Melkein Mustang
Valvoja: Ville K
Melkein Mustang
Tässä pieni pähkinä, joka pomppas silmille Nettiauton sivuilta. Lainaan Tekniikan Maailman artikkelia:
Sunnuntain pähkinä: minkä merkkinen on kuvan auto ja missä maassa se on tehty?
Mitä tulee, kun yhdistetään Alfa Romeo ja Ford Mustang? Vastaus on tietenkin, brasilialainen FNM 2000 Coupé. FNM eli Fábrica Nacional de Motores avattiin lähellä Rio de Janeiroa vuonna 1942 ja yhtiö toimi vuoteen 1988 saakka.
Aluksi lentokoneen moottoreita ja jääkaappeja tehnyt yhtiö solmi yhteistyösopimuksen Isotta Fraschinin kanssa kuorma-autojen valmistuksesta. Kun italialaisyhtiö ajautui konkurssiin, FNM aloitti taipaleen toisen italialaisen autonvalmistajan - Alfa Romeon - kanssa.
Aluksi tehtiin vain kuorma-autoja, mutta vuonna 1960 oli vuorossa brasilialaistettu versio 2000-mallista. Mutta todellinen kaunotar on vuonna 1966 esitelty coupé, jonka nimi on Onca eli jaguaari. Italialaisten linjojen sijaan muodot olivat Ford Mustangista ja keulalla oli 96 kW kehittävä moottori.
Sunnuntain pähkinä: minkä merkkinen on kuvan auto ja missä maassa se on tehty?
Mitä tulee, kun yhdistetään Alfa Romeo ja Ford Mustang? Vastaus on tietenkin, brasilialainen FNM 2000 Coupé. FNM eli Fábrica Nacional de Motores avattiin lähellä Rio de Janeiroa vuonna 1942 ja yhtiö toimi vuoteen 1988 saakka.
Aluksi lentokoneen moottoreita ja jääkaappeja tehnyt yhtiö solmi yhteistyösopimuksen Isotta Fraschinin kanssa kuorma-autojen valmistuksesta. Kun italialaisyhtiö ajautui konkurssiin, FNM aloitti taipaleen toisen italialaisen autonvalmistajan - Alfa Romeon - kanssa.
Aluksi tehtiin vain kuorma-autoja, mutta vuonna 1960 oli vuorossa brasilialaistettu versio 2000-mallista. Mutta todellinen kaunotar on vuonna 1966 esitelty coupé, jonka nimi on Onca eli jaguaari. Italialaisten linjojen sijaan muodot olivat Ford Mustangista ja keulalla oli 96 kW kehittävä moottori.
Re: Melkein Mustang
Ihan samaahan tekee tänänpäivänä noi kiinalaiset autonvalmistajat, kopioi muotoja suoraan..
Mutta on tosiaan kyllä ihan plagioitu mussesta tuo!

Mutta on tosiaan kyllä ihan plagioitu mussesta tuo!

Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- MrFairlane
- Aktiivi
- Viestit: 138
- Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:17
Re: Melkein Mustang
Tämähän ei liity Mustangeihin mutta...
Brasiliassa tehtiin myös pari vuotta myöhässä '66 Galaxieta Y-lohkolla ja Argentiinassa on tehty ihmevirityksiä myös.
Käsittääkseni tekevät vieläkin silloin tällöin erän Y-lohkon kansia, joissa kanavat ovat vierekkäin kuten normaali pikkulohkossa.
In 1971, the Y-block was modified to accept a new-style cylinder head with a different valve arrangement (E-I-E-I-E-I-E-I versus E-I-I-E-E-I-I-E), new intake and exhaust manifolds and was renamed Fase II (Phase II). In this form, the 292 Fase II continued into the eighties in the F-100, and was also used in the Argentine Ford Fairlane (built from 1969-1982, and based heavily on the U.S. 1968 model). All Argentine versions of this engine feature a cast crankshaft rather than the forged example that equipped US heavy duty engines. The 292 version was also produced by Ford of Brazil and equipped the Brazilian LTD starting in 1969. Both the 272 and 292 engines were replaced on Brazilian cars by the 302 engine starting on 1976 model year
Brasiliassa tehtiin myös pari vuotta myöhässä '66 Galaxieta Y-lohkolla ja Argentiinassa on tehty ihmevirityksiä myös.
Käsittääkseni tekevät vieläkin silloin tällöin erän Y-lohkon kansia, joissa kanavat ovat vierekkäin kuten normaali pikkulohkossa.
In 1971, the Y-block was modified to accept a new-style cylinder head with a different valve arrangement (E-I-E-I-E-I-E-I versus E-I-I-E-E-I-I-E), new intake and exhaust manifolds and was renamed Fase II (Phase II). In this form, the 292 Fase II continued into the eighties in the F-100, and was also used in the Argentine Ford Fairlane (built from 1969-1982, and based heavily on the U.S. 1968 model). All Argentine versions of this engine feature a cast crankshaft rather than the forged example that equipped US heavy duty engines. The 292 version was also produced by Ford of Brazil and equipped the Brazilian LTD starting in 1969. Both the 272 and 292 engines were replaced on Brazilian cars by the 302 engine starting on 1976 model year
'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
Re: Melkein Mustang
Itse vaan mietin millaisen vastaanoton saisi, kun tuolla kurvaisi joko Alfojen tai meidän omaan tapahtumaan... 

Re: Melkein Mustang
Vain Brasiliassa...simppa 73 kirjoitti:Aluksi lentokoneen moottoreita ja jääkaappeja tehnyt yhtiö
Meidän kerhon tapahtumassa auto varmaan poltettaisiin ja kuski saisi nauttia ravinnon pari kuukautta pillillä.simppa 73 kirjoitti:Itse vaan mietin millaisen vastaanoton saisi, kun tuolla kurvaisi joko Alfojen tai meidän omaan tapahtumaan...
Re: Melkein Mustang
http://equus-automotive.com/born-in-the-usa Tämäkin taitaa kuulua tämän otsikon alle.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Melkein Mustang
On muuten aikas härski peli. Kyllä ne osaa rapakon takana...SKB kirjoitti:http://equus-automotive.com/born-in-the-usa Tämäkin taitaa kuulua tämän otsikon alle.
Re: Melkein Mustang
ak72 kirjoitti:On muuten aikas härski peli. Kyllä ne osaa rapakon takana...SKB kirjoitti:http://equus-automotive.com/born-in-the-usa Tämäkin taitaa kuulua tämän otsikon alle.
Muuten ostasin tuon heti, mutta kun voimapuoli on käsittääkseni GM:n eli ilmeisesti tuolla on Corveten ZR-1 tekniikka... Mikähän tässä Fordin voimapuolessa mättää, kun ei kelpaa? Liian luotettava?
