Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Eilen sain T-5 swappia varten vanhan vaihdelaatikon ja kytkinkamat ulos autosta. Ajattelin käyttää vauhtipyörän hionnassa ennen asennusta mutta sen kunto vähän epäilyttää. Kytkinpinta on kauttaaltaan pienten halkeamin peitossa ja hieman sinertynyt. Kannattaakohan tuota edes kuskata hiottavaksi vai suosiolla vaihtaa?
OK, kiitos vastauksista. Ensimmäistä kertaa kytkinremppaa tekemässä eikä oikein tiedä onko tuo vauhtipyörä jo täysin entinen Tulee siis ihan katukäyttöön -66 harrasteautoon joten ehkä käytän tuon vielä hiottavana ja katsotaan miltä näyttää sen jälkeen. Uusi taisi maksaa yli 300 euroa US-Partsissa niin koitetaan vielä selvitä vanhalla. Ellei joltakulta löydy edullista ja hyväkuntoista vauhtipyörää kaupan
sorvaaminen sujuu jos ei olis noita sinistyneitä kohtia, tukevakin sorvi kun tykkää väistellä just noita kohtia ja lopputulos ei ole suora. hiomalla tuosta saa ihan hyvän vielä vakiokoneelle.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Suuret kiitokset Kaara91:lle sorvailuista ja samalla tuli porattua kytkinkoppakin T5:n sovitinlevylle. Ei taida montaa koneistustyötä olla jotka ei tuossa kotipajassa onnistu
Vauhtipyörä oli tosiaan lasittunut melko syvältä ja tuon 1,7 (vai oliko se 1,9?) mm joutui ottamaan pois että tuli virheetön pinta. Täytyy vähän tavata shop manualia kun tällaisen keskustelun löysin: http://forums.vintage-mustang.com/vinta ... wheel.html
Tuolla mainitaan, että maksimisorvaus vauhtipyörälle olisi 0.045" eli 1,14 mm. Jos enemmän ottaa niin kytkin ei välttämättä toimi kunnolla.
kaara91 kirjoitti:Lueskelin kans tuon tekstin, enkä oikein ymmärtänyt miksei se toimisi. Mehän otettiin tavaraa pois koko levyn otsapinnalta, joten paineasetelman ja levyn suhde puristettuna ei muutu alkuperäisestä. Joskus olen kyllä sorvannut tuon asetelmapinnan 0,2-0,5mm syvemmälle, jotta käytetyllä asetelmalla on saatu puristusta kuluneenakin levyyn hiukan lisää. Myös materiaalien valuerot eri vauhtipyörien kesken tehtaan mittoineen poikkeavat toisistaan ja joku mittahan on minimiksi annettava. Joku uuvatti sorvaa sen muutoin kurkkupurkin kanneksi. Ainoastaan siirtohaarukka ja painelaakeri liikkuvat tuon 1,7mm sorvatun verran eteenpäin. Tuskin tuon haarukan tai kytkimen toiminta on tuosta kiinni. Kun tuleva moottori pysyy vakiona ja uusi paineasetelma on jäykkyydeltään vain alkuperäistä vastaava, en näkisi mitään miksi se ei toimisi ja kestäisi kuten tehtaan alkuperäinenkin. Kun kytkinkopan ja laatikonkin väliin tulee noin 2cm sovituspala vaihteiston muutoksen mukana on siitä mahdollista ottaa pois jos ongelmia esiintyy kytkimen haarukan liikkeissä. Samoin haarukan vastapuolen pallon alle on mahdollista laittaa prikka jolla haarukan asentoa pystyy muuttamaan tarvittaessa takaisin alkuperäisen paikkaan. 1mm prikka riittää, kun vipusuhde on noin 2. Muutoinkin kannattaa tarkistaa, että laatikon tuloakselin pää menee silmälaakerissa riittävän syvälle, eikä myöskään vahingossakaan pohjaa kampiakseliin, joka rikkoo laatikon etupään laakerin tai sitten moottorin päittäislaakerin jo ensimmäisellä koelenkillä.
Omassakin T56M sovituksessa Quikin bellin kanssa joutui kikkailemaan tuon haarukan asentoa mm. jyrsimällä laatikon puolelta lisää liiketilaa haarukalle. Muutoin olisin joutunut ostamaan toisen mallisen siirtohaarukan vanhan tilalle tai tekemään muita jippoja. Näissä lootavaihdoissa ei kaikki natsaa aina välttämättä jokamalliin niinkuin on valmistaja suunnitellut, kun versioita on vähän joka lähtöön.
juu, ei tuo mitenkään vaikuta kytkimen toimintaan kun on koko pinta sorvattu.
joskus yritin sorvailla kunnolla palaneita kiekkoja, mutta ne oli niin syvältä kovettuneet että loppu järkevyys koko hommasta. omassa vauhtipyörässä on onneks vaihdettava kitkapinta.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Juu, vauhtipyörä ja kytkinasetelma tietysti pysyvät samassa paikassa suhteessa toisiinsa mutta kyllä ottaa päähän jos kytkinhaarukka/painelaakeri ei enää ylläkään irrottamaan kytkintä kun auto on kasassa. Prikat sen haarukan kiinnikkeen alla voisivat auttaa. Pitäisiköhän laittaa ne heti ennen kasaamista jotta ei tartte repiä uudestaan auki tuon takia?
Se parin sentin paksuinen sovitinlevy kytkinkopan päällä täytyy olla myös siksi, että T5:n akseli on noin tuuman pidempi T10:n verrattuna. Pitäisi siis sen puolesta olla kohdallaan. Täytyy kuitenkin mitata vielä varmuuden vuoksi.
Jos kyseessä on Fordin orggis vauhtipyörä, niin kytkinlevyn puoleisessa pinnassa pitäisi olla sokeaksi jätetty pieni halkaisijainen poraus. Eli reikä joka ei ole läpiporattu vaan menee ehkä muutaman millin kytkinlevyn pinnan alle. Nämä ovat Fordin OEM vauhtipyörien indikaattoreita kuinka paljon on turvallista hioa tai sorvata vauhtipyörän pinnasta. Kun reikä katoaa koneistuksen seurauksena niin ollaan ylitetty tehtaan suositus. Kuva on sen verran epäselvä, etten lähtisi tuosta arvailemaan, mutta tutki vauhtilevy niin ei käy hassusti.
Tuollainen kytkinlevy kun krenatoi vaikka 5000 rpm kierroksilta, niin osat lävistävät alumiinisen kytkinkopan kuin kuuma veitsi voin puhumattakaan auton ohuesta peltilattiasta. Se on tuurista kiinni tuleeko nilkoille vai ei, tikkien lukumäärää voidaan arvailla sitten porukalla.
------
edit:
indikaattori reikä pitäisi löytyä jostain läheltä kytkinasetelman pultin reikiä, eli kuvasta katsottuna joko niiden vieressä samalla etäisyydellä keskiköstä tai sitten niitä on ollut pultinreikien alapuolella 10-30 mm lähempänä keskiötä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3