Nasta vs. kitka

Yleisiä autoharrastusta koskevia asioita ja höpinöitä. Ei tekniset kysymykset yms.

Valvoja: Ville K

Kummat on paremmat/yleiskäyttöisemmät?

Nastarenkaat
37
65%
Kitkarenkaat
20
35%
 
Ääniä yhteensä: 57

Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Nasta vs. kitka

Viesti Kirjoittaja Jukka »

FFreak kirjoitti:Toinen tykkää tyttärestä toinen äidistä. Mun mielestä kukin saa ajaa millä tykkää.
.
Aivan samaa mieltä.
FFreak kirjoitti: Nastojen rapina ei ole ikänää haitannut. Radiocity kuuluu yleensä sen verran kovalla.
No juu.
Eipä juu paljon nastojen ropina kuulu, kun soittimessa Jokisen Vesku kertoo erittäin selkeällä ja kuuluvalla äänellä Klamydian olevan aivan perseestä ja vitun syvältä. :LMAO: :LMAO: :LMAO:

Talviautoon harkitsin naapuripitäjän Ärräkakkosia mutta ei ollut tarve kuin kahdelle renkaalle niin laitoin saman firman Kasit.
Noita edellämainitun yrityksen uusimpia tuotteita käytiin koeajamassa viime talvena ja nuo Ärräkakkoset yllättivät mut pidollaan.
Pitoa löytyi ihan jäätikölläkin. :shock:

Koeajotapahtumassa eräs edustaja pahoitteli erään koeajoauton nastarenkaiden liiallista nastaulkonemaa josta johtuen nastoista kuului ääntä paljaalla ja sulalla asfaltilla.
Meinasin lipsauttaa ja ihmetellä että niissä yleensäkin oli vielä nastoja...
Uusi ST Focus nimittäin oli ihan kiva auto ajaa... :wink: :wink:
-Jukka-
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Nasta vs. kitka

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Ajoinpa tänään firman Datsun Paskailla, alla ihan pränikät Nokian nastarenkaat, autokin ihan uusi. Voi hesus mikä jyrinä ja meteli! Muistin just samalla hetkellä miksi en laita enää euron latia kumisaappaiden nimeä kantaviin tuotteisiin :roll:
Varmaan pitää juu, mutta niin pitää ääntäkin, melkein korvatulpat olis tarvinnut ettei kuulo vaurioidu.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Nasta vs. kitka

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Ville K kirjoitti:Ajoinpa tänään firman Datsun Paskailla, alla ihan pränikät Nokian nastarenkaat, autokin ihan uusi. Voi hesus mikä jyrinä ja meteli! Muistin just samalla hetkellä miksi en laita enää euron latia kumisaappaiden nimeä kantaviin tuotteisiin :roll:
Varmaan pitää juu, mutta niin pitää ääntäkin, melkein korvatulpat olis tarvinnut ettei kuulo vaurioidu.
Oisko Tatsunin äänieristyksessä hiukan toivomisen varaa??
Omassa lähes rippikouluikäisessä talviautossa ei talvirenkaiden ääni juurikaan häiritse, edes soitin suljettuna.
Tien pinta vaikuttaa aika hurjasti ääneen. Pyörän mitta urista sivuun niin johan hiljenee. :wink:
-Jukka-
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Nasta vs. kitka

Viesti Kirjoittaja Ville K »

No, varmasti on vikaa siinä äänieristyksessäkin, monen muun asian lisäksi (en ymmärrä miten tollanen voi olla suomen myydyin auto!). En tosiaan edes tiennyt mitkä renkaat siinä on alla, heti kun pääsin maantielle alkoi kauhea vollotus alta.. n.80km tuli ajettua, varmaan välillä osui uriinkin, mutta kyllä pääsääntöisesti koitin ajaa muissa kuin urissa. Perille päästyä piti kattoo, ja kas vaan Nokian Hakkapeliitat.. ei oikeestaan ollut ees yllätys-olishan se pitänyt arvata. Noi ei mun mielestä oo todellakaan hintansa arvoiset tuotteet, kumpikaan, datsun eikä nokia.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
CFR-759
Aina äänessä
Viestit: 1551
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66
Paikkakunta: Tampere

Re: Nasta vs. kitka

Viesti Kirjoittaja CFR-759 »

Eipä juu paljon nastojen ropina kuulu, kun soittimessa Jokisen Vesku kertoo erittäin selkeällä ja kuuluvalla äänellä Klamydian olevan aivan perseestä ja vitun syvältä. :LMAO: :LMAO: :LMAO:

Jukkaa lainatakseni se alkaa Peellä - loppuu - Aalla Hianoo olla P............ No sinnehän huomenna ollaan matkalla
eikä noi naulojen äänet haittaa kun pistää Maunoo soittaan stereoo ja lujaa!?
Ja asiaan, ensitalvena vasta pääsee testaan näitä uusia Nokian 8:ja toivottavasti jäällä viimeistään Orhiveden
jääratapäivillä helmikuussa. Ainakin pito on parempi kuin viimetalvena 6-v. käytetyillä naularenkailla.
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Nasta vs. kitka

Viesti Kirjoittaja Jukka »

CFR-759 kirjoitti: Ja asiaan, ensitalvena vasta pääsee testaan näitä uusia Nokian 8:ja toivottavasti jäällä viimeistään Orhiveden
jääratapäivillä helmikuussa. Ainakin pito on parempi kuin viimetalvena 6-v. käytetyillä naularenkailla.
Jos et ole tyytyväinen noihin Kaseihin niin voit haukkua mut. :wink: :wink:
-Jukka-
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Nasta vs. kitka

Viesti Kirjoittaja Ville K »

pete66 kirjoitti:Nastojen puolella ollaan ihan siitä syystä että pito jäällä on parempi. Ainakin täällä etelässä on paljon noita jäisiä kelejä. Äkkitilanne kun tulee niin siinä ei ennakointi auta. Jos se nasta pysähtyy vaikka 3 metriä aikaisemmin niin se voi estää kolarin tai vaikka hengen lähdön.
.
Nyt täytyy ihan kysyä, että onko oikein kokemusta kitkarenkaistakin?
Näillä nykykitkoilla kun monella on testien mukaan ihan samat pysähtymismatkat jäällä kuin nastarenkaillakin... :roll:

Niin ja: http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutise ... si_news_p2
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Nasta vs. kitka

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Ville K kirjoitti: Näillä nykykitkoilla kun monella on testien mukaan ihan samat pysähtymismatkat jäällä kuin nastarenkaillakin... :roll:
Just joo.
Nastarenkaitakin on monenlaisia, jopa "hyviä ja halpoja" kiinalaisia.
Kaljalaatikko vetoa että Veskun talvi-Mustangissa on huomattavasti lyhyempi pysähtymismatka kuin sinun autossasi nastattomilla renkailla.
Kokeilkaa helmikuussa Orivedellä?

Tuolta lisää propagandaa: http://safewintertyre.eu/fi/tyres
-Jukka-
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Nasta vs. kitka

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Noista nastojen irtoiluista, eikö se riipu vähän nastoittajastakin kun renkaastakin ja siitä pyöriikö renkas aina samaan suuntaan? scorpissa oli jotku winterwikingit ja hyvin irtoili nastat, mutta enpä tiedä kuinka päin ne pyörivät toisena talvena.

Nyt on toisessa harrastekäyttiksessä kitkat ja toiseen harrastekäyttikseen vaihtuu nastat, ajellaan sitten sen mukaan.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Nasta vs. kitka

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Arto65FB kirjoitti:Noista nastojen irtoiluista, eikö se riipu vähän nastoittajastakin kun renkaastakin ja siitä pyöriikö renkas aina samaan suuntaan? scorpissa oli jotku winterwikingit ja hyvin irtoili nastat, mutta enpä tiedä kuinka päin ne pyörivät toisena talvena.
Joo.
Jos nastakummeissa pyörimissuunta vaihtuu, niin saattaa olla että nastat irtoavat.
Continentaleissa kun ei ole pyörimissuuntaa niin äkkiä ne menee väärälle puolelle jos pyörien paikkoja/puolta ei ole merkattu.
Olisko käynyt juuri näin?
-Jukka-
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Nasta vs. kitka

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Mä olen ajellu aina nastoilla. Ja meinaan ajaa niinkauan kuin niitä myydään. Mua ei oo koskaan häirinny nastojen äänekkyys kun en ole sitä kuunnellu tai kuullut. Noi vanhat kulkineet joita perheessä ollut, ovat sellaisia joihin ei sisälle ulkomaailman äänet juurikaan kuullu. Olen tosin valtion tarjoomien kulkineiden(VW, FORD, SKODA) kanssa ajellut nastarenkailla ja silloin on jotkin rengasäänet alkaneet kuulumaan herkästi. Mutta siis näitä automerkkejä ei meidän perheessä ole eikä tule joten ajelen nastarenkailla tulevaisuudessakin silloin kun on talvirengaspakko... Peukku siis nastarenkaille!
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
kari gt
Mega-addikti
Viestit: 827
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 20:51
Auto: ford mustang gt 1996 convertible
Paikkakunta: lahest

Re: Nasta vs. kitka

Viesti Kirjoittaja kari gt »

Tää nyt vähän lipsahtaa aiheen ohi, mut jalostaisin tuota kaaran ajattelua. Et jos pintaa jättää jotain niin ei siitä mitään kulu poiskaan .Elikkä seuraavan kerran kun maksan mussen käyttömaksua, vähennän tiehen jättämien mustien viiivojen verran pois summasta. Koska valtio on saannut tie parannus materiaalia :devilhehe: .Sitten noista renkaistaa itellä on mondeossa nasta renkaat, mut olemme ajanneet myös kitkoilla kummalakin versiolla on pärjätty .
live fast die young and have fun
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Nasta vs. kitka

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

kaara91 kirjoitti:Eipähän noiden nastarenkaiden pito ole mennyt kuin huonompaan suuntaan. Joku varmaan muistaa -70 luvun kometa nastat. Silloin ei ajateltu teiden pintoja. Nastat tuli monta milliä ulos ja jokainen valmistaja kehui paremmuudellaan jarrutusmatkan lyhyyttä jäällä.

Kuitenkin nastarengas on tulevaisuudessa julistettu pannaan. Jokainen voi hyvin nähdä niiden aiheuttamien urien syntymisen vilkkailla kaduilla ja teillä. Kesällähän tätä ilmiötä ei tapahdu, muutoin kun kuumina kesäpäivinä raskaan kaluston mankeloimilla tieosuuksilla.
Muistan, kun rallissa nuristiin siitä, kun tuli ns. Ruotsin mallin nastat vanhojen piikkipyörien tilalle. Ainakin huolto kiitti, kun ennen otettiin piikit pois siirtymää varten, jos niissä vielä oli piikkejä pätkän jälkeen jäljellä. Eikä tarvinnut kevlar- tms. hanskoja enää.

Ajelin pitkään katua, jossa oli ha- ja bussikaista, kyllä siinä bussikaistalla saattoi olla syvemmät urat kesän jälkeen kuin ha-kaistalla talven jälkeen, eli umpiluisimmilta nastojen vastustajilta saattaa jäädä tuo Kaaran raskaan liikenteen vaikutus huomaamatta.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nasta vs. kitka

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Vai ettei makelle tuu foordia :nenu: joo, itellä ei oo vielä ollu varaa semmosiin kitka-renkaisiin että uskaltais talvella niillä ajaa ;) mut eiköhän sitä joskus vois rikastua sen verran ;)
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Nasta vs. kitka

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Toi kitkarenkaalla ajaminen on nimenomaan uskalluskysymys, vähän kuin polkupyörällä ajo ilman apupyöriä, enpäs tiedä ketään joka olis halunnut apupyörät laittaa takasin kun on oppinut ilman ajamaan :nenu:
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Vastaa Viestiin