
SOPEVA VÄLITYS?
SOPEVA VÄLITYS?
Napsahti tuossa mieleen nyt kun auto muuten iskussa,että jos vaihtaisi peräruuvia tiuhempaan.. nykyinen vissiinkin 3.00 Ajatuksena olisi esim. 3.55 miten paljon tuo sitten vaikuttaa kierroksiin matkanopeudessa?? ja kulutuksen lisääntymisenä?? vai olisiko järkevämpi valinta tuosta väliltä,kas siinäpä pulma 

- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: SOPEVA VÄLITYS?
Selväähän on, että kierrokset nousevat ja bensankulutus kasvaa matka-ajossa koska kierroksia on enemmän. Toisaalta saat hubaa koko rahan edestä. Kiihtyvyys on jotain ihan uutta. Paljonko sun turbiinin stallspeed on ja mikä rengasprofiili taka-akselilla? Välitystä jos vaihdat niin sitten kannattaa harkita jo löysempää turbiiniakin. Jos matka-ajoa et paljoa harrasta niin kerrasta vaan härski turbiini esim. 3000rpm. Ottaa jenkua iloisesti vasten turbiinia ja lähtee joutokäynnilläkin etiäpäin. Bensankulutus taas nousee löysemmällä turbaanilla, mutta kaikki hauska maksaa.
Täältä voit vertailla välityksen merkitystä kierroslukuun;
http://50chevy.freeservers.com/Tire_Height_Changes.html
Tässä hyvä laskuri kierrosluvulle eri vaihteilla, välityksillä ja rengaskoolla;
http://www.project33.com/tiresize.cfm#trans_rpm
Täältä voit vertailla välityksen merkitystä kierroslukuun;
http://50chevy.freeservers.com/Tire_Height_Changes.html
Tässä hyvä laskuri kierrosluvulle eri vaihteilla, välityksillä ja rengaskoolla;
http://www.project33.com/tiresize.cfm#trans_rpm
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Peränvälitys vaikuttaa suoraan suhteessa kierroslukuun. Helppo esimerkki; jos tietyllä nopeudella ennen oli tasan 3000rpm 3.00-välityksellä niin samalla nopeudella 3.55-välityksellä jengaa on 3550.
Itse en suoraan alleviivaa että kierrosluvun kasvaessa varmasti kulutus kasvaa. Riippuen monesta osatekijästä (esim. nokka) tiuhemmalla perällä voi päästä samaan tai alle kuin harvalla perällä, koska käyntinopeus on nopeudessa optimaalisempi koneelle. En näistä mitään tiedä mutta on tuossa ajeltu joka päivä työmatkaa ja tarkkailtu matka-ajossa kolmosella (1:1) ja nelosella (0.73:1) kulutusta, vakuumiarvoja ja A/F-arvoja silmä kovana; esim. maltillisissa nopeuksissa (n. 100km/h ja sitä luokkaa) en ole havainnut ainakaan kovempaa kulutusta vaikka ajan suoralla vaihteella, verrattuna ylivaihteeseen. Kolmosella jengaa n. 2000, ylivaihteella n. 2500, mutta kolmosella selvästi enemmän alipainetta ja kevyempi kulku. Tää nyt on tälläinen kokemus. Olen vaihtamassa laatikkoon, jossa on viitonen 0.80 ja peräksi on tulossa 3.55 (nyt 3.08), sittenhän näkee mihin suuntaan mennään. Hauskuuskerrointa tulee aikakin ämpärillinen lisää, toivottavasti kulutusta ei...
Itse en suoraan alleviivaa että kierrosluvun kasvaessa varmasti kulutus kasvaa. Riippuen monesta osatekijästä (esim. nokka) tiuhemmalla perällä voi päästä samaan tai alle kuin harvalla perällä, koska käyntinopeus on nopeudessa optimaalisempi koneelle. En näistä mitään tiedä mutta on tuossa ajeltu joka päivä työmatkaa ja tarkkailtu matka-ajossa kolmosella (1:1) ja nelosella (0.73:1) kulutusta, vakuumiarvoja ja A/F-arvoja silmä kovana; esim. maltillisissa nopeuksissa (n. 100km/h ja sitä luokkaa) en ole havainnut ainakaan kovempaa kulutusta vaikka ajan suoralla vaihteella, verrattuna ylivaihteeseen. Kolmosella jengaa n. 2000, ylivaihteella n. 2500, mutta kolmosella selvästi enemmän alipainetta ja kevyempi kulku. Tää nyt on tälläinen kokemus. Olen vaihtamassa laatikkoon, jossa on viitonen 0.80 ja peräksi on tulossa 3.55 (nyt 3.08), sittenhän näkee mihin suuntaan mennään. Hauskuuskerrointa tulee aikakin ämpärillinen lisää, toivottavasti kulutusta ei...
Viimeksi muokannut GT-350, 09 Touko 2005, 13:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Hooo Fastback takaisin maanpinnalle
eekäkö ajatus oli et haetaan hieman kiihtyvyyttä,kuitenkaan että matka-ajomukavuus kärsii, eli edelleenkä pikapyrähdys kilpuria ei rakenneta, jaa toisaalta kun tuo perä tietyssä nopeudessa pikkasen ääntää,niin tulisi sekin korjattua, (turpiini on tuossa nyt TCI lauantain erikoinen, n.2000 tartunta) Joo ehkä kuitenkin kompromissi ratkaisu paras, eli hieman kolmen päälle, mitä nyt sitten saatavia välityksiä on? pitee tuumailla..

- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Mulla sama, angaran miettimisen jälkeen päädyin tuohon 3.25 välitykseen.
Näin jälkeenpäin ajatellen tein oikean ratkaisun.
Vaikka turbiini on vakio, niin pidot takarenkaissa ei riitä lähellekään paikoiltaan lähdöissä. Silti matka-ajokaan ei ole huudattamista.
Todellista huippunopeutta auto kulkee 218km/h ennen kuin rajoittaja tulee vastaan.
Tietysti tilanne on eri jos aletaan kiusata autoa slickseillä kelloa vastaan oikein liimaradalla.
Näin jälkeenpäin ajatellen tein oikean ratkaisun.
Vaikka turbiini on vakio, niin pidot takarenkaissa ei riitä lähellekään paikoiltaan lähdöissä. Silti matka-ajokaan ei ole huudattamista.
Todellista huippunopeutta auto kulkee 218km/h ennen kuin rajoittaja tulee vastaan.
Tietysti tilanne on eri jos aletaan kiusata autoa slickseillä kelloa vastaan oikein liimaradalla.

- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Vakio turbaani ottaakin hyvin kiinni alhaalta ja vaikka mussemanin autossa on kiristelty cleveladi ei se ole mitenkään ihmeellistä ettei saa pitoja. Ei löysää limppua käytetä pelkästään paikalta lähtöön. Kaupunkinopeudestakin kun kaasun polkaisee pohjaan niin kierrokset nousevat heti stallin tuntumaan (esim. 3000rpm) ja sitten poistutaan. Jokainen kierroslukumittari omaava tietää sen eron mitä hubaa saa 1500 rpm vs. 3000 rpm. Mielestäni löysiä limppuja kammoksutaan suotta, erään mestarin pikkulohko käyttökikotin sai n. 4000 stallin ja auto muuttui kuin taikaiskusta. Lähtee matalilla kierroksilla ja kone jaksaa nostaa hyvin nopeasti kierrokset vasten turbiinia. Meno on sen mukaista.Mussemaan kirjoitti:Mulla sama, angaran miettimisen jälkeen päädyin tuohon 3.25 välitykseen.
Näin jälkeenpäin ajatellen tein oikean ratkaisun.
Vaikka turbiini on vakio, niin pidot takarenkaissa ei riitä lähellekään paikoiltaan lähdöissä. Silti matka-ajokaan ei ole huudattamista.
Todellista huippunopeutta auto kulkee 218km/h ennen kuin rajoittaja tulee vastaan.
Tietysti tilanne on eri jos aletaan kiusata autoa slickseillä kelloa vastaan oikein liimaradalla.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
-
- Aktiivi
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04 Kesä 2004, 08:17
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Juu ei 289 motin alaväännöillä kovin herkästi gumi sula.. tuo 3.25 tuntuu varsin järkevältä, ja nuo Fastbackin antamat linkit oli hyvät tsekata, esim. ajattelemallani rengasmuutoksella nousisi satasen vauhissa kierrokset n.100rpm ja 3.00-3.25 vaikutus n 200rpm laskurin mukaan. Alunperin ajatuksena oli turpiiniksi laittaa B&M-holeshot 2400 mutta kun sain ton nykyisen sopivasti käytettynä,niin ostinpa sen. Kieltämättä kiehtovaa olis kokeilla eri kompinaatioita, jos olis ylim.tuohta millä mällätä 

- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Tähänkin keskusteluun voisi sanoa jotain manuaalista ja 5:stä vaihteesta. Tämäkin menisi taas manuaali vs. automaatti osastoon, joten sanotaan näin yleisesti, ylivaihdevaihteisto olisi oiva lisävaruste autoon kuin autoon. 3,55 välityskään ei olisi mikään paha esim. 0,67 ylivaihteella (aod wideratio) välitykseksi tulee 2,38.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Tämähän on itsellä aikomuksena, tulevana viikonloppuna vaihtuu 8" perään 3.55
välitys ja joskus enstalven aikana AOD(vm -89) ceenelosen tilalle
. Sittenhän noiden kulutusten ja kierrosten pitäis pysyä taas inhimillisinä! 



-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ylivaihde on ihan kiva. Mulla aod:llä ja 3.55 perävälityksellä satasen vauhdissa kierrokset tasan 2000.
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic