Mustang 289 4v käyntihäiriöstä

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
BRV
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Helmi 2011, 10:03
Auto: Mustang HT 289 4V -67 Brittany Blue

Mustang 289 4v käyntihäiriöstä

Viesti Kirjoittaja BRV »

Oli tarkoitus palstalle kirjoittaa ja kysyä apua 1967 HT 289 man. 4v:n käyntiongelmaan. Mutta nyt kerronkin kuinka se selvisi. Tämä voi olla useimmille ns. selvää kauraa, mutta minulle amatöörille ei. Ongelmani alkoivat 98E5:n tankkauksen jälkeen; ajoa 65 km, pysähdyksissä 2,5h ja sen jälkeen tuntui kuin kävisi vajaalla, vähintään yksi pytty pois pelistä. No, ei ollut bensan vika.

Vaihdoin tulpat, tarkistin katkojan kärkivälin, sytytysennakon, säädin tyhjäkäynnin suuttimia eri asentoihin, testasin bensapumpun (painetta löytyi) ja lopulta testiajon jälkeen bensan yllättäen loputtua tajusin että käy tosi rikkaalla. Sitten tankkasin Shellin 99 V-poweria, ei apua. Tämähän olisi jo ollut nähtävisssä vanhoista tulpista jos olisi osannut nähdä. Säädin mielestäni omituista kaasarin ensiöpuolen uimuritankin tuuletusläpän tankoa ilman tuloksia. Uimuritankin bensatasokin oli kohdillaan. Vaihdoin puolan, ja sitä ennen mittasin puolan eri napojen jännitteitä ja irti olevan puolan vastuksia. Ei vikaa, eikä uuden vaihdosta apua. Seuraavaksi kävin virranjakajan kimppuun. Akselia ylös nostamatta purin sisäkaluja niin, että pääsin käsiksi mekaanisen ennnakon säätimeen, siihen keskipakovoimalla toimivaan. Irroitin painolipareet ja puhdistin ja öljysin kaikki näkyvät kohdat. Sitten erotin toisistaan jo irrotetut metallilevyt; sen jossa kärjet on kiinni (kiertlyvän) ja kiinteän. Kiertyvän liike tuntui jäykältä ja levyjen irroittaminen toisistaan vaati työtä. Kokeilin kyllä, että ylempi levy liikkuu kun alipainesäätäjä sitä vetää vivullaan, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan liikkunut tarpeeksi herkästi. Kasatessa huomasin katkojan kärkivälin olevan liian pieni. Ennakko sen sijaan oli melkein kohdillaan edellisen säädön jäljiltä.

Nyt kone käy ja kukkuu. Ilmeisin syy mielestäni oli virranjakajan säätyvän levyn (alipaine) tahmea liike. Myös katkojan kärkivälin oikeellisuudella linee asiaan osuutensa. Mutta yhtä kaikki, nyt kone käy hyvin ja jaksaa vetää eli sitkeyttäkin löytyy. Ja tärinät 1000 -1500 kierr./min ovat nyt historiaa. Ja myös kulkuhaluja löytyy. Kaltaisilleni tästä opiksi että huoltakaa virranjakajianne; öljyä ja vaseliiniä ennen kuin paikat jumittaa.

T: Reijo Mitrunen, Kuopio
Mustang HT 289 4V -67, museorekisterissä, Brittany Blue
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Mustang 289 4v käyntihäiriöstä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Onpa mainio ensimmäinen viesti.

Sytkän hakeminen on väliin hankalaa. Mullakin oli dampperin merkit siirtyneet ja kun hain korvakuulolta ja sormi ykkösen reiässä sopivaa perusennakkoa, niin helposti heilahti yli tai ali sopivan ennakon.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Mustang 289 4v käyntihäiriöstä

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Itsekin ammoisina aikoina tappelin 2-kärkijakajan kanssa, eihän siitä mitään tullut aina sai olla viilaamassa ja säätämässä. Kun laitoin MSD billet jakajan niin sen jälkeen ollut vaan kovaa ajoa ilman ongelmia :) Toisaalta jos tuollainen elektroninen härpäke hajoo niin voipi mennä sormi suuhun :wink:
sale
Aktiivi
Viestit: 63
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 10:25
Auto: Cougar XR-7 -68
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mustang 289 4v käyntihäiriöstä

Viesti Kirjoittaja sale »

Katohan, mä oon just kirjotellu tuota edellistä topikkia "Holley 600 vacuumi-tyhjäkäynti" ja vika on edelleen päällä, eilen otin pertronixin tilalle kärjet, vaihdoin pyörijän tarkastin kannen- ei vaikutusta. Käy niinkuin traktori; vajaalla, syttyvialta tuntuu. Katottiin että 1-pytyn tulpanhatun kun nappaa pois käydessä niin käynti ei muutu yhtään- eli se pytty on valmiiksi pois pelistä-vaihettiin uusi tulppa ja johto 1seen-ei vaikutusta. Sitten loppu eväät. Oiskohan tuo jakaja nyt purettava noin syvälle ja tsekattava. Jos ei auta sen jälkeen on tehtävä puristuspainmittaus jos on venttiilivika tms.
sale
Aktiivi
Viestit: 63
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 10:25
Auto: Cougar XR-7 -68
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mustang 289 4v käyntihäiriöstä

Viesti Kirjoittaja sale »

Joo tuo voikin olla hyvä idea. Täytyy rouva laittaa pyörittämään starttia niin pääsee ite lukemaan mittaria. :lol:
sale
Aktiivi
Viestit: 63
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 10:25
Auto: Cougar XR-7 -68
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mustang 289 4v käyntihäiriöstä

Viesti Kirjoittaja sale »

No niin tänään mitattiin paineet: pytyt 1-4; 13,2 bar. 5 pytty 12,2 bar, 6-8 pytyt 12,7-13 bar. Eli aikasen hyvät mun mielestä. En millään usko näistä johtuvia venttiilivika-tai nokkavikoja. pakko olla sytkyssä. tai kaasarissa. Uusi MSD tulpanjohtosarja tulee ensiviikolla päästään koittaan.
Vastaa Viestiin