Sivu 1/1
Rengaspainesensorit 2010.
Lähetetty: 28 Touko 2011, 19:17
Kirjoittaja 66leyde
Hei
2010 mallissa venttiileiden paikalle on pantu rengaspaineanturit, jotka ilmoittavat alhaisesta rengaspaineesta. Ikävä kyllä tätä asetusta ei saa pois päältä. Siis nyt ostaessani uusia vanteita ja renkaita, jodun ostamaan myös uudet paineanturit. Tietääkö joku helppoa paikkaa ostaa ne. Jenkeissä esim. Americanmuscle myy niitä, mutta vain Kanadaan saakka.
Lisäksi tuli mieleen, että mikähän on sopiva rengaskoko, jos vanteet ovat 20" 10,5". Profiili tod näk on 30, mutta mikähän olisi sopiva leveys?
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Lähetetty: 29 Touko 2011, 17:20
Kirjoittaja FINGT
Tätä oon itse käyttänyt kun olen renkaita ja vanteita ollut hankkimassa
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
voi näppärästi verrata alkuperäisen ja uuden rengas&vanne yhdistelmän kokoa.
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Lähetetty: 30 Touko 2011, 08:24
Kirjoittaja 66leyde
Rengaspaineantureiden ostopaikasta ei ole vielä kuulunut mitään.
Toinen mikä tuli mieleen, että onko kokemuksia noin leveillä reinkailla (285) ajamisesta suomen teillä. Olisiko suositeltavampaa ajella hieman kapeammilla (noin 255) ajomukavuuden parantamiseksi. Saakohan muuten suomessa ajella siten, että edessä olisi kapeammat kumit kuin takana. Entä minkähänlainen ajotuntuma tästä on seurauksena.
Petteri
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Lähetetty: 30 Touko 2011, 17:21
Kirjoittaja 66leyde
Kiitosta kovasti. Tuumacidistä löytyi rangaspainesensorit ja Autoteciltä 19" (8", 9.5") vanteet. Hieno juttu. Enää renkaat 245/40 ja 275/35 hommaamaan.
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Lähetetty: 30 Touko 2011, 18:03
Kirjoittaja musse67
Isompia ja miksikäs ei pienempiäkin renkaita kannattaa kattoa osotteesta
http://camskill.co.uk. Löytyy hyvin kokoja, homma toimii ja on tuoretta tavaraa. Hiaceen tuli pari viikkoa sitten tuolta renkaat ja kumet oli päivätty 06/11.
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Lähetetty: 30 Touko 2011, 18:36
Kirjoittaja hannu
66leyde kirjoitti:Rengaspaineantureiden ostopaikasta ei ole vielä kuulunut mitään.
Toinen mikä tuli mieleen, että onko kokemuksia noin leveillä reinkailla (285) ajamisesta suomen teillä. Olisiko suositeltavampaa ajella hieman kapeammilla (noin 255) ajomukavuuden parantamiseksi. Saakohan muuten suomessa ajella siten, että edessä olisi kapeammat kumit kuin takana. Entä minkähänlainen ajotuntuma tästä on seurauksena.
Petteri
itsellä -96:ssa takana 285/35-18 ja edessä 265/35-18, on kyllä rekisteröintikatsastuksessa merkattu otteeseen..
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Lähetetty: 30 Touko 2011, 18:40
Kirjoittaja hannu
66leyde kirjoitti:Kiitosta kovasti. Tuumacidistä löytyi rangaspainesensorit ja Autoteciltä 19" (8", 9.5") vanteet. Hieno juttu. Enää renkaat 245/40 ja 275/35 hommaamaan.
Sitten kun hommaat renkaat, niin jos mahdollista, valitse sellaiset joissa on ulkoreuna mahdollisimman pyöreä, ei ole läheskään niin uraherkkä kuin kantikaskulmainen...
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Lähetetty: 31 Touko 2011, 07:43
Kirjoittaja 66leyde
Pitääkö auto viedä katsastettavaksi sitten noitten uusien renkaitten takia (245/40 ja 275/35)?
Toiseksi renkaita ostetaessa, onko renkaitten nopeusluokka 240km/h oikea?
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Lähetetty: 31 Touko 2011, 12:42
Kirjoittaja Arto65FB
66leyde kirjoitti:Saakohan muuten suomessa ajella siten, että edessä olisi kapeammat kumit kuin takana. Entä minkähänlainen ajotuntuma tästä on seurauksena.
Petteri
Saa, aika tavallistahan tuo on, esim lähes kaikki keski/takamoottoriset. Ajotuntuma riippuu niin monesta etupään säädoissä, ettei yleispätevää vastausta ole.
Minulla on tällä hetkellä toiste päin, eli takana kapeammat, ei toi muuten sudi.

Re: Rengaspainesensorit 2010.
Lähetetty: 01 Kesä 2011, 08:47
Kirjoittaja jyge
soralla....

Re: Rengaspainesensorit 2010.
Lähetetty: 01 Kesä 2011, 18:15
Kirjoittaja FINGT
66leyde kirjoitti:Pitääkö auto viedä katsastettavaksi sitten noitten uusien renkaitten takia (245/40 ja 275/35)?
Toiseksi renkaita ostetaessa, onko renkaitten nopeusluokka 240km/h oikea?
Auto pitää muutoskatsastaa jos vanne eroaa 2 tuumaa tai enemmän rekisterotteeseen merkitystä vannekoosta, tai rengas eroaa yli 30mm leveydeltään.
Mutta tota uutta Musseahan saa tehtaalta myös 19" vanteella, onko sitä merkattu rekisteriotteeseen ?
ELi kato mitä on rekisteriotteeseen merkitty.
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Lähetetty: 02 Kesä 2011, 12:42
Kirjoittaja 66leyde
Rekisteriotteessa lukee, että 235/50R18, joten näyttääpä siltä, että uuden renkaan leveyden takia muutoskatsastuksen joutuu tekemään.
Mitähän siihen uuteen rekisteriotteeseen tulee kun kuitenkin talvirenkaat ovat 235/50/17. No sittenpähän näkee.
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Lähetetty: 05 Kesä 2011, 18:08
Kirjoittaja FINGT
Kuten sanottu, kyllä ne 17" vanteet menee talvella
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
--copy--
3 luku
Alustamuutokset
10 §
Vanteiden ja renkaiden muutokset
1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.
2. Auto on muutoskatsastettava, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.
3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.
5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.