Niin, kun asiaa oikein alkaa pohtimaan... (onnistuneeko nyt ollenkaan näin aamusta)fästback65 Lähetetty: Tor Elo 12, 2004 15:42 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Juu, mutta en kyllä sanoisi tuon pyörätehon olevan aivan lähellä totuutta. Jos pyörä lähtee sutimaan niin silloinhan todelliset kW ja Nm jäävät mittamatta sutimisesta lähtien. Minulla ainakin oli mahdoton pitää takapyörät rullilla heti tuosta tehopiikistä lähtien.
Tuo hävikki on myös aika käsittämätön 4-loviselle manuaalille laskettuna... Toivottavasti auto vielä dynotaan muualla ja saadaan sutimaton tulos. Tässä penkissä näyttäisi olevan 200kW maksimina.
Myöskin tuon moottorin pitäisi helposti tuottaa tuo 290kW noilla palikoilla...

Ymmärtäisin, että kaikki käppyrät pitävät paikkansa tuonne 3900 kierroksen hujakoille, kuten mainitsitkin. Tällöin pito riittää ja laskennalliset tulokset ovat ok. Käytit mainintaa tehopiikki, mutta sellaista tuskin koneessa on. Itse veikkaisin, että pito loppuu lähellä huippuväännön aluetta. Siihen asti lepokitka pitää pyörän rullassa. Lepokitkan saavutettuaan rajansa, muodostuu käyriin piikki ja sen jälkeen pyörän ja rullan välissä vaikuttaa liukukitka (ja paljon savua!). Eli osa tehosta menee pyörän kiihdyttämiseen rullalla.
Siispä pidon menetyksen jälkeen vain takapyörätehon käyrä on jossain määrin luotettava. Takapyörätehon käyrään pitäisi lisätä vielä pyörien sudittamiseen kuluva teho jotta päästään oikeisiin arvoihin. Osaisikohan tuon savuna häviävän tehon laskea hehtaarilleen oikein...?

Ja vetopyörästön häviöhän on ihan normaali tuohon 3900 kierrokseen asti. Sen jälkeen mennään puihin, sillä vetopyörästössä tapahtuu häviötä (ilmenee savuna)...

Tomi