Sivu 1/1
Ford nationals
Lähetetty: 29 Kesä 2011, 21:58
Kirjoittaja 2030
Moro!
Mitkä varusteet on pakollisia varttimaililla ja radalla? Autossa turvavyöt, jäähdytysnesteen paisuntasäiliö ja irtokamat pois?
Kuskilla kypärä, pitkät housut ja paita? Käykö paisuntasäiliöksi esim. kaljatölkki? Valistakaa nyt vähän tyhmää!
T: Jouni 2030
Re: Ford nationals
Lähetetty: 29 Kesä 2011, 22:15
Kirjoittaja Homer65
On tölkki ainakin ennen käynyt. Helteellä on päässyt kevyemmälläkin varustuksella, lyhyemmissä hihoissaja lahkeissa. Kyllä toss tärkeimmät oli!!
Re: Ford nationals
Lähetetty: 29 Kesä 2011, 22:26
Kirjoittaja Hellakopteri
ja sen verran rahaa että saa makkarat maksettua kun on hävinny haasteensa!

en malttanu, offtopic. Kiitos ja anteeksi! jls, kato että sulla on!
Re: Ford nationals
Lähetetty: 29 Kesä 2011, 22:39
Kirjoittaja Fastback
ennen radalle pääsyä auto tulee katsastaa paikanpäällä. kolme asiaa:
@ jarrutuntuma, painuuko jarru pohjaan vai onko vastetta
@ paisari, tölkki, mehupullo käy
@ akun kiinnitys, että on kiinni, ei pääse hölskymään
tavallisesti pitkät housut ja paita. 2010 ajettiin shortseilla kun oli jänisen kokoisia vaahtopalloja housuissa +30 asteen Alastaron "tulihelvetissä".
Re: Ford nationals
Lähetetty: 29 Kesä 2011, 23:23
Kirjoittaja Galaxie61
Fastback kirjoitti:ennen radalle pääsyä auto tulee katsastaa paikanpäällä. kolme asiaa:
@ jarrutuntuma, painuuko jarru pohjaan vai onko vastetta
@ paisari, tölkki, mehupullo käy
@ akun kiinnitys, että on kiinni, ei pääse hölskymään
tavallisesti pitkät housut ja paita. 2010 ajettiin shortseilla kun oli jänisen kokoisia vaahtopalloja housuissa +30 asteen Alastaron "tulihelvetissä".
lisään tuohon kolmeen asiaan muutaman ..
@ ei ylimääräsiä välyksiä ohjauksessa
@ renkaat kunnossa että uskaltaa päästää radalle, pölykapselit pois.
@ kypärä oltava ajaessa. jos ei omaa niin lainaa muilta.
@ auto tyhjäksi tavaroista.
@ ei neste eikä öljyvuotoja
pääasia on että kuskille ei käy huonosti pikkujuttujen vuoksi ja hyvä sen autonkin on pysyä kunnossa.
autot on aina saatu radalle, pikkujutut on aina saatu kuntoon paikanpäällä.
Re: Ford nationals
Lähetetty: 30 Kesä 2011, 20:45
Kirjoittaja 2030
Moron taas!
Vielä tarkennusta turvavöihin, riittääkö 65:n alkuperäiset lannevyöt?
T: Jouni 2030
Re: Ford nationals
Lähetetty: 30 Kesä 2011, 20:50
Kirjoittaja Homer65
Nooh! Säähän niissä vöissä keikut! Kyllä niillä ajamaan pitää päästä, kun riittää normiliikenteeseenkin. Itte laitoin kyllä nelipistevyöt, oon meinaan itteni kyydissä

.
Re: Ford nationals
Lähetetty: 30 Kesä 2011, 21:28
Kirjoittaja mussekakkonen
juu kylhän se niin taitaa ol ,et rata on turvallisempi kuin liikenne

Re: Ford nationals
Lähetetty: 30 Kesä 2011, 22:11
Kirjoittaja CFR-759
Kyllä pääsääntöisesti auto tarkastetaan kaikilta oleellisilta osin ettei löydy mitään itseltä huomaamatonta kohtaa. Ennen radalle menoa ihan itsensä
kannalta kannattaa tarkistaa jarrut (jarruneste ettei ole ollut 10 v. samat, palat, hihnat, levyt, rummut) ettei tarvitse huomata Alastaron pääsuoran
päässä etteipä niitä jarruja nyt olekkaan. Muutenkin tarkistaa että kaikki on ok alustassa ja ohjauksessa. Sekä tietenkin nestevuotoja ei saa olla
(

viimevuonna radan rasvannut). Turvavöitähän ei voida vaatia vaihtamaan 3- tai 4-pistevöihin jos autossa alkuperäiset 2-pistevyöt, vauhti
vain sopeutettava sen mukaan mitä auton/kuskin ominaisuudet antaa periksi. Kukaan ei määrää radalla että siellä pitää ajaa yli omien rajojen vaan
kukin saa ajaa omaa vauhtiaan, nopeammat ohittavat turvallisilla paikoilla ettei tapahdu mitään ylimääräistä draamaa. Lähinnä tuo rata-ajo useimmilta
on tutustumista oman autonsa ominaisuuksiin mitä ei ole syytä täällä siviililiikenteessä kokeilla. Vaatetuksesta voitaneen taas näillä helteillä sopia
paikanpäällä onko tarvetta pitkähihaiseen paitaan sekä pitkiin housuihin. Kypärästä (ei hoki) sekä turvavyöstä ei tingitä. Reilu viikonpäästä nähdään!
Vesa
Re: Ford nationals
Lähetetty: 01 Heinä 2011, 00:01
Kirjoittaja Galaxie61
muistaakseni kerran on käyny niin etten laittanu "leimaa". vanhempi herrasmies ei jostain syystä halunnut ottaa pölykapseleita pois.

Re: Ford nationals
Lähetetty: 01 Heinä 2011, 08:29
Kirjoittaja JYK-90
CFR-759 kirjoitti:Kyllä pääsääntöisesti auto tarkastetaan kaikilta oleellisilta osin ettei löydy mitään itseltä huomaamatonta kohtaa. Ennen radalle menoa ihan itsensä
kannalta kannattaa tarkistaa jarrut (jarruneste ettei ole ollut 10 v. samat, palat, hihnat, levyt, rummut) ettei tarvitse huomata Alastaron pääsuoran
päässä etteipä niitä jarruja nyt olekkaan. Muutenkin tarkistaa että kaikki on ok alustassa ja ohjauksessa. Sekä tietenkin nestevuotoja ei saa olla
(

viimevuonna radan rasvannut). Turvavöitähän ei voida vaatia vaihtamaan 3- tai 4-pistevöihin jos autossa alkuperäiset 2-pistevyöt, vauhti
vain sopeutettava sen mukaan mitä auton/kuskin ominaisuudet antaa periksi. Kukaan ei määrää radalla että siellä pitää ajaa yli omien rajojen vaan
kukin saa ajaa omaa vauhtiaan, nopeammat ohittavat turvallisilla paikoilla ettei tapahdu mitään ylimääräistä draamaa. Lähinnä tuo rata-ajo useimmilta
on tutustumista oman autonsa ominaisuuksiin mitä ei ole syytä täällä siviililiikenteessä kokeilla. Vaatetuksesta voitaneen taas näillä helteillä sopia
paikanpäällä onko tarvetta pitkähihaiseen paitaan sekä pitkiin housuihin. Kypärästä (ei hoki) sekä turvavyöstä ei tingitä. Reilu viikonpäästä nähdään!
Vesa
Vesku kirjoittaa tuossa asiaa.
Lisäksi voisi muistuttaa että autojen ilmastointi on syytä sammuttaa rata-ajon ajaksi, jottei radalle valu kondenssivesiä. Myös helteellä!
Ohitustilanteissa vastuu on ohittavalla autolla, mutta hitaampien on syytä näyttää esim vilkkua käyttäen, että on antamassa tilaa nopeammalleen. Siirtyminen nopealta ajolinjalta pois ja vilkku päälle, niin sillä pärjää hyvin. Poistuttaessa radalta pääsuoran päästä on myös syytä käyttää vilkkua, jolloin takaa tulevat näkevät että edellä menevä on poistumassa. Ylipäätänsä radalla ajaessa on syytä kaikkien vilkuilla peileihin, jotta mahdolliset ohitukset saadaan sujumaan mahdollisimman sujuvasti. Erityisesti peilien vilkuiluun on kiinnitettävä huomiota lämmittely- ja jäähdyttelykierrosten aikana jolloin itsellä vauhti on hiljaista.
Ruuhkia radalle ei pääse muodostumaan, sillä rata-ajoon päästetään yhdellä kertaa max viisi kpl autoja jotka voivat ajaa noin 15min kerrallaan. Sen jälkeen rata tyhjennetään ruutulippua heiluttamalla ja uudet autot päästetään radalle sen tyhjennyttyä.
Sekä ennen la että su rata-ajosessioita pidetään pieni info ajajien kesken jossa näitä asioita vielä kerrataan. Samalla katsotaan mitä lippuja on käytössä ja milloin niitä mahdollisesti heilutetaan kuljettajille.
La rata-ajo tapahtuu ilman ajanottoa ja su jokaiseen rataa kiertävään autoon on saatavilla ajanottolaitteet.
Tervetuloa kokeilemaan auton ominaisuuksia sekä kuljettajan taitoja turvallisesti Ford Nationalseihin 2011.
Terveisin: Rata-ajo Vastaava
Re: Ford nationals
Lähetetty: 01 Heinä 2011, 12:38
Kirjoittaja JXA-26
Älkääkä sitten laittako käsijarrua päälle kun tulette pois radalta !!! Takajarrut jäähtyy muuten epätasaisesti ja menevät kieroksi / halkeavat.
Burnisalue rajataan jo perjantai iltana, joten se on käytössä heti lauantai aamusta kesäterveisien lähettelyyn. Varsinainen kilvoittelu alkaa vasta iltapäivästä. (salaharjoittelu sallittu)
T: Burnis vastaava
Slalom rata koitetaan saada heti riittävän ajoissa valmiiksi, jotta kaikki kerkeisi vetää kolme kierrosta.
T: Slalom vastaava
Kaikkihan on sitten kysyttäessä valmistautuneet esittelemään autonsa ??? Paikalle kutsuttuna kansallista lehdistöä, sekä vieraileva kuvausporukka joka tekee tapahtumasta DVD.n. haastatteluineen...
T: Median voiteluryhmä
Re: Ford nationals
Lähetetty: 01 Heinä 2011, 16:41
Kirjoittaja Lintunen
CFR-759 kirjoitti:Kyllä pääsääntöisesti auto tarkastetaan kaikilta oleellisilta osin ettei löydy mitään itseltä huomaamatonta kohtaa. Ennen radalle menoa ihan itsensä
kannalta kannattaa tarkistaa jarrut (jarruneste ettei ole ollut 10 v. samat, palat, hihnat, levyt, rummut) ettei tarvitse huomata Alastaron pääsuoran
päässä etteipä niitä jarruja nyt olekkaan. Muutenkin tarkistaa että kaikki on ok alustassa ja ohjauksessa. Sekä tietenkin nestevuotoja ei saa olla
(

viimevuonna radan rasvannut). Turvavöitähän ei voida vaatia vaihtamaan 3- tai 4-pistevöihin jos autossa alkuperäiset 2-pistevyöt, vauhti
vain sopeutettava sen mukaan mitä auton/kuskin ominaisuudet antaa periksi. Kukaan ei määrää radalla että siellä pitää ajaa yli omien rajojen vaan
kukin saa ajaa omaa vauhtiaan, nopeammat ohittavat turvallisilla paikoilla ettei tapahdu mitään ylimääräistä draamaa. Lähinnä tuo rata-ajo useimmilta
on tutustumista oman autonsa ominaisuuksiin mitä ei ole syytä täällä siviililiikenteessä kokeilla. Vaatetuksesta voitaneen taas näillä helteillä sopia
paikanpäällä onko tarvetta pitkähihaiseen paitaan sekä pitkiin housuihin. Kypärästä (ei hoki) sekä turvavyöstä ei tingitä. Reilu viikonpäästä nähdään!
Vesa
Luojan kiitos isännällä ja pojalla oli viime vuonna radalla pitkähihaiset paidat ja pitkäthousut, kun konepelti tuli tuulilasiin kesken ajon, ja vauhtia lähemmäs 160 km/h. Pinen pieniä lasinsirpaleita lensi käsiin, tehden pikkuhaavoja. Että siinä mielessä suosittelen!
Viikon päästä tosiaan nähdään!
