Sivu 1/1
Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Lähetetty: 16 Heinä 2011, 12:20
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Esim. - 2 astetta per puoli..Onko kokemuksia radalla? Suoralla varmasti sucks!
-antti-
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Lähetetty: 16 Heinä 2011, 20:42
Kirjoittaja JYK-90
kaara91 kirjoitti: Annat pillillä kuumat sinne putken sisäpäähän mistä tuo valuosa alkaa.
Sorry tää OT ja Kaara91 ei sitten vedetä hernettä nenään.
Tää lause alko vaan naurattamaan niin p.......sti.

Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Lähetetty: 16 Heinä 2011, 21:34
Kirjoittaja Ville K
itteekin nauratti tuo tahaton(?) sananmuunnos "pillillä kuumat" ja vielä putken sisäpäähän eli niinsanotusti rojut torveen
Tässäkohtaa Varjonmaan Jiipee sanoo hiljaa itsekseen "menkää hoitoon"

Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Lähetetty: 16 Heinä 2011, 23:29
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Kiitos kattavasta tietopaketista!

Kärsivällisyys, taito ja laitteet tohon operaatioon ei löydy multa. Pitää tutkia vaihtoehtoja ton teettämiseen S197 akseliin jos ei sitten täällä niin Jenkkilässä. Jos etu-akselisto menee talven aikana enemmän tai vähemmän uusiksi ja pitoa tulee lisää niin takana -1,5 astetta kuulostais jo hyvältä..
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Lähetetty: 17 Heinä 2011, 08:51
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Mulla Foxissa on ollut -2 negatiivista edessä ja -1.8 takana erillisjousituksessa. Kilometrejä ei tosin vielä tolkuttomasti mutta renkaiden epätasaista kulumista ei ole vielä havaittu. On ollut toimivat kulmat. Pyrin parantamaan S197 kierrosaikoja "vakio" tehoilla, 340 hp saa riittää. Mutkaan, mutkassa ja mutkasta pitää päästä kovempaa. Eteen jos päivittää SLA jousituksen niin pito lisääntyy, keulan paino vähenee ja myös perän osalta tarvitaan muutoksia. Tavoitteena talven aikana tehdä -5 sekuntia Alastaron kierrosajasta pois auttavat muutokset

Hanskalla -1-2 sek, alusta- 2-3 sek + slicsit -2 sek..
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Lähetetty: 17 Heinä 2011, 10:42
Kirjoittaja 4.6 Snake
Omien kokemusten mukaan akselin putket ei niin vaan väänny lämmön avulla vaikka yrittää useamman kerran, auttaa jos akselin saa kiinni lattiaan ja esim. nosturilla avittaa samalla kun lämmittää. Jäykkään akseliin en laittaisi yli yhtä astetta ilman floater akseleita, 0,5-0,8 on viellä ihan järkevä. Samalla pitää tarkkailla että takapyörien auraus pysyy halutunlaisena.
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Lähetetty: 17 Heinä 2011, 16:19
Kirjoittaja JXA-26
kaara91 kirjoitti:...ja madallettu alavarren kiinnitys
Toi muutos oli mullakin mielessä. Paljonko tiputit ja mikä oli vaikutus ???
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Lähetetty: 17 Heinä 2011, 18:50
Kirjoittaja Arto65FB
Pillillä kuumentaminen on esitetty mm. Herb Adamsin Chassis -kirjassa, joten ei Kaara turhia puhu. Opus on vaan hukassa, mutta miksi muistelen lukua viisi mitaksi, eli oliko viisi tuumaa vai kaksi tuumaa, jotka kääntyy viideksi sentiksi.
Rallissa tuota käytetään kanssa, kun taka-akseli saa melkoista pomputusta soralla ja vääntyilee, niin oikaistaan vetämällä migillä lankaa putkeen. Aika arpisia monet heikommat akselit.
Tuota pillittämistä olen suunnitellut kanssa jonkun aikaa, kun samalla voisi korjata pienen harituksen (+0.01 ja +0.11)
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Lähetetty: 20 Heinä 2011, 17:07
Kirjoittaja Jukka
Arto65FB kirjoitti:
Tuota pillittämistä olen suunnitellut kanssa jonkun aikaa, kun samalla voisi korjata pienen harituksen (+0.01 ja +0.11)
Unohda pillitys ja kysele mistä löytyisi induktiolämmitin ja suuntauslaitteet saman katon alta.
Ei tarvi arpoa mihin ne kulmat nyt menivät tai jäivät vaan saa just sellaiset kun haluaa.
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Lähetetty: 21 Heinä 2011, 15:19
Kirjoittaja Arto65FB
Jukka kirjoitti:Arto65FB kirjoitti:
Tuota pillittämistä olen suunnitellut kanssa jonkun aikaa, kun samalla voisi korjata pienen harituksen (+0.01 ja +0.11)
Unohda pillitys ja kysele mistä löytyisi induktiolämmitin ja suuntauslaitteet saman katon alta.
Ei tarvi arpoa mihin ne kulmat nyt menivät tai jäivät vaan saa just sellaiset kun haluaa.
No, perhana. Täytyykin ihmetellä tuollaista.
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Lähetetty: 29 Heinä 2011, 17:36
Kirjoittaja Mexico65
Toissa talvena kun tein uuden taka-akselin niin siihen toteutettiin noin -0,5 asteen camberit per puoli, samalla väännettiin myös akseli auraamaan noin 1mm per puoli.
Työ toteutettiin hehkuttamalla ja prässin avulla.
Ensin aksli vaakaan mittalaiteiden avulla ja siten kuumennus, vääntö ja jäähdytys digitaalisen astemittarin avulla.
Työ kuulostaa helpolta mutta aikaa meni kahdelta henkilöltä noin 8 tuntia taivutustyöhön.
Koska perässä on 35 rihlaiset vetarit niin tuokin muutos aiheuti jäkitystä tasauspyörästössä. Tästä johtuen vetoakseleiden päät muokattiin tynnyrin muotpisiksi niin, että akselit asettuu normaalisti paikoilleen ja pyörivät nöyrästi.
Muuten autossani on seuraavat alustan kulmaukset.
Takana:
-0,5 atsetta camber /puoli
2 mm kokonais auraus
Edessä:
-2,4 ja -2.2 astetta camber
+6,6 ja +6,8 astetta caster
1 mm kokonais haritus
Nuo säädöt tuntuu aika hyviltä rata-ajoon, ehkä edessä voisi olla jopa 2 mm haritusta.
Kadulle en suositele em. arvoja.