Imukanavan koko ja muoto

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Imukanavan koko ja muoto

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Eli minkälainen on ihanteellinen imukanava? Onko se hyvä jos on samankokoinen koko matkalta, vai hiukan supistuva venttiilille saapuessaan?
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Imukanavan koko ja muoto

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

isot pojat isoine moottoreineen kertoivat kauan sitten että sopiva jos mahdollista on 7 asteen supistus imukanavan matkalla (kansi/imusarja). voi olle että tämä tieto on jo vanhentunutta. mutta ei varmaan ihan pusikkoon tuollakaan mene.
oli puheena kun joskus hitsailin muutoksia alumiinilevystä tehtyyn 2 dominaattorin imusarjaan.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Imukanavan koko ja muoto

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Tuli vaan nyt sellainen homma eteen, että tuli ostettua semmonen ruiskuimusarja jossa yläosan muoto ja koko on sama kuin Holleyn Systemaxissa, mutta kannen päässä koko huomattavasti pienempi. Onneksi on jonkun verran varaa vingutella, ja suurentaa sitä kanteen menoa, täytyypä laittaa kuva imukansien kanavakoon eroista.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Imukanavan koko ja muoto

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Tuo varmaan olis kaikkein paras, mutta omaan täytyy tehdä niistä romuista mitä on tullu haalittua. Siinäkin on hommaa kun vinguttelee kaikki rosot pois kanavista. Kunhan sais sit kohdistettua vaan kanavat vielä kohdilleen imusarjasta kanteen.
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Imukanavan koko ja muoto

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

kaara91 kirjoitti:Tuossa parasta mitä tekniikalla saa. Huomaa reikäholkki kaasuläppänä. Idea tuossa loivassa kartiossa on, että kaasun nopeus kasvaa venttiiliä kohden sopivasti, jolloin täytös sylinteriin paranee myös ilmeisesti käytännössäkin, eikä vain pelkissä laskukaavoissa.
vormulakoneet on vissiin sitä parasta suunnittelua mitä olla voi. ei vaan ole käynykkään aikasemmin mielessä tuo suuttimien paikka noissa laitteissa, mutta eipähän ole suutin sekottamassa muotoa kanavassa.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Imukanavan koko ja muoto

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Tässä muutama kuva lähtökohdasta, ja aikomuksista. Täytyy koneistaa tolle välipalalle tommonen välilaippa (tuo pahvimalli) ja kiinnittää siihen tuo ovaali putki. Vaan kumpi olis parempi virtauksien kannalta, semmonen missä tuo välipala on ovaalin putken alaosan tasalla, vai semmonen ratkaisu jossa tuo väliosa nousee vähän n.2-3cm yli ovaalin alatason! Jos ymmärrätte mitä tarkoitan! :lol:
Liitteet
IMG_0361.JPG
IMG_0360.JPG
IMG_0359.JPG
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Imukanavan koko ja muoto

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Ja lisää kuvia! :D
Liitteet
Kanava vs. 1250 tiiviste
Kanava vs. 1250 tiiviste
IMG_0352.JPG
Victorin ja tuo truck imarin kanavaerot
Victorin ja tuo truck imarin kanavaerot
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Imukanavan koko ja muoto

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Ja vielä aikomuksia!
Liitteet
Ovaaliputki ja Lightning kaasuläppä
Ovaaliputki ja Lightning kaasuläppä
IMG_0354.JPG
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Imukanavan koko ja muoto

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Tolle kaasuläpälle pitää löytää vastakappale mutka 90 asteen ja silikoniputki joka menee sit maffille ja ilmanputsarille!
Avatar
MrFairlane
Aktiivi
Viestit: 138
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:17

Re: Imukanavan koko ja muoto

Viesti Kirjoittaja MrFairlane »

kaara91 kirjoitti:Tuossa parasta mitä tekniikalla saa. Huomaa reikäholkki kaasuläppänä. Idea tuossa loivassa kartiossa on, että kaasun nopeus kasvaa venttiiliä kohden sopivasti, jolloin täytös sylinteriin paranee myös ilmeisesti käytännössäkin, eikä vain pelkissä laskukaavoissa.
Jostain on jäänyt päähän että tuolla supistumisella korjataan kanavien virtausvastuksen aiheuttama hidastuminen, mutta tiedä siitä.
Näin mitään virtausopista tietämättömänä päättelen että tuo supistuminen vähentää resonointia, joten keskialue heikkenisi ja huipputehot kasvaisisivat.

Lisäksi väittämäni on että virtausnopeuden kasvaessa, paine putoaa ja bensa sekoittuu paremmin ilmaan.
'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Imukanavan koko ja muoto

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

osattiin sitä ennen sotiakin tehdä "pikkulohkoja" :D

"Mercedes W125 Grand Prix car again. The 1937 Mercedes W125 Data: 8-Cylinder In-line 5,660 CC 646 bhp at 5,800 rpm (The most powerfull gp car ever built up until the late seventies".

"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Imukanavan koko ja muoto

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Kyllähän tää taas karkas aika kauas tosta alkuperäisestä aiheesta! :( Mutta jos jollain ei enää ole tuohon alkuperäiseen enää mitään korjattavaa, niin onko se nyt yhteenvetona niin että paras imukanava vissiin hivenen supistuva ja muuten mahdollisimman sileä ja jouheva, ilman mitään rappuja liitos kohdissa. Pituudella tietysti muuttuu taas vetoalue ja niin edelleen. Mutta eiköhän tämä ollu tässä! Kiitos.
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Imukanavan koko ja muoto

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Topias74 kirjoitti:Kyllähän tää taas karkas aika kauas tosta alkuperäisestä aiheesta! :( Mutta jos jollain ei enää ole tuohon alkuperäiseen enää mitään korjattavaa, niin onko se nyt yhteenvetona niin että paras imukanava vissiin hivenen supistuva ja muuten mahdollisimman sileä ja jouheva, ilman mitään rappuja liitos kohdissa. Pituudella tietysti muuttuu taas vetoalue ja niin edelleen. Mutta eiköhän tämä ollu tässä! Kiitos.
kyllä se noin taitaa mennä.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Imukanavan koko ja muoto

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

kaara91 kirjoitti:Paitsi, että imukanava ei saa olla seinämiltään täysin sileä. Karhea pinta, eli sormin tuntuva sekoittaa polttoaineen paremmin, kun se imukanavan pinnassa pyörteilee mennessään. Tuossa formula 1 imukanavassakaan ei ole kiilloitettu pinta, joten harraste autossa CNC koneistettu pintakin on tehty tahallaan karkealla syötöllä. Eli kun porttaat kanavia imupuolelta, niitä ei tarvitse hioa enää hiekkapaperipörrällä koneviilan jälkeen. Nyky alukansissakin palotilan osalta on menty myös tuohon karheaan pintaan.
Pakokanava sitävatoin saa olla peili pinnaltaan, koska kaasu siellä virtaa jopa yli 200 m/s.
minkä helevetin takia. turhaanko niitä on kiilloteltu tähän asti vai eikö enää nykyään tartu mikään kiinni :shock:
tämä olis kyllä kuulunu tuonne..
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=13197
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Imukanavan koko ja muoto

Viesti Kirjoittaja Pertti »

kaara91 kirjoitti:Näin vaan nykyisin tehdään. Ilmeisesti tuo palotilan pinta aiheuttaa pyörteilyä seoksessa, ennen kuin se palaa. Tai karhea sana on ehkä virheellinen. Mieluummin se on väreilevä kuten joku hiekka dyyni. Samalla se siirtää lämpöä paremmin palotilasta veteen, kun pinta-ala kasvaa. Tuossa kuva imukanavasta. Palotila voidaan koneistaa vastaavanlaiseeksi pinnaltaan. Samoin tuo karstan kiinijääminen on enemmänkin kiinni seoksista ja lämpötilasta kuin kiiltävyydestä. Aina ne männämpäätkin on mustat ja karstassa, vaikka asentaessa niistä näkisit oman kuvan naamasta.
Roskiin joutas koko foorumi tekniikan osalta, kun netti ja hakusanat löytyy Googlettamalla. Samat asiat löytyy maailmalta kinaamatta.
Tuolla Harrikoiden foorumeilla on keskusteltu samasta asiasta ja sielläkin ovat tuota kiilloittamista toppuutelleet.
Oikea muoto ja valupurseiden poisto on tärkeä, mutta kiilloittaminen (lukemani perusteella) aiheuttaa jossakin kohtaa seoksen pisaroitumista.

Ei missään tapauksessa foorumia romukoppaan.
Täällähän kohtaavat kaikki, mutu, omakohtainen kokemus, kouluviisaus ja se googlesta opittu/lainattu.
Niistä kun karkealla seulalla suodattelee, saa tällainen tavisharrastajakin tosi hyviä vinkkejä.
Ja, niin kuin sanonta kuulu, "tyhmiä kysymyksiä ei ole, on vaan välillä asiattomia vastauksia".
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Vastaa Viestiin