pinion pääsi ilmeisesti liikkumaan taakse ja jumitti akselin, joten pinion preload jäi liian löysälle.
Ei muuta kuin uudestaan vermeet kasaan ja tällä kertaa riittävän kireälle.
Vastaa Viestiin