Putkisto?
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Putkisto?
Flowmasterin Delta 40 on yksi paskoin vaimennin mitä olen ikinä omistanut. Hyvää siinä on casen mataluus suhteessa putkikokoon, mutta äänenvaimentimesta ja Delta 40:stä ei voi puhua samana päivänä. Flowmasterin vaimentimet ovat muutenkin vähän tukkoisia ja äänekäs kammiovaimennin kuten Delta 40 on yleensä testien häntäpäätä virtaustenkin osalta. Tätä asiaa tuli kaiveltua joskus ja päädyin Dynomaxin Ultraflow läpivirtausvaimentimiin. Ne eivät virtausta ahdista juuri yhtään ja siitä huolimatta vaimentavat tehokkaasti sekä empiiristen kokemusten sekä testien perusteella. Putket tuonti hiekkapellille taka-akselin alakautta on vähän poikien juttuja, tee niillä ylityksillä vaan niin pienennät mahdollisuutta siihen että ääni jää poukkoilemaan auton alle. Dynomaxit siihen, taka-akselin ylitykset ja hiekkapellin alta ulostulot. Jos ei vaimene tarpeeksi niin hankit Dynomaxit race bulletit vielä häntäpäähän - leikkaavat vielä 2-4 db pois äänestä ja db on eksponentiaalinen suure joten toimii.
Ulostuloille on tasan kaksi paikkaa, auton takapuskurin & hiekkapellin alta & lävitse tai sitten auton kyljestä, mutta alle jättäminen ei ole JLS sun tapaista alkuunkaan - taisi kiire yllättää joskus vai?
Ulostuloille on tasan kaksi paikkaa, auton takapuskurin & hiekkapellin alta & lävitse tai sitten auton kyljestä, mutta alle jättäminen ei ole JLS sun tapaista alkuunkaan - taisi kiire yllättää joskus vai?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Putkisto?
putkenpäät on tuotu ulos sivuta ja takaa. nyt ne jää alle eikä mölyssä ole mitään eroa.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Putkisto?
Kiire? Auto on ollut ajossa kuukausi ennen vappua. Tässä ei voi kiireestä puhuakaanFastback kirjoitti: Ulostuloille on tasan kaksi paikkaa, auton takapuskurin & hiekkapellin alta & lävitse tai sitten auton kyljestä, mutta alle jättäminen ei ole JLS sun tapaista alkuunkaan - taisi kiire yllättää joskus vai?

Sivuputket olis mieluisat, mutta runkojäykkärit on tiellä. Akselin ylitykset on vaikea tehdä panhardin läpi. Eli tulevaisuudessa taitaa vaihtoehdot olla dumppi vaimentimen jälkeen ennen akselia tai pätkät akselin ali. Vaimennin sen mukaan että vaimentaa riittävästi, mutta ei liikaa. Tää on sellaista sika säkissä kokeilua.
Jossain oli vaimennin testejä, en löytänyt googlettamalla.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
Re: Putkisto?
http://www.mustangandfords.com/parts/m5 ... ison-test/jls kirjoitti:Jossain oli vaimennin testejä, en löytänyt googlettamalla.
http://pypesexhaust.com/p-13194-dyno-tests.html
The results in HP order:
1.Flowtech Warlock (open) 374.2 hp/ 333.1 tq
2.Bassani Real Street 373.7 hp/ 333.8 tq
3.Hooker Maxflow 373.5 hp/ 333 tq
4.Borla XS 373.3 hp/ 332.6 tq
5.Magnaflow 372.8 / 332.5 tq
6.MAC 372.3 hp / 331.5 tq
7.Flowtech Afterburner 372.3 hp/ 330.1 tq
8.Hooker Aerochamber 372.1 hp/ 330.4 tq
9.Bassani 372 hp/ 333.5 tq
10.Spintech 371.6 hp/ 332.2 tq
11.Edelbrock Performer RPM 370.9 hp / 331.3 tq
12.Borla XR1 370 hp/ 334 tq
13.Flowtech Terminator 369.5 hp / 331.3 tq
14.Dynomax Ultra Flo 369.4 / 333.2 tq
15.Flowmaster 369.4 hp / 331.8 tq
16.Flowtech Warlock 366.3 hp / 325.3 tq
17.No muffs 365.2 hp / 330.1 tq
Sound Off in Quietest to Loudest (Decibels):
1.Borla XS, 80db at idle, 90db at 2,000 rpm, 110db at WOT.
2.Hooker Maxflow, 80db at idle, 90db at 2,000 rpm, 120db at WOT.
3.Magnaflow, 82db at idle, 91 at 2,000 rpm, 114db at WOT.
4.Flowmaster, 82db at idle, 93 at 2,000 rpm, 115db at WOT.
5.Flowtech Warlock, 83db at idle, 92 at 2,000 rpm, 112db at WOT.
6.Dynomax UltraFlo, 83db at idle, 94 at 2,000 rpm, 113db at WOT.
7.Borla XR1, 83db at idle, 96db at 2,000 rpm, 118db at WOT.
8.Bassani Street, 83db at idle, 96db at 2,000 rpm, 120db at WOT.
9.Edelbrock RPM, 84db at idle, 93db at 2,000 rpm, 118db at WOT.
10.Bassani Real Street, 84db at idle, 96db at 2,000 rpm, MAX. (120+db).
11.Flowtech Afterburner, 86db at idle, 94db at 2,000 rpm, 115db at WOT.
12.Flowtech Terminator, 86db at idle, 94db at 2,000 rpm, 119db at WOT.
13.Hooker Aerochamber, 87db at idle, 94db at 2,000 rpm, 114db at WOT.
14.SpinTech, 87db at idle, 97db at 2,000 rpm, 116db at WOT.
15.MAC, 87db at idle, 98db at 2,000 rpm, 119db at WOT.
16.No Muffler, 91db at idle, 103db at 2,000 rpm, MAX. (120+db).
PS. noita ovaali putkia on saatavilla esim.
http://www.spintechmufflers.com/
http://www.streetrodderweb.com/tech/130 ... t_systems/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Putkisto?
Vaimennin testejä oli runsaammin tarjolla pari vuotta takaperin. Näidenkin taulukoiden valossa, sekä mitä isojen poikien forumeilla suositeltiin niin valintani oli tuo Dynomax. Kalliithan ne ovat kun ovat rosteria, mutta kirpaisee vaan kerran mitä olen huomannut.

tai täältä:
http://www.exhaustsoundclips.com/cfm.pdf

tai täältä:
http://www.exhaustsoundclips.com/cfm.pdf
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Putkisto?
Mielenkiintoista huomata, ettei virtaus (cfm) korreloi suoraan tehon suhteen.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Putkisto?
Tekis kyllä mieli vaihtaa nuo Flowmasterin mölinäpöntöt pois, ja laittaa oikeat vaimentajat!
Hyllyssä olis simonssin läpivirtaavat, mutta sisään ja ulos on keskellä, joten ne ei oikein käy muuhun putkistoon.Kai se olis ostettava uudet vaimentajat joissa tulo ja lähtö eri kulmissa.

Re: Putkisto?
Onko kellään tietoa miten toimisi ihan "X" yhdysputki ( suoraan läpi ) keskellä??
1966 HT 347 Stroker
Re: Putkisto?
X-putkistossa hiljentää sen jytinän aika hyvin pois, ainakin omien kokemuksien mukaan..
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Putkisto?
Toissa kesänä vaihdoin äfämmät Dynomaxin Super Turboihin ( tyhmä, kun en jo viittä vuotta aikaisemminTopias74 kirjoitti:Tekis kyllä mieli vaihtaa nuo Flowmasterin mölinäpöntöt pois, ja laittaa oikeat vaimentajat!Hyllyssä olis simonssin läpivirtaavat, mutta sisään ja ulos on keskellä, joten ne ei oikein käy muuhun putkistoon.Kai se olis ostettava uudet vaimentajat joissa tulo ja lähtö eri kulmissa.


- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Putkisto?
Veikkaan, että testivetojen välillä ei bensasyöttöä ole optimoitu kohdalleen, eli joko suuttimet olleet liian pienet tai suuret kaasarivehkeessä ja jos ollut efi niin tuskin on lambda arvoja paljoa tuijoteltu. Borlat ovat varmasti hyvät vaimentimet ja saa vastinetta rahalle, mutta epäilen että niiden kohdalla on sattunut kaikki tähdet kohdilleen eli kaasarin suuttimet ovat olleet sopivat juuri tämän vaimentimen virtaukselle. Testin autohan oli joku uudempi taneli, mutta niitä on aika paljon karputraattorille konvertoituna amerikan niemellä.Mexico65 kirjoitti:Mielenkiintoista huomata, ettei virtaus (cfm) korreloi suoraan tehon suhteen.
Vaimentimien etäisyys kollektoreista, kollektorien mitta, putkien pituus yms vaikuttavat lopputulokseen. Hyvin korkealle arvostamani Jon Kaase sanoo, että vaimentimilla ja niiden sijoituksella voidaan tussaroida paljon tehoa. Vastaavasti Joe Sherman (jos nimi jollekin jotain kertoo) niin sanoo, että vääränlaisilla vaimentimilla, etäisyyksillä voidaan reippaammassa motissa hävitä 80 hv.
Sen verran olen karakaisen kanssa samalla linjalla, että jokainen katiska on vähän tapauskohtainen. Toinen iso tärkeä seikka on se, että katuautossa käytäntö useimmiten määrittää putkiston ei niinkään paras mahdollinen paikka&muoto&halkaisija&pituus tehontuoton kannalta.
---------
lisäys:
klassinen esimerkki on nämä vastapaine koulukunta, jonka mielestä pakoputkistossa pitää aina olla vastapainetta. Useasti tämä johtuu siitä tosiasiasta, että kun dynossa ajetaan ilman putkistoa niin tehot tippuvat ja syy on siinä ettei suuttimia suurenneta. Ilman putkistoa vastapaine tosiaan puuttuu, pakokaasut poistuvat vähän turhan rivakasti ja motti vetää laihalle kun kakku karkaa liian nopeasti sylinteristä ennen pakoventtiilin sulkeutumista overlapin aikana. Sitten vannotaan vastapaineen nimeen ja ajetaan putket kiinni. Tämä asia on yleisesti tunnistettu, että jos putkisto tiputetaan niin suuttimia pitää suurentaa tai ruiskukoneessa suuttimien aukioloaikaa pitää pidentää jotta saadaan hyöty irti putkiston poistosta. Tilanne toki muuttuu jos putkisto on niin avara ettei vastapainetta juuri synny, sanotaan nyt taas että kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Esim minun motin spekseillä on laskettu pakosarjojen ja putkiston optimimitat, primäärien halkaisijat&pituus, kollektorien halkaisija/pituus, putkiston pituus, vaimentimien sijainti, x tai h-putken etäisyys kollektoreista jne.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Putkisto?
Ei toiminut mulla hiljentäjänä. Oli X ja on vieläkin. Jytinä oli kyllä oikea sana kuvaamaan sitä järkyttävää meteliä, kuului kauas ja rakennusten sisälle.Ville K kirjoitti:X-putkistossa hiljentää sen jytinän aika hyvin pois, ainakin omien kokemuksien mukaan..
Mun empiirisen tutkimuksen mukaan putken tuonti auton alta tai muotoillaan paremmin: putki vaimentimen jälkeen vaikuttaa todella paljon vaimentavasti. Nyt akselin ylitysten kanssa on kuin eri auto, jopa liian hiljainen. Ei uskois samaksi putkistoksi.Galaxie61 kirjoitti: on tuotu ulos sivuta ja takaa. nyt ne jää alle eikä mölyssä ole mitään eroa.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
Re: Putkisto?
Mulla kun 5.0:aan laittoi alkuperäsen H:n tilalle X:n ja peltisarjat vaihtui paremmin virtaaviin muun putkiston säilyessä ennallaan, niin äänet oli melkein pettymys kun tuli niin hiljainen..
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Putkisto?
Jos peltisarjat on pienet niin se "pläikää" niin perusteellisesti, vaihdos isompiin väljempiin pakosarjoihin laskee ääntä. Empiirinen tutkimus, 1 7/8" primääri pakoset ja 520 cid motti - meteli päätä huumaavaa, kuuli kaverin tulevan monen kilometrin päästä. Ainoa muutos oli, että siirtyi 2 1/8" primäärisin pakosarjoihin, niin kuuli enää 700 metrin päästä. Omistaja muuten ihmetteli dB tason laskua pidemmän aikaa.Ville K kirjoitti:Mulla kun 5.0:aan laittoi alkuperäsen H:n tilalle X:n ja peltisarjat vaihtui paremmin virtaaviin muun putkiston säilyessä ennallaan, niin äänet oli melkein pettymys kun tuli niin hiljainen..
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Putkisto?
Kysyinköhän jo sitä, kun magnaflow rosteriputkistolla on auton sisällä nyt karmea meteli, mutta kun ajaa väh.120mailia/h, niin meteli katoaa kokonaan? Mistähän se johtuu? Lisäksi ovatko kammiovaimentimet kovempi ääniset kuin läpivirtauspöntöt? Luulin sen olevan toisin päin. Sitten alkuperäinen käsijarrumekanismi piti purkaa uuden putkiston tieltä, niin onko kellään kokemusta sen mekanismin suhteen miten sen voisi rakentaa fiksusti uudelleen? No hankala varmaan vastata kun ei näe sitä.