Lämmöistä vielä

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Cakke
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 10:54

Lämmöistä vielä

Viesti Kirjoittaja Cakke »

Moottorin lämmöistä on ollut ennenkin täällä juttua, mutta laitanpas tähän omakohtaisista lämpöhuolistani vähän juttua.

Auton olen hommannut vasta tänä kesänä. Auto on siis vielä "tutustumisvaiheessa".


Mistä vikaa ensin alkaisi selvittää?

Auto on siis täysin vakio vm-65 kone 289 Sytkä, syyläri, vesipumppu, kaasari ovat vakioita tai ainakin alkuperäis tyyppisiä.
Viimeksi muokannut Cakke, 11 Touko 2006, 01:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
2065
Mega-addikti
Viestit: 855
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja 2065 »

moikka

ikävä kuulla että lämpöhuolet vie kesäfiilistä. Niistä ei todellakaan kannata jäädä kärsimään, koska yleensä kyse on aika pikkujutuista. siis kun vakiokoneesta on kysymys.

Itselläni oli tilanne toisinpäin, kaupungissa musti lämpeni. Simppeli ratkaisu oli uusi syylari, letkut, kunnon nesteet ja termari, nyt kehrää kun kissa.

Kuten muut foorumin kokeneemmat osallistujat varmaankin osaa tarkemmin kertoa, lämpöhuolille voi olla monta syytä, ja usein vielä syy voi olla useamman tekijän summa. Normaalien juttujen, kuten nesteiden kunto, määrä ja laatu, termarin kunto, syylarin kunto jne. mulle tuli mieleen vesiletkujen kunto. Muistaakseni siellä sisällä pitäisi olla "jousimainen" kierukka joka ymmärtääkseni estää vesiletkun lyttyynmenemisen kun kovaa paahdetaan. Vesiletkujen huonous ei usein näy kovinkaan hyvin päällepäin..(ovelia pikku pirulaisia...)
Vielä mieleen tuli sytkän ajoitus, joka harvoin kyllä yhdessä muun kanssa saattaa aiheuttaa lämpöhässäkkää. Ja tietysti kannattaa puhdistaa huuhtomalla myös moottorin puolelta vesitiloja, joskus sielä tulee aikamoista mönjää, ei ihme että musti valittaa. Vesipumppukin on tietty olemassa jne......

Ai niin kun avaat moottorin käydessä (VAROVASTI!!!!) jäähdyttäjän tulpan
kupliiko siellä ilma nesteen seassa. Jos kuplii ja on tosi huono tsägä vika voi olla myös koneen tiivisteissä (harvinaista)

Näin lämpöhuolista toipuneena ajattelin vaan sanoa että tilanne ei suinkaan ole toivoton, nyt vaan vikaa etsimään ja toivottavasti musti vielä iloisena laukkaa pitkin keälaitumia.

Tässä vaan muutama pikainen ajatus. Täältä foorumista löytyy varmasti
vielä lisää ihan kunnon asiantuntemusta tästä asiasta.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Toi sytkähän tosiaan voisi olla yksi ongelmakohta, jos alipainekello ja/tai keskipakolimput eivät toimi. Tsekkaa että pelaa. Samoin sytytys kannattaa tarkistaa, ettei ole jo perusasetukseltaan myöhäisellä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
GTCyclone
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 14:57

Viesti Kirjoittaja GTCyclone »

Mulla oli samat oireet, kaupungissa ja hiljaisessa ajossa ei ongelmia mutta maantiellä kuumeni nopeasti. Ongelmana oli tukossa oleva syyläri... siis oikeasti tukossa oleva, sillä toimivia putkia oli nelirivisessä syylärissä enää tusina ja kaikki muut olivat tukossa.

Lopputuloksena oli kennotus (mustangiin saattaa tulla uuden osto halvemmaksi kuin kennostus) Huomenna näen oliko vika kokonaan siinä :)
GTCyclone
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 14:57

Viesti Kirjoittaja GTCyclone »

Niinhän se oli, syylärin tukkoisuudesta johtuvaa... uudella syylärillä saa lykkiä meneen vaik kuin eikä lämmöt nouse kuin just tasan puoleenväliin.

Koneen sammuessa nousee lämmöt tietty, mutta heti kun käynnistää lämmöt laskevat tuohon puoleenväliin. Kesän rippeet pelastettu! ja ruotsiin uskaltaa viikolla lähteä.
Cakke
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 10:54

Viesti Kirjoittaja Cakke »

Nyt sain asennettua autoon uuden syylärin,vesipumpun,termostaatin ja tarkan moottorinlämpömittarin.
Viimeksi muokannut Cakke, 11 Touko 2006, 01:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cakke
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 10:54

Viesti Kirjoittaja Cakke »

Hei muutes! Nyt ajattelin säätää sytkäpuolen kuntoon. Mutta mihis minä sen nyt säädän, meinaan siis että kun kytken ajoituslampun koneeseen ja alan säätämään, niin mihinkä arvoihin laitan?

Vakio 289 kärjellinen jakaja. vm: -65
Viimeksi muokannut Cakke, 11 Touko 2006, 01:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JVU/65-HT
Addikti
Viestit: 387
Liittynyt: 22 Heinä 2004, 07:27
Auto: 79 Lincoln Mark V Bill Blass,
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT, "Skoude" 97- Coupe
Paikkakunta: Pupuputka /Tuusula

Viesti Kirjoittaja JVU/65-HT »

Morjens!!
Laittelin tossa keväällä 65-HT 289/C4 mustiin MSD:n kärjettömän jakajan ja 8 asteen perus ennakolla se pelittää hienosti. Muistaakseni sama 8 astetta oli myös suositus Chiltonin korjaus oppaassa. 8)
-Jarkki-

79 Lincoln Mark V Bill Blass
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT
"Skoude" 97 COUPE :pamputtaa:
Cakke
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 10:54

Viesti Kirjoittaja Cakke »

Ei muuta kun TATTIS
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Paras ennakko on monesti konekohtainen, joten se voi löytyä esim. jostain 7-17 väliltä.

Shop manual sanoo, ettei ennakkoa pitäisi laittaa enempää kuin +5 astetta ohjearvosta. Eli joka tapauksessa voit koittaa esim. 13:ta, jos ei kilise eikä häiritsevästi töki kaupunkikruisailussa niin olkoon siinä. Itsellä on tällä hetkellä V8-autossa 14 ja tuossa kuutosessa 24...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Vastaa Viestiin