TRI-Y sarjojen teko-ohjeet

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

TRI-Y sarjojen teko-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Nyt pitäisi löytyä jostain ohjeet miten tehdä tri-y peltisarjat. Kaikki data kiinnostaa, mutta eniten miten putket pitää toteuttaa sytytysjärjestys 1-5-4-2-6-3-7-8 huomioiden (vai vaikuttaako)?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Yhteen primääreistä 1-2, 3-4, 5-7 ja 6-8. Täysin foordismin vastaisesti sama jako käy muistaakseni molempiin sytkäjärjestyksiin.

Pituuksia en osaa arvioida, mutta esim. Nascarissa käyttävät aika pitkiä primäärejä ja sekundaareja, mutta siellähän käytettävä kierrosalue on jotain 7500-8500rpm.

Normaalit mateinkiina Tri-Yt ovat aika krouvia tekoa. Sekundaariputkeen on vain leikattu sinne päin olevat reiät ja primäärit hitsattu miten kuten niihin kiinni. Parempaa mallia saat esim Ford Powertrainin tai Doug Thorleyn Tri-Ystä. Niissä primärit yhtyvät sekundaariin kollektorien avulla.

Ikinä en muista kumpi on Dougin ja kumpi ex-vaimon avioerossa saama firma niin pistetään linkit molemmista. Oliskohan tuo eka herra Doug ja toka ex- rouva Doug.
http://www.dougsheaders.com/default.cfm
http://www.thorleyheaders.com/

FPA
http://www.fordpowertrain.com/FPAindex/FPA%20index1.htm

Katopas tuolta dougsilta muuten eroa 65-73 automaatti ja manuaali -versioiden eroa, ei näytä manuaaliversio yhtä hyvältä.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Arto65FB kirjoitti:Yhteen primääreistä 1-2, 3-4, 5-7 ja 6-8. Täysin foordismin vastaisesti sama jako käy muistaakseni molempiin sytkäjärjestyksiin.

Pituuksia en osaa arvioida, mutta esim. Nascarissa käyttävät aika pitkiä primäärejä ja sekundaareja, mutta siellähän käytettävä kierrosalue on jotain 7500-8500rpm.

Normaalit mateinkiina Tri-Yt ovat aika krouvia tekoa. Sekundaariputkeen on vain leikattu sinne päin olevat reiät ja primäärit hitsattu miten kuten niihin kiinni. Parempaa mallia saat esim Ford Powertrainin tai Doug Thorleyn Tri-Ystä. Niissä primärit yhtyvät sekundaariin kollektorien avulla.

Ikinä en muista kumpi on Dougin ja kumpi ex-vaimon avioerossa saama firma niin pistetään linkit molemmista. Oliskohan tuo eka herra Doug ja toka ex- rouva Doug.
http://www.dougsheaders.com/default.cfm
http://www.thorleyheaders.com/

FPA
http://www.fordpowertrain.com/FPAindex/FPA%20index1.htm

Katopas tuolta dougsilta muuten eroa 65-73 automaatti ja manuaali -versioiden eroa, ei näytä manuaaliversio yhtä hyvältä.
Dougsheaders oli uusi tuttavuus. Pahuksen pitkiä primääreitä, mulla tulee ongelmaksi tilan ahtaus, pitäisi saada lyhyet primäärit. Ei Thorleylläkään isolohkolle näkynyt satseja, FPA:lla on tri-yt isolohkolle, pitänee niistä apinoida. Kuvissa primäärit menevät kaikki samalle kollektorille. Mites tuollaiset 4-2-1 tohtori y:t toimivat, kannattaako edes kokeilla? Sillä saisi lyhyet primäärit ja putket menemään pienestä tilasta.


Katsoppa Arto näitä; http://performanceweldingheaders.com/triy.htm

------------
edit:
Kiitos Arto vastauksesta ja linkeistä!
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Soitappas Fb kalajoen moottorivelholle.
Sillä on tietokoneella parikin pakosarjanmitoitusohjelmaa.

Kokemusta sillä on lähinnä neloskoneista, mutta mitoitti se pakosarjat vasta erääseen 600HP(dyno) 331CID SBC:hen.
Kivinummi oli ihmetelly sarjoja dynopaikalla että "jaa -nää on tehty sillä uudella systeemillä" (kuristin kollektorissa)
Eli tietämystä löytyy uusistakin "muotivillityksistä"

Kaiffari on se sama missä on käyty dynottaan mustangeja Beach Pony Partyissä.
Puh Heikkilän Simolle on
0400-543221
tai
050-3225510
Kuva
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tässä vielä lisää Tri-Y ja pitkien peltisarjojen valmistajien listaan.
http://www.stans-headers.com/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Onkos kollektorin pituudelle mitään "korkeintaoppia" olemassa tai jonkinnäköistä suuntaa antavaa tietoa? Mulla on nyt verrattain lyhyet primäärit ja n. 20 cm pitkät kollektorit. Satsit menevät juuri 1-2 yhteen ja 3-4 yhteen jne. Malli on shorty ja tri-y:n seoitus. Primäärit 2" putkea ja kollektori 3,5". Pitäiskö kollektoreja pidentää vaiko onko suurta merkitystä, koska loppuputkisto tulee samankokoista kuin kollektorikin on?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin