Liikkeelle lähdössä tärinää
Liikkeelle lähdössä tärinää
Kyseessä Mustang -65 manuaali kasin koneella. Ongelmana liikkeelle lähtö, kun kytkintä nostaa ylöspäin ja antaa hieman kaasua,
niin koko auto alkaa tärisemään/ravistamaan todella voimakkaasti. Kun kytkimen on saanut kokonaan ylös niin tärinä lakkaa ja kaikki on kunnossa,
kunnes seuraavan kerran tarvitsee pysähtyä. Peruuttaessa ei tule kyseistä tärinää.
Tärinä ilmenee tällä hetkellä vain lämpimällä koneella, eikä silloinkaan ihan joka kerta.
Ylämäki lähtö tuottaa eniten ongelmia, kun kytkintä joutuu enemmän luistattamaan.
Jos jollain on ollut kyseisiä ongelmia niin olisin kiitollinen vinkeistä.
niin koko auto alkaa tärisemään/ravistamaan todella voimakkaasti. Kun kytkimen on saanut kokonaan ylös niin tärinä lakkaa ja kaikki on kunnossa,
kunnes seuraavan kerran tarvitsee pysähtyä. Peruuttaessa ei tule kyseistä tärinää.
Tärinä ilmenee tällä hetkellä vain lämpimällä koneella, eikä silloinkaan ihan joka kerta.
Ylämäki lähtö tuottaa eniten ongelmia, kun kytkintä joutuu enemmän luistattamaan.
Jos jollain on ollut kyseisiä ongelmia niin olisin kiitollinen vinkeistä.
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Liikkeelle lähdössä tärinää
Haiskahtaa pahasti kulahtaneelta kytkimeltä. Se tuollaista ravistusta yleensä aiheuttaa. Ravistuksen määrään tai puuttumiseen voi vaikuttaa käytetty kierrosluku (erilainen vääntömomentti kytkimen läpi), jollain kierrosalueella ravistaa enemmän, joillain vähemmän.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Re: Liikkeelle lähdössä tärinää
Kytkinremppaa edessä, levy, paineasetelma ja -laakeri ja kun siellä olet, niin sisäänmenoakselin pronssipusla kampiakselin päässä kannattaa vaihtaa.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Liikkeelle lähdössä tärinää
Rikkoontunut moottorin kiinnityskummi voi myös tehdä lähtemisen epätasaiseksi.
Kokeile konepelti auki tiirata moottoria samalla, kun nostat kytkintä.
Jos kumissa on vikaa, moottori heiluu aika lahjakkaasti lähdössä.
Kokeile konepelti auki tiirata moottoria samalla, kun nostat kytkintä.
Jos kumissa on vikaa, moottori heiluu aika lahjakkaasti lähdössä.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: Liikkeelle lähdössä tärinää
Kytkin remppa takanapäin mutta sama tärinä se vaan jaksaa vaivata. Ei ollut kytkimessä ilmeisisti vikaa mutta ainakin on vaihdettu uusi. Täytyy lähteä etsimään vikaa jostain muualta. 

Re: Liikkeelle lähdössä tärinää
Mulla samaa oiretta, mutta mulla taas peruuttaessa pahempi. Ja uusi kytkin kyseessä, entisellä kytkimellä ei ravistanut paikaltaan lähtiessä eikä pakittaessa, vaan sitten ajaessa! Onko sitten levyn materiaali niin "tahmainen" että meinaa heti napata kiinni! Auto -94 musse cobra. Ei oikein voi luistattaa kun alkaa ravistaa niin pirusti. 

Re: Liikkeelle lähdössä tärinää
Voi tuntua kaukaa haetulta mutta missä kunnossa ovat tulpat / sytytysvehkeet ?
Joskus on käynyt niin että monisylinterisen ( 8 tai 12) joku tulppa ( tulpat) ei sytytä kunnolla matalilla kierroksilla ja moottori käy tällöin täristen.Kun kuormaa ei ole käy ookoo ja kun kierroksia on lisää ilmiötä ei huomaa.
Voihan se tietysti olla edelleen kytkimessä. Joskus kytkimen / jarrujen tärinä on johtunut siitä että autolla on ajettu niin varovasti että kitkapinnat ovat kuluneet epätasaisiksi.
Kunnon kengitys ( reseptini muuten lähes kaikkeen vaivaan
) saattaa kummasti auttaa. Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Joskus on käynyt niin että monisylinterisen ( 8 tai 12) joku tulppa ( tulpat) ei sytytä kunnolla matalilla kierroksilla ja moottori käy tällöin täristen.Kun kuormaa ei ole käy ookoo ja kun kierroksia on lisää ilmiötä ei huomaa.
Voihan se tietysti olla edelleen kytkimessä. Joskus kytkimen / jarrujen tärinä on johtunut siitä että autolla on ajettu niin varovasti että kitkapinnat ovat kuluneet epätasaisiksi.
Kunnon kengitys ( reseptini muuten lähes kaikkeen vaivaan

0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Re: Liikkeelle lähdössä tärinää
Eli paineasetelma, painelaakeri ja kytkinlevy on vaihdettu uusiin? Missä kunnossa oli vauhtipyörän pinta?jrk kirjoitti:Kytkin remppa takanapäin mutta sama tärinä se vaan jaksaa vaivata. Ei ollut kytkimessä ilmeisisti vikaa mutta ainakin on vaihdettu uusi. Täytyy lähteä etsimään vikaa jostain muualta.
Re: Liikkeelle lähdössä tärinää
Paineasetelma, painelaakeri ja kytkinlevy vaihdettu ja vauhtipyörässä ei näyttänyt korjaajan mielestä olleen mitään huomautettavaa. Nyt lähiviikkoina täytyy lähteä viemään musse talvisäilytykseen, niin ongelman metsästäminen jatkuu taas ensi keväänä, jos sitä vielä esiintyy. Nyt kun päivälämpötila on laskenut reilusti niin tärinää ei ollenkaan esiinny liikkeelle lähdössäArto65FB kirjoitti:Eli paineasetelma, painelaakeri ja kytkinlevy on vaihdettu uusiin? Missä kunnossa oli vauhtipyörän pinta?jrk kirjoitti:Kytkin remppa takanapäin mutta sama tärinä se vaan jaksaa vaivata. Ei ollut kytkimessä ilmeisisti vikaa mutta ainakin on vaihdettu uusi. Täytyy lähteä etsimään vikaa jostain muualta.

Re: Liikkeelle lähdössä tärinää
Joko tärsistäjä selvis? iÄäni tuolle "Pertin" aiemmin mainitsemalle moottorityynylle. Todennäköisesti vasemmalta puolelta konetta risana!
Mustang -67HT
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Liikkeelle lähdössä tärinää
hajonnut kumityyny ei välttämättä aiheuta ravistusta nim. 65 fb manuaalissa oli kumityynyny irti poikki. Ainoastaan "rajuissa" kiihdytyksissä tuntui kaasupoljin elävän ja vaihdekeppi hieman heiluvan. Ei mitään täristystä ikinä. Kaikki ehdotukset on toki viisasta tarkastaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Liikkeelle lähdössä tärinää
Molemminpuolin kumityynyt hyvässä kunnossa.IronHorse kirjoitti:Joko tärsistäjä selvis? iÄäni tuolle "Pertin" aiemmin mainitsemalle moottorityynylle. Todennäköisesti vasemmalta puolelta konetta risana!