Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
se on jo tuuman verran halkasijaltaan isompi kuin 245/45-17 mikä lienee vakio koko.
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Jenkkien 1/14 Hot Rod lehdessä oli rengasvertailu. Ylivoimaiseksi voittajaksi valittiin Dunlop Direzza ZII. Muut testatut renkaat paremmuusjärjestyksessä: Hankook Ventus R-S3 Z222, BFG G-Force Rival, Falken Azenis RT615K, Michelin Pilot Super Port, Bridgestone Potenza RE-11, Nitto NT05.
Mitään omakohtaisia kokemuksia noista ei ole joten lisätiedot kannattaa lukea lehdestä
Sent from my iPad using Tapatalk
Mitään omakohtaisia kokemuksia noista ei ole joten lisätiedot kannattaa lukea lehdestä

Sent from my iPad using Tapatalk
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Noita bfg Rivaleita on ylistetty myös valveutuneissa piireissä, ei todellakaan vain maksetuissa mainoksissa. Myös hankookin uudesta olen lukenut yhden positiivisen kommentin.
Formulan renkaista on turha haaveilla, edes aikaajo sellaisesta. Kisa rengas kuulostaa tietty hyvälle valinnalle, mutta katuvessassa vaan ei ole tarpeeksi downforcea edes renkaan saamiseen oikealle lämpöalueelle. Eri asia on sitten lähes katuautoon suunniteletu rataslicksi.
A
Formulan renkaista on turha haaveilla, edes aikaajo sellaisesta. Kisa rengas kuulostaa tietty hyvälle valinnalle, mutta katuvessassa vaan ei ole tarpeeksi downforcea edes renkaan saamiseen oikealle lämpöalueelle. Eri asia on sitten lähes katuautoon suunniteletu rataslicksi.
A
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Hot Rod lehti ja TireRack testasivat renkaita ProTouring auton alla Slalom tyyppisellä radalla.
Linkki, (jossa ei paljon nähtävää):
Kuvassa tulokset, joihin näissä pitää tietysti suhtautua varauksella. Ammatti testi ajaja vetää Niket jalassa... NT-05 yllättävän kaukana takana, mutta toisaalta taitaa olla vanhemasta päästä designiltaan. Kolmen kärki erottuu melko selkeästi.
Linkki, (jossa ei paljon nähtävää):
Kuvassa tulokset, joihin näissä pitää tietysti suhtautua varauksella. Ammatti testi ajaja vetää Niket jalassa... NT-05 yllättävän kaukana takana, mutta toisaalta taitaa olla vanhemasta päästä designiltaan. Kolmen kärki erottuu melko selkeästi.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Juu ei voi omia testikierroksia pitää pohjana. Viimekesänä uusilla gummeilla ajoin melkein koko lämmittelykierroksen Alastarossa!kaara91 kirjoitti:Tuossa tuo "voittaja". Jos tuohon on uskominen, niin nuo nittothan on todella huonot renkaat, mikä kyllä vahvistaa omia epäilyksiänikin/ kokemuksia hyvinpitkälle. Ei ne huonot ole, mutta uskon että varmasti parempiakin löytyy, kuten tuo testikin kertoo.
Tässä kuitenkaan montaa 1000€ rengassettiä pysty kokeilemaan joka vuosi. Rupee oleen muutoinkin noita puoliksi ajettuja jo muutama rengaskerta.
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... irezza+ZII

Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Dunlop M Section CR65 Tyre, tulaisia tuli hankittua 5.50- 6.00 x 15, eli pari sarjaa (tosin vähän käytettyjä.
Renkaat ei ehkä ole parhaat kerhokäyttöön mutta kokeilaan myös noita historic renkaita.
Renkaat ei ehkä ole parhaat kerhokäyttöön mutta kokeilaan myös noita historic renkaita.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Joo, ja periaatteessa Nittolta voisi olla BFG Rival:a vastaan NT-01, eikä tuo NT-05 MIkäsähn näissä on TW?
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
meinaat tosissas että sun mosse kulkee niin kovaa että saat tollaset kumit lämpenemään niin että alkavat pitämään niinkun on suunniteltu.kaara91 kirjoitti:Paras on, mitä leveämmän saat alle pyörimään. 385 levee rengas ei ole varmasti paska kumista valmistettu oli halkaisija mikä tahansa profiilista riippumatta, jos se on urheiluautoon valmistettu. Ja taatusti pitää tehokkaassakin kotterossa oli laji mikä tahansa. Ei ole vaikea huomata, miksi oikeissa kilpailuissa renkaan max leveydet ja koko on määritelty.
Kerhossahan ei ole määritelty renkaita ratapäiville, vai onko. Parhaat renkaat mitä minä näkisin tähän tapahtumaan on hankkia turboaikakauden F1 3 kierroksen vaikka käytetyt aika-ajorenkaat. Veikkaan, että ei kummoisia tehoja tarvita, saati sitten vajaatehoista isolohkoa, jotta suut menee rinkuloille pelkästä ihmettelystä.

"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Kokeilkaa vaikka Dunlopin CR 82:sta
Löytyy hylystä, koko leveys 445 mm
530/1600-15
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... -cr82-tyre
Vaan taitaa tulla jarrujen kanssa ongelma.
Löytyy hylystä, koko leveys 445 mm
530/1600-15
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... -cr82-tyre
Vaan taitaa tulla jarrujen kanssa ongelma.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
F1 rengas valmistajat? Pirelli = osaa tehdä sontaakin. Bridgestone = osaa tehdä sontaa... jne... Noita pieneriä saa minkälaisia vaan kun latoo taalaa pöytään, saa lähes millä vaan seoksellakin. Meidän vakiotanareilla on paljon yhteistä Lambojen kanssa, jopa niin paljon että on kummassakin neljä rengasta ja ratti!!!kaara91 kirjoitti:Ei tuo renkaan lämpiäminen tehosta välttämättä ole kiinni, kuin suoraan ajossa. Olette kait huomanneet miten F1 kisoissakin safety carin perässä pidetään renkaita lämpimänä. Ja varmaan sama onnistuu painavammassakin autossa helpommin kun kaarteisiin ei tarvitse jarrutella yhtä tehokkaasti, kuin nyt näillä harraste katukumeilla. Harjoitusrenkaat tuolla aikakaudella oli muutoinkin parin kierroksen renkaita, jotka ylikuumenivat ja kuluivat loppuun jos niillä ajettiin useampi kierros yhtäjaksoisesti. Niiden pito on muutoinkin kylmänäkin jo sitä luokkaa, kun näiden meidän harrasterenkaiden parhaimmisto lämpimänä.
Enemmänkin arveluttaa renkaan kantokyky, joka saattaa sotkea tuon homman. Renkaat jotka on suunniteltu autoon, joka painaa vain 600kg eivät välttämättä toimi yli tuplasti-3 kertaa painavammassa autossa vastaavalla tavalla. Kantokyky muodostuu ongelmaksi, jolloin rikkoontuminen 2 kankaisella tukirakenteella muodostuu ongelmaksi. Samoin elastisuuden kasvu myös vastaavasti lämmittää rengasta pyöriessään enemmän. Auton keveys muodostaa sen ongelman renkaan pysymisestä lämpimänä, koska kevyemmällä autolla kitkaan kuluva teho on myös pienempi ja näin rengas vastaavasti lämpiää vähemmän. Mikroautossa tämä on helppo huomata. Samoin rekassa 80 kilometrin nopeudella vajaa rengas voi rikkoontua lämmetessään ja räjähtää pelkästään kitkan vaikutuksesta. Joku vois osata kaivaa jonkun linkin, onko joku kokeillut noita jossakin kevyessä harrasteautossa. Saattaa olla, että eivät helposti jakele niitä yleisölle. On kuitenkin high teckkiä rengasalalla.
Ja löytyyhän -80 luvun lambostakin 345 leveet takarenkaat jo vakiona. Niitäkin tehdään nykyisin vain tilauksesta kyseiseen autoon pieninä sarjoina ja valmistaja on kuulemma sama kun F1 renkaissakin. Eli vain muutama valmistaja. Ja silloinkin kun F1 autoihin tilaukset on ensin hoidettu. Tehoja oli muistaakseen jotain tuossa kirveellä muokatussa mallissa 340- 400 kieppeillä. Myöhäsimmissä 500.
Sivuraiteille kun lähti, niin raskaassaliikenteessä tienpinnan ja renkaan kulutuspinnan välinen kitka ei räjäytä rengasta, vaan kuorma-auton rengas alkaa itse muodostomaan lämpöä eli renkaan kulutuspinta ja kyljet elävät jatkuvasti aivan liikaa matalilla paineilla ja lämpöä alkaa syntyä. Renkaan räjäyttää renkaan jatkuva muodonmuutos joka syntyy liian matalasta ilmanpaineesta.
Epäilen ettei hitechistä huolimatta kukaan ole testannut rekan tai kuorma-auton renkaita kevyessä harrasteautossa. Saamme varmasti todistaa F1 renkaita tai em. rekan hitech renkaita tulevan suven tapahtumissa kaaran auton alla? Tästähän voi tulla pään avaus?kaara91 kirjoitti:Samoin rekassa 80 kilometrin nopeudella vajaa rengas voi rikkoontua lämmetessään ja räjähtää pelkästään kitkan vaikutuksesta. Joku vois osata kaivaa jonkun linkin, onko joku kokeillut noita jossakin kevyessä harrasteautossa. Saattaa olla, että eivät helposti jakele niitä yleisölle. On kuitenkin high teckkiä rengasalalla.
Jos kerhokahinoissa aikoo aidosti pärjätä niin investointi oikeisiin slickseihin voisi olla kannattava sijoitus, unohtaa kaikki kompromissit ja ostaa valmiiksi sileät renkaat ei kai ne voi olla ees kalliita kun ei ole pintaakaan.
Aidoissa kisarenkaissa on usein hyvin matala kokonaishalkaisija, se sopii early ja tuning autoille, mutta vanhemille '67-'73 laveteille löytyy Good Yearin Sports Car Radialit koossa 28.5x14.5-16, siinä on sopivast jo 16" vanne eli sinne sopii vanteista riippuen 13" jarrutkin sinne (eli 1000hv asti jonkun määritelmän mukaan) ja kulutuspinnalta leveyttä 14.8" eli 375,92mm ja rungolla leveyttä 15.4" eli 391,16mm. Korkeutta on myös asiallisesti 28.5" eli saa isonkin pyöränkaaren täyteen kumia.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 441
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Tällaiset 305/660 18tilasin vauhdin takaamiseksi Natikoissa. Tulee Nitto NT-01 275/40 18 tilalle. Kyllähän kierrosajat radalla paranee huomattavasti aina kun lisätään rengasleveyttä. Todistetusti ainakin Mustangien kohdalla 345 leveyteen asti edessä ja takana (FOX ja s197). Edellyttää tietysti vastaavaa kehitystä koko muun alustan osalta. Slickseissähän on valittavissa eri seoksia jotka taas vaikuttaa lämpenemiseen ja kierroskestoon.
NT-01 tw=100, Rival=200 ja NT05=200. Oma veikkaus on että NT-01 pieksisi vielä Rivalin ihan vaan pehmeämmän seoksensa vuoksi
Taitaa tulla Rivalit kesärenkaiksi niin pääsee testaamaan jossakin vaiheessa.
On muuten melkoisen huvittava valinta Shelbyltä asentaa Shelby 1000 malliin 9" leveät vanteet eteen, tehon ollessa yli 900 hp. Noillehan kun optimaalisesti mahtuu 255 leveys, vaikka kyseinen laite tarvitsisi ehdottomasti kolmosella alkavat nakit..
Antti66HT kirjoitti:Joo, ja periaatteessa Nittolta voisi olla BFG Rival:a vastaan NT-01, eikä tuo NT-05 MIkäsähn näissä on TW?
NT-01 tw=100, Rival=200 ja NT05=200. Oma veikkaus on että NT-01 pieksisi vielä Rivalin ihan vaan pehmeämmän seoksensa vuoksi

Taitaa tulla Rivalit kesärenkaiksi niin pääsee testaamaan jossakin vaiheessa.
On muuten melkoisen huvittava valinta Shelbyltä asentaa Shelby 1000 malliin 9" leveät vanteet eteen, tehon ollessa yli 900 hp. Noillehan kun optimaalisesti mahtuu 255 leveys, vaikka kyseinen laite tarvitsisi ehdottomasti kolmosella alkavat nakit..
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Asialliset slicksit!!! Mitä sitä turhaan antamaan tasoitusta kun slickseillä saa ajaa... 

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 441
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Joo, takapyörätehoa kun on tuliset 300hp niin slicksit = way to go, jos meinaa hätyytellä kärkeäFastback kirjoitti:Asialliset slicksit!!! Mitä sitä turhaan antamaan tasoitusta kun slickseillä saa ajaa...

If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Jos auto painaisi vaikka 1000 kg niin 300 hp todellisella teholla ollaan tuloslistoilla aika korkealla. Toisaalta eipä tartte olla niin tarkkana kaasun kanssa jos olisi 600 hv tai 900 hv.NoNeed4Boost kirjoitti:Joo, takapyörätehoa kun on tuliset 300hp niin slicksit = way to go, jos meinaa hätyytellä kärkeäFastback kirjoitti:Asialliset slicksit!!! Mitä sitä turhaan antamaan tasoitusta kun slickseillä saa ajaa...
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 441
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Auto painaa nyt 1500 kilon nurkilla, voi olla kevyempikin. Tarkoitus on vielä mitata kulmapainot ja säätää jos mahdollista. Kyllä 300 hp riittää sekunnin sisään kärjestä vallan mainiosti. Tavoiteaika on 1:28. Kokonaistuloksissa ei kyllä pärjää, koska varttimaili vaatii jo sitä tehoa enemmän.Fastback kirjoitti:Jos auto painaisi vaikka 1000 kg niin 300 hp todellisella teholla ollaan tuloslistoilla aika korkealla. Toisaalta eipä tartte olla niin tarkkana kaasun kanssa jos olisi 600 hv tai 900 hv.NoNeed4Boost kirjoitti:Joo, takapyörätehoa kun on tuliset 300hp niin slicksit = way to go, jos meinaa hätyytellä kärkeäFastback kirjoitti:Asialliset slicksit!!! Mitä sitä turhaan antamaan tasoitusta kun slickseillä saa ajaa...
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT